Samsung BD-D6900 Review

boner 12 januari 2012, 2.055 views

Samsung BD-D6900

Pluspunten

• zier er fraai uit. Styling is goed verzorgt

Minpunten

• Alles moet via DLNA en niet via normale share's
  • Niet instaat om DVD goed weer te geven.
  • Niet instaat om MKV goed weer te geven.
  • Niet instaat om BDMV goed weer te geven.
  • Niet instaat om AVCHD goed weer te geven.

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik ben al een tijdje op zoek naar een manier om mijn verzameling video's af te spelen op mijn tv. Daarbij viel mijn oog op deze machine. Hij zou blu ray disks af kunnen spelen evenals ouderwetse DVD's. Daarnaast kan hij DVD-C HD opnemen op een interne harddisk en ook via het netwerk de genoemde vieo's af spelen.

Aansluiten was heel eenvoudig. Kwestie van twee kabels er in, eentje HDMI naar de televee en de ander 100Mbit naar de switch. DHCP werkt en het beeld is prima. Blu-Ray er in en werken. DVD er in en werken. Ik heb er geen coax kabel ingestoken dus kan niet zeggen of de opname functionaliteit werkt.

De afspeel mogelijkheid van de opgeslagen video's valt enorm tegen. Allereerst moet het via DLNA en niet via een windows share of NFS of een andere native sharing methode. DLNA installeren zorgt voor een relatief zware belasting op de computer en voegt weinig toe aan een share.

Dan de functionaliteiten: Allereerst toont hij de .ISO bestanden niet. Dus geprobeerd of hij wel een uitgepakte image, dus VIDEO_TS directory, kan lezen. Deze wordt als gewone dir en niet als video gezien. De individuele .VOB files leest hij wel, maar stopt en moet met de hand naar de volgende worden gegaan. Onwerkbaar dus. Ook is het niet mogelijk om fast-foreward of rewind te gebruiken. Menu's worden niet getoond. DVD-images werken dus niet.

Een .MKV herkent hij wel. Echter schokt het beeld na 10 seconden en komt loading in beeld. Aan de computer en het netwerk ligt het niet! Dus moet het aan de speler liggen. Ook stopt de weergave na 1 minuut en gaat hij over op de volgende .MKV in dezelfde directory. Fast-Foreward en rewind werken ook niet evenals de menu's

Een BDMV directorye werkt ook niet. WEl kun je in de directory browsen en in de STREAMS directory een .M2TS file afspelen. Alles wat voor een .MKV geld geldt hier ook. Schiokken, en forewards/rewind en geen menu's

Een AVCHD werkt al helemaal niet.

Wel ziet de machine er mooi uit, maar daar zit ik persoonlijk niet op te wachten.

De menu structuur is lomp en ondoordacht. Je zou verwachten dat de menu;s gesturtureerd zouden zijn op functie, maar daarentegen is alles slechts op alfabet gesorteerd.\

De afstandsbediening zou ook op mijn (philips) tv moeten werken maar dat heb ik niet geprobeerd. Ook hiervoor geldt alle knoppen zitten er op, maar handig ingedeeld is het allemaal niet.

Al met al zonde zonde zonde. Machine teruggebracht en op zoek naar een andere manier om alles af te spelen.

Heb jij ook een Samsung BD-D6900?

Kwestie van het .SRT formaat aanpassen, kijk hier maar:

Hoop dat het lukt/ werkt?
Gelukt! Was even puzzelen, maar heb het gedaan met:

Dit. Even de bestandnaam van de .mkv aanpassen en .srt bv.

avatar.mkv
avatar.srt

even opnieuw laden in Samsung allshare (f5) en hop, hij speelt het af! Top werk! :)
Het direct kunnen benaderen van NFS, Windows Shares en/of Samba vanaf een mediaplayer lijkt in eerste instantie ideaal, maar in de meeste gevallen zorgt dit ervoor dat je volledig afhankelijk bent van de ondersteuning die een mediaspeler (in jouw geval de blu-ray speler) bied. Een DLNA server - software of hardware - zorgt ervoor dat in principe iedere mediaspeler ALLES kan afspelen. Bestanden die de mediaspeler uit zichzelf kan afspelen worden origineel aangeleverd en bestanden die de mediaspeler niet herkend worden getranscode (eg. realtime geconverteerd).

