Dell Vostro V131 (N0113114) Review

Fuzzy 17 januari 2012, laatste update op 5 mei 2016, 4.134 views

Dell Vostro V131 (N0113114)

Super Laptop, zelf na jaren gebruik!

Pluspunten

• prijs
  • veel optionele keuzes bij samenstellen
  • goeie accu
  • goede garantievoorwaarden
  • snelle opstart tijden

Minpunten

• afwerking
  • geen optische drive
  • Big Dell is watching You

Inhoudsopgave:

7. Buigen of Breken
8. In gebruik
9. Conclusie

1. Iets van nu
Altijd heb ik desktop pc´s gehad, van jongs af aan begonnen rond mijn 12e met een Wang computer en sindsdien elke 4 jaar geupgrade naar wat nieuws. Rond mijn 18e begonnen met high performance computers voor Gaming en na jarenlang in clans te hebben gespeeld in Q3, UT, etc. belandde ik uiteindelijk op het punt dat gamen er simpelweg niet meer inzit vanwege andere prioriteiten. Terwijl ik nog een redelijke game pc had staan is het voor mij belangrijker geworden om met inmiddels 2 kinderen in het huis flexibel te zijn. Bovendien heb ik het lawaai nooit onder controle kunnen krijgen van de videokaart en de processorkoeling, ook niet met Zalman koelers, isolatie, etc.
Zo ben ik op zoek gegaan naar een thin & light laptop van 13/14” die enigszinds de huidige ongelukjes kan doorstaan, want de kinderen lopen regelmatig met de ipad door de kamer, het is een wonder dat dat ding nog leeft. Ik schrijf deze review omdat ik tijdens de oriëntatie veel heb gehad aan alle bijdragen van de mede tweakers hier en probeer hiermee wat terug te doen.

2. Keuzecriteria
  • <1,8-2,0 kg
  • minimaal een Intel® Core™ i5-2430M (2.40 Ghz)
  • minimaal 4 GB geheugen
  • minimaal SSD
  • maximaal ¤ 1100,- inclusief BTW
  • maximaal 25 mm dik
  • gematteerd scherm
Wat ik minder belangrijk vond was:
  • schermresolutie
  • de videokaart
  • de opslagruimte op de HDD
Ik heb nu een zakelijke Dell laptop en die heeft toetsenbord verlichting, ik ervaar dit als zeer prettig en zou het eigenlijk wel weer willen. Verder gaat het er bij ons in huis soms nogal ruig aan toe, dus een beetje "rugged" zou prettig zijn. Zo ben ik ook gaan letten op morsbestendigheid van toetsenborden.

3. De eeuwige zoektocht
De zoektocht ik heb eigenlijk alles vergeleken, Asus, Lenovo, Samsung, Dell, Acer, Apple, etc.
Alle gangbare modellen van de opgenoemde merken hebben ook allemaal iets wat erg ver komt in mijn wensenlijstje. Je kunt ze dan ook zo wegstrepen: Apple te duur, Acer, te plastic, glanzend scherm geen SSD, Samsung te duur voor de specs, Lenovo niet toereikend op dit moment, Asus te zwaar of te duur, noem maar op. Zo belandde ik bij Dell.

Daar verschillende modellen tegen elkaar afgezet, de Inspiron 14z (te weinig configuratiemogelijkheden gezien mijn wensenlijstje) , XPS 14z en op aanraden, de Vostro V131. Na Dell getest te hebben op de service door een desktop aan te schaffen voor een bekende, leek mij de service prima in orde. En heb ik besloten om te gaan goochelen met de Vostro. Hoewel het er op lijkt alsof men hier vindt dat kortingsbonnen niet mee mogen tellen in bepaalde overwegingen, hakken die er structureel wel enorm in. Zo zijn er altijd kortingsbonnen die eigenlijk dus meer een koopmechanisme zijn dan een actiematige uitzondering met korting.

