Nokia Lumia 710 Zwart Review

Arokh 14 januari 2012, laatste update op 14 januari 2012, 6.424 views

Nokia Lumia 710 Zwart

Pluspunten

• geweldige software (maar probeer het eerst eens een half uurtje bij een vriend/vriendin)
  • Nokia Rijden (hele grote plus)
  • heel modern en nieuw gevoel met goede personalisatie (live tiles, inrichting hoofdmenu etc.)
  • Skydrive met 25GB extra opslagruimte

Minpunten

• slechts 8 GB ruimte, en niet uitbreidbaar
  • niet al te logische knopjes onderaan het scherm. de terugknop heb je vaak nodig, maar blijft op dezelfde plek staan uiteraard, ook al heb je het toestel gekanteld...

Dit is mijn eerste productreview sinds ik 6,5 jaar geleden lid werd, maar het wordt toch tijd mijn steentje bij te dragen aan de community, dus ik hoop dat er iemand is die wat baat heeft bij deze review.

Om het voor mijzelf eenvoudig te houden ga ik de punten waar ik zonet sterren heb ingevuld per stuk even langs om mijn oordeel toe te lichten.

Featureset
In relatie tot de prijs vind ik dat deze telefoon uitmuntende features biedt, als je in de pricewatch aanvinkt wat je wilt hebben met deze Nokia (onder 280 euro, alle resoluties boven 800 pixels een kant op, scherm van minimaal 3,65") dan krijg je nog maar 8 producten terug, waarvan alleen de Samsung Galaxy S en Galaxy SL 1 of 2 tientjes goedkoper zijn. De aanwezigheid van Bluetooth, Wifi, Capacitief touchscreen, FM radio, Windows Phone 7.5 etc. is voor mij meer dan voldoende.

En vergeet Nokia Drive niet! daar kom ik nog op terug bij prijs.

Dan is er nog Windows Live Skydrive. Je krijgt hier 25 GB om documenten, muziek, foto's etc. op te slaan en dan vanaf je smartphone of elke computer te benaderen. Dit systeem werkt erg goed, niet altijd even snel, maar wel heel veel ruimte. Ik heb al geprobeerd MP3 te streamen vanaf de skydrive, en dat werkt prima. Ik heb ook mijn fotˇcollectie opgeslagen op de skydrive, dus heb ik alle foto's die ik ooit genomen heb (in een lagere resolutie (1920x1080) voor het gemak)) op de skydrive staan, waardoor ze veilig staan en overal getoond kunnen worden wanneer ik maar nodig heb, zonder dat mijn 8GB eraan gaat.

Bereik
Het onderdeel bereik kan ik helaas alleen maar invullen naar beoordeling van enkele ander telefoons zoals de Nokia C5_03 van mijn vrouw (wat de slechtste telefoon ooit is in mijn ogen), en de Apple iPhone die ik voor deze Nokia Lumia 710 had. Ik woon in een nieuwbouwwijk in Emmeloord, in een uitstekend ge´soleerd huis en bel met Vodafone en mijn vrouw met T Mobile. Ik had met mijn iPhone geen bereik als ik binnen was, en moest de achtertuin in om bereik te hebben, wat erg onhandig en heeel frustrerend was. Ik dacht dat het aan Vodafone ligt (deels is dat natuurlijk zo) maar ook T mobile heeft maar 1 streepje bereik binnen.
Met deze Lumia 710 heb ik echter eindelijk in elke ruimte van het huis (zelfs in de badkamer die mindden in het pand ligt) 2-4 streepjes bereik en zelfs 3G ontvangst. DUs de antennes die erin zitten vind ik uitstekend in vergelijking tot wat we hier gewend warenzijn

Accuduur
Een terugkerend probleem met smartphones, hoewel ik het nog niet zo zwak heb meegemaakt. Dit komt deels door de geboden features, en ik besef dat het voor een groot deel ligt aan hoe je je telefoon inricht. Ik kan bijna 1 dag werken op mijn telefoon als ik hem veel gebruik. Ik heb meerdere processen continue op mijn telefoon draaien, GPS staat aan en mijn live-tiles worden af en toe ververst met de buienradar etc. Ook mijn mail is push, evenals andere berichten en overal heb ik lokalisatie aanstaan. Als ik dat soort dingen uit zou zetten dan is een goede dag ongetwijfeld mogelijk, maar ik zou het liefste zien dat ik 18 uur batterij-duur heb bij volledig gebruik van de functies die Nokia/Windows mij biedt, en dat is voorlopig nog niet het geval helaas. Gelukkig heb ik een USBpunt in mijn auto, waardoor ik tijdens halve-dagritjes mijn telefoon even aan de lader heb, waardoor ik het nu een dag kan uithouden.

