Specificaties 12-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS2411+ Review

YaaD 16 januari 2012, laatste update op 31 juli 2015, 3.774 views

Synology DiskStation DS2411+

Erg mooi apparaat voor een solide prijs per bay. Wanneer je op zoek bent naar uitbreidbaarheid of gewoon veel storage. Dan is dit jouw apparaat!

Pluspunten

• Voor een 12 bay een erg compacte machine.
  • Mooie totaaloplossing in combinatie met DSM 3.2.
  • Gratis updates voor DSM.

Minpunten

• De prijs is aan de hoge kant.
  • CPU kracht laat helaas wat te wensen over tijdens intensieve taken

Kwaliteit voeding Score: 4
DS2411

Een nieuwe NAS ervaring is het zeker. Wat ben ik blij dat ik dit apparaat heb gekocht zeg!

In navolging van mijn blog zou ik aansluitend een stukje vertellen over mijn aankoop van de DS2411. Eind november heb ik geblogd met de intentie om een dergelijk apparaat te kopen omdat ik op zoek was naar een totaal oplossing die mij kon helpen met het voltooien van mijn thuisconfiguratie. Na een tijdje geklooid te hebben met low power NAS systemen, dual Opteron systemen werd ik doodongelukkig van al deze mogelijkheden. Ik kwam tot de conclusie dat ik een kant en klare oplossing nodig had, die al het configureren al voor me had gedaan. In die configuratie had ik wel een aantal eisen waar het apparaat aan moest voldoen. Zie onderstaand lijstje waar het apparaat aan moest voldoen.

•Overal makkelijk beheer
•Eenvoudig opslag uitbreiden naar grotere schijven
•energiezuinig
•mogelijkheid om het apparaat zelf uit te breiden naar meerdere bays
•Next, next en apply instellen van het apparaat
•Weinig onderhoud nodig
•Makkelijk pakketten toevoegen aan de NAS
•Printserver

De DS2411 voldeed in iedere eis. 12 bays om mee te beginnen, en zelfs daarna nog ruimte om uit te breiden naar 24 stuks. Met de aankondiging van de 4TB schijven is het maximale formaat van de NAS 96TB!!
Ik verwacht niet dat het er ooit gaat komen, maar de mogelijkheid is er in ieder geval.

Vorige week donderdag was het dan eindelijk zover. Ik had het geld, de tijd en geen enkele motivatie meer om het apparaat niet te kopen :P. Hardware Junk zou op donderdag komen helpen met de aanleg van het netwerk in mijn nieuwe huis, dus zou een nieuwe NAS meteen zijn plaatsje in huis kunnen innemen. Na aanleg van het netwerk, de DS2411 maar eens een slinger gegeven en het apparaat eigenlijk meteen ingesteld. Daarover later meer

De DS2411 is met de volgende specificaties op de markt gebracht:
  • Dual Core 1,8GHz ATom Processor
  • 1GB DDR2 PC6400 SO-DIMM
  • Plek voor 12 harde schijven van 2.5"/3.5"
  • Afmetingen (hxbxd) : 270 X 300 X 340 mm
  • LAN : Gigabit X2
  • Gewicht : 9.93Kg
  • Geluidsniveau : 25,6 dB(A) (gemeten met 1TB Seagate harde schijf)
  • Energieverbruik : 104.5W (Toegang) ; 38.5W (Slaapstand harde schijf)
  • Garantie : 3 Years
  • Verschillende RAID niveaus, waaronder Synology Hybrid RAID, Basic, JBOD, RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 5+Spare, RAID 6, RAID 10
Momenteel draai ik zelf RAID 6, waardoor 2 schijven verloren gaan als parity.

Om welke CPU het exact gaat weet ik niet, maar heb het vermoeden dat het om een D525 gaat.
Verder is het systeem uitbreidbaar tot 2x2GB SO-DIMM modules. Of dit een direct positief effect heeft op de snelheid moet ik nog testen. Ook het aansluiten van beide netwerkaansluitingen heb ik in deze review nog niet gedaan.

De DS2411 heeft de mogelijkheid om 12 harde schijven te huisvesten. Naast deze huisvesting is een 2e unit mogelijk voor nog eens 12 harde schijven. De DX1211 genaamd. Deze zal in deze review niet naar voren komen. Het inbouwen van de schijven is niks anders dan 4 schroefjes aan de onderkant vastzetten en dan de bay in de behuizing schuiven. Doe dit 12 maal en de installatie is voltooid. :)

Qua inbouw is het mogelijk om er een extra RAM module bij te plaatsen. Deze zit aan de rechterkant, achter het paneel. Deze kan vrij makkelijk worden geplaatst, zonder dat de hele machine te worden ontmanteld. Aan de zijkant van de kast, moeten er 2 schroeven worden losgedraaid waarna je een extra module kunt plaatsen. Mocht je beide modules vervangen, dan moet je beide zijpanelen losschroeven en de modules plaatsen.

