Enermax Chakra ECA3050 Review

Blueflame_Core 12 september 2007, 1.001 views

Enermax Chakra ECA3050

Pluspunten

• Bijna alles schroefloos
  • Mooi uiterlijk
  • Mooie en stille 25cm Monsterfan (mits bijgeleverd)
  • Eerste kast met E-Sata aansluiting aan de voorkant (jaja hier zijn ze trots op)
  • Voorpaneel erg makkelijk te verwijderen

Minpunten

• Geen

Algemene beoordeling: Zeer goed

De hoogste algemene beoordeling voor deze kast omdat ik hem namelijk heel erg mooi en praktisch vind.
Past mooi bij mijn Philips 170c tft scherm (is ook zwart met zilver).
De voorkant is erg mooi afgewerkt.
De bovenste 2 lades (van de 5) waar de dvd/cd speler in kan zijn erg mooi omdat deze klepjes ervoor kunnen blijven, de knop op de kast is zo instelbaar dat ie precies de knop op je cd speler raakt dus dat het klepje eerst opent en vervolgens de cd lade open gaat, zelf vond ik dit een leuk extraatje omdat je zo niet meer de cd spelers ziet die nog wel eens van kleuren kunnen veranderen met de kast.

Bouwkwaliteit en afwerking: Goed

Tijdens het bouwen van de pc heb ik mij op geen moment verwond, of ik een uniek geval ben ik heb geen idee daarom ook een goed, want volgens mij is het bij iedere kast wel mogelijk dat er scherpe randjes zijn waar jeje aan kunt verwonden.. of de kast moet al van smooth plastic of stof zijn ofzo.
Tot nu toe is de bouwkwaliteit stevig genoeg voor mij.
Ik heb wel eens van zwarte kasten gehoord dat ze erg gevoel zijn voor vlekken en dat die lastig te verwijderen zijn, ook deze kast is gevoelig voor vette vinger afdrukken (elke zwarte kast wel denk ik) maar even met een natte doek er over heen boenen en het is weer weg.

Inbouwmogelijkheden: Zeer goed

De inbouwmogelijkheden vind ik erg goed omdat het allemaal schroefloos is, behalve de rechterzijplaat dan, maar even bij de bouwmarkt 2 van de zelfde schroefjes kopen als in de linkerplaat en dan is dat ook weer klaar.
Het is niet echt nodig vind ik want die plaat haal je er volgens mij maar één keer vanaf om bijv je moederbord en cdrom spelers vast te zetten, zelfs hierbij is het niet nodig om de rechterplaat te verwijderen, het is wel noodzakelijk als je het voorpaneel er vanaf wilt halen.
Dat is bij deze kast echt heel goed geregeld, want het voorpaneel is namelijk met 4 klepjes in de kast vast geklikt dus het is even naar je toe trekken en je voorpaneel is los.
Als je niet al je HDD en Cd-Rom bays gebruikt kun je hier gemakkelijk allemaal kabels indrukken zodat ze aan de kant zijn,
als je het allemaal ff goed bijmekaar zet met een tie rip en een beetje logisch denkt kun je de kast erg overzichtelijk maken zodat jij en je koelers geen last hoeven te hebben van kabels.
Als dit niet je sterkste punt is kun je beter een Big Tower kopen denk ik :P.
De bovenste 2 Cd rom bays zijn niet schroefloos helaas maar dat kan niet anders, omdat je cd rom spelers speling moeten kunnen hebben in verband met het in aanraking kunnen komen van de knop van het klepje in het voorpaneel (zie Algemene beoordeling).
Voor de rest zijn de HDD bays, de overige Cd rom bays, linker zijklep (als je hem van de voorkant bekijkt) en ook de pci slots zijn schroefloos.

Koelingsmogelijkheden: Goed
De koelingsmogelijkheden heb ik een goed gegeven omdat ik niet weet hoe goed die is gebouwd voor waterkoeling.
Mocht iemand hier ervaring mee hebben en bevestigen dat dit goed is dan zou ik eigenlijk kunnen zeggen dat de koelingsmogelijkheden Zeer goed zijn.
In de voorkant kreeg ik een meegeleverde koeling met blauwe neon (12cm),
in de achterkant kun je ook een 12 cm fan plaatsen,
in de zijkant zit een 25 cm monsterfan, dit is één van de redenen waarom deze kast mij aantrok.
Deze monsterfan kun je aan de buitenkant van het zijpaneel bedienen, dus uitzetten,zuigen of laten blazen.
Hij wordt rechtsstreeks aangesloten op de voeding, dit is de enige aansluiting, althans bij die van mij.
Ook is hij erg stil en koelt goed.
Is goed gericht op je videokaart, pcislots, processor, voeding, en het grootste gedeelte van je moederbord.

