MSI NX8800 GTS-T2D640E-HD-OC Review

Streepje 8 oktober 2007, 4.811 views

MSI NX8800 GTS-T2D640E-HD-OC

Pluspunten

• lekker stil
  • voor een OC-editiet klokt hij nog goed over

Minpunten

• Warmte

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Algemeen
Na een hele poos nagedacht te hebben heb ik toch maar eens de stap genomen naar de 8xxx serie van Nvidia en afgelopen maandag een MSI GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 NX8800GTS-T2D640E-HD-OC
besteld.
13 september kwam het spulletje binnen en meteen de boel uitgepakt. De kaart kwam in een vrij kaal pakket maar zelf hoef ik al die extra's niet zoals je die bij een Asus zou krijgen(de games die daarbij zitten speel ik tog nooit)
Wat zit er in het pakket:
De videokaart
2x een verloopje van DVI naar D-Sub
een HDTV out kabeltje
een verloopje van 2 molex naar PCI-E voedings stekker
driver cdtje met een paar utils
en de Game Company of Heroes.

Prestaties
De kaart presteerd beter dan mijn oude 7950GX2 in arma kan ik nu alles op high zetten en kom niet onder de 30fps dat is iets wat ik met mijn GX2 niet hoefde te proberen
Heb de kaart net nog een keer door 3DMark06 gehaald maar daar viel de score wat tegen 10230 3dmarks maar dat kan komen omdat mijn cpu nu de bottleneck zal zijn?
De temperatuur vind ik ook wat tegen vallen idle op 73c (dat is wel met een lichte overklok)dat is 2 graden warmer dan mijn oude 7950GX2 en dat zijn behoorlijke heethoofden.
Stressed loopt de temperatuur zelfs op tot de 83c wat ik tog erg hoog vind. De airflow in mijn kast kan het bijna niet aan liggen 2x 120mm intake en 2x 120mm outtake.

Overklokbaarheid
Overklokken heb ik meteen geprobeerd en ati-tool wist de GPU op 695 te zetten en het geheugen op 1075 (standaard snelheden waren bij mij 575GPU en 850 memory)
Deze instellingen heb ik overigens niet gehouden omdat ik de kaart dan wel heel erg warm vond. Ik heb hem op 650 GPU en 999 Memory gezet.

Modbaarheid
Natuurlijk is er voor deze kaart een andere cooler te krijgen dus modbaarheid is ok zelf zal ik dat niet gauw doen (mischien in de toekomst eens als ik aan een WC setup ga).

De drivers
Ik heb de 163.44 forceware drivers geinstaleerd en deze drivers werken goed op 1 vreemd probleem na en dat is het volgende in het control panel bij de optie "Manage 3d settings" staat er tussen "sli performance mode- Nvidia recommended(SLI)"
wat volgens mij niet helemaal klopt aangezien er geen eens sli inzit;).(en ik bedenk me nu dat dat ook het probleem kan zijn van de lage 3dmark06 score?)

Warmte- en geluidsproductie
De warmte productie ben ik niet zo tevreden over ik vind de kaart maar absurd warm worden.Hij word idle net zo warm als mijn oude 7950GX2 en dat was een dual kaart.
GPU 55 C (131 F)
GPU diode 64 C (147 F)
GPU geheugen 55 C (131 F)
GPU omgeving 51 C (124 F)
GPU Fan 1505 RPM (60%)
Maar de geluidsproductie is wel erg weinig je hoort de ventilator nauwlijks.

En dit is weer zo'n eeuwig discusie punt ik ben het eens met het feit dat de prijs best hoog is (ik heb er 324 voor betaald) maar er zijn genoeg mensen die meer geld uitgeven voor een videokaart

Heb jij ook een MSI NX8800 GTS-T2D640E-HD-OC?

die 3dmark06 score is niet eens zo laag;) verder nette survey waar veel tweakers van kunnen leren!
De computer van mn neefje (X2 6000 & standaard 8800gts 320mb) haalt ook ongeveer jouw 3dmark score, hij heeft een 100-200 puntjes minder. Je proc is denk ik de bottleneck maar hooguit van een paar puntjes. Zijn computer in SLI modes (met mijn kaartje erbij) haalde iets van 11k5 dus echt veel puntjes meer dan jouw score kan je met een enkele GTS toch niet halen in 3dmark06 met een 8800gts.