Een groot voordeel van deze telefoon tov mijn oudere iPhone is wel dat ik de batterij kan vervangen. Zeker wanneer ik in het vliegtuig zit oid. is het voor mij fijn om te weten dat ik voor 2 tientjes 1 of 2 reservebatterijen mee kan nemen en die gewoon zelf in het toestel kan plaatsen zodra de vorige batterij op is. Voordeel in het vliegtuig is natuurlijk wel dat ik gps/bereik uit heb staan (meestal) waardoor de batterij toch al langer meegaat.

Gebruiksgemak
Windows Phone 7.5 is nieuw voor mij, en ik vind het geweldig goed werken! Er zijn altijd kritiek punten, maar die had ik ook met iOS, en zeker ook met Android, maar ik vind het over het algemeen echt fantastisch werken. Het beeld gaat erg vloeiend, de live-tiles zijn leuk en goed bedacht. Echt een verademing t/o/v/ het in mijn ogen zeer ouderwetse iOS dat de iPhone heeft. (toen mijn vorige iPhone kapot ging, wilde ik in eerste instantie hoe dan ook een ipHone 4s hebben, maar vond hem EN veel te duur, EN veel te ouderwets aanvoelen, eigenlijk exact gelijk als de iPHone (2g/3g(s)) zelfs. Never change a winning team moeten ze gedacht hebben, maar voor mijn gevoel beginnen de jaren echt te tellen bij dat OS, en de statische iconen, het scrollen en iTunes is gewoon hopeloos in mijn beleving.

Nu moet ik er meteen bij vertellen dat ik de telefoon zelf (de Lumia 710 dus) erg fijn vind, en het menu en tiles, en software prettig vind. Dit geldt echter NIET voor de Zune software op de PC, ik moet daar vooralsnog erg aan wennen, en weet nog niet of ik dat ooit prettig ga vinden. Het voelt allemaal een beetje te wollig, en grafisch is het dan wel mooi, maar gebruiksgemak en overzicht zijn bij organisatie van files belangrijker. Ik werk er nog maar kort mee, dus mijn mening kan nog veranderen, maar ik had liever gezien dat ik gewoon met drag-and-drop files kon overzetten in de mapstructuur.

Toch geef ik alle sterren, omdat het gebruiksgemak van de telefoon erg goed is.

Design\Bouwkwaliteit en afwerking
Ik vind de telefoon er erg mooi uitzien, m.u.v. de knopjes onderaan, die ik liever weggelaten had gezien. Liever touchscreen knoppen dan plastic knopjes.
Het materiaal vind ik wel erg goed. Mijn vorige telefoon was van normaal glas gemaakt, en is 2x kapot gevallen sinds ik hem had. Deze telefoon is van achter van plastic (fijn, mat, zacht materiaal) en van voor van Gorillaglas, dus ik ga ervanuit dat deze wat meer kan hebben. Helaas voor deze review ga ik het niet uitproberen, maar de voortekenen zijn goed.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Dit draait denk ik om de software, en ik heb nog geen vastlopers oid gehad. De menu's zijn erg soepel en het beeld hapert NOOIT tot nu toe, wat ik wel knap vind. Ik heb de telefoon namenlijk al vol staan met apps en muziek en films, en ook al heb ik 10 tabbladen open staan en 5 programma's in de achtergrond draaien, alles blijft soepel werken.

Het enige waar ik aan twijfel, is dat ik bij streamen van video af en toe een beetje haperig beeld zie, maar ik ben er nog niet uit of dit door de software of hardware komt. Ik heb dit nooit met opgeslagen video, maar de eerste seconden van afspelen van andere streaming video heb ik wel eens een hapering, waar ik toch niet van hou :-)

Opnamekwaliteit
De fotocamera is 5MP, maar schiet vooral in goed licht redelijke plaatjes, niet de beste foto's ooit, maar het is een telefoon van maar 267 euro, en het zou best wel eens kunnen dat er geen telefoon op de markt is voor die prijs die betere plaatjes schiet. Wie weet de 5MP camera van de eerder genoemde Samsungs'? Ik heb er geen ervaring in, dus heb geen idee, maar het is prima bruikbaar overdag, en 's avonds wat minder. Er zit wel een stevige flits op, waarmee je binnen ook goed uit de voeten kunt, maar als je niet van geflitste foto's houdt dan kun je beter verder kijken.