Daarbij moet worden gezegd dat de keerzijde van DLNA software dan weer is dat je een redelijk goede computer moet gebruiken om van de transcode mogelijkheden gebruik te kunnen maken. Plus het feit dat je ook goede DLNA software wilt gebruiken (hetgeen betekent dat je moet uitproberen welk software pakket aan jouw eisen tegemoet komt)

Als voorbeeld heb ik een Samsung UE40D5700 en een Samsung BD-D5500 Blu-ray die weigerden ook maar iets af te spelen van mijn verminkte Mediatomb DLNA installatie. Nadat ik deze vervangen had door TVMobili (een andere DLNA-server) speelde beide spelers zonder problemen IEDER bestand af. Van FLAC tot en met BD-ISO's. Ook mijn Samsung Galaxy TAB wilde plotseling alles afspelen en dat allemaal in de beste kwaliteit.

Wil je ECHT direct van Windows Shares, NFS en/of Samba direct kunnen streamen dan zal je een echte mediaspeler moeten kopen, met een krachtige CPU en ondersteuning voor alle bekende bestandsformaten. Komt er een nieuw formaat uit dan moet je maar hopen dat er daar een firmware voor uitkomt en zo niet een nieuwe mediaspeler kopen. Dit terwijl het bij een DLNA server meestal slechts een kwestie is van een software update of plugin installeren. Zeker in Linux DLNA servers waar je zelf enorm eenvoudig dingen kan toevoegen.

Voor Windows heb je natuurlijk als DLNA server Samsung Allshare, XBMC ed. Draait je router/NAS echter Linux dan raad ik echt TVMobili aan.
Ah kijk, dus het heeft te maken met het systeem waarvan het afgespeeld wordt? Dit maakt het verhaal een stuk duidelijker, thanks!
Ik heb zelf een BD-D5500 en ik had ook eerst de problemen met 'schokken' op het beeld.

Ik heb er toen een gigabit switch tussen gelegd en voila, dit was voor mij de oplossing!

Alle formaten die je hierboven noemt, speelt de BD-D5500 via gigabit perfect af. Ik zou zeggen, give it a try! ;)

*edit* o ik lees weer eens niet helemaal goed. Ik zie dat je hem al hebt teruggebracht. 8)7

[Reactie gewijzigd door Zanzibar-1337 op 12 januari 2012 22:32]

Hier ook een BD-D5500, en dat ding slikt zo goed als alles inderdaad. MKV + SRT, is geen probleem ook, ideaal!

Ook hier hangt ie bekabeld aan een gigabit switch! Knap staaltje techniek
Ja, enige nadeel is de ondertiteling die je niet kunt instellen wanneer je streamt over het netwerk. Moet er waarschijnlijk los bij zo te zien? Of heb je een manier gevonden (die ik nog niet heb gevonden) om de ondertiteling aan te zetten?
Alleen mogelijk inderdaad als de SRT los bij zit. Dan is het in te stellen (standaard geeft ie 'm al weer).

Ik heb inderdaad nog geen manier gevonden dat de BD, de SRT uitleest uit een MKV...
Er ligt een gigabit verbinding tussen. Mijn NAS staat in de meterkast en de PC in een kantoor. Data tussen PC en NAS gaat met 90 Mbyte/s.

Gebruikt de 5500 DLNA of native share's? In het eerste geval, welke DLNA software gebruik je?
Ah, er staat in je review, 100mbit.

De DB-D5500 gebruikt DLNA, en ik gebruik Samsung AllShare om videobestanden te delen.

Enige nadeel aan het apparaat is dat ik geen ondertiteling kan afspelen.

De specs van het apparaat.

*edit*

Had je ook een software update uitgevoerd op het apparaat?

[Reactie gewijzigd door Zanzibar-1337 op 12 januari 2012 22:33]

lees mijn bericht hierboven ;)
netwerk is gigabit. Deze speler zelf is 100Mbit.

Nee er is geen update beschikbaar.