Sony Ericsson Xperia Active Oranje, Zwart Review

No13 16 januari 2012, 1.771 views

Sony Ericsson Xperia Active Oranje, Zwart

Pluspunten

• Compact
  • Waterdicht
  • Degelijk

Minpunten

• PotentiŽle accu vreter

Op mijn Tablet (POV Tegra 2) was ik al gewend aan Android en voor mijn telefoon wilde ik het ook wel eens proberen. Mijn vorige telefoon was een Nokia N900 maar daarvoor wordt niet veel software meer ontwikkeld. Deze voldoet mede daardoor niet meer aan mijn wensen.

Het feit dat dit toestel waterdicht is en lekker compact blijft is voor mij uiteindelijk de doorslaggevende reden geweest om te kiezen voor dit toestel. Een collega had deze al een aantal weken en daardoor heb ik hem ook al van dichtbij kunnen zien en proberen.

Eigenlijk hebben al mijn toestellen nog een hardware keyboard gehad. Dit is dus wel even flink wennen. Het toestel heeft al een relatief klein scherm en dit is voor 50-100% in gebruik door het on-screen keyboard.
Ik ervaar het niet als storend en het typen gaat me vlot genoeg af.

De accuduur viel me in eerste instantie wat tegen maar door de mobiele verbinding op 2g te zetten haal ik makkelijk 2 dagen standby met mijn normale gebruik. Voor mij is dit prima acceptabel maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt. Op 3g is een dag voor mij makkelijk te overbruggen zonder op te laden maar veel langer ga je dan niet redden.

Gezien de uitgebreide review van deze site ga ik er niet al te veel dieper op in. Ik kan me alleen niet helemaal voorstellen wat bij de redactie is gebeurd met de afsluit dopjes voor USB en de koptelefoon aansluiting. Deze zijn zowel bij mij als mijn collega niet zomaar los gekomen. Je kan ze er zeker afhalen maar bij zowel de witte als zwarte achterkant (wij kregen ze beiden bijgeleverd) zitten ze vast genoeg om ze niet kwijt te hoeven raken.

Ik ben verder niet van plan om een zwembad test te gaan uitvoeren, of om er met een zakmes op te gaan krassen; ik ben blij dat anderen dit getest hebben en dat dit toestel de test goed doorkomt. Gezien ik niet van plan ben om zover tot de uitersten te gaan hoop ik op een toestel waar ik nog lang plezier van kan hebben (ook in het nederlandse weer)

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Active Oranje, Zwart?

Ik ben zelf ook geinteresseerd in dit toestel. Maar toen ik hem bij de mediamarkt in mijn handen had viel mij op dat het scherm niet erg fel is.

De helderheid stond daar op maximaal, maar toch viel de helderheid mij tegen.

Kan jij dit bevestigen, of lag het aan het toestel bij de mediamarkt?
Naar mijn mening is hij fel genoeg. Let wel op dat je niet je vinger op de sensor hebt. Hij dimt automatisch.
prima toestelletje, de wifi-connectie is af en toe weg (maar ik zie met wifi-analyzer ook dat de signalen niet constant qua sterkte zijn). Met Gaggle en Android Glider ook de mogelijkheden als hoogtemeter etc bij het vliegen/paragliden eens uitgeprobeerd en dat werkt ook prima. Batterij had wel iets meer capaciteit mogen hebben.
Ik heb er al een tijdje JuiceDefender op staan om zo het stroomverbruik binnen de perken te houden (na een dag gebruik gemiddeld 50-70 % over)

Verder is inmiddels ook ICS uit (4.0.4) en dat bevalt prima :)
ga ik even uitproberen, dat Juice Defender, thnx for the tip. Gaat Sony zelf updaten naar 4.0.4 of 4.1, of heb je dat zelf gedaan? Wat verbetert er nu signifant aan?

Sterk punt is overigens wel dat deze phone over ANT+ beschikt, iets wat weinig toestellen hebben en voor deze prijs (Ī200,-) al helemaal niet. Daarnaast is er natuurlijk nog de barometrische sensor die luchtdrukverschillen aan kan geven. Die dingen mis ik eigenlijk in alle reviews.
Als je de pc companion dinges installeerd krijg je de sony update naar 4.0.4 aangeboden. Deze doen ze niet OTA omdat ze je duidelijk willen mededelen dat dit een one-way upgrade is. Je verliest geen data en/of apps, alles gaat netjes mee van instellingen tot contacten en data, maar terug naar 2.3 gaat niet (ik verwacht dat het wel kan, maar dat betekend dan een complete schone install)

Verbeteringen; tja het ziet er wat leuker uit en ik hoop dat mijn bluetooth nu wat beter werkt in de auto. Nog niet kunnen testen want de image is pas net een week uit :)

Verder was het voor mij meer een gevalletje hebbe hebbe hebbe dan dat ik ook daadwerkelijk verwacht 4.0.4 nodig te hebben
oh, je bedoelt deze: http://www.sonymobile.com/gb/tools/pc-companion/
ik gebruik hiervoor meestal Wifi File Transfer of Airdroid
maar het kan geen kwaad om de officiele software eens uit te proberen