Sapphire HD6950 Dual Fan 1GB GDDR5 PCI-E Review

Master_duck 5 februari 2012, 782 views

Sapphire HD6950 Dual Fan 1GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• prestaties
  • warmte en geluid productie zeer laag
  • prijs

Minpunten

• dikte printplaat,
  • geen 15P sub-d

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik was op zoek naar een nieuwe videokaart. Ik had een HD4870 met 512Mb geheugen.
Na wat onderzoek kwam ik op een HD6950 uit.

Waar om:
Op het moment toen ik de kaart kocht had de HD6950 de beste prijs kwaliteit verhouding.
Ook was de kaar gemiddeld 2x sneller dan mijn oude kaart. En het energie gebruik is wat lager.
Ik kwam op de sapphire kaar uit omdat deze een van de goedkoperen kaarten was. En mijn vorige kaart was ook een sapphire en daar was ik ook tevreden over.

Algemene beoordeling
De verpakking was degelijk. en goed verpakt. Na het openen van de verpakeing en inspecteren van de kaart vielen mij een paar dingen op:

-De voeding connectoren zaten aan de zijkant in de plaats van dat ze aan de achter zeiden zat bij mijn oude kaart. Hierdoor moest ik mijn kabels anders leggen. Niet zo fijne plek omdat nu je kabels recht voor de afsluit kap zit van je kast. en als je dus een vrij dun model kast heb kan het wel eens zijn dat je dus niet meer dicht krijgt.

-PCB (printplaat) aan de dunnen kant. waarschijnlijk omdat er geen reference cooler word gebruikt buigt de pcb een beetje. Voor al bij het inbouwen zal je dit merken als je de power cables aansluit en de kast weer recht op zet (tower case). Om dit tegen te gaan moest ik de power cables in mijn zo vast zetten zodat ze geen extra belasting vormen voor de PCB.

Featureset
2x DVI
displayport
HDMI

Zit alle gangbare aansluitingen op behalve de oude 15p sub D connector voor analoog.
dit kan dus een min punt zijn voor somigge mensen.

Prestaties

Het is niet de snelste kaart maar traag is deze ook weer niet.
3d Mark 2011 met de demo vesie haalde ik dik boven de 4000 punten.
mijn systeem spec: I7 860 met 8GB geheugen. de rest is niet zo van belang.

Beeldkwaliteit
Ik zie geen verschil met de oude kaart als ik gewoon windows gebruik.
dus is gewoon goed zou ik zeggen.
3d ziet het natuurlijk beter uit met al die eye candy.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Ik gebruik altijd de AMD drivers. deze zijn naar mij weten altijd wel goed. Nog nooit echt problemen gehad met zo driver. Alleen had ik dus niet verwacht dat ik dus mijn drivers moest deinstalleren en weer opnieuw moest installeren omdat anders mijn nieuwe kaart niet de drivers vond. Tijdens de installatie worden er dus toch andere drivers geinstalleerd, Ondaks dat je de zelfde installer gebruikt.

Warmte- en geluidsproductie
Deze kaart is duidelijk stiller dan mijn oude kaart vooral tijdens het gamen.
Hij word ook minder warm en is ook nog eens 25 tot 75 watt zuiniger.

Reden Algemene beoordeling
Voldeonde
De dikte van de pcb is zo dun dat deze bij een tower model pc na installatie onder zijn eigen gewicht gebogen is. Dit is gewoon slecht. de reden waarom dit zo gedaan is denk ik dat ze niet aan het reference model cooler houden. de reference cooler heeft namelijk stalen constructie die aan de pcb wordt geschroeft. waardoor de kaart steviger wordt.

Heb jij ook een Sapphire HD6950 Dual Fan 1GB GDDR5 PCI-E?

Wat is de reden dat je als algemene beoordeling een voldoende geeft terwijl je alle afzonderlijke onderdelen beoordeeld met goed :?
Ik zou de missende oude vga uitgang geen minpunt noemen, verloopstukjes en kabels zijn makkelijk te krijgen voor dvi naar vga.
Je hoeft zelfs geen verloopstukje aan te schaffen. In de doos van deze kaart valt gewoon een DVI naar VGA verloopstukje te vinden!
En ook zou ik eens alle schrijffouten eruit halen,
*verpakking
*vielen mij een paar dingen op
*zijkant
*in de plaats van

En ook snap ik, net als Namsan, niet waarom je de algemene beoordeling maar 3 sterren geeft en de andere 4.

Je krijgt 2 sterren van me.
Inderdaad, is daar iets verkeerds aan dan? :)
Is inderdaad wel een in contradictie staande review! Helaas komt leesblindheid steeds vaker voor lijkt het wel !?
Wat dat betreft geen mindering in punten!
Voor de review zelf en het werk dat erin gestoken is van mij 3 * !