Specificaties 50" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 50PFL7956H Review

Philips 50PFL7956H

Pluspunten

• Bouw- en beeldkwaliteit

Minpunten

• Mediaspeler

Out of the box

De TV was online bij Philips besteld en werd 2 dagen later keurig netjes geblindeerd op een pallet bij mij thuis afgeleverd. Ik had me er al op ingesteld dat hij groot zou zijn, maar ZO groot was toch wel even schrikken (ik had nog helemaal niks aan mijn vriendin verteld ;-). Gelukkig bleek er nog redelijk wat lucht in de doos te zitten en was de TV zelf maar 125 cm breed.

De TV word geleverd met 2 passieve 3D brillen in stoffen zakjes, een schoonmaakdoekje, stroomkabel, afstandbediening en voet + bevestigingsmaterialen. Er zitten 3 HDMI 1.4 aansluitingen naar onderen toe, waarvan een met een Audio Return Channel. Hiermee kun je het geluid van de ingebouwde DVB-C tuner over dezelfde HDMI kabel terugsturen naar de receiver als deze dat ondersteund. Verder zijn er nog een minijack (?) line out, vga in en micro SCART aansluiting aanwezig, de laatste kan met een meegeleverde dongle omgetoverd worden tot een volwaardige SCART in. Dit is waarschijnlijk gedaan om de TV toch strak tegen de muur te kunnen hangen. Volgens mij zit er ook nog een component + line in op om legacy HD apparatuur aan te sluiten. Aan de zijkant zit nog een HDMI 1.4 aansluiting, het CI+ slot en een kaartlezer.

Bouwkwaliteit en afwerking

De TV is goed in elkaar geschroefd, bij het optillen flext of kraakt hij niet. De bezel is vrij breed maar redelijk neutraal, en lijkt op RVS maar is toch echt gemaakt van metallic gespoten plastic. De voet aankoppelen ging erg eenvoudig, de TV staat hierop als een huis terwijl je hem alsnog 10 cm in beide richtingen kunt verdraaien, erg slim gedaan. De voet kan tevens als muurbeugel dienen, zo spaar je dus een mooi bedrag uit als je hem op wilt hangen, dat ga ik later nog wel eens doen. Helaas is de bezel zo'n 3 cm dik en dat is vooral in combinatie met Ambilight toch een beetje jammer, zeker als je ziet dat Samsung in de D serie al op 1 cm zit.

Eerste gebruik

Het toestel werd geleverd met nog de eerste FW, welke de nare bijkomstigheid had dat hij na 2 uur gebruik automagisch uitging en niet meer tot leven was te wekken, behalve door de stekker uit het stopcontact te halen. Leek me niet zo’n hele mooie feature, dus ik heb direct de FW vanaf de website gedownload, op een USB hdd gezet en geupdate. Dit ging snel en moeiteloos, ik heb dit daarna nog 2x mogen doen maar heb het toen via de TV zelf gedaan (hij zit met Gbit direct op m’n router aangesloten, kan ook via een USB WiFi dongle), dit ging ook perfect. Men is dus nog redelijk aan de FW aan het sleutelen, aan de eene kant is het product dus niet 100% af maar ik zie dit denk ik maar als een pluspunt als ik het moet vergelijken met sommige andere merken, waar je nooit meer een update krijgt na aanschaf. Aan de release notes te zien deelt de TV zijn FW met de 9000 serie uit 2011, er is dus een redelijke incentive vanuit Philips om ook dit toestel bij te houden met SW updates. Het opstarten van de TV duurt lang, ik denk wel 20 seconden. Het zou mooi zijn als dit met een toekomstige update nog versneld kan worden.

Ik had reeds mijn UPC Mediabox omgeruild voor een CI+ kaartje, deze werd keurig herkend en ging na het invoeren van de regiocode automatisch alle zenders zoeken. De normale zenders komen op 123 etc, de HD zenders zitten op 71, 72, 73 , etc. Het zou mogelijk moeten zijn om de zendervolgorde zelf aan te passen (dit in tegenstelling tot de mediabox) maar dit heb ik nog niet geprobeerd, misschien hierover later meer.