Voor 267 euro heb ik het gevoel de loterij gewonnen te hebben wat betreft hoe modern het systeem hier aanvoelt en hoe blij ik ben met de telefoon. Windows Phone zou een hele grote kunnen worden als veel mensen het een kans zouden geven, maar ik vrees een beetje dat dit niet echt gaat gebeuren. Vrienden van mij (en nog redelijk technisch onderlegd ook) begonnen meteen te klagen over Windows Mobile bijvoorbeeld, terwijl dat systeem er niets mee te maken heeft. Ook zette een vriend van me vraagtekens bij Windows Phone, omdat hij niet geloofde dat het echt verschilde van Mobile. (hij dacht dat het best een soort skin kon zijn over oude software, en keek met argusogen naar mijn Lumia).

Het is afwachten of ze dit imago kunnen afschuddfen, want voor deze prijs, met deze features kan ik niets beters verzinnen. Hopen dat de marketplace groter en voller wordt met waardevolle apps, en dan is Windows Phone een uitstekende partner voor je telefoon!

En vergeet Nokia Rijden (nokia drive) niet. je kunt min of meer elk land ter wereld waar je normaal zou moeten kunnen komen aanklikken om gratis op je telefoon te zetten (China is 850MB, VS 1,8GB, Peru 30MB, Thailand 170MB oid) zodat je gratis kunt navigeren in die landen. Ik heb ook nog een TomTom 920, waar ik heel europa, heel noord-amerika en zuid-afrika op heb staan, en je moet daar toch al snel 40 euro per kaart betalen om te kunnen navigeren. Als je veel reist is dit dus een geweldige optie van Nokia, omdat je geen dataverbinding nodig hebt om te navigeren. Het werkt super, maar niet zo uitgebreid als TomTom (je kunt niet kiezen voor kortste of snelste weg bv). Vooral voor het buitenland ga ik dit gebruiken, omdat je gratis alle kaarten kunt downloaden en ook nog eens gratis up to date blijft. Dit is met TomTom een heeeeeeele dure aangelegenheid!

Heb jij ook een Nokia Lumia 710 Zwart?

Ik heb voor deze gekozen omdat ik de meerprijs absoluut te hoog vond. Ik vind de 800 een prachtig toestel, vooral vanwege de 8GB extra en het mooie scherm, maar ik vond het dat niet waard.

ik vind de zwartwaarden behoorlijk goed bij deze, dus ik kon de meerprijs niet goedpraten voor mezelf.

Ik twijfelde ook tussen deze en een tweedehandse 800, maar ben toch blij dat ik de nieuwe heb gekozen, in verband met garantie en zekerheid van afkomst, en verwisselbaarheid van de accu..
Ah daar is een review :) Dit zou een mooi kado zijn voor mijn pa.
Dat zou ik ook graag zien maar dat is op dit moment niet mogelijk. Ik heb mezelf aangeleerd om bluetooth uit te schakelen, 3G uit te schakelen in huis kan je toch prima met WIFI werken. In dat geval houdt de telefoon met gemak die 18 uur vol. Een andere optie is om de telefoon elke nacht op de oplader te plaatsen ;)
Let wel op dat wifi uitgaat als je telefoon locked is en niet aan de lader hangt. Dus als je data verbinding uitzet, dan ontvang je ook geen notificaties meer van bv whatsapp.
Duidelijke review maar is deze telefoon ook zonder windows live account te gebruiken?
nee, een windowstelefoon is niet te gebruiken (althans, niet praktisch) zonder live-account, net zoals je bij Apple een account moet aanmaken, moet dat bij windows ook. Ik had ook nog geen live-account, en ga het ook niet echt gebruiken, maar voor skydrive heb je het wel nodig om even in te loggen. Ik gebruik verder gewoon Gmail bijvoorbeeld, wat net zo goed geintegreerd is als hotmail en welke mail dan ook. Dus ik vind het niet zo'n probleem om een account aan te maken (ik denk dat je ook die account nodig hebt als je MP3tjes wilt kopen bijvoorbeeld, of vooral APPS wilt aanschaffen)
Hoe is het met de batterijduur inmiddels? Is daar nog wat verbetering in gekomen? Of blijft 1 dag echt het maximum wat je eruit kan halen? Verder nog een vraag over de camera-button. Ik heb even kort een exemplaar in mijn handen gehad en vond dat de halve klik (om scherp te stellen) wel erg weinig "voelbaar" was. Dan komt er dus niks terecht van scherpstellen en wordt de foto gelijk genomen. Heb jij dit ook of gebruik je touchscherm om een foto te nemen?
ik haal er een dag wel mee, hij hoeft niet per se tussentijds aan de lader. Voor mij is dit vergelijkbaar met mijn iPhone die ik hiervoor gebruikte, die moest ook elke nacht aan de lader.

