Specificaties AMD Fusion E-450 on board - Bekijk alle specificaties

Asus E45M1-M PRO Review

Beesje 17 januari 2012, 3.042 views

Asus E45M1-M PRO

Pluspunten

• Stil
  • Zuinig
  • prijs (processor, mobo en aardige graka in één voor 125 euro!)
  • boekje er bij ter leering ende vermaeck

Minpunten

• All-in-one systeem: upgraden van de processor is niet te doen.
  • slechts één PS@ aansluiting
  • Aansluitingen leds / knoppen op mobo niet uitgelegd: boekje nodig.

Layout Score: 5
Nu ongeveer een week heb ik dit board in bezit, en naar mijn mening een goed systeem.
Even een kanttekening voor alle lezers: Dit is mijn eerste review... dus mochten er dingen ontbreken, be nice please ;)

Dit boardje heb ik aangeschaft als vervanging van mijn AMD LE1640 systeem met 3GB DDR800 geheugen en ATI 4350 grafische kaart. Het systeem werd oud, en kon soms behoorlijk tegensputteren als ik video aan het converteren was en gelijk een HD film aan het kijken was. Dualcore was wel een must dus. Omdat de computer altijd aan staat (als thuisserver) vond ik het energieverbruik ook belangrijk. De LE1640 was destijds al zuinig, maar het verbruik gaat met 18W voor de APU al behoorlijk omlaag. Deze combinatie is zuinig en relatief niet zo duur, dus leek me ideaal! De E-450 processor kan hetzelfde als een E-350, maar dan met als extra de overklokfunctie die Intel TurboBoost noemt. Dat leek me ook een aardige toevoeging.

De setup die ik nu gebruik: Dit board, met 8GB Corsair geheugen (1600MHz), 320GB primaire harddisk (2,5"), 2TB secundaire harddisk, DVD-RW station en een 550W voeding. Alleen het moederboard en geheugen zijn nieuw.

Het moederboard werd geleverd met een gebruiksaanwijzing, aluminium deel voor achterin de kast, een paar sata 600 kabeltjes en een losse ventilator (inc. 4 schroefjes). Alles netjes verpakt zoals ik van Asus gewend ben. Vooraf gemonteerd zijn de processor (APU) en het koelblok. Het boekje vind ik op zich wel fijn, dan kan ik tijdens het installeren nog eens teruglezen wat ik waarop heb aangesloten ;) = tijdverdrijf.

Features:

Intern is behoorlijk wat moois te vinden:
Om harddisks, optische drives en zo aan te sluiten zin inwendig 5 SATA 600 poorten aanwezig: ruim voldoende. Zeker omdat ik er maar 3 benut. Daarnaast krijg je de mogelijkheid 4 USB apparaten in te prikken (waarvan 2x USB3), één PCIe x16 aansluiting (draait wel langzamer, x6 of x10 maximaal), één PCIe x1 aansluiting en 2 PCI aansluitingen.
2 geheugenslots is meer dan genoeg voor de maximaal ondersteunde 8GB.
Wat opvallend is, is dat er ook de mogelijkheid is om een ouderwetse LPT poort en COM poort aan te sluiten. Afwezig zijn de ouderwetse PATA aansluiting en FDD aansluiting. De meeste mensen zullen deze toch niet meer gebruiken lijkt me. Een minpuntje is dat op het moederboard zelf niet staat aangegeven waar de leds en knoppen moeten worden aangesloten. Maar daar volstaat het boekje weer. De ventilator is optioneel, maar ik heb een erg stille gemonteerd. De meegeleverde zal na een paar maanden ongetwijfeld herrie gaan maken lijkt me.

De externe features zijn ook voldoende voor de dagelijkse gebruiker:
Voor dagelijks gebruik zijn de 4x USB2, 2x USB3, DVI, D-SUM, HDMI, 1GB ethernet, Firewire en 3 audiopoortjes een mooie start. Doordat r maar één PS2 aansluiting op zit was ik wel genoodzaakt een nieuwe (USB) muis aan te schaffen.

