Specificaties DLNA -support, WiFi - Bekijk alle specificaties

Eminent EM7285 Review

CeesBak 20 april 2012, 4.589 views

Eminent EM7285

Pluspunten

• Mooi kastje, stevige bouwmethode, makkelijk plaatsen harddisk
  • Prachtige afspeel kwaliteit
  • Goede netwerk functionaliteit

Minpunten

• Lastig te doorgronden structuur
  • Instellingen worden niet voldoende opgeslagen
  • Onduidelijke afstandbediening

Geluidskwaliteit Score: 5
Update 20-04-2012
Beste mensen,

Afgelopen maand is de update 1.0.032 uitgekomen voor de EM7285. Dit is een behoorlijke verbetering. Een aantal bugs is opgelost en een aantal bediening zaken werken nu wel goed. Verder is third party apps werkend zodat je makkelijk uitzending gemist kan kijken.

Inmiddels ben ik behoorlijk enthousiast en zou deze speler iedereen aanbevelen!

====================================================================================
Vanaf 2005 heeft er bij ons een Windows Media Center gedraaid. Het is gemakkelijk te bedienen, je kan opnamen op andere plaatsen in huis afspelen, de bestanden kunnen van andere plaatsen in huis op het media center worden gekopieerd, heel prettig allemaal. Stabiel, niet echt, er gaat van alles mis in het bijzonder de updates waardoor media center ineens niet meer reageert. Het stroomverbruik kost ongeveer 20 euro per maand als je de computer altijd laat aanstaan wat nodig is als je hem als PVR gebruikt. Die kosten willen we wel verlagen.

In huis hebben we al spullen staan die we graag willen handhaven. We hebben een Z5500 luidsprekerset van Logitech. De TV is een Philips 37PFL5604h12. Verder heb ik een LG-NAS N2R1 als opslag. In de slaapkamer staat ook een tv met een Western Digital TV-Live media player.

Na een nieuwe opstart van Media Center, omdat de zaak weer eens vast zat, de markt weer eens bekeken. Een kijken of media center te vervangen is door andere apparatuur. Blijkt Samsung een recorder te hebben die twee programma's tegelijk kan opnemen, das mooi. Helaas kan je de opgenomen programma's niet van de recorder kan halen. Jammer, maar we accepteren het.

De hardware specificaties van de Eminent EM7250 zijn, voor mij, de beste uit de huidige spelers. Alles wat je kan verzinnen zit er op, USB3-slave, 2*USB2, e-SATA, SDHC slot, HDMI, Component, analoog geluid, en coaxiaal/optisch S/PDIF, GB netwerk, WIFI, afijn de specificaties kunnen overal op Internet worden gevonden. Leuk is wel het stevige aluminium kastje met de eenvoudige mogelijkheid de harddisk te monteren.

Uitgepakt en aangesloten, alle kabeltjes erbij, handig en compleet. Direct een harddisk erin en spelen maar, dus niet. Het is niet allemaal niet zo handig, te beginnen bij de afstandsbediening die bij de speler wordt geleverd. Deze had ook voor een videorecorder kunnen zijn. Er zijn dus veel knopjes die niet worden gebruikt. Later kom je er achter dat alleen de volgende knoppen echt belangrijk zijn:

• Home: Brengt je terug bij de keuzen in het hoofdmenu
• Pijltoetsen en ok: Navigeren
• Return: escape of terug
• Start/Stop en snel vooruit en achteruit
• Volume op/neer

Nog wat rondgekeken op de speler en daarna 150GB aan foto's, muziek en filmmateriaal gedurende de nacht via het netwerk van mijn computer naar de EM7250 gekopieerd. Das niet snel ongeveer 5Mbyte per seconde. De volgende morgen stond het er allemaal op.

Het onthouden van instellingen is ook een verbeterpunt. Bij staan en 20 GB foto's, 20GB Muziek en 10 tallen films op de harddisk van de speler. Blijkt snel en makkelijk. Je kan alles ook van het netwerk afspelen maar dan moet je meer knopjes drukken. Op het netwerk zijn er dan wel weer favorieten zodat je eenmaal ingevoerde wachtwoorden en gebruikers namen netjes worden onthouden. Maar de afspeel voorinstellingen voor films en muziek wordt niet onthouden. Wťl weer voor foto's, das dan weer mooi maar consequent is het niet. Lastig is ook dat album art, de fotootjes die in de folder bij de muziek staan worden afgerond naar ronde cd plaatjes, das echt niet goed.

Geweldig is de netwerk functionaliteit. Het systeempje gedraagt zich als een NAS waar je bestanden op kan kopiŽren. Ook kan ik met mijn Western Digital vanaf de Eminent EM7285 streamen zonder enig probleem, heel prettig. De capaciteit van de netwerk doorvoer ligt op ongeveer 5Gb per seconde simplex, dat dan weer wel. Bestanden verplaatsen, op de schijf van de speler, vanaf een Windows machine gaat snel.

Valt de speler dan tegen, nee in het geheel niet. Met alle verbeterpunten is het een leuk apparaat wat, behalve de TV functionaliteit mijn mediacenter succesvol vervangt. Wel zal ik de software updates met interesse volgen.

Toevoeging 22-01-2011:
Ben eens aan het zoeken geweest hoe de menu structuur werkt, of althans hoe ik denk dat het werkt, wellicht mis ik iets. De harddisk is geformatteerd met de speler zelf door het menu. Er worden dan de mappen image, music en movie aangemaakt. Deze mappen heb ik gebruikt voor respectievelijk foto's, muzie en films. De bestanden zijn allemaal geformatteerd zoals in Windows 7 gebruikelijk is.

