D-Link DIR-655 Review
Update 19-01-2009:
Er is een nieuwe firmware uit; 1.21EU. Hiermee wordt Shareport toegevoegd. Hiermee wordt de USB poort aan de achterkant een 'externe' USB poort voor alle aangesloten PC's. Het werkt echt heel goed.
Je moet na update van de firmware een klein programmaatje installeren op elke pc waarmee je het wilt gebruiken. Als je bv een USB stick inplugt, dan zie je direct een popup met de melding dat het apparaat is aangesloten. Klik op connect en de pc denkt dan dat het direct op de pc zit aangesloten. Dus geen gedoe met netwerkinstellingen meer.
--------------------------
Omdat ik een nieuwe woning ging betrekken werd het ook meteen maar tijd voor een nieuwe router.
Ik zocht er eentje met een ingebouwde Gbit switch en 802.11n...
Pluspunten
goede doorvoersnelheden volgens de reviews leuk design gigabit switch uitgebreide beheermogelijkheden 11 jaar garantie Shareport USB poort delen
Minpunten
wlan prestatie niet optimaal
Eindoordeel
Er is een nieuwe firmware uit; 1.21EU. Hiermee wordt Shareport toegevoegd. Hiermee wordt de USB poort aan de achterkant een 'externe' USB poort voor alle aangesloten PC's. Het werkt echt heel goed.
Je moet na update van de firmware een klein programmaatje installeren op elke pc waarmee je het wilt gebruiken. Als je bv een USB stick inplugt, dan zie je direct een popup met de melding dat het apparaat is aangesloten. Klik op connect en de pc denkt dan dat het direct op de pc zit aangesloten. Dus geen gedoe met netwerkinstellingen meer.
--------------------------
Omdat ik een nieuwe woning ging betrekken werd het ook meteen maar tijd voor een nieuwe router.
Ik zocht er eentje met een ingebouwde Gbit switch en 802.11n was ook meteen een leuke bijkomstigheid. na het lezen van de reviews kwam ik steeds uit op deze router. En na eerdere positieve ervaringen met D-Link heb ik besloten om deze dan maar aan te schaffen.
Hieronder mijn eerste ervaringen met het apparaat.
In de doos
In de doos de router, een adapter, 3 antenne's, een cdrom en een cat5 kabel.
Ook zit er een voetje bij zodat je de router rechtop kan plaatsen.
Opstellen en instellen
Je kunt met de bijgeleverde cd het apparaat snel instellen. Daarnaast kun je een wizard gebruiken in de router admin of je stelt alles hadmatig in.
Ik heb voor het laatste gekozen.
Je kunt makkelijk via de menu's alles ingeven en instellen wat je wilt.
De menustructuur is duidelijk en de instelmogelijkheden zijn bijna eindeloos.
Prestaties
Volgens de reviews waren de doorvoersnelheden zeer hoog. Ik heb het zelf nog niet echt getest maar bij het streamen van muziek en video lijkt deze router sneller dan mijn oude.
WLAN
Hier ondervind ik veel problemen.
Ik gebruik de draadloze verbinding met mijn laptop. Met de vorige router had ik nooit problemen en altijd bereik, zelfs tot aan het einde van de straat.
Met deze router heb ik binnen zelfs deadspots en echt meer dan een paar meter buitenshuis kom je ook niet.
Ook kan de laptop de router vaak helemaal niet vinden, en dat terwijl de router van de buren wel altijd in het lijstje staat.
Ik ga binnenkort nog wat meer testen, en kijken of een andere plaatsing van de router de problemen met het bereik op kunnen lossen.
Ook is er pas nieuwe firmware uit die ik dan ook maar eens zal installeren.
Garantie
De garantie is 11 jaar (!!!!)
Update 18-09-07:
Firmware geupdate naar 1.03.
Wlan verbinding lijkt nu stabieler.
Verder is me opgevallen dat ik de router moet resetten om weer te kunnen internetten als van het UPC modem aan de WAN weer eens de verbinding is uitgevallen.
Reacties (34)
Ik ben op dit moment aan het twijfelen welke router ik zou moeten aanschaffen. Ben een fanatiek gamer en nu lees ik dat je hier de prioriteit van het verkeer kunt regelen. Nu is het mij niet duidelijk of dit alleen voor het wireless gedeelte geldt of ook voor wired. Gamen doe ik namelijk op een vaste computer via vaste verbinding. Wie kan mij hier antwoord op geven?
Alvast bedankt!
Maar ik heb wel even de handleiding gedownload en zoals ik het begrijp, is de QoS voor de verbinding naar het internet. Dus of je nu via wifi of via de Gbit switch online wilt gamen, QoS werkt.
verder lees ik veel over firmware updates hierboven, en tot op de dag van vandaag is de nederlandse site van dlink blijven hangen op firmware versie 1.03. zelf draai ik al sinds december op 1.11US. er staat wel een waarschuwing op de website, maar dat is meer bangmakerij. ik ben erg gelukkig met mijn US firmware en heb er totaal geen problemen van ondervonden. mogelijk dat hij nog iets krachtiger wifi signaal heeft (daar zijn die landen versies vaak voor, om aan de wettelijke maximale zendkracht te voldoen of bepaalde wifi kanalen uit te schakelen die in dat land niet zijn vrijggegeven).
heb je dus problemen met 1.03, pak gewoon de firmware van de internationale site die ergens hierboven al GBB1 genoemd is.