Beeldkwaliteit

Het is mijn eerste (LED) LCD TV dus ik heb niet heel erg veel vergelijkingsmateriaal behalve een 27” iMac, MacBook en iPhone, welke allemaal mooie kleuren hebben achter een spiegelend scherm. Deze TV heeft gelukkig een mat scherm maar heeft desondanks hetzelfde effect dat de kleuren er vanaf spatten, waarschijnlijk omdat de kleuren wat over-verzadigd ingesteld zijn. De zwartwaarden zijn prima en op het niveau van een CCFL IPS scherm, maar zeker niet Kuro pitch black. Het beeld is enorm rustig voor je ogen en staat echt als een huis (ik heb de meeste pixel perfect en motion compensation shizzle uitgezet). Als het goed is onthoudt de TV per source de kleurinstellingen dus je hoeft niet continue te schakelen. Ik moet hier eigenlijk nog eens rustig goed naar kijken om het maximale uit het toestel te halen. Als de TV aanstaat zijn er verder geen irritante leds of oplichtende logos zichtbaar. Ghosting is voor zover ik kan zien niet zichtbaar en de inkijkhoeken zijn erg goed te noemen. Ook heb ik nog geen defecte pixels kunnen ontdekken.

16:9 1080P beelden worden standaard met een 1:1 pixelmapping weergegeven met zwarte balken aan de zijkant, 21:9 1080P beelden worden uitgerekt over 2560x1080 pixels fullscreen weergegeven. Ondanks dat er dus geen 1:1 pixelmapping is zien de beelden er echt goed uit, knap staaltje scaling. Er zijn verschillende opties om 16:9 beelden toch fullscreen weer te geven, die zien er op zich prima uit maar ik gebruik het niet vaak.

edit:
Inmiddels heb ik dmv http://tft.vanity.dk/inputlag.html en een MBP via DP -> HDMI de inputlag gemeten met alle beeldbewerkingsopties uit, en kom ik zo rond de 30 ms uit als ik het gemiddelde neem van 10 fotos.

edit:
Ondanks dat er een 2560x1080 paneel in zit en HDMI 1.4 op zit, is het niet mogelijk om native deze resolutie in te sturen vanaf bv een HTPC. Of dit een limitatie van de chipset of de FW is weet ik niet, ik denk niet dat Philips dit op gaat lossen met een FW update.

Geluidskwaliteit

De TV heeft prima speakers, ze schijnen vrij goed te zijn voor een platte TV maar ik vind het niets bijzonders. Ik gebruik de TV vooral icm een externe receiver dus kan er verder niet heel veel over vertellen.

Afstandsbediening

De afstandbediening is een soort van grote zilveren kiezelsteen. Volgens velen is hij beter dan de 2010 afstandbediening maar ik vind hem af en toe nog steeds wat verwarrend, zeker de plaatsing van de multi directionele menuknoppen en de volume knoppen. Hij ligt verder wel fijn in de hand, heeft niet teveel knoppen en de TV reageert er goed op.

Philips heeft in de Apple app store ook de AB app My Remote gezet, dit is een gratis app waarmee je over WiFi je TV kunt bedienen. Op zich niet heel erg nuttig, ware het niet dat je het toetsenbord op je iOS toestel in het NET TV gedeelte kunt gebruiken. Ook kun je features zoals Ambilight en PVR instellen/gebruiken via de app. De mooiste feature is echter slideshow: hiermee kun je je photo library of roll van je iOS apparaat direct naar de TV toe sturen, erg leuk om met zn allen zonder tussenkomst van een echte computer naar een setje fotos te kijken.

NET TV

Philips heeft sinds enkele jaren het NET TV platform in ontwikkeling, en de TV komt dan ook met een aantal voorgeinstalleerde apps van Youtube, Videoland, Buienradar, Facebook, etc. Alles werkt wat traag en navigeren met de AB is niet ideaal, maar het werkt wel. Ik heb de Dumpert app geinstalleerd en dat is wel erg leuk om vanaf de bank te kunnen bekijken. Als men nu nog de dagtoppers ipv all time toppers kan laten zien is het helemaal TOP!

Ik heb het verder niet meer gebruikt, als ik wil internetten doe ik dat wel op mijn mac of telefoon.

