Logitech Squeezebox Radio Zwart Review

autoreverse 12 januari 2012, laatste update op 12 januari 2012, 4.106 views

Logitech Squeezebox Radio Zwart

Pluspunten

• De ongelooflijke uitgebreide functionaliteit van zo'n apparaatje, 'apps' (Spoitfy, Podcast functie) en afstandsbediening via Wifi netwerk.

Minpunten

• De in mijn ogen niet ergonomische plaatsing van knoppen (werkelijk overal verspreid op het frontje)
  • Het plastic is vlek- en krasgevoelig (bekende eigenschap van zgn. 'pianolak') Aangezien het radiootje bij mij in de keuken staat, heb ik er daarom wat verpakkingsplastic op laten zitten.
  • Het geluid vind ik persoonlijk niet mooi (te donker en dof) voor zo'n prijzig apparaat.

Geluidskwaliteit Score: 3
Waarom deze radio?

Ik kreeg dit apparaat voor slechts 2 tientjes als 'cadeau' (lees: sigaar uit eigen doos :P ) bij mijn nieuwe internet aansluiting. Ik heb al 2 jaar een FM radio (van dezelfde grootte) in de keuken staan. Ik luister dagelijks naar Radio 1 via FM, en dat signaal is bij mij thuis in de keuken erg zwak en storingsgevoelig. Het maakt heel erg veel uit, waar ik zit in de keuken, of het signaal begon te storen. Zeer irritant. Vandaar dat ik de optie voor dit radiootje maar aangevinkt heb, ik dacht: misschien is een internet radio de oplossing.

En ik kan zeggen: dat is het en meer! [ voor foto's zie onderaan mijn review]

------

Installatie.

Binnen no-time had ik de radio ge´nstalleerd; waarbij vooral het Wifi-netwerk wachtwoord ingeven een crime is, alsook je email adres + wachtwoord voor een My Squeeze box account (verplicht, zo blijkt) Dat gaat net als met die parkeermeters als je je kenteken in moet voeren, het hele alfabet doordraaien met een draaiknop. En erg soepel gaat dat niet, moet ik zeggen. Je zit gemakkelijk 'mis' of ernaast, en moet dan 'gokken' met welke knop je 'backspace' moet doen. Dit staat nl. niet in het boekje.

Ik las in andere kritieken dat het apparaat snel zijn Wifi wachtwoord vergeet; ik heb dat in mijn bezit duur (minder dan 1 week) nog niet gemerkt.

Het apparaat staat ongeveer 10 meter van de router (ISP dingetje) op dezelfde verdieping.
Ook als je de stekker tijdelijk uit het stopcontact hebt gehaald, wordt gewoon weer verbinding gemaakt met het WiFi netwerk. Ik weet niet wat er gebeurd als ik mijn router zou moeten resetten (wat sporadisch voor komt) misschien dat ik dan wel het haasje ben.

Het prijzige accu pakket heb ik er niet bijgekocht, ik ben blij dat er geen batterijen / accu's aan me opgedrongen werden, het huis stikt al van de accu's. Gezien mijn beoogd gebruik (vaste plek), gaat die accu binnen no-time lui worden en heb ik er qua functionaliteit niets aan.

Design / vormgeving.

Ik vind het apparaat niet lelijk. Maar zeker niet mooi. Het doet met nog het meest denken aan een slecht ergonomisch vormgegeven dashboard van een auto. De knoppen zitten echt overal, er lijkt niet veel nagedacht over welke 'navigatie' je maakt met je vingers tijdens het gebruik. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom de keuze-selector draaiknop niet tegelijkertijd ook de volume knop is (er zit dus een aparte, compleet ander vormgegeven volumeknop schuin onder)

De kleur zwart staat het best, dan valt het allemaal wat minder op.
Ik had qua vormgeving toch echt liever een Tivoli-audio radio in de keuken gehad, maar ja, dan had ik weer met het slechte FM signaal van Radio 1 hier gezeten.
En dit is natuurlijk Porsche met Ford vergelijken; niet gelijkwaardig.

Het scherm moet je 'leren' lezen; het is erg klein en priegelig en de kleine icoontjes wijzen niet meteen voor zichzelf; wat het betekent.

Als ik het vergelijk met de UI van een iPod (al dan niet touch) vind ik de vormgeving van de informatieweergave op het scherm niet erg mooi. De plaatjes zijn korrelig en klein gerendered.
-edit- dit lijkt na een herstart van het apparaat verbetert. Nu zijn de plaatjes wel full-screen en zien er goed uit.

Ik heb de screensavers en achtergrondjes uitgezet; die vond ik allemaal spuuglelijk en de overzichtelijkheid van de informatie op het scherm in de weg zitten (type Nokia telefoon achtergrondjes)

Het apparaat is zeer stevig gebouwd. Voelt solide aan.

Geluid.

