MSI GeForce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, passief) NX7950GT-VT2D512EZ-HD Review
Ik heb deze kaart gekocht vanwege het feit dat hij passief gekoeld was en 2 DVI poorten had, 2 dingen die ik beide belangrijk vond aan de kaart. Dual DVI vind je op PCI-E steeds meer en meer, dus dat is een key selling point dat minder en minder van belang wordt. Passieve koeling is echter iets dat nog niet echt ingeburgerd is en zeker op de high-end kaartjes. De 7950GT is echter een kaart die toch vrij high-end te noemen is en passief gekoeld is.
De passieve koeilng werkt redelijk, het is niet aan te raden het ding helemaal zonder airflow te laten draaien. De temperaturen lopen al heel snel op en een 120mm fan voor de kaart is wel verstandig. Dit hangt ook weer flink af van het exemplaar heb ik gemerkt. Ik heb thuis 1 zo'n kaart, op m'n werk hebben we er 4 in gebruik en mijn kaart thuis heeft de airflow van een 120mm nodig op 6V om niet vast te lopen of iig bloedheet te worden. 3 van de 4 kaartjes op m'n werk doen het zonder koeling en worden dan wel erg warm (tegen de 80C) maar lopen niet vast. 1 ander kaartje heeft echter het probleem dat hij zonder koeling zo'n 130C wordt en vervolgens het systeem laat hangen.
Verder zijn de prestaties zoals je van een 7950GT mag verwachten. De beeldkwaliteit is ook prima, maar goed, dat...
Pluspunten
stilte dual DVI koeler neemt weinig ruimte in
Minpunten
warmte --> vastlopers zonder koeling
Eindoordeel
De passieve koeilng werkt redelijk, het is niet aan te raden het ding helemaal zonder airflow te laten draaien. De temperaturen lopen al heel snel op en een 120mm fan voor de kaart is wel verstandig. Dit hangt ook weer flink af van het exemplaar heb ik gemerkt. Ik heb thuis 1 zo'n kaart, op m'n werk hebben we er 4 in gebruik en mijn kaart thuis heeft de airflow van een 120mm nodig op 6V om niet vast te lopen of iig bloedheet te worden. 3 van de 4 kaartjes op m'n werk doen het zonder koeling en worden dan wel erg warm (tegen de 80C) maar lopen niet vast. 1 ander kaartje heeft echter het probleem dat hij zonder koeling zo'n 130C wordt en vervolgens het systeem laat hangen.
Verder zijn de prestaties zoals je van een 7950GT mag verwachten. De beeldkwaliteit is ook prima, maar goed, dat kan ook niet anders met DVI connectoren, die alles uiteraard prima scherp weergeven. Driversupport is niet anders dan bij andere nvidia kaarten, de drivers werken gewoon zonder problemen, dus daar is niet veel over te zeggen.
Een ander positief puntje is de koeling die niet bijzonder veel ruimte inneemt. Met name boven de kaart zit een flink koelblok, maar dat zit doorgaans niet voor een PCI slot dat steeds schaarser wordt op hedendaagse bordjes.
Over de OCbaarheid en de modbaarheid van de kaart is weinig te zeggen. OCen heb ik gewoon nog niet gedaan, gezien het niet nodig was en modden is ook overbodig, een stillere koeling dan passief is er toch niet.
Al met al een prima kaartje, mits de airflow van je kast in orde is. Inbouwe in een HTPC zonder koeling zou ik dus niet doen, maar een gamebak waarin toch al een 120mm fan hangt voldoet dit dingetje prima in.
Heb jij ook een MSI GeForce 7950 GT 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, passief) NX7950GT-VT2D512EZ-HD?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (7)
zelf zou ik nooit een passieve highend kaart kopen, dan ben je beter dat je er een stille zalman op gooit, ok, ik geef toe die neemt nu wel 1 van mijn 3 pci sloten weg ... , maar mijn 7900GT blijft zo wel in windows 34 graden, en onder games nooit hoger dan 50, en ik hooor die zalman echt niet
Ben benieuwd naar de score's van msi....
zou zeggen maak hem dan niet passief.
Verder redelijk uniek survey door ervaring met meerdere soortgelijke kaarten zou alleen nog een stuk uitgebreider mogen, en moeten.
Ook ik heb de 7950 passief overwogen, die was helaas niet meer leverbaar, maar volgens mijn leverancier is het warmteprobleem bij de 7950 nog groter.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn