Asus EN8800 GTX/HTDP Review

Blowthebullet 9 september 2007, 3.117 views

Asus EN8800 GTX/HTDP

Pluspunten

• DX10 ondersteuning
  • 768 MB geheugen
  • Prestatie

Minpunten

• Standaard koelblok
  • Word snel heet

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Kaart word gebruikt met deze hardware-configuratie:
- intel core duo E6600
- Asus P5N32-SLI Plus
- HDD Sata 160GB 7200rpm
- 550 Watt voeding
- 2 GB 800 mhz geheugen

Algemene Beoordeling:
Een van de sterkste kaarten die je maar kan krijgen, eerst was mijn aandacht gericht op de watergekoelde 8800
maar vanwege de prijsverschil en de prestatie-winst ben ik toch voor de Asus EN8800GTX gegaan.
De kaart kocht ik voor mijn nieuwe systeem en ik ben zeer tevreden over de presentatie.

De magic box:
- Geforce 8800GTX 768MB
- Ghost Recon, Advantage Warfighter
- 3dMark 2006
- VGA Drivers (XP/Vista)
- Documentatie cd
- Een geinige cd-mapje om alle cd's erin te doen.
- 2 4pin to 5pin (voeding kaart)
- DVI to VGA

Prestaties:
De prestaties van deze kaart is op dit moment ongeloofelijk. Met mijn nieuwe systeem kan ik alle spellen op zijn hoogst spelen.Hierbij kan
AA op zijn maximale waarde worden gezet.

* Halflife 2 120 - 150 fps High + AA 16 etc ....
* FEAR 60 - 70 fps Maximum
* BF2 90 - 110 fps High

3dsmax06: 10.123
link: http://service.futuremark.com/compare?3dm06=2295334

-Overclockbaarheid:
Geen mening hier over, ik ben nog opzoek naar een perfecte koeler voordat ik ga overklokken.

-Beeldkwaliteit:
Beeldkwaliteit is uitstekent te noemen (mede dankzij mijn tft ;) ), ik heb een resolutie van 1650 bij 1050.
Andere media die worden getoont zoals een avi is uitstekent te noemen.

-Modbaarheid:
Eerlijk gezegt weet ik niet wat eraan de kaart te veranderen is behalve de koeler en pasta.

-Driverondersteuning en compatibiliteit:
Ik heb de meest recente driver gedownload van nvidia, je kan duidelijk via een selectiebox de juiste drivers downloaden voor je kaart. na een reboot werkt alles perfect. Ik heb meteen een benchmark gedraait.

-Warmte en Geluidsproductie:
De warmte is bij idle ongeveer 60 graden, bij het spelen van een spel gemiddeld 1 uur word de kaart ongeveer 75-80 graden. De koeler is dan duidelijk te horen. Dit is echter een minpuntje van de kaart. Een andere koeler zal eventueel de oplossing kunnen zijn.

-Prijs:
De prijs en kwaliteits-verhouding is goed tot voldoende te noemen.
Het is een flinke bedrag maar aangezien de prestatie van deze kaart ben ik niet teleurgesteld.

-Conclusie:
Het is een highend kaart die voor de toekomstige spellen gebouwd is. Jammer genoeg is de koeling soms wat luid wanneer de kaart op zijn max draait, dus een andere koeler is bij deze kaart geen slecht idee. Onder DX10 doet deze kaart het goed al hoewel hij het spel 'Lost World' niet geheel op zijn Max speelbaar is.

Mensen die dus echt prestatie willen hebben in DX10, heb nog even geduld ;)

Heb jij ook een Asus EN8800 GTX/HTDP?

Reviews door de redactie

Vind je 3dmark wat laag eerlijk gezegd. Tenzij je onder Vista test, want je hebt het wel over DX10, maar bovenaan staat.. ' Gebruikt onder besturingssysteem:Windows XP '

Mijn 8800GTS haalt exact hetzelfde op de E6750.