4. Mijn Mandje
Zoals je weet kun je bij sommige computers of laptops helemaal uit je dak als het gaat om je samenstelling. Extra geheugen, grotere batterij, toch Office 2010, wat zal ik doen? In de basis vond ik een SSD erg belangrijk zodoende kwam ik op de wat Dell noemt een “Uitgangspunt” uit.
Dit is meestal één Core must-have, aangevuld met 2 of 3 wanna-haves erbij. Ik heb derhalve de wanna-haves even met een *aangeduid.

Processor
Intel® Core™ i5-2430M op 2.40 Ghz

Besturingssysteem
Nederlands Legitieme Windows® 7 Professional (64-bits)

Geheugen
4096MB (1x4096) 1333Mhz DDR3
Sandy Bridge D2
665,3 MHz
Timing 9-9-9-24

Beeldscherm
34 cm (13,3") HD led-beeldscherm met antireflectiecoating (1.366 x 768 bij 60 Hz)
Merk: Chi Mei CM01332 draait op RGB 4:4:4 6 bits per primary color.
Draait op een Intel HD Graphics 3000

Harde schijf
128 GB SSD Samsung PM830 2,5”*

Accu
6-cell Smart lithium-ionbatterij (65 Wu)

Overige
Toetsenbordverlichting (toegevoegd aan de config)
USB 3.0 (2) - powered USB 2.0 voor opladen
eSATA combo (1)
VGA - aansluiting
3,5 mm Jack aansluiting
multitouch-trackpad
vingerafdruklezer
HD webcam 1 MP, 720p
HDMI – high speed with internet oftewel 1.4 (1.4a heb ik nog niet kunnen testen)
SD Cardreader
Intel 1030N WiFi-adapter - 150 Mbit/s op 2,4 GHz met geintegreerde Bluetooth 3.0 –verbinding
Integrated Mobile Broadband zonder SIM*

Afmetingen en gewicht
Breedte: 329,3 mm Hoogte: (voor/achter) 16,05 - 21,0 mm
Diepte: 237,65 mm Basisgewicht: 1,64 kg (met 4-cel batterij en SSD) mijn versie heeft een 6-cel en SSD en weegt om precies te zijn 1766 gram.

Garantie
Basis is 1 jaar Next Business Day omdat het een zakelijke aanschaf is, echter tot op heden zit er gewoon 3 jaar basisgarantie (Next Business Day) bij. 1 jaar ProSupport*

5. The Dell experience
Op 5 januari heb ik mijn Vostro besteld, en op 12 januari kreeg ik hem binnen. Ik zal er in deze review niet te veel tijd aan besteden, omdat het hier moet gaan over het product en niet de winkel. Echter Dell werkt met een site waarbij je direct bij de producent bestelt. Hoe het dan bij mij werkt is dat ik product en bestelling in één beleving plaats. Gelukkig is dit geen probleem want ik ben meer dan tevreden over de service, informatievoorziening en snelheid van handelen van Dell. Natuurlijk zijn er ook dingen een beetje brak, zoals sommige functionaliteiten van de site, snelheid van de site en de “persoonlijke omgeving” van Dell. Om een voorbeeldje te noemen, 3 dagen na aanschaf erkent Dell nog steeds de Service tags niet. Meer hierover stop ik denk ik in een Shopreview.

Wat wel opmerkelijk was is dat tijdens de configuratie van het systeem op de Dell site er 3 jaar NBD garantie stond. Dit vond ik niet terug op de orderbevestiging. Na een bijzonder gesprek met de telefonische hulpdienst van Dell waarin ik een URL van 60 karakters moest voorlezen werd het gezien door de Dell medewerker en werd gemeld dat het wel in orde is. Toen ik vroeg om een bevestiging moest er toch een ticket worden aangemaakt (…) en kreeg ik binnen 2 dagen bericht dat het alsnog in orde was keurig op een officieel orderbevesting. Ik ben keurig geholpen maar vind het toch een beetje vreemd.

