1. Laagste prijs
    Niet beschikbaar
  2. Kenmerken | Gebruikersreviews
  3. Willen (1) Hebben (4)

Bekijk alle reviews

Palm Tungsten T3 Review

+1
Ralph Smeets
20 april 2005, laatste update op 21 april 2005, 1.198 views

Palm Tungsten T3

Kwa featues is de Tungsten|T3 goed uitgerust met onder andere een goede agenda, e-mail applicatie, webbrowser en een complete office-suite. De meeste gangbare telefoons met Bluetooth of IrDa worden door de T3 ondersteund, hoewel er voor sommige eerste een update moet worden geinstalleerd. Hierdoor kan men met behulp van een GPRS of G3 abbonement surfen op het internet, e-mail ophalen en versturen en zelfs applicaties downloaden en installeren. Het enige gemis is WiFi, hoewel ik dat persoonlijk niet mis. Met behulp van Bluetooth en een Bluetooth-dongle in de PC is het namelijk ook mogelijk om met de T3 te surfen op het web, waarbij de pc als ICS dienst doet. De 400MHz XScale-processor is snel genoeg om allle applicaties die ik draai. Grote...

Pluspunten

• compact
  • goed scherm
  • veel standaard applicaties meegeleverd
  • internationale lader meegeleverd

Minpunten

• geen WiFi
  • levensduur batterij slecht

Eindoordeel

4 van 5 sterren (Goed)
Kwa featues is de Tungsten|T3 goed uitgerust met onder andere een goede agenda, e-mail applicatie, webbrowser en een complete office-suite. De meeste gangbare telefoons met Bluetooth of IrDa worden door de T3 ondersteund, hoewel er voor sommige eerste een update moet worden geinstalleerd. Hierdoor kan men met behulp van een GPRS of G3 abbonement surfen op het internet, e-mail ophalen en versturen en zelfs applicaties downloaden en installeren. Het enige gemis is WiFi, hoewel ik dat persoonlijk niet mis. Met behulp van Bluetooth en een Bluetooth-dongle in de PC is het namelijk ook mogelijk om met de T3 te surfen op het web, waarbij de pc als ICS dienst doet.

De 400MHz XScale-processor is snel genoeg om allle applicaties die ik draai. Grote spreadsheets worden zonder veel moeite berekend, video wordt vloeiend afgespeeld, spelen spelen gaat heel heel goed en alle bekende navigatieproducten lopen vlot op deze processor. Meer kracht is dus eigenlijk niet nodig.

De beeldkwaliteit is goed. Binnenshuis kan de helderheid tot op het laagste niveau terug gedraaid worden om batterijen te besparen. Buitenshuis zet ik dit meestal hoger. Situaties waarin het scherm slecht leesbaar was ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen.

Bouwkwaliteit en afwerking is gewoon goed. Geheel is van metaal (aluminium?) en dus krasbestendiger dan alternatieven van kunststof. Zo zat mijn palmOne Tungsten|E binnen een paar weken al onder de krassen, terwijl de Tungsten|T3 na maanden gebruik nog geen kras te bekennen is. Hoewel ik eerst mijn twijfels had, blijkt het mechanisme om de T3 open te schuiven goed te werken en voelt het stevig aan.

Ergonomie is goed, knoppen zitten op de goede plaats, waarbij het zowel een voor als nadeel is dat de powerknop niet op de gemakkelijkste plaats zit. Dit wordt echter goedgemaakt door het schuifmechanisme waarmee men de T3 ook aan en uit kan schakelen. Het Grafiti-systeem om tekst in te voeren werkt goed en het touchscreen reageert goed, ondanks het gebruik van een protector.

Voor de T3 zijn aardig wat accesoires beschikbaar, waaronder toetsenborden (via de universal connector of draadloos via IrDa of Bluetooth) en GPS-muizen (draad of Bluetooth). Voor het gebruik als navigatiesysteem zijn verschillende oplossingen beschikbaar, waaronder het bekende Tom Tom. De T3 kan omgetoverd worden in een MP3-speler met behulp van een SD-kaartje en een hoofdtelefoon. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een applicatie of uitbreiding beschikbaar voor de T3. Zoals het gebruik als universele afstandsbediening, het emuleren van een tekstterminaal door de T3 met behulp van een serieele kabel op een werkstation aan te sluiten, enzovoort, enzovoort.

De levensduur van de batterij is helaas niet al te goed. Wie voor een week op reis gaat en zijn T3 veel gebruikt, doet er goed aan om de lader mee te nemen. Gelukkig wordt deze geleverd met alle gangbare internationale stekkers, zodat deze zonder problemen in de VS, Japan, het Verenigd Koninkrijk of in Nederland kan worden gebruikt. Wel is het aan te raden om de T3 zo vaak hoe mogelijk op te laden. Vooral het gebruik van Bluetooth zorgt ervoor dat de T3 snel zonder spanning zit.
Beoordeel deze review: 0 +1 +2 +3

Heb jij ook een Palm Tungsten T3?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties

0
0
0
0
0
0
Wijzig sortering

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn