Lian Li PC-7B Plus II Review

TERW_DAN 9 september 2007, 1.770 views

Lian Li PC-7B Plus II

Pluspunten

• stevigheid
  • vormgeving
  • modbaarheid
  • afwerking

Minpunten

• ongelukkige plaatsing 80mm fan

Ik had al een hele tijd de Lian Li PC7-plus II staan, maar tot voor kort nooit echt gebruikt. Nu ik echter een dual Athlon systeempjhe overhad deze kast maar eens in gebruik genomen, en ik moet zeggen dat hij me prima bevalt.

Het eerste dat me opvalt is het gewicht van de kast, het ding is niet zwaar, gezien hij volledig van aluminium is gemaakt. Erg handig als je vaak met je kast sleept, dan is een kast die van zichzelf al zo'n 15KG weeg niet handig. Deze kast weegt nog geen 5KG (zonder voeding).

De afwerking van de kast is prima in orde, geen scherpe randjes en toch de plekken die scherp kunnen zijn zijn afgewerkt met een plastic stripje, al is die eigenlijk niet nodig.

De kast beschikt over genoeg ruimte om 3.5" en 5.25" drives in kwijt te kunnen. De hdds kunnen gepositioneerd worden in een rekje dat op de bodem van de kast staat en zodoende voor de 120mm fan geplaatst is. De 5.25" drives zijn makkelijk te plaatsen en je kunt het gemakkelijk vastschroven, dus geen vervelende kliksystemen of trays die je moet monteren. Juist de simpelheid van deze kast maakt hem zo geweldig. De zijpanelen zitten met thumbscrews vast, zodat je de kast makkelijk open krijgt en er zit een speciaal schroevendraaierachtig dingetje bij waarmee je de afstandsbusjes op de backplate kan monteren.

De vormgeving is heel strak, geen rare frutsels of rondingen, gewoon een rechtoe rechtaan kast. De kast is gemaakt van zwart brushed aluminium wat boven verwachting goed krasvast is. Het aluminium is erg stevig. Voor de koeling in ijn kast moest ik 8 gaten maken in de backplate van het mobo en dat kostte me vrij veel moeite, omdat ik niet gemakkelik door het alu heenkwam, dit in tegenstelling tot het blik waar veel andere dingen van gemaakt zijn.

De fans die bijgeleverd zijn (2 120mms) zijn erg stil en verplaatsen genoeg lucht zonder gelijk de kast in een lawaaierige windtunnel te veranderen.

De modbaarheid van de kast is evenens vrij goed, mocht je het ding willen modden. Doordat er geen frutsels aanzitten kun je er alle kanten mee op, waarbij het prima mogelijk is om een heel strak design te houden mocht je dat willen. Mijn kastje is nog niet gemod, maar de kans bestaat dat ik daar nog wel aan ga beginnen.

Het minpunt van deze kast vind ik de 80mm fan die bovenin geplaatst kan worden. Deze zit tussen de voeding en 5.25" bays in, waardoor je nooit een erg goede airflow krijgt, want er zitten altijd wel wat kabels in de weg, misschien dat dit wat minder is met modulaire voedingen, maar met een standaard voeding is het niet ideaal. Deze fan heb je echter ook niet echt nodig, de 2x 120mm die erin te plaatsen zijn zorgen voor genoeg airflow.

Heb jij ook een Lian Li PC-7B Plus II?

Had deze (geweldige) kast ook tot voor kort.

Die 80MM fan daar zat ik eerst ook mee te prutsen. Had hem eerst ook gewoon als outtake staan en dat had alleen als effect de koele lucht voor de voeding wegzuigen. Toen had ik hem juist andersom geplaatst met een zacht briesje naar de voeding toe en het effect was een veel koelere voeding die het toen toch al zo zwaar had :)