Specificaties 15,4" (1280x800), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus F3Sc-AP206C Review

Bolukan 12 augustus 2009, 3.261 views

Asus F3Sc-AP206C

Pluspunten

• Mooie kast, snelle computer, veel computer voor mensen die niet spelletjes spelen

Minpunten

• Videokaart niet voor spelletjesfanaten, pre-installed proefversies, accu snel leeg

Deze Asus combineert een - op moment van schrijven (september 2007) - snelle processor (T7250), veel geheugen (2GB) en snufjes (webcam, firewire, bluetooth) met een schappelijke prijs. De schappelijke prijs ten opzichte van andere Asus F3-laptops heeft wel te maken met de iets mindere videokaart, een 128MB GeForce 8400M G (score 3 in Vista), maar voor wie geen 3D spelletjes speelt, maar wel een filmpje kijkt, moet het voldoende zijn, zo dacht ik.

Bij het uitpakken van de doos was ik gecharmeerd van robuust uitziende behuizing. Strak vormgegeven, wel veel stickertjes onder het toetsenbord, maar goede hoop dat de scharnieren van dit exemplaar het lang uithouden.

Naast genoemde webcam, is er ook een vingerafdruklezer, zodat je het inloggen kunt overlaten aan een strijkje van je vinger. Ik heb het niet getest, want deze laptop is niet voor mijzelf, maar uit ervaring met een USB-stick, weet ik dat het prima werkt.

Jammer dat zo'n laptop met een proefversie van Norton en Office 2007 is geinstalleerd. Kost me weer tijd om die eraf te halen, en minder computer-minded mensen worden meer uit onkunde gepusht om een Norton licentie aan te schaffen.

De snelheid valt me erg mee. Windows Vista met aero, daar hoorde ik alleen enge verhalen over. De laptop lijkt me vaak sneller dan mijn gewone AMD 3800x2. Wel lijkt die bij het installeren soms lange tijd bevroren, maar dat zal met Vista te maken hebben. De laptop geeft hoge scores (ruim 4,5) bij Vista, behalve dus de videokaart een 3, wat het minimum lijkt te zijn voor Aero. Een filmpje spelen lukt echter zonder problemen.

De webcam geeft goed beeld, en na het installeren van Skype heb ik "per ongeluk" gelijk contact en het geluid is prima. Voor een film wel boxjes gebruiken.

Tenslotte, je kunt ook zonder accu werken, en dat is maar goed ook. Na ruim een uur is het toch wel klaar. Maar ja...

Edit maart 2008: De tijdsduur van de accu ligt tegen de 2 uur aan. Daarbij zorg ik niet voor optimale (ont)lading. Nog steeds tevreden met de werking, gegeven bovenstaande kanttekeningen.

Edit mei-juli 2009: Na krap 2 jaar is een laptop (in eigen gebruik) ermee gestopt. Waarschijnlijk kapotte videochip. Kon gelukkig de harddisk nog backuppen. RMA gestuurd en na 9 weken (!!!) van Asus een vervangend exemplaar ontvangen.

Heb jij ook een Asus F3Sc-AP206C?

Accuduur is ~2 uur-2.30 uur.

Hangt er een beetje van af, ik heb dezelfde laptop. Met WiFi aan in Vista haal ik ~2 uur op Energiebesparing. Met WiFi uit haal ik al 2.20-2.30 uur. In Linux kan ik ook 2.20-2.30 uur halen, maar dan met WiFi aan.
1uur met de accu, volgens mij zit dat niet goed....
Verder zeg je dat je met deze laptop makkelijk een filmpje kan kijken, dan denk ik; Ja tuurlijk kan dat, daar hoef je niet zon dure laptop voor te kopen. Ik kan ook een filmpje kijken op mijn gare corecentrono, 1gig, onboard video en vista. Daarom snap ik mensen ook niet dat ze zon laptop komen.
Koop dan een goedkope en kijk daar je films op, of geef dan net iets meer geld uit en koop er dan er een met 8600gt of beter. Als je wilt gamen, geef je veel geld uit, als je office en andere lichte dingen wilt doen, koop je een laptop van 500a600 euro en koop je geen half goeie zoals deze Imo.

[Reactie gewijzigd door Henk3 op 7 september 2007 09:09]

Ik ben van plan deze laptop aan te schaffen maar met 1 uur accutijd lijkt me dit geen goed idee? kan iemand vertellen of dit een foutje is?
Ja mijn G2S had ook die pre-installed rommel van Symantec maar je kan op de website een uninstaller downloaden maar daarbij moet wel gezegd worden dat niet iedereen zulke dingen weet.
Mijn G2S doet een uur met de batterij onder full load en 2 uur met batterysaving aan, maar deze heeft dan ook Go 8600GT erin en T7500. Maar ik krijg een 4,3 in vista :/ nouja ik kan er enorm goed op gamen en daar hebk hem ook voor gekocht.
Voor iedereen die bezorgt is over de accuduur:
Het vergt altijd een aantal cycli van opladen en ontladen van de accu om op zijn maximale capaciteit te komen.
Het is ook verstandig om (zeker) de eerste paar keer de accu geheel op te laden en daarna bijna geheel te opntladen (tot op het punt dat windows zegt dat spanning laag is, dan weer geheel opladen)