Specificaties 350W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Huntkey Jumper 350 Review

JanJeen 17 januari 2012, laatste update op 17 januari 2012, 1.418 views

Huntkey Jumper 350

Pluspunten

• Goede prijs / kwaliteit
  • Redelijk efficient
  • Nette afwerking

Minpunten

• Niet modulair - wat gebruikelijk is in deze prijsklasse

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Mijn oude voeding zat geintergreerd in een Artic cooling behuizing. Inmiddels maakte het een knetterend geluid als de PC op standby of zelfs uit stond. Dan verbruikte het nog steeds ca 10watt. Daarnaast verbruikte de PC veel stroom, ca120watt. Dit vond ik teveel van het goede, plus ik vertrouwde de voeding door het knetteren niet meer.

Eigenlijk was de voeding die ik daarop heb besteld een fout. Een webwinkel prees deze voeding aan als de Huntkey 300G, de prijs was zo scherp dat ik meteen bestelde. Pas toen ik voeding thuis ontving kwam ik erachter dat dit niet het model was wat ik voor ogen had.
(let op Zercom bied nog steeds de 350 aan als 300G, ondanks mijn vraag om die info te veranderen.)

Efficientie:
Waarom heb ik het dan niet teruggestuurd? Eigenlijk was ik wel nieuwsgierig waarin dit goedkopere, krachtigere model uit dezelfde productlijn afweek van de 300G. Daarnaast heeft de 300G een rendement van 91%, deze heeft 85%. 6% rendement verschil tegen ca 50% prijsverschil.
Ik gebruik mijn PC niet veel, 3 uur per dag. Daarom ik aan het rekenen:
  • PC 3uur per dag aan, verbruik 100watt = 0.3kWh/dag = 109.5kWh/jaar = 27.37euro/jaar
  • PC 3uur per dag aan, verbruik 94watt = 0.282kWh/dag = 102.9kWh/jaar = 25.72euro/jaar
Let wel, staat je PC 24 uur per dag aan dan is de terug verdientijd korter. Al raad ik je dan wel aan eens naar je totale configuratie te kijken ;-)
  • PC 24uur per dag aan, verbruik 100watt = 2.4kWh/dag = 876kWh/jaar = 219euro/jaar
  • PC 24uur per dag aan, verbruik 94watt = 2.256kWh/dag = 823kWh/jaar = 205.75euro/jaar
Idle gebruikt mijn PC nu 90watt, wat mij meeviel vergeleken met het verbruik van de vorige voeding. Standby verbruik is ca 1.3watt.

Kijk voor een volledig overzicht van de efficientie in dit rapport

De voeding komt in een mooie doos en is geseald. Er zit geen aan/uit schakelaar op, voor mij is dat geen punt. Om de 20+4 kabel zit een sleeve om de draden bij elkaar te houden, dit had Huntkey om alle draden mogen doen. Verder is er er niets op het uiterlijk aan te merken. Alle onderdelen zien er verzorgt uit. De kabels zijn voldoende lang. Een ander label erop en het is aan A-merk model ;-)

De voeding is redelijk stil. Mijn videokaart en processor maken meer geluid. Pas als ik die uitzet hoor ik een lage brom. Zoek je iets voor een HTPC dan is dit waarschijnlijk wel teveel van het goede.

Heb jij ook een Huntkey Jumper 350?

''Een ander label erop en het is aan een A-merk model ;-)''

Huntkey mag je anders best een A-merk noemen hoor, zitten erg goede modellen in het assortiment, alleen de allergoedkoopste zullen vast niet zo goed zijn maar dat valt ook aan de prijs te zien. :)

Verder leuke review hoewel het wel een beetje kort is, misschien dat je nog wat meer kan vertellen over onder andere de warmte ontwikkeling bijvoorbeeld?

Voor nu desondanks toch 3 sterren. :)

[Reactie gewijzigd door Redblader op 17 januari 2012 21:54]

Dank voor je reactie. Ik vind warmteontwikkeling op de compontenten redelijk subjectief, er zit geen temperatuursensor. Aan de andere kant, idle zou het ca 14watt warmte ontwikkelen bij 85% rendement ;-)
Toevallig heb ik net een temperatuur sensor in huis: uitgangstemperatuur 24graden, bij een ingangstemperatuur van 21-25graden. Dit grote verschil wordt veroorzaakt doordat de kast open staat, achter in de kast is de temperatuur ca 25 graden. Ik verwacht dus een grote meetfout...
Volgens Anandtech IDD een goede voeding! Conclusion: A Great Product, HuntKey!

Maar een waarschuwing is wel op zijn plaats.

Huntkey heeft in het verleden mindere kwaliteit geleverd dus kijk uit welk product je koopt!
Quote uit de Huntkey Green Star 450 W (LW-6450SG) review van hardwaresecrets
"This wouldn't be a problem if the power supply didn't explode if you try to pull 450 W from it "
Die review van Anandtech gaat over een andere voeding van Huntkey :P

Tsja, je moet niet gaan verwachten dat een 450w voeding van 2 tientjes een goed product is dat kan gewoon niet, maar met de wat hoger geprijsde voedingen heeft Huntkey best wat goede en leuk geprijsde modellen.
De 1e link waar je naar verwijst is een de 300G, de review gaat over de 350. Een heel ander product.

De tweede link is een review van bijna 3 jaar oud van een product in een andere lijn. Ik hoop dat Huntkey daar van heeft geleerd... zoniet dan lees je het hier vanzelf.
Hallo,

Ik heb nog even een vraagje. Kan de 8 pin CPU plug ook worden gesplitst in een 4 pin CPU plug?