Prima survey, alles dat er in zou moeten staan staat er in. Alleen het woordje 'tog' mag je wat mij betreft wel vervangen door de juist gespelde versie. Veel plezier met je aankoop!

edit: die 3dmark score in sli was iets hoger, effe aangepast.

[Reactie gewijzigd door brute51 op 13 september 2007 19:44]

woow, dat is een goede 3Dmark score icm met een 4800+ van AMD, ik haal dat niet eens met m'n 5600+. Heb dezelfde als jou alleen dan de 320 mb versie. Ik haal 9100 :(

Edit, Wat is je CPU score? Mijne met mn Athlon 5600+ is 2142. :P

[Reactie gewijzigd door rickyy op 13 september 2007 19:53]

Ik haal 7600 punten met de 8800GTS 320, maar volgens mij is bij mij de CPU nogal een bottleneck, waarmee ik 1500 punten haal - het is een 4200+, by the way :(

Maar ja, nog geen score om over te treuren, zolang het in spellen maar werkt... :Y)

[Reactie gewijzigd door Jakkus op 13 september 2007 20:54]

Treuren?? Ik haal met een 8800GTX en een E6850 (allebij niet overgeklokt) iets meer dan jij in 3DMark06.
Over die score mag je zeer zeker niet klagen! Ik haal met mijn E6400 @ 3.55 GHz, en een XFX 8800 op 684/951 zo rond de 11.5k... Maar, dan heb ik wel een aardig stukje snellere cpu dan jou... En ook de kaart is nog wat hoger geclocked (alleen mem van jou is hoger... Mijne geeft dan NET artifacs :( )

Kijk ook zelf maar ;)

[Reactie gewijzigd door -GijsJUH- op 13 september 2007 20:13]

Ik heb deze ook aangeschaft voor in een nieuw systeem te steken samen met een 6850 cpu van Intel
dankjullie wel voor de positieve reakties dit is pas me 2e review :)
Maar wat ik nou nog zo vreemd is zijn de absurd hoge temps die me kaart heeft.
Tenminste ik vind ze hoog verlgeleken met de andere review http://tweakers.net/productreview/5225
dank jullie wel voor de positieve reakties dit is pas me 2e review :)
Maar wat ik nou nog zo vreemd is zijn de absurd hoge temps die me kaart heeft.

@ricky: deze cpu van mij is wel lichtelijk overgeklokt (linkje naar screenie van CPU-Z) http://img510.imageshack.us/img510/62/cpuzop4.jpg
ooh, kijk dan kan het :P
Maar toch haal je 1000 Punten meer als mij :'(
Hoge temps ? Met RivaTuner het 2D profiel onderklokken en/of extra exhaust fan in je kast toevoegen. Heb zelf een Asus 8800gtx in een P180B kast en die werd idle ook zo'n 64~65C.

Een erg stille 1000rpm 92mm fan als exhaust fan onder de graka (tegen de PCI-brackets aan de achterkant, zit muurvast geklemd) deed de temp al dalen tot 57~58C. Omgeving temp (die de GPU meet) daalde van ~59C naar ~49C.

Experimenteer eens, bij mij bleef er dus hete lucht hangen onder de graka, was simpel verholpen ... Een ander alternatief is de graka fan middels RivaTuner harder te zetten, maar dat maakt meer herrie dan een losse 1000rpm 92mm fan :)
ik heb nog wel ergens een 120mm fan liggen die kan ik er vant weekend wel eens onder hangen en dan eens een beetje kijken of het iets doet.
Iniedergeval bedankt voor de tip :)
mmmm

dude, hier een screen hoe die bij mij IDLE is, en dat op 60% fanspeed :S