Cooler Master GeminII SF524 Review

Sw333t 14 januari 2012, laatste update op 25 juni 2015, 1.986 views

Cooler Master GeminII SF524

Zeer goede koeler, koelt ook een groot gedeelte van het moederbord en mogelijkehd voor een 140mm ventilator. Helaas geen bracket voor LGA2011.

Pluspunten

• Uitstekende koeling,
  • Koelt ook een groot gedeelte van het moederbord,
  • Mogelijkheid voor 140mm ventilator,
  • Stille werking,
  • Gladde baseplate,
  • Fanadapter.

Minpunten

• Geen bracket voor socket LGA2011,
  • Doorbuigen ventilatorhoeken.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
In eerste instantie besloot ik bij het kopen van mijn ITX moederbord om hier voorlopig geen nieuwe koeler voor aan te schaffen aangezien deze pc over een tijdje voorzien gaat worden van watercooling. Echter, nadat ik benaderd ben door Cooler Master Nederland om deze cooler te reviewen ben ik stiekem een beetje verliefd geworden op deze cooler.

Ondanks dat ik deze cooler dus verkregen heb via Cooler Master is mijn oordeel altijd transparant en mocht er iets mis mee zijn dan krijgen jullie dat te horen en uiteraard Cooler Master zodat zij dit kunnen verwerken bij een eventuele opvolger.

Na het kijken van de foto's op de productpagina van de fabrikant, had ik verwacht dat het een soort van HTPC low-profile cooler zou zijn. Na binnenkomst werd ik aangenaam verrast door de grootte van de koeler. Hierbij de foto's van de doos en inhoud.

De voorzijde van de doos, met de belangrijkste zaken er duidelijk op vermeldt.

De binnenverpakking, zeer goed beschermd dus.

Als eerste de zakjes met de montage benodigdheden en de handleidingen, verdere uitleg op de volgende foto's.

Het kleine A4 blaadje is de handleiding in het Engels, dit kun je zien als zijnde Quick Guide. Aan de hand van deze handleiding heb ik zelf de koeler vrij snel kunnen monteren.

Deze uitvouwbare handleiding bevat diverse talen, waaronder een hoop die ik niet kan lezen ;).

De montage benodigdheden bij elkaar, van links naar rechts:
- Boven: Backplate voor zowel Intel als AMD, beugels voor Intel (en daaronder de schroefjes, moertjes, rubbertjes en adaptertje voor de moertjes), AMD beugel.
- Onder: Koelpasta en de fanadapter om de meegeleverde ventilator op 900rpm te kunnen laten draaien (niet gebruikt in de test).

De bescherming van de cooler is heel erg goed gedaan, niet te veel schuim (minder is milieu-technisch beter natuurlijk) gelukkig.

Natuurlijk draait het allemaal om de cooler zelf en de ventilator die erop zit. In dit geval zit er een Cooler Master XtraFlo 120mm op.

Hier zie ik gelijk wel een minpuntje. Ik had liever een buisje gezien dat de hoeken van de ventilator beschermd tegen doorbuigen. Verder is het wel een imposante cooler om te zien.

De onderzijde, niet vergeten om het stickertje te verwijderen (serieus, je zal niet de eerste zijn die vergeten is hem te verwijderen 8)7 ).

Na het verwijderen van de standaard 120mm ventilator komt toch een hele mooie bevestigingsplaat tevoorschijn. Deze is geschikt voor 120mm en 140mm ventilatoren.

Even voor het oog een 140mm ventilator geplaatst, goed gevuld (echter niet meegenomen in de test).

Verder met de montage. Allereerst de brackets, schroefjes en dergelijke die je nodig hebt voor de AMD sockets:

Allereerst schroef je de AMD beugel op de cooler, met de pinnetjes van de cooler af. Daarna de rubbertjes over de pinnen plaatsen. Let op: De beugel kan ook 90 graden gedraaid gemonteerd worden, het hangt er vanaf welke zijde je de koeler op wilt hebben. Even over de socket heen houden, dan wijst het zich vanzelf.

Nu monteer je eerst de koeler op je moederbord (bij AMD moet je de originele cooler bracket verwijderen), daarna plaats je aan de achterzijde de backplate erop (let op dat de kant met de isolatie bij de schroefjes op het moederbord moet komen, het kale metaal niet). Draai daarna de moertjes vast (gebruik hier de schroef adapter voor).

De manier van monteren op Intel sockets gaat vrijwel hetzelfde, echter hoef je hier geen rekening te houden met 90 graden verdraaiing (aangezien de gaten in een vierkant zitten). Tevens moet je wel van te voren instellen of het socket 775, socket 1155 / 1156 of socket 1366 moet zijn. Dit staat overigens allemaal zeer duidelijk omschreven in de handleiding.

Daarna natuurlijk op het moederbord plaatsen en de backplate plaatsen.