3D

De TV ondersteunt passieve 3D, dwz dat er een gepolariseerde laag over het scherm zit, met pixel kolom om pixel kolom een laag voor het rechter- en het linkeroog. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe men dit doet als het beeld geupscaled wordt... Ik heb tot nu toe alleen nog maar Side By Side (SBS) 3D source materiaal gekeken, hierbij wordt het source materiaal aangeleverd als twee dunne schermpjes naast elkaar (download maar eens een SBS 3D MKV). Een goede player stuurt dit uit met de 3D flag aan waardoor de TV automatisch de beelden door elkaar gooit en het vage 3D-effect –want-ik-heb-mn-bril-nog-niet-op zichtbaar wordt. Dit heeft als gevolg dat de horizontale resolutie effectief gehalveerd wordt bij FullHD materiaal naar 960 pixels, en deze TV dus ook niet het predicaat FullHD 3D mag dragen. Het voordeel hiervan is wel dat brillen spotgoedkoop zijn en geen batterij nodig hebben en dus lekker licht zijn. Ook is er geen shutter effect waardoor je een relatief rustig beeld hebt, het systeem is denk ik goed vergelijkbaar met het huidige 3D systeem in de bioscoop. Mijn WD TV LIVE player heeft helaas geen ondersteuning voor 3D waardoor de flag niet aangezet wordt en, als die handmatig op de TV aangezet is, de subtitels vervolgens door elkaar worden gegooid. Ik heb helaas geen echte 3D BluRay speler om dit verder te testen maar ik neem aan dat het dan wel goed gaat.

Door een ander setje brillen bij Philips te bestellen schijn je ook horizontale splitscreen games op volledig scherm te kunnen spelen. Ook kun je de diepte van het beeld instellen en is er de optie om 3D van 2D beelden te maken. Ik heb dit nog niet geprobeerd en het lijkt me persoonlijk ook vrij weinig toevoegen.

Mediaspeler

Philips is eerder berucht dan beroemd om zijn ingebouwde mediaspelers en Streamium apparaten, en dit exemplaar bevestigt dit maar weer eens (helaas). De TV is 100% DLNA compliant waardoor deze geen MKV of SRT/SUB bestanden via streaming ondersteunt (AVI en XviD wel). Waarom men dit nu nog steeds in hun hoofd haalt is mij echt een raadsel, want zelfs de eerste de beste cheap ass Realtek streamer ondersteunt dit inmiddels wel. MKV wordt wel via USB ondersteund dus de container en de codecs lijken niet het probleem te zijn, het lijkt eerder gewoon een principe kwestie te zijn geworden. Men moet in Eindhoven blijkbaar nog even doorkrijgen dat de kwaliteit van je product niet bepaald wordt door de fabrikant maar door DE KLANT. Dat Philips blijkbaar het braafste jongetje uit de klas wil zijn boeit helemaal niemand iets, ik wil gewoon goede bestandsondersteuning zoals andere fabrikanten dat wel kunnen en willen leveren. Nu ben ik dus #%^%$#@^ nog steeds niet af van een extra kastje+ab!

Het is mij btw ook niet gelukt om in een bestand door te spoelen, ook krijg ik niet de mogelijkheid om een bestand te resumen ipv te restarten. Je moet dus een film in een ruk uitkijken, d’oh!

PVR

Je kunt een USB hdd aansluiten en deze gebruiken om op te nemen en te pauzeren. Aangezien ik niet veel TV kijk heb ik hier nog geen gebruik van gemaakt, maar dit wil ik zeker nog een keertje gaan proberen. Je schijnt in de EPG een programma te kunnen selecteren waarna de TV dit opneemt, zolang deze aan of standby staat (stekker en kabel erin dus). Ik weet niet of er twee tuners inzitten zodat je tegelijkertijd kunt opnemen en TV kunt kijken, dat zou mooi zijn maar ik verwacht het niet. Zoals bij andere merken wordt de schijf opnieuw geformateerd (ext3?) en kun je opnames niet zo 123 op je PC bekijken als de schijf wordt aangesloten.

Waarom uiteindelijk deze tv?

