Zepto Znote 6224W Review

Freekazoid 14 september 2007, laatste update op 14 september 2007, 1.324 views

Zepto Znote 6224W

Pluspunten

• Zeer goede gaming-prestaties
  • Goede prijs-kwaliteit verhouding
  • No-nonsense behuizing, stevig
  • Geen irritant weerspiegelingen in scherm
  • Heeft alle standaard notebook-aansluitingen
  • Aansluitingspunten op goede plek

Minpunten

• Storende achtergrondstoring bij externe speakers via anologe aansluiting
  • Slechte batterijduur bij games en zware applicaties
  • Hitteproductie en herrie fan bij zware applicaties
  • "Grainy" weergave van kleuren
  • Touchpad reageert soms slecht

Ik heb nu ruim 2 maanden een Zepto Znote 6224W in mijn bezit. Ik heb besloten tot aanschaf van deze laptop aangezien hij mobiliteit (slechts 14,1") combineert met goede presaties en specificaties.

Aangezien de specificaties per Zepto verschillen zet ik de mijne hier maar neer:
Intel Core2Duo T7300 2,0ghz
Nvidia Geforce 8600MGT 512MB
2x1GB DDR6400
100GB 7200RMP Harde Schijf
Zepto WPRO Wireless-A/B/G/N
Windows Vista Home Premium UK

Eerste Indruk
Het eerste wat opvalt aan de Zepto is de no-nonsense behuizing. Er zitten geen of weinig "fancy" features op. Nu hangt dit natuurlijk van de persoonlijke smaak af, maar naar mijn mening is dit een pluspunt voor de Zepto. De 6224W is dan ook absoluut niet lelijk te noemen. De Zepto is niet al te zwaar en makkelijk mee te nemen.

Bij het opstarten van de PC zijn er verder geen problemen. Prettig is dat Zepto er zelf geen onnodige software op zet. Dus geen Google of Yahoo toolbars of andere software waar je niet om gevraagd hebt.

Het scherm heeft een grote resolutie (1440x900, normaal op 19" widescreen TFT monitoren) een daarom is het ook superscherm en makkelijk te lezen. Jammer is wel dat het contrast en de kleuren wat achterblijven. Wel prettig is het feit dat het hierbij om een non-glare scherm gaat. Ik heb tot nu toe dan ook nauwelijks last gehad van de zon of reflecties die storend zijn.

Qua aansluitingen heeft de Zepto alles aan boord. 4 USB aansluitingen (2 aan de achterzijde, 1 aan de linker- en 1 aan de rechterkant. Ook is er een anologe/SPDIF aansluiting en een line-in/mic aansluiting aanwezig. Verder beschikt de Zepto over een DVD-brander, FireWire, Modem, Cardreader en Lan-aansluitingen. Ook zit er infrarood en bluetooth ingebouwd.

Games en Prestaties
De laatste drivers die Zepto op het moment beschikbaar heeft gesteld voor de 8600M GT zitten nog steeds in de 101.xx reeks en hebben geen DirectX-10 ondersteuning.

Door middel van getweakte drivers (163.44) zijn de prestaties van het systeem aanmerkelijk beter - en is er ook ondersteuning voor DirectX10.

De prestaties in games zijn goed te noemen, alhoewel je er natuurlijk niet zoveel uithaalt als met een high-end PC, spelen de nieuwste games vaak moeiteloos op de Zepto. Zo loopt BioShock bijvoorbeeld vloeiend op de native resolutie van 1440x900 met alle toeters en bellen aan. Verder spelen games als Medieval 2, Company of Heroes en Battlefield 2142 ook prima, alhoewel bij deze spellen sommige instellingen wat lager moeten worden gezet om ook bij hevige actie de framrate stabiel te houden.

Punt van verbetering is hierbij wel de batterijduur. Waar deze normaal kan oplopen tot 2 uur (op "Power Saver" mode met desktop apps) loopt deze al gauw terug als er games worden gespeeld. Vaak wordt een potje Battlefield al na 3 kwartier onderbroken omdat de accu bijna leeg is. De Zepto wordt ook vrij warm bij intensief gebruik, dus ook bij deze laptop is "games op schoot spelen" niet aan te raden!

Ervaringen en Conclusie

De touchpad ietwat traag en reageert hij slecht, vooral in vergelijking met de superieure touchpads op de Mac-notebooks.

Overigens bemerkte ik bij het aansluiten van externe speakers op de anologe uitgang dat er veel storing is te horen op de achtergrond, vooral bij activiteit van het wireless netwerk en de harde schijf.

Al met al is de Zepto een zeer veelzijdige notebook die vooral voor gamers en graphics-enthuisiasts een goede keuze is.

Heb jij ook een Zepto Znote 6224W?

Momenteel 1240,- exclusief Windows-licensie! Meer info: www.zepto.nl

Zepto topics op GoT: forum: Zepto Znote 6224W / 6625WD - Deel 4
Top review, maar ik deel 2 negatieve punten niet.
Ik vind hem juist stil, en bij mij reageert het touchpad prima. Niet te vergelijken met een mac. Maar toch.
@Violator:
mijn 6625WD maakte anders ook flink wat herrie als ik aan het gamen was.....

[Reactie gewijzigd door 188785 op 14 september 2007 21:44]

Hier maakt die ook geen herrie, alleen toen ik 'm net kreeg blies de fan constant.
Even in de BIOS wat veranderd en m'n fan was zo stil als 'n mooie winternacht :)

Maar ik denk ook niet dat we zulke dingen hier moeten bespreken en dat beter in 't topic kan!
Hitteproductie en herrie fan bij zware applicaties
Dus niet als je gewoon zit te typen. Heb overigens de nieuwste bios ;)