Layout
Over de layout niks te klagen: de sata poorten zitten dicht bij de harddisks, bekabeling voor het moederboard zit op de gebruikelijke plaatsen.
De connectors voor USB, knopjes en ledjes en dergelijke zitten mooi verwerkt aan de onderkant van de computerkast. Een te korte kabel voor een cardreader zou misschien nog een probleem kunnen geven, maar dit lijkt me niet erg waarschijnlijk.

Prestaties
De prestaties ben ik tevreden over tot zover.
AMD heeft zijn best gedaan dit systeem te optimaliseren voor media, en dat merkte ik gelijk bij de eerste HD film die ik opzette (MKV formaat, 1080p) De oude LE1640 met ATI4350 had er duidelijk meer moeite mee.

De snelheid van 1,65GHz kan automatisch worden opgevoerd naar 1,83GHz als de computer het vraagt. Om eerlijk te zijn heb ik dit nog niet gemerkt, wat twee dingen kan betekenen: AMD laat dit heel soepel verlopen, of ik heb het nog niet nodig gehad. De videokaart kan hetzelfde, en ook hier heb ik niets aan gemerkt. Qua geheugen wordt DDR3 1600 MHz ondersteund. In de praktijk zal het geheugen op 1333 MHz draaien, en pas op 1600 gaan draaien als het systeem zichzelf overklokt. Gaming heb ik er nog niet op geprobeerd, en zal ik waarschijnlijk ook niet gaan doen. Videobewerking ben ik nog niet aan toe gekomen, maar zal dit voorjaar wel gebeuren. Nog even geduld daarvoor.

Het geluid is precies wat je er van verwacht: 5.1 werkt prima voor de doorsnee filmkijker. Met een AC97 frontpanel kan je ook nog een microfoon of koptelefoon aansluiten als je wilt.

Beeld is goed en helder, en wat ik een plus vind: een DVI en D-SUB monitor tegelijk aansluiten zorgen voor de mogelijkheid tot een het uitbreiden van de desktop. Wellicht ook 3 displays als de HDMI ook wordt aangesloten? Mooie toevoeging!

Overklokbaarheid
Via de bios is van alles aanwezig om het systeem te tweaken. Voltages aanpassen, klokken versnellen... weet ik wat nog meer! Alleen de multiplier heb ik nog geen tweak voor kunnen vinden. Of het in de praktijkver overklokbaar is weet ik niet: ik ben van plan stock te blijven draaien.

Compatibiliteit
Windows 7 geinstalleerd (x64) en draaien maar. Alleen voor de grafische kaart en USB3 waren (uiteraard) nog aanvullende drivers nodig. Verder ben ik geen problemen tegen gekomen...

Al met al een mooi systeem, en voor de low- en midrange computeraar een mooie aanwinst! Ik ben tevreden, en kan hier de komende drie jaar zeker mee vooruit!

Heb jij ook een Asus E45M1-M PRO?

Nette review, maar is een voeding van 500 Watt niet overkill? Misschien is kijken naar een pico variant =)
Wellicht een beetje (lees: behoorlijk) overkill, maar deze stamt uit de tijd van een AMD athlon x2 6000... S939. Gaat dus al een aardig tijdje mee, maar werkt nog perfect! En is zo stil dat je moeite moet doen om hem te horen ;)

btw thanks voor de positieve reacties!
Update naar aanleiding van een e-mail over het multitasken:

Volgens mij is er qua snelheid meer dan genoeg in huis. Het 450 chipje is toch dual core, en ik heb zelfs nog geen lag gemerkt. Ook niet met in scherm 1 een HD video aan, en scherm 2 msn open met Firefox met 7 tabs open (nieuwssite met onmogelijk veel flash reclames). Mooi voordeel vind ik ook het geluid, hoor echt niks.

Klasse, AMD en Asus!
Aardige review, Mr.