Via Bestand:

BESTAND > HDD > HDD: > image
> NET > movie
> UPNP > music
Bij deze keuze komt er op een gegevens moment films noven aan het menu te staan alsof je daar eerst voor hebt gekozen, das wel erg raar. Nog raarder is dat foto's en muziek niet zichtbaar worden. Ik verwacht na de menukeuze "BESTAND" alle bestanden te kunnen zien, zelfs bestanden die niet af te spelen zijn.

Via Films:

Als je in het hoofdmenu voor films kiest kom je direct terecht in hdd:\movie\videos\video 2011\2011-06-03\private\avchd\ en de eerste film in deze directory wordt in preview afgespeeld. Heel diep in de structuur dus, waarom? Wil je nu een film afspelen die in HDD:\concerten staat, dan moet je eerst menu kiezen, de optie "mapweergave" kiezen en dan via de return toets op de afstandsbediening naar boven terug gaan. Dit is erg vreemd.

Via Foto

BESTAND > HDD > HDD: > image
> movie
> music
> ThunderDB

Je kan niet naar NET of UPNP, waarom nu niet meer? Als je image als sudirectiey kiest ataan daar keurig alle foto's in mapweergave en je kan ze via veraschillende opties (die onthouden worden!!) fantastisch afspelen.

Via Muziek:
Je komt direct in de "music"directory terecht, gesorteerd op artiest. De plaatjes die als folder.jpg in de verschillende directories staan worden vervormd als cd'tje weergegeven terwijl het natuurlijk allemaal cd-hoes afbeeldingen zijn. Via menu kan je nu een andere sortering aangeven en op die manier kiezen wat je af wilt spelen. Dat werkt dan wel.

Conclusie:
Het is allemaal niet efficiŽnt en consequent. Volgens mij moet het zo zijn:
Bestanden: Browsen via de directory structuur. Laat je alle besstanden zien die op de harddisk staan. Druk je op play dan wordt het gekozen bestand afgespeeld.
Foto: werkt prima voor mij
Muziek: Bijna goed maar als je kiest voor mapweergave dient dat onthouden te worden.
Film: De menu keuze onthouden. en altijd starten in de "movie" directory

Hier kan nog veel worden verbeterd.

• Philips 37PFL5604h12
  • LG-NAS N2R1
  • WD TV Live

Heb jij ook een Eminent EM7285?

Aardige review. Heb je een gigabit of 100mbit netwerk liggen? Misschien ook een tip om eens op te zoeken wat de gekleurde knoppen doen, deze hebben ook een functie (rename, delete, etc), maar zijn niet echt goed beschreven.

Heb jij ook vanaf de EM7285 een win7 pc kunnen benaderen zonder eerst win7 compleet p-en te moeten zetten?
@Cees & Jeroen

Het klopt dat je in Windows 7 een aantal instellingen moet veranderen om het streamen mogelijk te maken. Windows 7 is een besturingssyteem met een scala aan beveiligingsmaatregelen. Dit in tegenstelling tot Windows XP en Vista die toch wat milder daarmee omgingen.

De mediaplayer hoeft alleen maar toegang te krijgen tot de shares maar die shares zijn op verschillende nivo’s van beveiligingen voorzien. Voordat je een map of bestand gedeeld hebt moet je ook Windows 7 zelf openstellen. Doe je dit niet dan lijkt het gewoon alsof je de map/het bestand wel gedeeld hebt maar Windows houdt het benaderen van de shares in de eerste beveiligingslaag al tegen. Dit is echt een onderdeel in Windows 7 dat zo werkt, elk medium dat vanaf Windows 7 moet streamen zal daar op dezelfde issues stuiten. Dat ligt niet aan de streamer, dat ligt aan Windows.

Eminent heeft diverse manieren uitgeprobeerd om Windows 7 op een eenvoudiger manier open te stellen. Microsoft heeft echter het OS dusdanig voorzien van beveiligingsmaatregelen dat er geen andere manieren zijn.

Tevens, aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat Windows ook niet te gemakkelijk opengesteld moet kunnen worden. Dit om begrijpelijke redenen.

Wat betreft het overzetten van bestanden is het inderdaad zo dat de chipset en de processor als hoofdtaak het weergeven van beeld- en geluidsmateriaal hebben. Een snellere manier van bestanden overzetten is via USB. - G.D.
Hallo Haaguit,

Mijn hele netwerk is Gigabit. Ik benader alleen mijn NAS. Net even geprobeerd om naar de PC te gaan vanaf de Eminent, die zag ik niet meteen. Ik heb geen shares ingesteld op de PC.

Groeten,

Cees
Hey Cees,

Top voor de test, dank je. Nadeel vand e Eminent spelers is dat ze erg slecht met win7 samenwerken. Je moet je complete beveiliging van je PC uitzetten, wil het werken. Jammer dat de transfer nog steeds zo laag is naar de EM7285, maar ja, de chipset is ook meer voor afspelen. Zeker met de huidige BD images van tientallen Gb's, is de snelheid wat achterhaald imo...

Greetz,

Jeroen
IK heb de eminent em 7080 en met win7 dezelfde problemen. de ene keer wel alles te zien in windows verkenner en dan weer 10 keer niet. Heb nu gewoon een snelkoppeling gemaakt met de mappen van mijn em7080 en dat werkt perfect. kan nu gewoon films enzo slepen naar die snelkoppeling. Streamen doe ik via mijn nas.

Gr Richard
Hallo, ik heb ook dezelfde problemen, hoe maak je die snelkoppelingen van de mappen van de em 7080. Lijkt me een stuk makkelijker werken.