ASRock ALiveNF7G-HDready Review

eppovanstraten 13 september 2007, laatste update op 11 juni 2008, 1.770 views

ASRock ALiveNF7G-HDready

Pluspunten

• Veel features
  • Goede prestaties
  • Lage Prijs
  • Redelijke ondersteuning voor overclocken

Minpunten

• Geen solid capacitors
  • Powerconnector niet handig geplaatst
  • Geen overvoltage op cpu mogelijk

Layout Score: 3
Ik heb dit moederbord uiteindelijk gekozen als onderdeel voor een HTPC.
Overige componenten die ik daarin verwerk zijn ondermeer een Antec Fusion kast, 2GB intern geheugen (PC5300) en een Athon X2 BE-2300 processor. Het hele project kost nog geen 400 euro aan hardware.
Het bord is gebaseerd op de nvidia 7050 chipset, die concurreert met AMD's 690G chipset. Onlangs heeft AMD een bios upgrade uitgegeven waardoor in die chipset H.264 1080p mogelijk wordt. De verwachting schijnt te zijn dat het ook met dit bord in combinatie met een op ten minste 2.6 Ghz draaiende processor mogelijk wordt Blue-ray dvd of HD-dvd films zonder haperingen af te spelen.

Algemeen:

Erg tevreden over dit moederbord. Veel aansluitingen, prima prestaties, lage prijs, geen pci-e kaart nodig om HD720p af te spelen.

Featureset

De featureset is uitgebreid te noemen. Daarbij zit geen rotzooi. De netwerkaansluiting is nvidia en de de audiochip is de ALC888. Concurrenten gebruiken hier vaak goedkopere / verouderde chips.
Nog een pluspunt is dat het bord ook AM2+ zal ondersteunen.

Als minpunt zou ik willen noemen dat er geen solid capacitors zijn gebruikt. Biostar bijvoorbeeld doet dit wel. Solid capacitors verlengen de levensduur.

Alle features:
1. Socket AM2 for AMD Athlon™ 64FX / 64X2 / X2 / 64 and Sempron processors
2. NVIDIA® GeForce 7050 / nForce 630A MCP Chipsets

* AMD LIVE!™ Ready
* Supports Dual Channel DDRII800/667/533 with 4 DIMM slots, maximum capacity up to 8GB
* ASRock AM2 Boost: ASRock Patented Technology to boost memory performance up to 12.5%
* Integrated NVIDIA® GeForce7 Series (NV44) DX9.0 VGA, Pixel Shader 3.0, Max. shared memory 256MB
* 1 x PCI Express x 16 slot
* Hybrid Booster - ASRock Safe Overclocking Technology
* Untied Overclocking : During Overclocking, FSB enjoys better margin due to fixed PCIE/ PCI Buses
* Dual VGA Output: Support DVI-D and D-Sub ports by independent display controllers
* Supports HDCP function with DVI-D port, to enjoy better quality with High Definition HDCP Encryption contents
* Supports 720p Blu-ray (BD) / HD-DVD playback
* NVIDIA® PureVideo™ Ready
* 4 x Serial ATAII 3.0 Gb/s, support RAID (RAID 0, RAID 1, RAID 0+1, RAID 5, JBOD), NCQ, AHCI and "Hot Plug" functions
* Supports Gigabit LAN 10/100/1000 Mb/s
* Supports 2 x IEEE 1394 ports (one port on back panel, one header on board)
* HDMI_SPDIF header, providing SPDIF audio output to HDMI VGA card, allows the system to connect HDMI Digital TV/projector/LCD devices.
* Chipset embedded HDMI Audio which supports HDMI signal through DVI-D port by using DVI to HDMI adapter (not bundled)
* 7.1 CH Windows® Vista™ Premium Level HD Audio (ALC888 Audio Codec)
* Windows® Vista™ Premium 2007 Logo Ready
* ASRock DVI_1394 I/O: 1 x VGA/DVI-D Port, 1 x VGA/D-Sub Port, 1 x IEEE 1394 port

Layout

De powerconnector zit midden op het bord, schuin achter de processor. Ik deel de algemene kritiek daarop. Een powerconnector kan beter aan de rand van het bord worden geplaatst. Wat ik wel goed vind is de layout van de uitbreidingssleuven. Bij een aantal andere borden moet je het enige pci-e x1 opgeven als je pci-e x16 gebruikt. Bij dit bord verlies je één van de twee pci-slots en dat lijkt me iets meer flexibel.

Overklokbaarheid

Door de FSB in stapjes omhoog te brengen zonder aan andere instellingen ook maar iets te wijzigen kreeg ik windows tot 280 Mhz nog opgestart. Ik draai het bord stabiel op 276 fsb hetgeen mijn Athlon BE-2300 die standaard op 1.9 Ghz draait 2.63 Ghz laat doen. Daarbij staat Cool'n Quiet gewoon aan. Om de één of andere reden kun je niet rommelen met de multiplier als je Cool'n Quiet wilt gebruiken dus de multiplier heb ik gewoon op 9.5 gelaten.

Met deze overklok neemt een 720p HD film nog maar rond de 25% cpu (pdvd ultra). Ik heb nog geen 1080i of 1080p geprobeerd.

Ik kreeg van de bios voor mijn cpu geen overvoltage mogelijkheden.

De prijs, voor minder dan 60 euro bij veel retailers verkrijgbaar, is zeer laag te noemen. Vergelijkbaar bord van andere producenten zal meestal rond de 10 euro duurder zijn.

Heb jij ook een ASRock ALiveNF7G-HDready?

Aardige review, ik ben wel benieuwd of en en hoe je 1080p films (VC1/H.264) kan afspelen!
Ik heb vandaag getest met h.264 1080p streams van satellieten, zoals bbc-hd , astra-hd.
Stream over het netwerk. Op zolder staat een pc met 2 dvb-s2 kaarten.
Dvbviewer als server en client software (warm aanbevolen). In de overklokte toestand zoals in de review beschreven (temperatuiur van de cpu slechts 30 graden trouwens) is het cpu belasting tussen de 55 en de 70%. Dit is absoluut klasse! Nu kan ik dus HD kijken op een silent pc met een 100 watt externe voeding. Echt top! Het beeld is erg mooi, geen haperingen. Die Geforce 8500 die ik speciaal voor HD kocht hoeft er dus niet in! Te koop:)
Welke dvb-s2 kaarten heb je ?