Het is bij deze cooler mogelijk om hem over het geheugen te plaatsen. Wel dien je van te voren op te meten hoe hoog het geheugen is, er is namelijk 47mm speling:

Toen was het voor mij tijd om de cooler te installeren op mijn Gigabyte H61N-USB3 ITX moederbord. Na montage is het toch wel episch. Moederbord is amper nog te zien :D:

Het PCI-E slot wordt overigens niet geblokkeerd:

Nog even de specificaties op een rij:

En natuurlijk, hoe presteert de cooler? Ik heb de geteste coolers 3x gemonteerd en getest, hiervan heb ik de gemiddelde temperaturen genomen (afgerond op hele cijfers).

De temperaturen zijn gemeten met Core Temp 1.0. De load temperaturen werden omhoog gestuwd door Intel Burn Test v2.53 (Maximum level voor 5 runs).

De geteste coolers:

- Intel Core i3 boxed cooler,
- Cooler Master V8 met Cooler Master Excalibur 120mm ventilator,
- Cooler Master GeminII SF524.

Qua prijs/kwaliteit: Voor ongeveer 38 euro koop je een zeer interessante cpu cooler die voor die prijs zeer goed presteert en ook nog eens de overige componenten op je moederbord trakteert op een heerlijk briesje.

Actie: Maak kans op de geteste cooler!

Wat moet je daarvoor doen? Stuur een emailtje naar reviews@icked.nl met als onderwerp "GeminII Review" + [nickname] en geef daarin je ongezouten mening over de geteste cooler.

Dinsdag 31 januari 2012 selecteer ik een willekeurige deelnemer van deze actie.

Voorwaarden:

- 1 inzending per persoon (meer inzenden betekend diskwalificatie),
- Ik zelf en familieleden zijn uitgesloten van deelname,
- De winnaar wordt uiterlijk 1 februari 2012 via email bericht.

Privacy informatie:

Na de actie worden de persoonlijke gegevens (zoals naam en email-adressen verwijderd). Het gaat me meer om de meningen omtrent de koeler.

Heb jij ook een Cooler Master GeminII SF524?

Blokkeert deze nou wel of niet het pci-e slot? Wel handig om te weten denk ik voor andere mensen met een mITX moederbord :)
Kijk goed naar de foto, lijkt me dat deze der net boven zit zover ik kan zien. Denk anders dat hij t ook wel mee genomen zou hebben in de minpunten ;)

Verder keurige review, veel info en foto's, kunnen genoeg mensen hier voorbeeld aan nemen ;)
Nee, hij blokkeert hem niet. Heb nog even een foto toegevoegd waarop het te zien is (net boven de tabel met de specificaties) ;).

Dank je voor het wijzen daarop, houd me scherp.

[Reactie gewijzigd door Sw333t op 13 januari 2012 23:26]

Nice review! Vooral met de foto's erbij en de grafiekjes! Een voorbeeld review!
Dank je. Veel foto's vind ik erbij horen ;).
Je begint te zeggen dat het er als een HTPC cooler uitziet. Het lijkt mij ook zo, maar je zegt niets over de hoogte van de cooler. Daarom zou ik willen vragen wat de hoogte van deze cooler is met jouw fan en zonder fan?

Voor de rest een mooie review! 5 sterretjes voor u :)
Staat in de specificaties. Net boven het grafiekje met de temperatuur ;).
Dank u, lezen is niet een van mijn sterkste punten blijkt :P
Komt waarschijnlijk door de hoeveelheid foto's :P.
Ziet er mooi uit! 5 sterren ;)
haha leuk review, ook die foto's waar je het moederbord nog amper ziet. Maar waarom heb je zon klein moederbord in een grote kast?
Het moederbord zit tijdelijk in deze behuizing,

Komt als uiteindelijk hier in te zitten: http://gathering.tweakers...message/37108193#37108193 ;)
Is jou behuizing een midi tower? . En zou deze koeler passen in een MS-tech midi tower?
Geen idee of hij in een MS-Tech gaat passen (ken niet alle MS-Tech behuizingen uit mijn hoofd ;)), wordt meten denk ik.

De behuizing waar ik naar linkte is er niet meer. Heb een andere case waar de SF524 niet in zou passen.
Actie: Maak kans op de geteste cooler!

Dinsdag 31 januari 2012 selecteer ik een willekeurige deelnemer van deze actie.

Voorwaarden:

- 1 inzending per persoon (meer inzenden betekend diskwalificatie),
- Ik zelf en familieleden zijn uitgesloten van deelname,
- De winnaar wordt uiterlijk 1 februari 2012 via email bericht.

Privacy informatie:

[Reactie gewijzigd door Sw333t op 14 januari 2012 23:17]

Nog maar weinig inzendingen ontvangen, had toch wel verwacht dat er heel wat inzendingen binnen zouden komen. Wie wil er nou geen kans maken op een mooie cpu cooler?

[Reactie gewijzigd door Sw333t op 16 januari 2012 19:59]