Bij modbaarheid kan je nog een stukje overclockbaarheid nemen, wat je met AtiTool kan testen, mijn 8800GTS kon zijn mem verhogen van 900 naar 1140.
dat de kaart opspint ligt dan ook aan de airflow van je kast, mijn 8800 heeft dit nooit gedaan namelijk en hij spint ook pas op bij 82C+ dat je het ff weet :P
De Thermalright HR-03 Plus is zo ongeveer wel de beste koeler voor deze kaart (op lucht in ieder geval dan). Temps zijn normaal voor een GTX, fan is idd luid, op de thermalright kun je gewoon een stille fan monteren (bv. Scythe Kamakaze - 92 x 92 x 25 mm)

[Reactie gewijzigd door narcan op 9 september 2007 05:34]

Leuke review. Jammer alleen dat je de kaart niet hebt overgeklokt. ATITool en Rivatuner zijn daar prima voor te gebruiken. Aangezien de 8800's (GTS+GTX) behoorlijk overklokbaar zijn zou het zonde zijn die paar extra fps ongebruikt te laten liggen

De standaard koeler is de stilste en efficiŽntste koeler die ze de laatste jaren stock op een highest-end kaart hebben gemonteerd. Het toerental neemt pas toe als de temp boven 80C komt en dan nog is het geluid best acceptabel. Je speelt op dat moment namelijk een spel dat geluid produceert dat 't geluid van de kaart ruimschoots overstemt.

Daarbij komt dat er erg weinig 3rd party HSF's zijn die stiller/efficiŽnter zijn dan de stock koeler. (Ze zijn er wel hoor.)

Het beste is om een kast te gebruiken die 't interne geluid enigszins dempt en een fan (bij voorkeur 120mm) op de kaart te richten.
@ houseparty

De 7900GTX heeft een betere/stillere stock koeler
Hmz ook maar eens 3dmark weer eens gedraaid met mijn 1950pro van 129,-
6200 zal straks eens kijken of ik jou 8800GTX ff voorbij kan loopen in CF :P
Heb deze kaart ook in combinatie met:

Intel C2D 6750 (geklockd op 3.60)
CPU gekoeld met Scythe Ninja (binnenkort thermalright ultra 120 extreme)
Asus P5B Premium Vista Edition
2gb 800mhz geheugen
530Watt Tagan voeding
TFT: 30" dell 3007 met resolutie van 2560 * 1600 :D

Ook ik kan alle games met de volle resolutie en AA aan draaien zonder enige problemen.
Heb Bioshock en Medal Of Honor Airborn er al mee uitgespeeld :)

Echt super kaartje dus!

Mijn 3dMark06 score met alles op zijn hoogst (en dus ook 2560 * 1600) = +/- 6400 en alle settings standaard +/- 11750, hier ben ik zelf dan ook zeker tevreden mee!!

Met 3dMark05 haal ik met de standaard settings een score van +/- 18750

ps: De Reviewer praat over "Lost World" maar ik neem aan dat deze "Lost Planet" bedoeld?

Bij mij loopt ook dit spel suoper goed in vista 32 bit :) hoogste resolutie en alles op max :D

[Reactie gewijzigd door Lessy op 10 september 2007 10:44]

oke, met mijn oudje hoef ik 3d mark 2006 niet eens te proberen;
amd 64 3400+
1 gb ddr 333mhz
raptor 10.000 rpm
bla bla bla.

Nu na 2-2½ jaar wil ik een monster van een pc bouwen en mijn oog is gevallen op een
q6600 en 8800 gtx in afwachting of er nog iets sneller zou komen. (denk het niet voor januari), of is de quad core xeon veel beter ( ik denk het niet)

als er iemand nog suggesties heeft voor mij hoor ik het graag.

waar ik ook aan zit te denken om er 2x een 8800 gtx in sli te zetten maar geeft dat wel zo`n grote prestatie verschil??
Mijn q6600 @ 3.5 en 8800GTX @ 670/2100 Mhz haalt +/- 14800 3dmark2006 met standaardkoeling
Volgens mij een zeer nette score een een zeeeeer nette snelheid van je cpu.
dus een 8800 ultra was voor jouw veel te duur geweest omdat je volgens mij die score zo al voorbij bent, maar na de berichten wacht ik toch maar tot november/ december op de nieuwe serie gf kaarten.