Ik heb lang getwijfeld tussen een 46” Samsung D8000 en deze TV maar ben uiteindelijk toch voor de Philips gegaan ivm de speciale scherm verhouding en Ambilight (helaas alleen aan de zijkanten en niet ook aan de bovenkant zoals bij de 9000 Cinema serie). Het is echt een genot om zo groot films te kijken in 21:9 formaat, en ongeveer de helft van de films die ik kijk is in dit formaat dus ik maak er veel gebruik van. Tevens is de TV door dit formaat niet zo hoog (vergelijkbaar met 42” 16:9) waardoor je een groot schermoppervlak hebt zonder direct een bakbeest in de kamer te hebben staan. Zeker icm het langwerpige raampje (zie foto’s) was mijn vriendin niet compleet onaangenaam verrast :) De panelen uit de Cinema reeks komen allemaal van LG dus ik had eigenlijk al verwacht dat zij wat goedkopere toestellen op basis hiervan uitgebracht zouden hebben, net zoals Vizio dat in de US al doet.

Op zich lijkt Philips de basics op het gebied van bouw- en beeldkwaliteit prima op order te hebben, als ze nou nog een goede mediaspeler in zouden bouwen had de TV van mij een zeer goed als eindoordeel gekregen, nu kan ik niet meer dan een goed geven.

Ik zal proberen deze review te updaten als ik meer ervaring krijg met functies die ik nu nog niet (goed) heb benut, en sta natuurlijk open voor vragen en tests, mits deze redelijk uitvoerbaar zijn. Dit is tevens mijn eerste review hier op T.net dus op- en/of aanmerkingen zijn meer dan welkom!

edit:
enkele zaken toegevoegd bij beeldkwaliteit

• WD TV Live Gen 1
  • Logitech Harmony 300i
  • Cambridge Audio Azure 540R

Heb jij ook een Philips 50PFL7956H?

Hoe bevalt het 'gewone' televisie kijken op deze tv?
Prima, icm UPC HD via CI+ heb ik eigenlijk geen serieuze klachten. Soms pakt ie een zender niet / blijft het scherm zwart, even op en neer schakelen lost dit op. Ik maak geen gebruik van de EPG, timeshiften of VOD dus daar kan ik niets zinnings over zeggen.

Ook SD ziet er verrassend goed uit.
Maar hoe vind je de zwarte balken aan de linker- en rechterkant? Niet vervelend?
Op zich niet, alleen zit er dan ipv alleen de bezel (die al vrij breed is) nog eens 10 cm extra tussen het scherm en de Ambilight. De ingebouwde scaler heeft 5 of 6 standen, dus meestal is er wel een schermvullende positie te vinden waarmee het grootste / belangrijkste deel van een 16:9 uitzending nog goed te volgen is.
Apart, ik kan via dezelfde televisie .mkv bestanden via het netwerk afspelen.

Af en toe pakt ie inderdaad een bestandje niet op en de mediaspeler functionaliteit is eigenlijk gewoon slecht. Doorspoelen of terugspoelen lukt bij mij nog wel, maar gaat ontzettend sloom.

Ik heb het gevoel dat deze televisie nog een flinke firmware update nodig heeft om wat zaken in orde te krijgen.

Gelukkig wordt veel goed gemaakt door de overige eigenschappen van de TV ;) Films kijken op het 21:9 formaat is zeer prettig. Praktisch elke film die ik heb is op 21:9 formaat. Normaal TV kijken doe ik toch bijna niet meer, dus het 16:9 formaat mis ik niet.
Bedankt voor je reactie, goed om te lezen dat ik niet de enige ben die de mediaspeler erg slecht vindt maar verder dik tevreden is met dit toestel. Ik kijk ook vrijwel geen TV meer behalve studiosport op zondagavond en rtl boulevard :)
Als er DTS in zit loopt op mijn televisie de ingebouwde mediaspeler vast. Ze kunnen deze audiostream toch gewoon via de HDMI naar de receiver sturen?
Meeste TV's kunnen wel MKV afspelen, het is alleen afhankelijk hoe de audiocodec inmekaar gefrutseld is.

En de 1 pakken ze wel de andere niet.
Het aparte is dus dat bepaalde MKVs streamend niet af te spelen zijn, terwijl exact hetzelfde bestand via USB wel prima af te spelen is.
mooie review, leest goed door.

Vraag me alleen telkens weer af, waarom men op zulk soort tv's een scart aansluiting aantreft.
Scart heeft dacht ik nog de mogelijkheid tot 1080i..dan kun je nog qua resolutie ver komen zonder hdmi-compatible apparatuur
Weet je dat zeker?

