Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson Xperia Mini Zwart Review

Neko Koneko 13 januari 2012, 2.433 views

Sony Ericsson Xperia Mini Zwart

Pluspunten

• Compact formaat
  • Goede afwerking
  • Goede geluidskwaliteit
  • Software functioneert soepel

Minpunten

• Standaard launcher niet naar mijn smaak
  • Bloatware

Ik loop al enige tijd rond met een HTC Desire Z van de zaak. Omdat ik voor privé gebruik nog een oude Samsung klaptelefoon gebruikte welke constant foutmeldingen gaf (die ik er niet uitkreeg door het apparaat te resetten) ben ik op zoek gegaan naar een betaalbaar alternatief. Omdat ik mijn contact personen, mail en agenda via Gmail laat lopen leek het mij handig om hiervoor een Android alternatief te zoeken. In mijn zoektocht ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij de Sony Xperia Mini.

Wat zit er in de doos:
- Batterij
- 2GB Micro-SD kaart
- Het nodige papierwerk

Algemene Beoordeling
Het eerste wat opvalt is dat het toestel vergeleken met de meeste Android toestellen een stuk kleiner is. Dit is voor mij geen probleem, het is juist de reden dat ik voor dit toestel heb gekozen. Als ik de Xperia Mini op mijn Desire Z leg, dan is het toestel in zijn geheel ongeveer even groot als het scherm van de HTC. Het toestel maakt een degelijke indruk en ligt goed in de hand. Het is wat dikker dan veel concurrenten zoals de Galaxy Y en ik vind dit zelf een pluspunt omdat het toestel hierdoor een robuuster gevoel geeft dan de Samsung modellen zonder zwaar aan te voelen.

Hardware
De telefoon heeft vrij scherpe hoeken maar aan de achterzijde zijn deze afgerond waardoor het toestel toch fijn in de hand ligt. Het toestel is van plastic, maar de achterkant is voorzien van een rubberachtige coating die zacht aanvoelt en voor extra grip zorgt. De voorkant is voorzien van glas, met aan de onderkant een hardware knop om terug te gaan naar het Home scherm. Links en rechts hiervan zitten aanraakgevoelige Back en Menu knoppen. Aan de rechterkant van het toestel zitten twee volumeknoppen en een cameraknop, welke vanuit het home screen de camera activeert. Bovenop het toestel zitten de aan/uit knop en een indicatieled. Aan de onderkant van de Xperia zitten een 3,5mm aansluiting en een Micro-USB aansluiting, welke achter een klepje is weggewerkt. Dit klepje zit vrij stevig op zijn plek en kan voor mensen met erg korte nagels lastig te verwijderen zijn.

Software
Sony heeft voor de Xperia Mini een aangepaste interface gemaakt, met in elke hoek een soort bubbel waarin tot maximaal 4 koppelingen naar programma's of contact personen kan worden opgenomen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen fan ben van deze benadering. Het beperkt namelijk de ruimte die je op de homescreens kunt gebruiken. Zodra je een widget in de hoeken plaatst, zullen de bubbles hiervoor uit het scherm verdwijnen, wat weer tot gevolg heeft dat je ze niet op ieder scherm hebt staan. Voor mensen die relatief lege homescreens hebben en graag op elk homescreen dezelfde links willen hebben is het wellicht een uitkomst, ik heb zelf echter na het rooten van het toestel de Xperia Arc launcher geinstalleerd, welke net als de meeste launchers onderin het scherm 4 permanente icoontjes heeft staan. Natuurlijk is het ook mogelijk om een aftermarket launcher te installeren.

Wat ik zef een groot nadeel vond, is het feit dat Sony Ericsson veel bloatware meelevert. Standaard staat er bijvoorbeeld een Popcap launcher op, vanwaar Popcap games geinstalleerd en gespeeld kunnen worden. Standaard wordt er 1 volledig spel meegelevert en een aantal demo's, maar ik heb hier niet veel tijd aan besteed. Wat ik vervelend vond was het feit dat je deze software standaard niet kunt verwijderen, hiervoor moet je je toestel rooten. Waarom de software niet optioneel wordt meegeleverd is mij een raadsel, standaard staat bijvoorbeeld ook Whatsapp geinstalleerd maar deze kan gewoon gedeďnstalleerd worden. Ik vind het meeleveren van gesponserde software persoonlijk geen probleem, zolang ik het er maar vanaf kan gooien als ik het niet wil hebben.

Dit waren echter de enige echte minpunten in de software die ik heb kunnen ontdekken. Voor de rest voelt de software soepel en snel aan. Animaties zijn vloeiend en schermen laden snel.

Bereik en gesprekskwaliteit
Het bereik is, voor zover ik het heb kunnen testen, prima. De gesprekskwaliteit is ook goed, beide partijen kunnen elkaar goed verstaan.

Accuduur
Vergeleken met mijn HTC Desire Z doet deze telefoon het iets beter. Ik kan in principe 3 of 4 dagen met de batterij doen. Ik moet er wel bij vermelden dat ik hierbij geen gebruik maak van 3G of GPRS, al mijn data gaat via de Wifi welke ik wel constant aan heb staan.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Mini Zwart?

Mooie korte maar krachtige review. Ik ben echter een vraagje. Kan ik hierop LauncherPro installeren? Die heb ik momenteel op mijn Nexus One en werkt erg fijn. Alleen vraag ik me dat af vanwege het kleinere schermformaat.

En hoe typt hij in ''landscape'' modus? Is dit goed te doen door de schermgrootte?

alvast bedankt,

Silvan
Ik heb launcher pro er even op gehad en dat werkt prima. Als je na het installeren van de alternatieve launcher op de Home knop drukt, krijg je de vraag welke applicatie je wilt gebruiken. Hier even aangeven dat hij altijd Launcher pro moet gebruiken en dan is dat je standaard launcher :)

Landscape gebruik ik zelf niet zo heel vaak maar voor zover ik het gebruikt heb werkt het prima. Ik heb zelfs een tijd de qwerty layout gebruikt in portrait mode en dat werkte best aardig. Ik gebruik nu echter de phonepad (dus meerdere malen drukken voor de letters als op een standaard telefoon).
Ik heb momenteel de Nokia 2700c (welke dus best oud is), en vroeg me af of het touchscreen een beetje lekker ''gaat''.