Sharkoon Rapid-Case 3.5" SATA USB3.0 Zwart Review

Hardfreak 10 januari 2012, laatste update op 2 mei 2012, 6.089 views

Sharkoon Rapid-Case 3.5" SATA USB3.0 Zwart

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • USB3.0

Minpunten

• Dempt het geluid van de schijf amper

Kwaliteit voeding Score: 5
Na een vreselijk ervaring met een Storex HDD case was ik op zoek naar een nieuwe behuizing met beter voeding. Mijn oog is daarbij gevallen op deze iets duurdere schijf met USB3.0 ondersteuning.

Installatie
Het installeren van de schijf was vrij eenvoudig. Na het losmaken van enkele vijzen schoof de behuizing zonder problemen van de HDD-holder af.
Het monteren van de HDD op de holder gebeurt via 4 vijzen en gaat eenvoudig; er is goed nagedacht over het ontwerp zodat er niet gewrongen moet worden om de schijf te plaatsen.
Door voldoende ruimte te laten enerzijds en doordat de behuizing grotendeels uit aluminium bestaat anderszijds was het niet noodzakelijk om actieve koeling te voorzien.

Vormgeving en geluidsproductie
De Rapid-case voelt zeer stavig aan doordat het grootste deel van de behuizing bestaat uit aluminium. Enkel de 'gril' vooraan en een een stuk achteraan bestaan uit plastiek. De ietwat groot uitgevallen voet zorgt ervoor dat de behuizing stabiel staat en de dikke rubberen pootjes zorgen ervoor voor een minimale geluidsoverdracht van de schijf naar de ondergrond waarop deze staat. De grille vooraan de case laat echter het grootste deel van het lawaai passeren waardoor deze behuizing niet echt stil genoemd kan worden (al hangt dit natuurlijk 100% van de gebruikte schijf).
Aan de achterkant is de aansluiting voor de voeding, USB3.0 en een fysieke aan- en uitschakelaar terug te vinden. De schakelaar staat onderaan en is daarom niet altijd even makkelijk bereikbaar.

Voeding
De voeding was voor mij een zeer belangrijk punt gezien mijn vorige HDD behuizing op dit punt een ramp was.
De kabel tussen de voeding en de HDD is voldoende lang zodat de schijf zonder problemen op een grote bureau geplaats kan worden. De voeding zelf is een relatief grote blok die direct in het stopcontact gestoken wordt (~5x9x3cm) en dit kan voor sommige verdeeldozen een probleem zijn.

Heb jij ook een Sharkoon Rapid-Case 3.5" SATA USB3.0 Zwart?

Je hebt het erover dat het voedingsblok aan de grote kant is. Kun je hier een foto van maken inclusief de kabels en de behuizing zelf om een beeld te geven van de grootte en de lengte van de kabels? Verder duidelijke review, veel meer valt er over een behuizing wat mij betreft niet te vertellen.
Dit is een foto van het geheel: http://imageshack.us/photo/my-images/839/dsc01208a.jpg/

Ik denk dat dit meer zal zeggen: http://imageshack.us/photo/my-images/171/dsc01209g.jpg/

Heb de laatste foto ineens aan de review toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door Hardfreak op 2 mei 2012 19:41]

Is het een ronde stekker? Zodat je universeel kunt uitwisselen. Heb 1 voeding bij TV en eentje bij computer. Wil niet duizend verschillende voedingen hebben
Sorry voor late respons, maar ja, het is een ronde stekker: http://imageshack.us/photo/my-images/822/dsc01706fh.jpg/
Ik kon nergens informatie vinden over mogelijke spin-down bij idle van een schijf in deze behuizing. Proefgewijs heb ik ondervonden dat mijn samsung hd downspint als hij niet gebruikt wordt. Ik heb de behuizing met disk aangesloten op een synology nas. Voordat de schijf in de behuizing ging had ik al wat aanpassingen gedaan met hddscan.
Kortom: de behuizing staat een spin-down bij idle niet in de weg.
Staat er een vooraf geprogrammeerde slaaptijd in de firmware, of pakt hij de ingestelde spindown tijd van bijvoorbeeld windows energie instellingen?