Medion Erazer X6812 Review

Arjan90 15 januari 2012, 1.551 views

Medion Erazer X6812

Pluspunten

• Bang for buck;
  • Krachtige grafische kaart;
  • 3 Jaar garantie;
  • Windows 7 x64.

Minpunten

• Processor wat licht bemeten;
  • Lage resolutie van het scherm.

Ik heb deze laptop nu een paar maanden in mijn bezit en ben er tot noch toe erg tevreden over. Vandaar ook deze review. Hij was in de uitverkoop bij de Aldi voor 700 euro en we konden toen geen vergelijkbare laptop vinden voor een vergelijkbare prijs, zeker gezien de goede grafische kaart was dit voor ons dan ook een no-brainer!

De reden dat we op zoek waren naar een nieuwe laptop is dat de oude laptop aan vervanging toe was. Het ging om een Dell XPS M1530 uitgerust met een T8300 en een 8600M GT. Op zich prima, maar wel wat verouderd en nog veel belangrijker: hij was op de grond gekletterd waardoor de laptop niet meer dichtgeklapt kon worden.

Featureset
De laptop wordt compleet geleverd met een 640GB harde schijf. Daarnaast is er een mogelijkheid om een tweede harde schijf te installeren: ideaal voor bijv. een SSD als bootschijf. Met 4GB geheugen is hier totaal geen gebrek aan.

Wel is de laptop vrij dik in verhouding tot de Dell, gezien we er weinig mee reizen is dit voor ons geen enkel probleem.

Prestaties
Dit was mijn twijfel, wel of niet zeer goed? Het is niet uitstekend, maar zeker zeer goed te noemen. Door de relatief lage resolutie van het scherm kun je de meeste spellen op "high" of zelfs "very high" spelen, elk spel wat ik wil spelen doet het zonder problemen: dit komt zonder twijfel door de GTX 460M. De processor is wel wat zwak in verhouding, maar voor gaming prima: in ieder geval sneller dan de T8300 die ik hiervoor in mijn Dell had. Qua geheugen en harde schijf is alles ook gewoon vlot, over de gehele linie voelt hij veel soepeler aan dan de Dell (beide uitgerust met Windows 7 x64).

Beeldkwaliteit
Tijdens aankoop hadden we de keuze tussen een Full HD voor 300 euro meer of een gewoon scherm. Full HD had voor mij absoluut de voorkeur, maar ik vond het niet zoveel geld waard. In de Dell zat een scherm met een resolutie van 1680x1050 en dit vind ik zelf ook veel fijner werken.
De resolutie van 1366x768 is echter prima om voor de meeste programma's genoeg werkruimte te hebben, ik ontwikkel bijv. websites en werk nog wel eens met Lightroom of Photoshop en de resolutie is afdoende, maar wel het minimum vor mij. Full HD zou veel beter zijn, maar ik vond het het prijsverschil niet waard.

De helderheid van het scherm is echter meer dan goed te noemen, buiten zitten met de laptop is geen enkel probleem en ik moet zeggen dat dit bij de Dell wel een veel grotere uitdaging was. Door de lage resolutie is de beeldkwaliteit echter 'slecht' beoordeeld, de scherpte en kleur is op het oog prima (praktisch gelijk aan de Dell die gekalibreerd was).

Bouwkwaliteit en robuustheid
Simpel zat: minder dan de Dell. Die is vanaf anderhalve meter gevallen en alles deed het nog, ik verwacht dat dit bij deze laptop wat minder goed gaat. Maar al met al voelt het prima, alles sluit aan en niets kraakt. Meer verwacht ik niet: het plastic voelt ook niet super goedkoop aan.

Ergonomie
Fijn toetsenbord met als kanttekening dat hij bij de andere laptop wel een lichte piep heeft in de spatiebalk. Het numpad is erg fijn (die had ik niet op de Dell) en het typt allemaal erg fijn weg. Het enige wat mist is toetsenbordverlichting, maar voor de prijs en het type laptop verwachtte ik dat ook niet.

Warmte- en geluidsproductie
Zo gauw je een spel gaat spelen komt er wel geluid uit, maar dat is logisch. Dit vind ik ook niet storend: er zit immers wel een GTX 460M in deze 15.6" laptop! Tijdens het spelen wordt de laptop vanzelfsprekend ook warm, maar minder warm dan de Dell die viel aluminiumonderdelen had.

Mobiliteit en accuduur
Laptop is minder mobiel dan de Dell, maar door de 9-cells accu is de batterijduur uitstekend. Met een spel houdt hij het ongeveer 2 uur uit op de accu en met gewoon gebruik varieert het van 3 tot 4 uur afhankelijk van de schermhelderheid (3 uur met helderheid op maximum).
Door de mobiliteit dan ook een Goed in plaats van Zeer goed.

Tsja, 700 euro voor bovenstaande? Zr goed te noemen, ik miste de optie perfect!

Sidenote
Ervaringen zijn gebaseerd op twee Medions, aangezien mijn vriendin eenzelfde heeft nadat we na n a twee weken gebruik erg tevreden waren over de eerste laptop.

Heb jij ook een Medion Erazer X6812?