Deze werkt super, beter dan 1.20... WLAN is nu ook beter ^^ haal nu 5 streepjes na 1 muur ipv 2 of 3
Mijn keuze viel op dit apparaat vanwege de zeer goede resultaten in een test met de Linksys WRT350N en de Netgear WNR854T. BRON (PDF alert): http://www.octoscope.com/...cope_11n_test_19jun07.pdf
Ik zal dus kritisch kijken naar de WLAN performance want dat zou een zware tegenvaller betekenen. Gebruik je een Laptop met een Centrino Chipset ? Firmware 1.03, de laatste voor Europa voldoet aan de "Connect with Centrino" Logo Certification eisen.
De USB poort is slechts bedoeld voor het over brengen van instellingen van een Windows machine. Het was mooi geweest als je daar een HD aan kon hangen, andere routers bieden dat soms wel maar daarvan was de netwerk performance slechter (bereik/bandbreedte).
Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen met deze router !
Een paar tips (in volgorde van effectiviteit):
1) Installeer de nieuwste firmware (link in mijn review hieronder
2) zet de router op de juiste 802.11x instelling. Het geeft geen nut om mixed mode 11b,11g,11n te gebruiken als je alleen 11g apparatuur gebruikt. Geloof me dit scheelt een hoop.
3) gebruik WPA2 als mogelijk (download desnoods de WPA2 patch van windows XP, maar let wel je netwerk kaart moet het ondersteunen).
4) richt de antennes: de antennes stralen uit loodrecht op de lengte richting van de antenne. Dus | <-----> | is goed uitgelijnd en \ <-------> / is slecht uitgelijnd.
Mijn review is hier te vinden.
Veel succes!
PS: ik weet niet waarom er 2 verschillende versies van de DIR-655 in de catalogus zijn, ik dacht dat ze in Europa alleen de DIR-655/E verkopen.
Antennes stonden al goed en ik heb de laptop wlan zooi zo veel als mogelijk geupdate.
De firmware op de internationale site gaat mss beter, bij mij blaast het echt! Try it!
Your Request:
I cannot register for xSTack product registration because my serial number cannot be found. But I know this serial number is correct (it's on the bottom of the router). What do I do? I want to register for the 11 year warranty.
On an additional note, this form does not work with Mozilla Firefox 2.0.0.6 only with Internet Explorer it seems, I find this really odd. Many people prefer not to use Internet Explorer if they can avoid it.
has been answered as follows:
Dear Sir,
it is neither possible nor necessary to register this product with us. Product registration is only required for our Enterprise Switch range. The 11 year warranty applies to all 11n products and does not require you to register anything with us.
I am aware of the shortcomings of the form and the system behind it, and completely agree that it should be designed to work with any browser, including Mozilla Firefox. I will pass your comments on to the web team in the hope that they will take further action.
Best Regards,
D-Link Support
We hope that this answers your question and that your request is now resolved.
This information is also available through our Support Portal at http://service.dlink.biz
http://www.hardware.info/...sN_Router_Gigabit_Edition
Op de pagina waar jij naar linkt zie ik:
Throughput WLAN -> LAN with PC Card [1 meter] 62.3 Mbit/s Graph
Throughput WLAN -> LAN with PC Card [10 meters] 75.8 Mbit/s Graph
Throughput WLAN -> LAN with PC Card [20 meters] 54.2 Mbit/s Graph
Throughput LAN -> WLAN with PC Card [1 meter] 65.6 Mbit/s Graph
Throughput LAN -> WLAN with PC Card [10 meters] 66.2 Mbit/s Graph
Throughput LAN -> WLAN with PC Card [20 meters] 44.8 Mbit/s Graph
Vergeleken met de theoretische 300Mb/s vind ik dat toch wel vrij belabberd. Ik weet dat de DIR-655 in tests gewoon 270Mb/s kan halen als 802.11n met WPA2 wordt gebruikt.
Ik heb kabelinternet van @home (15 Mbps), daarnaast heb ik meestal 2 PC's in een netwerk staan (100 Mbps netwerkje). Tot slot heb ik af en toe een maatje die langs komt om te gamen en dan wordt de netwerkomgeving 1 Gbps (omdat we dit uiteraard allebei ondersteunen).
Nu is mijn vraag, aangezien de huidige situatie vaak problemen oplevert (en uiteindelijk weinig gegamed wordt) en daarnaast een hoop gekloot met meerdere netwerkverbindingen, of dit product voor mij de ideale uitkomst biedt?
en dan merk je dus wel wat een kwaliteit de D-link heeft komt de rest niet boven de 5 MB/s download de D-link haal ik 12 MB/s en er blijft genoeg over om draadloos te internetten.
ook bij mij geen probleem met draadloos, 1 pc en 1 laptop bijde met de G standaard dus 54 mbit en deze wordt vrij rdelijk gebruikt dl. tot 3 MB/s wat draadloos metmuren e.d. zeer goed is denk ik voor de G standaard.
de wan poort met 1gig is de enige die voor een redelijke prijs te krijgen is. door die 1000 poort is de troughput zeer hppg.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/4564/nerdguy.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/222826/bl0m60x60.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/235554/Spock.jpg?f=community)