Specificaties ~500W, volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM500-HP Review

TERW_DAN 13 september 2007, 5.319 views

Zalman ZM500-HP

Pluspunten

• stabiliteit
  • stilte
  • koeling
  • modulair

Minpunten

• blauwe leds
  • ietwat aan de lange kant, daardoor mogelijk wat lastiger in compacte kasten.

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Omdat m'n oude 400W voeding stuk was heb ik deze vervangen door deze Zalman 500W. Ik had altijd goede ervaringen met Zalman en hoopte dat dit nu weer zo was.

Deze voeding wordt vrij compleet geleverd zoals op de foto te zien. Hij is modulair wat tegenwoordig voor high-end voedingen wel erg handig is, zodat je overtollig kabels niet in je PC hoeft te laten hangen. Veel voedingen uit deze range hebben vaak ook 'fan only' connectoren. Zeer vervelende kabels die nooit echt gebruikt worden (althans door mij) en dat is bij deze Zalman mooi opgelost door er een fanadaptertje bij te leveren. Deze plug je op een molex zodat er 2 fan connectoren onstaan, 1 12V en 1 5V. Molexen zijn er genoeg, dus dat dat 1 molexje kost is weinig boeiend.
Aansluitingen heeft de voeding sowieso genoeg. Naast de 20+4 pins ATX connector en de 4+4pins connector voor de cpu heeft het ding ook 6 S-ATA connectoren, 8 standaard molexen en 2 floppy connectoren. Alle connectoren op de ATX stekkers zijn modulair, dus kabelmanagment is goed te doen bij deze voeding.

De afwerking van de voeding is ook prima, het is een flink zwaar ding dat naast een 120mm fan nog een heatpipe heeft voor de koeling die het daardoor best goed doet. De lucht die eruit komt is een stuk koeler dan bij m'n voorgaande voedingen (Zalman 400Ws). Door de 120mm fan is de geluidsproductie ook zeer goed, de voeding is nauwelijks hoorbaar en maakt iig geen hoge geluiden die snel irriterend kunnen zijn. De kabels zijn gemeshed, op zo'n manier dat de mesh niet tot het uiteinde van de kabel loopt. Het ziet er iets minder uit, maar het zorgt er wel voor dat het uiteinde van de kabel goed kan buigen, iets dat wel handig is bij het wegwerken van de kabels.

Voor wat betreft de stabiliteit is dit een prima voeding, 24A op de 5V en 3.3V lijn, 18 en 25 op 2 12V lijnen op een maximale efficiency van 81%. Er zijn voedingen met een hogere efficiency, maar 81% vind ik nog niet eens zo heel slecht.
Voor een testje voor de stabiliteit heb ik een multimeter op de 12V lijn gehangen en gekeken in hoeverre die fluctueerde, nu is mijn multimeter niet 100% accuraat, maar fluctuaties zouden toch zichtbaar moeten zijn. De 12V lijn blijft eigenlijk op de 12.3V zitten en fluctueert niet. de 5V lijn blijft ook strak op de 4.9 zitten. Natuurlijk heb ik hier geen profi apparatuur om het te meten, evenals de zin en tijd die ontbreekt om het ding helemaal open te gaan maken om zo nog wat verder de voeding te pushen, maar het toont wel aan dat de voeding prima functioneert.

Natuurlijk heeft de voeding ook nadelen. De designer van deze voeding was waarschijnlijk gek op blauwe ledjes, want ook deze voeding heeft ze. Iets waar ik zelf niet zo vrolijk van wordt, maar een goede voeding zonder leds vinden is al vrij lastig, wil je het een beetje schappelijk houden kwa prijs en levertijd. Verder is deze voeding iets dieper dan de meeste voedingen, doordat de heatpipe nog achter de voeding zit, dat toch een kleine 3cm aan de lengte toevoegt.

Kortom: een goede voeding voor een schappelijke prijs, een goede voeidng kost nu eenmaal een bak geld, maar het is het zeker wel waard en deze Zalman is zeker het overwegen waard.

Heb jij ook een Zalman ZM500-HP?