The pack
Het gebakje wordt gewoon in de eigen verpakking door UPS uitgereikt, een krabbel op een schermpje is genoeg (geen paspoort?) De Vos is verpakt in een mooi doosje met een plastic hengsel. De inhoud is als volgt:
  • Dell Vostro V131
  • Sim kaart ding (ff kwijt wat dat was)
  • Instructie boekjes
  • 65W AC adapter
  • Resource DVD : Vostro V131 Diagnostics and Drivers
  • Windows Professional herstel DVD (handig voor als je een andere schijf plaatst)
Afb. inhoud: Prima duurzaam, geen boekwerken en overbodige meuk

Qua software valt het nog redelijk mee wat is voorgeïnstalleerd, meegeleverd is:
  • Microsoft Office 2010 starter met Excel en Word
  • Skype
  • Anti Virus Trend Micro 15 maanden
  • Adobe Reader 9
  • ell datasafe 2 GB 1 jaar
Afb Verpakking: Leuk koffertje om mee te beginnen

Afb V131: 13" is lekker klein

6. Installatie
Installatie begint met Windows7 die zich automatisch begint uit te rollen. Na wat Akkoord schermpjes volgt er opvallend genoeg ook een Dell diagnostics scherm waar je ook akkoord voor moet geven, iets met dat Dell online je gebruik volgt en adviezen over updates en problemen kan sturen, Nee.. tuurlijk we moeten in Amerika al door de scanner op vliegvelden, laten we ook maar onze gebruiksdetails doorgeven per internet (best vreemd vind je niet, zeker in combinatie met die Biometrische Vingerafdruk Lezer geïntegreerd..)

Afb: Dell "gemak"

Na het eerste openen wordt je gelijk vermoeid met die online Backup tool van Dell, bij de 3e keer “later herinneren” komt gelukkig eindelijk de optie om niet meer herinnerd te worden. Ik laat het er nog even opstaan omdat ik toevallig ook bezig ben om The Box, Dropbox, Sugarsinc en Essentials met elkaar te vergelijken, kan ik Dell mooi meenemen als referentie.
Opmerkelijk: de Vos wordt met 91% accuduur afgeleverd wat theoretisch 8 uur en 49 minuten zou moeten opleveren. Ik schat in dat de accu vol is door de uitgekiende Build-to-order tijd en dat de accu dus nog erg nieuw is.

Afb. Accu: Onder het motto "hoe meer hoe beter"

7. Buigen of Breken
Ik had van te voren al veel gelezen over de materiaalkeuze van de Vostro V131. Het klopt ook allemaal wat ze zeggen. Je kunt het scherm met 2 handen een beetje buigen zonder dat het scherm vervormt, daar moet ik even aan wennen.

Toetsenbordverlichting
Verder is het toetsenbord een beetje van hetzelfde kaliber. Het meeveren van de toetsenaanslagen ziet er een beetje goedkoop uit maar om heel eerlijk te zijn typt het wel erg lekker. Weinig geluid en zachte brede toetsen die een beetje hol zijn. Verder is het duidelijk dat Dell niet erg veel geïnvesteerd heeft in het materiaal voor de Vostro. Ook de casing kraakt als je er eenzijdig gewicht op laat gelden op de hoeken. De chromenrandjes om het toetsenbord heen zijn fraai, maar mijn angst is dat er hetzelfde mee gebeurt als met mijn badkamermeubel, langzaam slijt het eraf en wordt de witte primer zichtbaar. Verder ga ik er even vanuit dat er een keer een beetje limonade overheen kan gaan omdat de vostro naar eigen zeggen “beschikt over een morsbestendig toetsenbord dat bescherming biedt tegen kleine hoeveelheden gemorste vloeistof.” De toetsenbordverlichting is super. Ik had dit ook op mijn zakelijke laptop en het is gewoon onmisbaar voor mij. Vaak zat zit ik ergens waar het slecht verlicht is.
Via een de toetsen FN (oranje) en F6 is heb je drie mogelijkheden: UIT / ZACHT / VOL
De spatiebalk is overigens niet verlicht, maar een tweaker die daar op let 

