Logitech Z-4 Review

Lennart_ 14 september 2007, 932 views

Logitech Z-4

Pluspunten

• super subwoofer
  • mooi design
  • handige remote met volume- en basregeling
  • heerlijk geluid voor dit budget

Minpunten

• voetje van sattelietspeakers is een klein beetje gebogen

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Vandaag deze speakers binnengekregen, en om maar met de deur in huis te vallen: ik ben zeer tevreden. Voor dit geld vind je niet snel betere speakers. Ze zien er leuk uit en klinken prima.

Alles zit netjes verpakt en is makkelijk aan te sluiten, de materialen voelen degelijk aan. Alleen jammer dat ik meteen merk dat bij 1 van de sattelietspeakertjes het voetje een beetje scheef zit, verder alles perfect in orde. Het design spreekt mij zeer aan, de rest van mijn desktop is ook zwart-zilver met hier en daar een blauw ledje. Er is ook een heel handige remote bijgeleverd met een aan-uit-schakelaar en een volume- en een bass-knop. Ook zitten er twee 3,5" openingen in voor een koptelefoon en een line-in.

Het belangrijkste: het geluid. Dat is prima in orde. Lijkt de eerste paar nummers tegen te vallen, maar de speakers zijn vrij snel ingespeeld en dan doen ze meer dan je normaalgesproken voor zo een prijs verwacht. Muziek klinkt lekker, de bas pompt en beukt goed, zowel de hogere als lagere bastonen klinken prachtig. De sattelietspeakers hebben soms een beetje moeite de subwoofer bij te houden bij nummers die zware bassen van zichzelf hebben, als je dat erg vind is de remotecontrol binnen handbereik om de bas snel ff terug te regelen, mij hoor je niet klagen. De topjes zijn dus niet van dezelfde kwaliteit van de sub, maar die is voor dit geld echt fenomenaal, de topjes zijn het geld gewoon waard.

De prijs vind ik voor zo'n setje echt prima, qua hoog-midden krijg je precies waar je voor betaald hebt, en daar ben ik heel tevreden mee. Qua bassen krijg je meer dan waar je voor betaalt. Zeker voor gamers die af en toe muziek luisteren is dit echt een topproduct, zij kunnen de perfecte bassen zeker waarderen.

Heb jij ook een Logitech Z-4?

Perfecte bassen op de Z-4? Goede middenweergave? Ik heb zelf een Z-4 setje staan maar herken dit echt totaal niet. Een super subwoofer is het echt niet: een erg gekleurd geluid wat niet echt vol is en wat snel veel te dweeperig gaat worden. Standaard is de subwoofer veel te veel uit balans waardoor je default eigenlijk de lage tonen knop een tikje terug moet draaien. Het geluid uit de Z-4 is gemiddeld of net boven gemiddeld maar zeker niet "perfect, super, prachtig, etc". Misschien een kwestie van wat je gewend bent? Voor films etc is deze set eigenlijk niet geschikt omdat hij daarvoor gewoon niet sterk genoeg is. De Z-4 is daar ook niet voor bedoelt (imho meer een casual muziek setje).

[Reactie gewijzigd door Bor op 14 september 2007 15:27]

Ik herken dit helemaal niet, heb al vele setjes gehoord, maar de bas is gewoon goed. Misschien heb je een oudere versie of een zogenaamd maandagochtendmodel... Het hoog en midden blijft zoals ik zei wat achter bij de sub, maar als je dat vindt kun je de bas wegregelen.

Natuurlijk is het niet met kwaliteits-hifi te vergelijken, maar bij menig hifi-winkel betaal je voor 1 van hun goedkoopste speakers nog meer dan de totaalprijs (inclusief verzenden) van dit setje. Het blijven PC speakertjes van 75 euro en daarvoor heb je versterker, 3 speakersunits en een remote erbij.

Het setje zou niet krachtig genoeg zijn voor films... Tja, het is zijn pc-speakers die je naast je monitor zet, ik ga geen 4 meter van mijn beeldscherm afzitten, dus je zou gelijk kunnen hebben. Als ik een 2.1 set zocht voor naast mn TV, zou ik dit setje ook overslaan ja...

Het enige wat ik er verder over kan zeggen, is dat ik zeer tevreden ben voor het geld wat ik ervoor betaald heb en dat ze prima zijn voor alles waar ik ze voor ga gebruiken in mijn kamer van 14m^2.
Ik heb meerdere Z-4 setjes draaien bij kennissen etc. . Een maandag ochtend exemplaar lijkt me uitgesloten ;)
Het mist gewoon power voor het goed overbrengen van effecten en echt diepe lage tonen. Dat heeft weinig met de afstand te maken maar meer met de omvang en en het vermogen van de sub.

Zoals ik al zei: als je niets of minder gewend bent valt dit misschien niet zo op maar vergeleken bij iets duurdere of andere setjes is het niet echt speciaal of bijzonder goed te noemen.

Let op: ik wil niet zeggen dat het een slecht setje is: ik vind het alleen geen bijzonder goed of echt bovengemiddeld setje.

Het inzetten van deze speakers bij een plasmascherm in een kamer van 35m2 (hieronder) vind ik dan ook meer een budget oplossing dan een goede keuze.

[Reactie gewijzigd door Bor op 14 september 2007 18:08]

ik ben er zelf ook erg tevreden over. ik gebruik ze niet voor muziek, maar ze hangen aan m'n sony plasmascherm. De films die ik op dvd bekijk komen allemaal prima over in mijn huiskamer van 35 m2.
ik ben het wel deels met spreker nummer 2 eens dat je soms de bas iets terug moet draaien (the prestige) maar verder; voor de 60 euro die ik er voor betaald heb een prima set!
yep heb er zelf ook last van als je zelf iets hebt gekocht wil je dat het zo goed mogelijk neergezed word
En daarom is het juist beter een survey pas veel later in te vullen. De menig over een product kan na een tijdje behoorlijk afwijken van de eerste indruk. Daarom zou een "aantal maanden in gebruik" weergave erg waardevol zijn. Over het algemeen is een review van iemand die het product net een paar dagen in huis heeft niet veel waard (no flame intended).
Ik heb de set zelf ook; maar ik moet zeggen dat een geluidskaart ook wel verschil maakt.
Eerste week draaide ik hem onboard, toen vond ik het geluid wel aan de goede kant. Maar toen kocht ik een X-Fi Xtreme Audio, en toen kon ik merken dat de bassweergave etc. allemaal beter klonk.

De set is dus zeker zijn geld waard vind ik.
Vergeet niet dat iedere survey een objectieve en persoonlijke beoordeling is, volgens mij maken fabrikanten daarom ook verschillende producten met verschillende prijzen voor verschillende einddoelen :P
Je bedoelt een subjectieve beoordeling i.p.v. een objectieve...lijkt mij. Verder ben ik dik tevreden met mijn speakers!!
}> idd subjectieve en objectieve beoordeling