Zitten hier ook PCI-e 6+2 pins connectoren bij?
Nee, bij deze voeding zitten 2 6pins PCIe connectoren, geen 8 pins.
Ik heb m ook:)
Ben er tevreden over en beter dan een 300W die pokkeherrie maakt en het niet aan kon :p

Komt er bij jouw ook een zoort van piepje uit de voeding? je hoort m haast niet, het is een beetje schel.
Als ik die voeding uitzet gaat het weg
Goede Survey..
Ik zit zelf ook te denken om een Zallman voeding aan te schaffen, maar dan de 6xxW versie
Heb ik idd ook naar zitten kijken, maar 600W was beetje overkill voor mij. Gezien ik eigenlijk maar een vrij simpel systeem heb (C2D E4300@3ghz, 2GB ram, 7950GT kaartje, 6 hdds en 2 opticals). Daarvoor heb je immers geen megavoeding voor nodig.
600 is ook stil heb ik ook gehad, zelfde als deze alleen 100 wat meer.

ik heb nu de 360 versie van de nieuwste zalman serie, niet modulair maar wel super stil, en geen led :)
Mwah..overkill is het niet echt hoor ;)
Mag hij best hebben..
Heb hier een Coolermaster Realpower 550 watt hangen in mijn X2 3800+ met 7600GS kaartje. Over overkill gesproken :P

Heb deze voeding overigens wel gratis gekregen. Heeft hiervoor op een Asus 360 watter gedraaid en werkte toen ook goed.

Overigens doet een van de geheugenmodules die je me verkocht hebt het goed. De andere heb ik nog niet geprobeerd, verwacht geen problemen.
Ik ben niet te spreken over Coolermaster voedingen. Gezien de markt hierop erg breed is, is een merknaam snel gegeneraliseerd. Ik had een iGreen 550W. Leek van binnen een Qtec plofvoeding, alleen met extra stukje PCB. Had 3x 12V voedingslijnen, waarvan 2 puur voor PCI-E bleek achteraf. Ik heb 2 PCI-E kaarten zonder power connector, dan loopt je hele systeem op 1x 12V en dat is snel te weinig.

Ik gebruik nu een Silverstone 600W voeding, die ziet er wel goed uit van binnen. Het is ook deze voeding die de voeding uit de review ook betrekkelijk bescheiden van formaat maakt. De ZM-500 komt mij erg klein over. Ik denk dat hij zelfs prima in een SGI 320 kast past.

Het kan nooit kwaad om de voeding ruim te bemeten. Immers heeft de voeding ook last van piekspanningen. 6 schijven van 8W idle lijken erg weinig van doen op een voeding van 500W, piek opname kan echter vaak een 28W per schijf zijn, dus in plaats van 48W opeens 168W mee te tellen. Hierdoor slijt de voeding vaak snel, immers is dit niet het enige in een systeem, en is de 500W die de voeding kan leveren alleen onder te verdelen, waardoor er effectief een veel lager vermogen afgeleverd kan worden. Dit verzorgt een versnelde slijtage, waardoor het vermogen wat de voeding kan afleveren, langzaam af neemt.

Kan ik ook zeggen dat mijn cores 2GHz lopen en ik ook een 7600GS heb, dit zegt nog niet veel over een compleet systeem ^^
Ik ben niet te spreken over deze voeding.

De fan draait altijd waardoor er een constant geruis wordt geproduceerd.

Dat is erg storend als je in een stille kamer (alleen) met een word-bestandje bezig bent.

Die fan hoeft ook niet te draaien; er wordt immers vrijwel geen energie afgenomen.

Hij is dus beslist niet stil; ik kan deze voeding dan zeker niet aanbevelen.

Hoe ik dit probleem ga oplossen: de fan vervangen door de Silent Eagle 1000 van Sharkoon in combinatie met de Fan Mate 2 van Zalman...........
De fan draait idd continu (althans, voor zover mij opgevallen is). Hij draait echter dermate stil dat je hem gewoonweg niet hoort, zeker als je hem niet flink blast.
Je hebt ook wel voedingen waarbij de fan niet draait, maar als het aankomt op de levensduur heb ik toch liever iets van airflow over mn componenten heen. Veel stillere voedingen dan deze ben ik namelijk nog niet tegengekomen.
Ik ben eerlijk gezegd ook niet heel blij met het lawaai dat deze voeding produceert. Ik had van het merk Zalman toch wel iets meer verwacht, eigenlijk.

In mijn computer hangen 5 fans, waaronder 3x 12cm en 2x 8, en de 12cm-fan van de voeding maakt verreweg het meeste herrie. Ik denk dat ik deze fan ook maar ga vervangen voor een betere, want ik hoor nu constant een zachte brom/zoem.

Voor de rest ben ik tevreden met de voeding. Zo'n modulair kabelsysteem is toch wel handig!