De cameraknop is niet zo geweldig nee, die halve klik kan ik ook niet goed vinden, en schiet dus regelmatig een foto zonder dat het al moest. Maar de kwaliteit van de foto's van over het algemeen toch nog wel mee, ik had eerst in mijn hoofd dat het slechter was, het gaat eigenlijk best wel zo.

Het touchscreen gebruik ik af en toe om handmatig scherp te stellen. In mijn ervar4ing werkt dit 100x beter dan die knop. Van mij mag die knop er trouwens helemaal vanaf, want hij is eigenlijk nauwelijks nodig, en je drukt hem regelmatig per ongeluk in. Wie weet haal ik het knopje er nog wel vanaf als ik aan het tweaken sla ;-)
Ik zou wel wat plaatjes erin stoppen

Buiten dat is het wel prettig te lezen, redelijk simpel en to the point.

Ook wel prettig dat jij je phone dat mid range is niet vergelijkt met een high end phone. Ik zie het zo vaak gebeuren dat men een mid range Nokia vergelijkt met een High end phone die paar honderd euro's duurder is.

En dat gedoe met Zune is normaal denk ik, persoonlijk haat ik Itunes ook en vindt ik het een nachtmerrie als ik muziek of films op me ipod wil zetten. Maar dat is de 'trade of' denk ik dat je maakt voor een software die gewoon vloeiend werkt.
Ik had eerst het idee: iedereen kent die telefoon wel als ze ernaar zoeken, maar je hebt gelijk dat het wel een goed idee is om toch wat foto's toe te voegen. Bij deze :-)

Dank je wel voor je feedback. Ik heb inderdaad bewust gekozen om hem niet met high-end telefoons te vergelijken. Dit neemt trouwens niet weg dat ik deze absoluut verkies boven veel high-end modellen. Ik wilde eerst de Lumia 800 kopen, maar ik ben heel blijd at ik nu deze heb, want er zit zo'n groot prijsverschil in, voor in mijn ogen vrij weinig extra's.

maar goed, de foto's zijn erbij gezet :-)
uiteraard. Ik laad ook elke dag op, maar het ging er ook om dat ik hem nu ook onderweg nog even bij moet laden. Maar goed, het is niet anders. Vroeger kwamen er nog wel eens backcovers uit die dikker waren, waar je dan een 2x zo krachtige batterij in kon plaatsen (7110 leeftijd) maar dat heb ik voor deze nog niet gezien. Zou wel handig kunnen zijn, al word je telefoon er duurder en lelijker van :-)
Waarom heb je voor de Lumia 710 gekozen en niet voor de Lumia 800 .

Ik zit namelijk te twijfelen tussen een Lumia 710 of een 2e hands Lumia 800 (nieuw is me te duur).
Nette review, geeft een goede indruk. Wat ik me nog wel afvroeg: hoe bevallen de knopjes aan de zijkant? Ik heb in de winkel een dummy kunnen bekijken, en hoewel die natuurlijk niet helemaal representatief is voelden de knopjes niet echt fijn aan. De knoppen aan de voorkant juist wel weer, dat viel me dan weer mee!
dank je.

De volumeknopjes zijn echt prima, zitten keurig in de behuizing en niets rammelt. Wat ik wel wel irritant vind is de cameraknop (die verplicht is bij Windows Phone), omdat ik die nogal eens per ongeluk inschakel. Gelukkig kun je inde instellingen wel aangeven dat je niet wilt dat de camera per ongeluk geactiveerd wordt als je de telefoon niet gebruikt, maar ideaal is het niet.

De knopjes aan de voorkant hadden van mij platter nogen zijn, je gebruikt ze veel (vooral de 'terug' knop gebruik je veel), en ik had liever gehad dat die knopjes makkelijker indrukten.

Maar de kwaliteit van de knopjes vind ik prima, de onderste rij inderdaad beter dan de zijkant, maar veel verschil zit er niet in, geen speling oid.
Kijk hier eens heb het ook bij de lumia van mijn vriendin gedaan:

start wel je windows opnieuw op en de telefoon ook (ontkoppel eerst de telefoon), werkt geweldig en je ziet de telefoon gewoon in computer.