Afb: Toetsenbordverlichting, of in slang: Backlit Tobo

Afwerking
In lijn met de materiaalkeuze is te zien dat hier licht op bezuinigt moest worden. Als je op de randjes van het scherm drukt voel je dat er een klein beetje speling op zit, niet overal maar langs de onderzijde. Ook de aansluiting van het kunststof op de metaal-look rand kon beter, maar nu ben ik al wel erg kritisch.

Scherm
De Vostro heeft een mat scherm, hier heb ik naar gezocht en ervaar ik als zeer prettig. Tevens heb ik hem al eens in de zon buiten gebruikt, en dat gaat prima. Aankomende zomer zal de ultime test volgen  Het scherm is onder de maat, maar dat is al zo vaak geroepen, daar ga ik niet verder op in.
De kijkhoeken zijn niet goed, maar ik zit er toch altijd recht achter en heb geen zin om met de wolven in het bos mee te huilen. Kortom niet best, zeker niet als je de afwerking ervan mee zou tellen op dit punt. Ik heb nog geen foto of video editing gedaan, maar ik zie nu al dat ik een UltraSharp monitor ed erbij ga kopen voor op de studeerkamer om dit echt goed te kunnen doen. De kleuren zijn namelijk mat en vlak. Via een toetsencombinaie FN + F4/F5 kun je de brightness aanpassen, dat is handig.

Touchpad
De touchpad is fijn en zit niet in de weg met het typen, maar is wel van een redelijk formaat.
Het is voorzien van een linker- en rechterknop en heeft een fijn oppervlakte dat niet te glad of te stroef aanvoelt. Veel meer valt er wat mij betreft niet over op te merken.

8. In Gebruik
De laptop produceert nagenoeg geen geluid bij normaal gebruik. Wat mij opviel is dat tijdens het draaien van HD Tune Pro er een klein piepje ontstond vanuit de harde schijf, minimaal maar toch viel het mij op. Vervolgens gaat de Van aan, en die hoor je erg goed, een klein blowertje.

Het apparaat is erg licht, 1766 gram wel te verstaan. In het begin rustten ze Vostro’s uit met een 4-cels batterij, die bracht het gewicht nog iets verder naar beneden. Ter vergelijking voor 800,- heb je ruim 1kg zilver. Ik vind de accuduur een verademing. Ik heb ‘em te kort om de duur te testen bij internetgebruik, maar vanaf nieuw uit de doos ing het apparaat met installeren en internetten zo’n 6,5 uur mee. De 6-cel lithium-ion hoofdbatterij (65 Wh) steekt iets onder het apparaat uit, wat ik erg prettig vind door de hoek die het genereert voor het typen.

Afb. 6 cels accu icm SSD

Verder zijn de scharnieren van die glijdende soepele dingen die genoeg weerstand bieden om in veel standen te staan. Echt stevig is dat niet, ik zit nu in de vensterbank te typen, en het scherm danst een beetje heen en weer. De maximale stand die het open kan is ongeveer 45 graden (ditis opvallend want meestal kun je ze helemaal platklappen..) minimaal open is ongeveer 1,5 cm, dan klapt ie automatisch dicht. Wat verder opvalt is dat er geen sluiting op zit, maar lijkt alsof er een magneetje op zit. Even wennen maar nu wel relaxed.

Qua benchmarks doet hij het prima. Ter illustratie hierbij de verplichte kost. Ik heb ook even gekeken naar de andere reviewer hier (thnx Batsgeit) zodat de lezer ook mooi een vergelijk ziet tussen de 2 configuraties. Met name het verschil in de HDD komt tot uiting.

