Specificaties 18,4" (1920x1080), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K93SV-YZ179V Review

DevaZ 14 januari 2012, laatste update op 15 januari 2012, 1.060 views

Asus K93SV-YZ179V

Pluspunten

• Snel
  • Optie voor 2e harddisk/SSD
  • Redelijk stil

Minpunten

• Looks
  • Bouw kwaliteit van het beeldscherm
  • Mindere audiokwaliteit
  • Voor geinstalleerde software

Na diverse vergelijkingen uitgekomen op de Asus K93SV die nu 2 maanden in mijn bezit is. De N73SV was voor mij ook een optie echter vond ik het beeldscherm te klein en dan wel in de hoogte. Mij oude Acer was een 16:10 scherm dat geeft dus automatisch meer hoogte aan het scherm. Wat mij verder vooral aansprak was de 2670QM processor die in deze laptop zit.

De hardware
Optische opslag: Dual Layer DVDħReWriter
Webcam: 0.3 MegaPixel VGA
Accu: 6 cell
Speakers: Ingebouwde speakers
Aansluitingen: HDMI, VGA,3 x USB2.0, 1 x USB3.0, RJ45 LAN, Mic in Jack, Hoofdtelefoon out Jack
Gewicht: 4.11 kg
Afmetingen (BxDxH): 44.1cm x 29.5cm x 5.6cm
Netwerk: Gigabit Ethernet, WLAN 802.11 b/g/n, Bluetooth V3.0
Besturingssysteem: Windows 7 Home Premium - 64 bit
Kaartlezer: 3 in 1 (SD/ MS/ MSpro/ MMC)

Beeldkwaliteit
Het 18,4 inch scherm is prima af te lezen ondanks dat dit scherm spiegeld. De bouw kwaliteit van het beeldscherm val iets tegen en dan vooral het torderen van het scherm als deze wordt dicht gedrukt op een van de twee boven hoek.

Bouwkwaliteit en robuustheid / Ergonomie
Kunstof kunstof en nog eens kunstof. Koop deze laptop niet voor de uitstraling. De bouw kwaliteit is redelijk oké. Het toetsenbord veert iets bij het indrukken van de toetsen. Dit zal zoon 1 a 2 mm zijn en is niet storend met typen. Het toetsenbord voelt verder prima aan waar bij ik wil opmerken dat de toetsen een stevige feedback kracht geven. Het afspelen van een dvd schijf in het station geeft een iets wat trilling in de laptop die je kunt voelen als je zacht met je vinger toppen op het toetsenbord leunt.

Warmte- en geluidsproductie
Het geluid valt mij enig sinds mee. De harddisk is hoorbaar als een constante brom toon wat mij het meeste ergert kwa geluid productie. Dit komt natuurlijk door de behuizing wat als een grote kunstof klank kast functioneert. De koeling hoor je nauwelijks bij de dagelijks dingen (surfen en dreamweaver). Ga je echter een blueray omzetten dan word er toch wel enige warmte en geluid geproduceerd. Het toetsenbord wordt iets warm echter niet hinderlijk.

Mobiliteit en accuduur
De laptop is groot, echt heel groot. Elke dag mee nemen is bij deze laptop geen optie. Zet hem ergens neer en laat hem daar staan. Zie dit apparaat dan ook niet als een laptop maar meer als een dektop vervanger, een mobile desktop. De accu in de laptop is goed voor een kleine 4 uur werken daarbij opgemerkt dat het energieschema in Windows 7 opbesparen moet staan.

Harddisk / SSD
De standaard harddisk is 3.5 inch. Dit is dus een desktop harddisk en is minder schok bestendig dan een 2.5 inch model die speciaal voor laptops zijn gemaakt. Er is echter een optie voor een 2e harddisk in deze laptop, deze moet dan wel van het 2.5 inch model zijn. Ik zelf heb op deze plaats een Intel 120GB SSD 510 geplaatst voor het besturingsysteem. En deze is SATA III/SATA600 aangesloten. De harddisk blijft dan over voor de data.

Windows 7
Onnodige software en meuk. De laptop zit er geheel vol mee. Een kijkje in “Programma’s en onderdelen” zal je versteld doen staan van de meuk. Er is dan ook maar 1 oplossing: een schone Windows 7 installatie. Je kunt hiervoor je eigen Windows key gebruiken. Letop indien je een schone installatie gaat uitvoeren op de extra ingebouwde harddisk of SSD dan dien je de 3,5 inch harddisk los te koppelen. Doe je dit niet dan verloop de Windows 7 installatie niet goed. Een toekomstige bios update zal dit misschien verhelpen.

Afsluiting
Ik heb het idee dat Asus een laptop op de markt heeft willen zetten die hardware matig prima in orde is maar kwa uiterlijk en bouwkwaliteit iets minder en wat simpel is. Deze laptop moet het meer van de prestaties hebben dan van de looks.

Heb jij ook een Asus K93SV-YZ179V?

Goede review! Maar de 2630QM heeft toch ook Intel's boost modus? Ik heb die namelijk in mijn eigen laptop. (Correct me, if i'm wrong)
Klopt inderdaad, alles boven de simpelste i5 heeft boost. Dus de vergelijking klopt niet helemaal.
i7 2670QM tegenover i7 2630QM is alleen 200 MHz standaard en boost meer.

Nette review, ben zelf niet van zulke grote laptops, maar leuk dat ze zo goed presteren!