Ik heb zelf een E-450 een laptop, maar om een vage reden is de geheugensnelheid gecapped op 1066 Mhz. Ik ben erg nieuwsgierig of de geheugensnelheid invloed heeft op de prestaties. Gezien de beperkte cache op de chip en het feit dat de IGP meedeeld in datzelfde geheugen vermoed ik van wel. Ik heb echter nog geen reviews gezien waar met geheugensnelheid wordt gespeeld.

Kun jij eens kijken of geheugensnelheid verschil maakt? Ik denk dat je met 3dmark05 wel een heel eind komt :)
De geheugenbus draait standaard op 1333 bij mij. De 1600 wordt pas benut in de "turbo" modus.

Heb je in de bios het geheugen misschien niet volledig geconfigureerd?

Ik ga geen onnodige dingen installeren op mijn systeem, maar mocht iemand met 3dmark willen testen: graag!

[Reactie gewijzigd door Beesje op 1 maart 2013 12:58]

Ik heb dit moederbord in een CoolerMaster Elite 100 gestopt, maar helaas is de voeding van de behuizing (150 W) niet voldoende ;(
Wat zijn dan precies de klachten? Want ik heb de E45M1-I DELUXE in een LC Power 1340mi zitten met voeding van 70W. pricewatch: LC-Power LC-1340mi Verder heb ik nog geen enkele problemen ondervonden. Ik gebruik het systeem voor narrowcasting en er wordt dus 24/7 flash op afgespeeld. Verder zit er een 2.5" HDD in van 350gb en 4g memory.

Daarnaast heb ik een zelfde systeem al een aantal keer in de pricewatch: In Win BM639 behuizing met 160W voeding geplaatst. Eveneens, geen problemen.
Beetje late reactie, zie het nu pas. Ik had alleen het bordje aangesloten op de voeding, toen ik het met een standaard voeding probeerde werkte het bordje prima. Ik denk persoonlijk dat het aan de slechte kwaliteit ligt van de standaardvoeding van dat kastje.
Heb je er misschien nog veeleisende schijven bij gehangen?
Als die de hoeveelheid stroom vragen, kan ik me indenken dat dit icm een magere kwaliteit voeding, boosdoener kan zijn. Of dat op één van de individuele polen er niet genoeg stroom doorgeen kan.
Nee, het was letterlijk alleen het bordje + PSU + keyboard.
Maar aangezien ze o.a. hier aangeven dat de PSU niet zo slecht is, begin ik nu toch wel een beetje te twijfelen of het niet aan mij ligt :P
mooi duidelijke review, beantwoorde de vragen die ik heb bij dit soort moederborden,

misschien toch een keertje aanschaffen voor een htpc/server *-*
Aardige review, inderdaad! :). Toch nog wel wat vraagjes, aangezien ik ook interesse heb in dit bordje, maar dan de E45M1-I deluxe (het mini-itx broertje):

* Hoe lang doet ie over de BIOS/UEFI POST? Maw, hoe snel na het aanzetten boot ie van de harddisk/ssd?

* Heb je ook al geprobeerd 1080i (en gewoon dvd/576i) proberen af te spelen met postprocessing e.d. aan? Dus dat ie ook de-interlacen doet e.d. Wat is de kwaliteit hiervan?

Ik wil wellicht upgraden naar dit bordje vanaf m'n ION2, die vooral de meer geavanceerde algoritmes voor de-interlacing en upscaling (postprocessing) niet ondersteunt en er bovendien bij 1080i inhoud al snel aan bezwijkt.
Booten: dat heb ik nu zo'n 3 of 4 keer gedaan... blijft aan staan als thuisserver ;) dus die tijden heb ik echt geen idee van. Maar ik merkte wel dat de 2,5" harddisk de bottleneck is. SSD misschien?

Als ik een film aan zet is het meestal een gewone DivX of H264 film, 1280x720 vaak. Verder heb ik niet echt films op 1080 (meeste films zijn ook afkomstig van mijn DVD's).

Verder ben ik niet van plan software te gaan installeren die niet 110% noodzakelijk is ;) Een schoon systeem blijft het langst draaien. dus ik moet U allen teleurstellen in deze benchmarktests.