Afb. De Windows Prestatie Index

Afb: HD Tune Pro 5.0 - Benchmark

Afb.HD Tune Pro 5.0 - File Benchmark

Afb. Super Pi Mod 1.7

En dan tot slot hetgene wat mij ertoe heeft gebracht te gaan voor een SSD.. Het opstarten.
Van het indrukken tot een volledig ingeladen windows, zonder blauw draaiicoontje erbij, dus volledig operationeel in 28,2 seconden. Best veel als je dit leest, maar toch. Klok het maar eens. Ik geloof dat het maar zo erg snel kan zijn. Ik gebruik dan wel de vingerafdruklezer die wel in één keer goed moet gaan.

9. Conclusie
Ik vind het een erg fijn laptopje. Hij start echt bizar snel op, in combinatie met die vingerafdruklezer.
De bouwkwaliteit en het scherm laten te wensen over, maar dat lijkt de enige échte concessie om de prijs goed te houden. De jaren zullen moeten uitwijzen of de bouw echt zo brak is, ik vermoed dat hij op den duur meer zal gaan kraken. Bovendien wil ik toch een 20” scherm erbij op den duur voor videobewerking of als TV voor tijdens het laptopwerk . De looks blijven uiteraard persoonlijk. Het ietswat sobere industriële voorkomen kan ik prima mee uit de voeten. Het idee dat hij morsbestendig is, en het een zakelijke laptop is waar Dell veel ervaring mee heeft wekt bij mij vertrouwen. Ik ben tevreden over de aanschaf omdat het gewoon erg veel biedt voor het budget (Toetsenbordverlichting, SSD, morsbestendig, 4GB, 3 jaar garantie, mobiele breedband adapter)Op de vraag of ik hem een ander ook zou aanraden zeg ik: verdiep je eerst weer eens in de markt. Want waarschijnlijk zijn er tijdens dit schrijven alweer nieuwere vettere laptops aangekondigd die het wellicht weer aantrekkelijk maken om te overwegen.

Afb Looks: Best aardig voorkomen

Heb jij ook een Dell Vostro V131 (N0113114)?

Reviews door de redactie

Leuke laptop!! heb ''bijna'' dezelfde, zonder SSD.. Hoewel de mijne ook bizar snel opstart :O Ik denk dat je met de SSD niet zo overdreven veel profijt haalt,ligt er natuurlijk aan wat je er uiteindelijk mee wilt doen. Ik start immers mijn programma's meestal 1x op en niet openen-afsluiten-openen-afsluiten, en ik doe ook niet veel met grote bestanden kopiëren. Leuk review en ik kan eigenlijk niks toevoegen!
Thnx ! Denk vooral het risico op die brom bij jouw schijf, voor de rest heb je dan wel meer ruimte.
Graag gedaan :)

Ik vind het 0.1 ghz verschil toch wel behoorlijk te zien in de prestaties, bij SuperPi is hij zomaar een paar seconden sneller. Overigens is die van mij nu voorzien van 6gb geheugen, en dat maakt hem een stuk sneller. Het viel mij ook al op dat de spatiebalk niet verlicht was, dacht dat dat misschien een foutje was bij de mijne maar niet dus :P

Raar trouwens dat Dell zo graag wil weten wat je allemaal doet met je laptop, hier heb ik geen last van want heb er meteen een nieuwe windows install op gezet. Helaas heb ik de vingerafdruklezer nog steeds niet werkend, maar ik gebruik toch nooit wachtwoorden of andere beveiligen op mijn laptop dus dat vind ik niet zo'n ramp.
Staat die software of driver niet op die Dell meuk die erbij zat?