Vormgeving: Zeer goed

Ja, wat ik hier over moet vertellen weet ik eigenlijk niet, je valt er op (zoals ik) of je valt er niet op.
Ik vind het een genot voor het oog en ben er vol lof over.

Installatiegemak: Zeer goed

Hier kan ik ook weinig meer over zeggen dan ik hiervoor al heb vermeld.
Samenvatting dan:

- Het voorpaneel is erg goed en makkelijk te verwijderen door 4 plastic klepjes naar je toe te trekken en klaar, klik klik klik klik .. los, denk er wel ff om dat je het bovenste klepje, waaronder de e-sata,usb,koptel,mic,aan/uit knop en de reset knop zitten, omhoog doet (dit staat ook goed aangegeven in de handleiding).
-Grootste gedeelte is schroefloos.

Modbaarheid: Geen mening

Een raampje zal er niet makkelijk ingaan denk ik omdat de monsterfan er zit, maar goed hier kun je ook doorheen kijken :P.
En als je echt een raampje wilt zou ik gewoon een kast met raampje kopen en niet deze.
Lcd scherm? geluidsisolatie? Geen idee.

Kwaliteit van voeding: Geen mening

Er was geen voeding meegeleverd.

Prijs: Goed

Niet zeer goed? Nee, het kan altijd voor minder geld hè :P?
Daarom wil ik niet zeggen dat de kast het geld niet waard is, in tegendeel, maar als je de rest hebt gelezen kun je het ook wel uit de context halen.
Gewoon even verschilende webshops bekijken (namen noemen zal wel niet mogen denk ik?).
Denk er wel ff goed om bij het kopen van de kast, dat je er op let dat de 25cm Monsterfan is bijgeleverd, deze zijn namelijk lastig los te krijgen.
Ik zou de kast eerst bij een bekende winkel kopen maar toen ik vroeg of die fan er bij geleverd was zeiden ze: "Nee, alleen een 12 cm fan met blauwe led"!,
dus toen heb ik even bij een andere bekende online shop gekeken, deze leverde hem er wel bij en was ook nog eens goedkoper!! Dus let hier ff op.

P.s dit was mijn eerste review, ik hoop dat ie goed is en dat jullie er wat aan hebben (gehad). ;)

Heb jij ook een Enermax Chakra ECA3050?

Erg goede, en mooie review.

Alleen ik zou de kopjes als ik jou was dikdrukken, zodat het duidelijk is wat er precies in staat,
zo kan iemand die alleen wil kijken naar bijv. koelingsmogelijkheid het snel vinden.

En misschien wat foto's, als je die mogelijkheid hebt, om te showen hoe mooi die is ;)

Ik ben ook opzoek naar een nieuwe case voor over un paar weekjes.. je maakt me aan 't twijfelen, op een positieve manier ;)
met die grote fan die je kan laten zuigen en blazen.... dat werkt toch nooit goed, ik heb even op de site van enermax gekeken, en de fan heeft gedraaide bladen. Volgens mij gaat ie dan maar met de halve kracht naar buiten. (tenzij je de fan omdraait natuurlijk)

Niet dat het echt uitmaakt, want je kiest met de setup van de rest van je fans toch of je em laat zuigen of blazen.

Wel een mooie review (en kast, lijkt een beetje op de centurion 5 met dat gaas aan de voorkant)
Zo ff de kopjes vet gedrukt ;), thx voor de tip.
Foto's zal ik er later nog wel eens bij doen als ik ff iets meer tijd heb,
zal proberen ze er snel op te zetten om je van de twijfel te halen :P.

En wat betreft die fan dat valt reuze mee.
De Intake is wel wat beter qua temperatuur dan de Output maar het scheelt niet echt veel.
Toch scheelt het bij beiden toch zomaar 1 a 2 graad.
Maarja ik denk dat het gewoon een erg leuk detail is wat ook nog doeltreffend is.
Want je kunt zeggen wat je wilt maar het staat erg stoer en robuust :P!

De voorkant is trouwens ook nog eens helemaal anti-dust, dmv een anti dust filter.
Zowel bij de cd bays als bij de voorste fan.

Maar goed tot zover mijn reacite

Bedankt voor het complimenteren over mijn eerste review, dat geeft de burger weer moed om weer eens één te schrijven, niet waar?
Nou ik vind de voorkant loshalen niet handig, omdat je hiervoor 2 zijpanelen los moet halen.
De laklaag is niet zo dik als bijvoorbeeld thermaltake of asus gebruikt.
En de Thumbscrews vind ik een beetje jammer aan de achterkant.
Hier had mijn soprano een fijn systeem met degelijke schhuifjes.
Verder wil ik toevoegen dat mijn harde schijven hier in maarliefst 8!!!!!! graden koeler blijven als in mijn vorige kast :) en dat is nogal wat ;)
Verder leuke makkelijk leesbare review.
Ga zo door ;)