In onderstaande afbeelding kun je goed zien dat er een SO-DIMM slot beschikbaar is voor een extra module. Wil je beide modules verwisselen, dan zul je ook het andere paneel eraf moeten halen om de modules te vervangen. Dit heb ik zelf nog niet gedaan, maar in de toekomst zal ik de 1GB nog vervangen voor 4GB.

De DS2411 bevat standaard een ATX voeding, dus als je echt ver wilt gaan, kun je zelfs een andere voeding plaatsen met een 80+ certificaat. Wellicht dat je de DS2411 dan nog zuiniger krijgt dan ie al is

Aangezien het verder om een compleet geleverd systeem gaat, zijn verdere inbouwmogelijkheden niet van toepassing.

Aan de achterkant van de DS2411 zitten 2 ventilatoren met ieder een formaat van 120mm. Deze zorgen ervoor dat de luchtverplaatsing van voor naar achter de kast wordt gezogen. Deze hebben een goede luchtverplaatsing en als ik met mijn hand voel komt er een hoop koele lucht voorbij.

Synology heeft ook software voor diverse smartphones (Android, iPhone en ook BB dacht ik?) uitgebracht waarbij de temperatuur kan worden uitgelezen. Onder load komt de temp niet hoger dan 30 graden van de harde schijven. In rust loopt dit terug tot ca 25 graden

De achterkant van de NAS, waar 2x120mm ventilatoren zichtbaar zijn

Qua vormgeving kan ik zeggen dat ik het een erg mooie kast vind. Aan de voorkant zitten 12 sleden voor de harde schijven. Iedere harde schijf heeft 2 LED's, wat in een RAID 6 schrijfactie een leuke lichtshow weggeeft. Ik ben er weg van!

Hier kan ik lang of kort over zijn, maar het gemak waarmee deze NAS zich laat installeren is erg goed. Je schroeft 4 schroefjes in een harde schijf, plaatst de bay in de NAS en je kunt beginnen. Daar is het gehele systeem natuurlijk op gebouwd: Gebruikersgemak. Dat vertaalt zich dus ook in het plaatsen en of vervangen van harde schijven.

Hoe gemakkelijk het is om een extra RAM module te plaatsen weet ik niet, maar aan de plaatjes op internet te zien kan dit nooit moeilijk zijn. Zet wel eerst de NAS uit voor je geheugen bij plaatst. :)

DSM staat voor Diskstation Manager. Dit kan worden gezien als het besturingssysteem van alle Synology NAS apparaten. Op dit moment is versie 3.2 de meest recente, maar er zijn al beelden aanwezig van versie 4.0. Ik zal daarom kort vertellen over de huidige versie, omdat deze informatie spoedig zal verouderen:)

Helaas is het systeem ook veel te omvattend om dit tot een interessant geheel te houden. Daarom zal ik enkele screenshots plaatsen van DSM in gebruik en dingen die wellicht boeiend zijn. Andere screenshots of informatie op aanvraag.

Als je bent ingelogd, krijg je onderstaand scherm te zien

Hier zijn een aantal knoppen te vinden die je snel op weg helpen:
  • Bestandsbrowser
  • Configuratiescherm
  • DSM Help
  • Snel aan de slag!
Bij het openen van de bestandsbrowser wordt onderstaand scherm geopend

In dit scherm is het mogelijk om al je bestanden die op dat moment op de NAS aanwezig zijn.
Bovenin staan een aantal knoppen die weer knoppen bevatten om acties uit te voeren. Die heb ik in een kort overzicht proberen duidelijk te maken. Mochten er specifieke vragen zijn over knoppen binnen de Bestandsbrowser, laat dit dan even weten :)

Bestandsbrowser

Configuratiescherm

In bovenstaand scherm is de configuratie van de NAS te zien. Zoals je zelf kunt zien, is dit nogal omvattend. Synology heeft zelf een mooie omschrijving gemaakt van ieder button die is te vinden. Waarom opnieuw het wiel uitvinden en zelf alles nog omschrijven? :) Genoeg leesvoer dacht ik.

Hier toch nog wat boeiende screenshots die naar mijn idee de moeite waard zijn

Opslagbeheer met de 6 Samsung 2TB F4EG harde schijven

Broncontrole om in de gaten te houden wat de CPU bezetting, geheugengebruik en snelheden op de LAN verbinding zijn

Package center. Ook is te zien dat er 3rd party pakketten zijn geinstalleerd en erg goed draaien. Denk aan SabNZBD,Couch Patato en Sick Beard

Bovenstaande snelheden zijn behaald door Synology zelf. Ik ga vanavond wat benchmarks draaien om te zien wat de verbinding bij mij thuis is. Dit kan een vertekend beeld geven, aangezien de switch waar ik mee werk, lagere snelheden aankan dan de NAS. Kopieren onderling naar diverse mappen, gaat normaal gesproken direct. Als ik dit via de PC doe, haal ik ongeveer snelheden van 30MB p/s.

