Iomega Home Media Network Hard Drive 1TB Review

Hardfreak 9 januari 2012, laatste update op 10 januari 2012, 2.288 views

Iomega Home Media Network Hard Drive 1TB

Pluspunten

• probleemloze installatie
  • veel features voor een lage prijs
  • goede webinterface

Minpunten

• gebruikers met spatie niet mogelijk
  • luidruchtig
  • falend energiebeheer

Features Score: 5
Setup
De setup van deze NAS verliep zeer snel zonder veel problemen. Ik heb de schijf aangesloten via een GE switch en aangezet. Na een paar minuten was de schijf up and running en werd deze ook direct gevonden door de Iomega Store Manager. Via de webinterface heb ik de schijf direct een vast-ip adres en DNS naam gegeven.

Mogelijkheden
Deze ietwat oudere NAS barst van de mogelijkheden:
  • NAS (AFS, BT, FTP, TFTP en WebDAV)
  • iTunes en uPNP server
  • Amazon S3 en MozyBackup synchronisatie
  • Timemachine
  • Printserver
  • Uploadfolders voor Facebook, Flickr en Youtube
  • Automatisch downloaden van foto's van digicam
  • Automatisch kopieëren van en naar USB sticks en schijven
  • CRON jobs voor kopieëren naar andere netwerkschijven
... en ga zo maar voort. De volledige lijst met features is iets te uitgebreid om hier op te sommen.

Al deze features worden beheerd via een overzichtelijke en duidelijke webinterface. De Iomega StoreManager kan enkel gebruikt worden voor het snel mappen van networkdrives voor de gebruiker die momenteel is aangemeld op de computer.

Aansluitingen
De NAS heeft een GE aansluiting en 2 USB poorten waarop je een USB-stick of camera kan aansluiten. Het is niet mogelijk om de NAS direct via USB aan te sluiten aan de computer. Een van de twee USB poorten bevind zich achteraan de NAS, dit is voornamelijk interessant wanneer je gebruik wil maken van ingebouwde printeserver.

Security
De NAS biedt de mogelijkheid om shares te beschermen met een username/password combinatie. De username mag echter géén spaties bevatten (linux ;) ). Als je gebruikersnaam in Windows of Mac een spatie bevat dan is je de Iomega Store Manager nutteloos gezien deze enkel en alleen de Windows/Mac gebruiker naam gebruikt. Je kan de mappen gelukkig ook manueel mappen.
De webinterface kan ook beschermd worden met een username/wachtwoord en de verbinding verloopt dan via HTTPS met een self-signed certificaat.

Media
De schijf voorziet in een overvloedig aantal media-geralteerde mogelijkheden. Zo is er een ITunes/uPNP media server voorzien. Het is mogelijk om een share aan te maken welke automatisch bestande upload naar Facebook/Flickr/Youtube, maar dit heb ik zelf niet getest.
Wanneer je een fototoestel aansluit kan je via een druk op de knop alle foto's van de camera kopieëren naar een share. Desnoods worden de foto's ook verwijderd van de camera.

Backup
De NAS voorziet in een aantal back-up mogelijkheden. Zo is mogelijk de shares van/naar een externe USB schijf te back-up of zelfs van/naar een andere netwerk share. Deze zogenaamde copy jobs kunnen getimed worden of via de Quick Transfer knop vooraan de NAS gestart worden.
Daarnaast is ook de mogelijkheid te back-uppen naar Amazon S3 of MozyBackup.

Energie en geluid
De NAS is voorzien van de mogelijkheid om de schijf na x aantal minuten uit te schakelen. Helaas werkt deze optie maar half-en-half. Zo nu en dan valt de schijf uit terwijl andere momenten deze uren aan een stuk blijft doorgaan. Eventjes zoeken in uitgebreide logs en support fora leverde niet veel meer op dan "turn the option off and on again" wat zo nu en dan werkte.
Het energieverbruik van de NAS ligt gemiddeld rond de 15W als de schijf blijft draaien.
Qua geluidsproductie valt de NAS tegen. De enkele ingebouwde Seagate HDD hoor je duidelijk draaien en bij het benaderen van de schijf hoor je de schijf duidelijk ratelen. Het is zeker niet aan te raden om deze NAS in de slaapkamer te zetten (wederom omdat deze 's nachts door blijft draaien).

Algemene conclusie
Deze goedkope NAS is een feature-bom, praktisch alles wat Iomega erin kon steken steekt erin. De features die ik gebruik en gebruikt heb werken zoals verwacht (bv. niet getest zijn de uploads en de printserver). Jammer is dat de NAS niet een van de stilste is en constant blijft doordraaien.

Heb jij ook een Iomega Home Media Network Hard Drive 1TB?

Hier een forumpost doen en vragen of hij verplaatst kan worden, denk ik.
Prima review, maar volgens mij heb je de home media network hard drive - cloud edition, niet de home media network hard drive.
Daar kan je wel eens gelijk in hebben :) . Ik zie nu net dat diegene waaraan ik mijn review gekoppeld heb een USB poort heeft, en dat heeft die van mij niet.
Enig idee hoe ik mijn review kan moven naar de correcte NAS ?

*schaamt zich* :o