Ik schrok echt van het geluid toen ik de overstap maakte. Niet positief; ik vond mijn FM radio een mooier geluid geven. Dit in tegenstelling met de andere reviews die ik hier lees. Dus dat zal zeer persoonlijk liggen, en heeft alles met smaak te maken. Ik houd niet van donker geluid met nadruk op bas. Ik houd van vlak, helder geluid, zonder verdere equalizer-achtige vervorming. Ik vind bijvoorbeeld die Bose systemen dan ook vermoeiend om lang naar te luisteren, maar ik vertegenwoordig misschien maar 1% van de bevolking in deze mening.

Voor het audiofiele moet je het ook niet doen, de radio heeft maar 1 speaker (mono) en de internetstreams hebben een bitrate van bijv. 128kbps. Spotify draait op 320kbps, dat hoor je op zich wel, maar muziek draai ik toch echt liever op mijn Hi-Fi set in de woonkamer.

Zoals ik al aangaf, ik gebruik de radio om storingsvrij in mijn keuken naar Radio 1 te kunnen luistern. En daarvoor doet 'ie het perfect. Geluid is gewoon goed voor dat doel.

n.b. aansluiten op je HiFi set kan wel, maar alleen via een koptelefoon uitgang (analoog 3,5 mm)

Functies.

Hier stond ik ongelooflijk van te kijken! Je kunt er nl. zelfs 'apps' op installeren (zucht....) maar het werkt perfect. Ik heb de Podcast app erop gezet, nu kan ik ook naar niet-live Radio 1 programma's luisteren achteraf, met een paar draaien en drukken op de knop! Direct vanaf de radio! Echt geweldig.

Hetzelfde geldt voor Spotify (maar die functionaliteit vind ik overdreven, persoonlijk) werkt perfect.

Er zit ook een app op voor 'geluiden' waarin je white-noise achtige geluiden en/of natuurgeluiden kunt af laten spelen. Erg leuk gedaan, maar door de lage bitrate (128kbps) werkt het niet goed genoeg; het geluid klinkt door de lage bitrate 'waterig'. Niet erg als je naar de golven luistert, dus ;)

Verder zit er natuurlijk een klik funtie op, screen saver (heb ik uitgezet; lelijk) en een wekker/alarm.

Als klapper op de vuurpijl blijkt dat je dit apparaatje hassle-free kunt bedienen als AB via WiFi, met je smartphone (app of gewoon de internet browser) of je laptop (internet browser)
Niet dat ik het gebruik, maar misschien is dit voor sommige mensen handig. Het betekent bijvoorbeeld dat je de radio eventueel op een hoge plek weg kun zetten, waar je verder niet bij kunt; terwijl je de radio wel kunt gemakkelijk kunt gebruiken.

Er zijn zelfs app waarmee je Facebook account of Flickr account kunt koppelen. Wel ja... Dat ga ik niet eens proberen....

Vanuit de desktop applicatie kun je tot slot ook content 'delen' of afspelen op je squeezebox radio, denk aan muziek, maar ook aan foto's (heb ik echter niet getest)

Heb jij ook een Logitech Squeezebox Radio Zwart?

N.B. voor de foto's heb ik voor de lichtval de radio even op de radiator gezet. Dat is echter niet zijn 'vaste' plek ;)
Die is in het raamkozijn.
Het design zal niet veranderen, maar ik denk dat hij er wel wat gelikter uit ziet als je de beschermstickers eraf haalt ;)
Zelf heb ik een rode. Het is inderdaad een bijzonder apparaatje, maar staat bijvoorbeeld wel goed naast zo'n organisch gevormd italiaans espresso apparaat!
Qua gebruiksgemak heb je inderdaad gelijk. De indeling van de knoppen is niet heel handig. Gelukkig zijn het er niet heel veel, dus na een poosje gewenning is er prima mee te werken.
Ik heb die van mij ook in de keuken staan op een plankje op ongeveer 2 meter. Doordat ik iets omhoog moet kijken is de zichtbaarheid van het toch al kleine schermpje echt slecht.
Betreffende het geluid ben ik juist, net als de meesten, erg positief. Juist omdat het helder is en geen overheersende maar gecontroleerde bas. Het is een 2-weg systeem. Doet jouw tweeter het wel?
als je de beschermstickers eraf haalt
:*)

Hm... Tweeter...?!
Tjeempie, hou zou ik dat moeten testen. Ik vind het geluid erg dof inderdaad, zou goed kunnen?!
Ik ga eens kijken of een liedje kan vinden waar je een tweeter goed mee kunt testen. Tips, anybody?

-Edit- ik heb eens gekeken met een lampje waar die zit, en eens getest met de krekel en vogel geluidjes, en andere geluiden met hoge tonen. En hij doet het wel.
Kortom; het licht aan mij..... :o

Ik weet al wat het is; muziek klinkt absoluut beter op de Logitech vergeleken met mijn vorige cheap-ass FM radio. Echter spraak niet. Spraak klinkt absoluut beter op die cheap ass radio dan op de Logitech squeezebox, vind ik. Bij spraak is een donker dof (noem het warm) geluid niet prettig, ik merk dat ik hem harder moet zetten om het te verstaan. Bij de FM radio is de spraak veel meer helder.
Best lullig als je de hele dag Radio 1 luistert }:O

Toch bedankt voor de goede tip!

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 12 januari 2012 21:31]