Exacte cijfers zal ik zo spoedig mogelijk toevoegen.

1219 euro. Dat is het geld dat ik voor het apparaat heb betaald. Ik heb hem bij WifiMedia in Arnhem gekocht. Zij waren de enige die het apparaat op voorraad hadden. Ze zijn niet de goedkoopste, maar met de aanschaf van een dergelijk apparaat vind ik het wel prettig dat ik het apparaat kan brengen en niet hoef te hannisen met verzending.

Je moet je dus goed afvragen of jij dit apparaat het geld waard vindt.

Voor het geld krijg je wel 3 jaar garantie. Dat is dus een gegarandeerde werking van het apparaat voor 400 euro per jaar. Dat is toch goed te doen?

• Snelheden meten met 2 netwerkaansluitingen. (Link aggegration)
  • Positieve en negatieve eigenschappen verder uitschrijven
UPDATE: Sinds vorig jaar is dit apparaat vervangen voor een DS2413+. de DS2411+ viel tijdens het booten vaak uit. Dit schijnt een voeding probleem te zijn. Nadat het probleem is aangemeld bij Synology had ik binnen 2 weken een nieuw apparaat en kreeg meteen een GRATIS upgrade naar de DS2413+. Nadat ik de schijven in de nieuwe NAS had geplaatst draaide RAID6 config zo door zonder enig probleem. Complimenten voor de service en de compatibiliteit tussen verschillende apparaten!

Heb jij ook een Synology DiskStation DS2411+?

"CPU kracht laat helaas wat te wensen over tijdens intensieve taken"

Hoe ervaar je dit?
Als ik bestanden download, en vervolgens wordt er wat uitgepakt in SabNZBD en hij kopieert bestanden naar één van de schijven, dan loopt de downloadsnelheid terug en de CPU loopt vol.

Hierdoor mist hij net de kracht om meerdere taken tegelijk te kunnen uitvoeren.
Is het zo, dat het vertraagd bij het uitpakken of bij het verplaatsen van een gedownloade file?
En is het bv enkel met sabnzbd? , ik las dat dit nog een voorkomend probleem was maar met NZBget een stuk beter was?
Ik merk dat als hij aan het repareren is, de downloadsnelheid terugloopt. Het kopieren van bestanden van map A naar B kan ik niet zeggen. Daar heb ik niet echt vermindering gemerkt.

Ow dat is mij niet bekend. NZBget ken ik verder ook niet. Waar stond dat artikel precies? ben wel geinteresseerd :)
iis al veel in dit topic aan bod gekomen : Het grote Synology topic deel 3

NZBget is zowat hetzelfde als Sab, maar vraagt veel minder geheugen (wss ook daardoor dat het beter gaat)

Er zijn ook een aantal mensen die hun downloads op een apart volume binnenhalen, zodat niet alle schijven aan moeten blijven, nadeel is dan wel dat je zelf moet gaan sorteren.
Goede review, maar ehm hoeveel data heb je wel niet dat je maar liefst een 12 bay systeem nodig hebt voor je home systeem....wow
Als je een collectie full Blu-Ray ISO's hebt van tussen de 25 en 50GB per stuk gaat het hard... ;)

[Reactie gewijzigd door BazerK op 16 januari 2012 21:44]

Hoeveel HDD zitten er nu in? Gebruik je de volle 12 of wat minder?
Mooie review en ben benieuwd of het vervangen van het geheugen na 4GB nog wat uit maakt. Zou graag een update hier van zien als je dat werkelijk hebt gedaan. Ben ook van plan om deze nas te kopen. Mijn film, foto, muziek en software collectie beslaat nu zo'n 5 a 6 TB en met deze heb je de komende 5, mischien 10 jaar wel genoeg.
96TB... sjeez..... Het is wel duidelijk welke blackbox Timmetje bij jou moet scoren over een jaartje of wat... ;-)

Lekker weglezende, en uitgebreide review...
Ga steeds meer richting een nieuwe Synology denken, al zal het hier wel een veel kleinere unit worden... (4 bays max)
In de review staat dat ik er nu 6 gebruik. De NAS is toekomst proef zodat ik later nog makkelijk kan bijplaatsen :)

Op de plaatjes kun je zien dat ik nu 3.5TB gebruik.
Maar dit systeem is puur gekocht zodat ik er later van alles makkelijk bij kan plaatsen. Tot
Maximaal 48TB...