Welk geheugen heb je waar gekocht? Ik kon enzo snel niet achter komen welk merk er in zat..
Nee, gek genoeg niet. Geheugen was gewoon het goedkoopste DDR3 laptopgeheugen wat ik kon vinden, qua merk maakt dat met laptops niet zo heel veel uit is mijn ervaring.
Die driver / software moet toch ergens bij Dell terug te vinden / downloaden zijn? Maak desnoods maar contact met ze.
Typo?
"Op 10 januari heb ik mijn Vostro besteld, en op 17 januari kreeg ik hem binnen."

Voor de rest een hele nette, maar vooral uitgebreide review!

[Reactie gewijzigd door Raling op 15 januari 2012 21:22]

Ik vraag me af hoe helder het scherm eigenlijk is. Op de foto's ziet het er wel héél flets uit.
Ik zal er geen films op gaan kijken maar ik wil toch wel graag rood en blauw kunnen onderscheiden.
Heb het idee dat het beeld eruit ziet als of een oude 15" crt met 800 x 600 resolutie.

Mijn order bij dell is fout gegaan dus mijn keuze op de vostro is nu nog bij te stellen naar bijvoorbeeld een xps 14z.
Als er een test is om te doen draai ik die graag voor je. Ik ga proberen om een fotoi te maken van iets, als je een afbeelding oid hebt, stuur of link em dan voeg ik een foto toe aan de review ±'

@roland83 ik zal nog eens ff kijken voor een complete opsomming zodat ik die ook kan toevoegen aan de review.

thnx all voor de positieve reacties.

Heb trouwens ook van die anchor en link's toegevoegd om direct te linken vanuit de inhoudsopgave naar de onderwerpen, werkt best goed :)
Mooie review! Ik zit er ook aan te denken om deze laptop te gaan kopen, maar ik kan op geen enkele manier een SSD kiezen op de site van Dell? Heb je zelf een SSD erin gezet?

Heb je toevallig al wat ervaring met gamen op deze laptop? Ik snap dat het geen game-pc is, maar ik zou toch wel wat (oudere) games willen spelen eventueel.
Nee ik zag inderdaad dat die SSD optie even niet meer in de configuratie staat.
Ik twijfelde ook heel erg om het gewoon zelf te regelen omdat het goedkoper is.
Je behoudt je garantie en een ´originele´ Samsung SSD kost rond de 170 incl, dus ook goedkoper. Als je ff googled op anandtech reviews doen heel veel mensen dat, alleen erg voorzichtig zijn omdat er iets kan afbreken, maar als je voorzichtig bent gebeurt dat niet.

Heb er nog niet op gegamed :)
Uitstekende review, zo lees ik ze graag! Vijf sterren van mij.

Het valt wel op dat er echt veel software van Dell op staat, meer dan Lenovo op mijn X201 tablet heeft gezet. Hoe is je ervaring daarmee? Ik hoef bijna niet te vragen of het systeem daar langzaam van wordt (hee, een SSD), maar heb je ook echt wat aan die software? Bij Lenovo is het wisselend, zie mijn review.
Goede review, ik onderschrijf hem volledig. Ik heb deze laptop nu een jaar in gebruik. Heb inmiddels een upgrade naar 8 GB geheugen gedaan. Geen moment spijt van, ik zit regelmatig ver boven de 4 GB aan gebruik (Eclipse en Netbeans). Ik overweeg nog een iets grotere harde schijf te plaatsen, maar gezien de huidige prijzen blijf ik liever even sparen en neem ik het gesleep van USB-schijven even op de koop toe.

Het scherm voldoet prima, maar de resolutie is wel erg laag in vergelijking met andere modellen. Als ik naast m'n collega met Retina-scherm zit, is het verschil echt gigantisch. Verder vind ik 3 USB-poorten wat aan de lage kant, maar dat is inmiddels gemiddeld voor zo'n laptop als deze.

Mijn vorige laptop was de voor-voorloper (de Vostro V13) van de V131 en het zou goed kunnen dat mijn volgende laptop ook uit dezelfde serie gaat komen.