The Scart socket is a purely European connection, and was developed to allow the user to connect various video devices using a single, multi-pole plug. Scart can transmit various signal types: RGB video, S-Video (see below), and composite video (see below). If possible, you should use RGB, since this is better than both S-Video and composite video.

As well as transmitting the video signal, Scart also includes separate wires for a (stereo) audio signal. Furthermore, Scart includes an additional switching cable that allows video recorders, for example, to turn the TV on automatically when they switch on.

Signal Type: analog; Maximum Resolution: 576i

Overigens zijn er altijd nog mensen met wat oudere apparatuur (mijn schoonmoeder o.a.), een VHS recorder bijvoorbeeld. Niet zozeer als opname apparaat maar voor weergave van de bandjes met daarop beelden van haar kinderen/kleinkinderen en belangrijker, beelden van haar 25 jaar geleden overleden echtgenoot. Een scart-aansluiting is dan nog steeds een welkome aansluiting.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 20 januari 2012 21:03]

Nu niet meer 8)7

Dacht ik het een keer ergens gelezen had, i stand corrected
Scart is en blijft een makkelijke aansluiting, denk aan dvd spelers, digitale decoders etc. Al zou ik hier niet voor kiezen op zo'n tv toch zijn er mensen die dit wel doen. En zal waarschijnlijk ook niet zoveel extra moeite zijn om zo'n aansluiting erin te zetten
Lees ik nou goed dat als je horizontaal side-by-side wil je een andere bril nodig hebt? 8)7

Dat lijkt me toch een voutje?
Nee das alleen nodig als je SBS splitscreen gaming wil doen, SBS 3D werkt gewoon met de meegeleverde brillen.
Ahh dan begrijp ik het: dan heb je een bril met 2 linker glazen en een bril met 2 rechter glazen.

Dank voor de opheldering :)
heb je toevallig een xbox360 of ps3? ik zou graag willen weten of deze televisie last heeft van inputlag of niet.. Ik zit er ook aan te denk om hem te gaan halen, maar ik game nog wel veel.. Anders wordt het ff de ps3 meezeulen naar de winkel :p
Nee ik heb geen console tot mijn beschikking, maar wel een macbook, kan het daar ook mee?
Als je de macbook misschien via hdmi aan kan sluiten.. Er zit op de tv wel iets van een speciale "game-stand" toch?
Mooie subwoofer op foto 4 btw..
Ja vind ik ook (Rel Stealth). Mijn vriendin is er minder over te spreken : )
Ook erg benieuwd naar of er een gaming-mode op zit en hoe de input lag is.

las in een review dat er behoorlijke input lag was. maar er wordt wel veel reclame gemaakt voor het gaming gedeelte met twee spelers op heel scherm spelen.. nergens echt heel duidelijk dus :(
Ik ga de input lag morgenavond wel even controleren icm mn macbook.

Let er wel op dat je nooit de native resolutie van het panel kunt insturen (2540x1080) omdat HDMI niet hoger dan 1920x1200 aan kan. Je zult je games dan dus ook moeten laten uitsturen op 1920 x 820 en dat door de TV op laten schalen tot volledig scherm. De interpolatie van het scherm is hierbij erg goed, zelfs op 1m afstand zie ik vrijwel geen verschil tussen 1080P @ 16:9 1:1 gepixelmapped of 1080P @ 21:9 geschaald.
Een weekje later dan gepland, maar toch: De input lag met alle beeldbewerkingsopties uit is ongeveer 30ms, gemeten op een MBP via HDMI verbonden met de TV en de website tst.vanity.dk
Ik heb er ook eentje besteld bij de Mediamarkt a 799 euries, zal dan ook wat testjes met PS3, Apple TV III en Xbox 360 voor de liefhebbers doen!
Je zult er geen spijt van hebben. Heb hem ook pas 2 dagen en het beeld is gewoon perfect in mijn ogen. Af en toe nog wat bijstellen, maar daar houden wij gadget-liefhebbers toch van.

TRON 3D en Avatar 3D getest, via USB-HDD en PC en kan nu al zeggen dat ik hiermee jaren zoet zal zijn.

Het is een must buy voor degenen die nog een superkoopje bij de Media willen scoren. Dus dat...
Helemaal eens, 799 is echt een superkoopje voor dit toestel!