Arctic Fan AF8025 PWM , 80mm Review

fevenhuis 5 september 2007, laatste update op 5 september 2007, 2.795 views

Arctic Fan AF8025 PWM , 80mm

Pluspunten

• Zeer lange levensduur
  • Redelijke tot goed stil te krijgen
  • Mogelijkheid om meerdere fans op elkaar aan te sluiten
  • Anti-Vibratie omhulsel
  • Goedkoop
  • 6 Jaar garantie

Minpunten

• 4-Pins aansluiting beperkt de mogelijkheden
  • Hoge geluidsproductie bij hoge toeren
  • Arctic PWM is een slechte oplossing
  • Te lage luchtverplaatsing op laagste toerental

Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 1
Geluid (max) Score: 2
Geluid (min) Score: 4
De Arctic PWM Fan 8 (80mm) onderscheid zich van andere fans door de 4-pins aansluiting en de mogelijkheid om meerdere fans aan elkaar te koppelen en daarnaast beschikt het over een Anti-Vibratie omhulsel en een zeer zeer lange levensduur (Arctic geeft een MTTF op van 400.000 en dat bij 40 graden, hoewel de meeste andere fanmakers het over MTBF hebben).

Let op; Deze fan is door zijn vorm alleen bruikbaar voor Outflow en niet voor de invoer van lucht, iets wat hetzelfde was bij eerdere vergelijkbare Arctic Fans.

De opgegeven 6 jaar garantie is meer een salesgimmick, wie gaat er nou voor meer dan de prijs van een nieuwe fan een oude voor garantie terugsturen, het zegt natuurlijk wel iets over wat Arctic zelf van de levensduur van hun produkt verwacht.

Ik had al een Arctic fan 3 TC (temp controlled) in combinatie met een Nexus in de kast welke ongeveer dezelde vorm heeft, maar waar de Arctic Fan 3 met zijn 48mm eigenlijk te diep (of hoog) was voor toepassing in veel kasten, is de Artic PWM Fan 8 met zijn 38,5mm gelukkig een stuk minder diep en zal voor wat minder installatieproblemen door ruimtegebrek zorgen.

De PST (PWM sharing) technologie houdt in dat je d.m.v. de 4-pins aansluiting de Fan (of meerdere) zogenaamd kunt power managen, door de Fan tussen de CPU fan en de het moederbord aan te sluiten (de CPU fan sluit je dus weer aan op de Arctic PWM fan), zal de Fan op hetzelfde nivo (hoge snelheid onder load en lage snelheid in idle) lopen als de CPU fan. Let wel de CPU Fan moet dan wel door het moederbord gemanaged kunnen worden (dat zal voor alle moederborden met een 4-Pins aansluiting wel mogelijk zijn).

De geluidsproduktie bedraag volgens Arctic 9.5 tot 21 dB, iets wat complete onzin is. Ja de fan is op het laagste toerental (de 9.5 dB) zeer stil maar verplaatst dan vrijwel geen lucht en de fan maakt meer dan 21 dB geluid op het hoogste toerental, het toerental loopt van 600-2000 rpm
Ik denk dat de Fan het beste te vergelijken valt qua geluid en luchtverplaatsing met de Zalman ZM-F1 die eigenlijk ook teveel geluid maakt op volle toeren en eigenlijk ook te weinig lucht verplaatst met het toerental kabeltje ertussen, maar toch nog stukken beter is dan witmerk prutswerk fans.

Als eerste heb ik de 2 Arctic fans aangesloten op de manier zoals bedoelt is en aangegeven wordt door Arctic zelf, aangesloten tussen de CPU Fan en moederbord en laat het moederbord de CPU fan managen.
Daarbij stuitte ik gelijk op mijn eerste dilemma, ik heb een Scythe Ninja met een fan die van zichzelf al op een laag toerental draait (1000rpm meen ik) en ik heb helemaal geen zin om een 1000rpm fan die niet hoorbaar is en een heatpipe tower moet koelen nog langzamer te laten draaien, maar goed, ik wilde eens zien wat de resultaten waren.
Het resultaat is belabberd, bij aanschakeling van de PC vindt er een kleine toerental verhoging plaats waardoor de fans even (1 á 2 sec) op volle toeren lopen waarna ze op het gewenste rustige nivo gaan lopen, maar het klinkt dus een beetje als het aanzetten van een stofuiger, leuk.
Maar goed da's nog geen ramp, ik test verder en ga lekker met mijn PC werken en al gauw wordt duidelijk (ook na langdurig gebruik) dat het stofzuigerfenomeen telkens terugkeert bij elke CPU intensieve onderneming... om nog maar te zwijgen dat ik niet tevreden was over de temp (door het extreem lage toerental in idle)... einde oefening Arctic PWM.

CPU Fan weer op het moederbord aangesloten zonder management en dan loop ik tegen het tweede dilemma aan, de fan maakt teveel lawaai op hogere (standaard) toeren en is wat mij betreft niet geschikt voor wat ik wil, dat is een rustige PC en dus een variabel toerental is dan eigenlijk geen goede optie meer.
Ik besloot het toerental te gaan regelen met de uitemate fijne Zalman Fanmate 2 maar de Arctic PWM Fan heeft een 4-Pins aansluiting (er zit wel een extra 3 pins aansluitng om op het moederbord aan te sluiten maar dat is enkelt voor het aflezen of eventueel aanpassen van het toerental en niet voor stroomtoevoer) en de Arctic PWM past dus niet op 3-pins fan oplossingen / uitbreidingen, gelukkig valt de Zalman makkelijk te beunen en ik heb een stukje van de plastic aansluiting van de Fanmate afgesneden (stanley mesje) zodat de Arctic er toch op past.
Toerental aangepast en er zitten nu dus 2 fans op een 1 fanmate aangesloten, deze oplossing is ideaal, 2 fan's aan achterzijde zorgen voor voldoende luchtafvoer op een aanvaardbaar geluidsnivo.

Een enkele fan op hetzelfde toerental lijkt mij een te laag rendement opleveren.
De Anti-Vibratie oplossing lijkt goed te werken maar maakt het aansluiten iets moelijker en maakt de fan een beetje fragiel, daarnaast is de hoeveelheid vibratie op een lager toerental welliicht verwaarloosbaar (onbekend).
Allmetal is het zo een mooie oplossing maar dan dus uitsluitend in combinatie met een oplossing als een Zalman Fanmate en dan ook nog per twee. In zo'n geval dus ideaal voor mensen zoals, mij met 2x80mm opties aan de achterzijde van de kast, maar de Artic PWM fan is een vrij lompe en slechte oplossing voor mensen met een 120mm fan optie aan de achterzijde van de kast.
Maar waar het produkt uiteindelijk echt mee staat of valt zal de levensduur moeten zijn. een groot aantal fans heeft een levensduur van rondt de 50.000 MBTF wat gewoon veelst te weinig is en gewoon een kat in de zak-koopje is.
De constructie en het werking van de fan lijken te wijzen op het feit dat de fan een inderdaad een vrij goede lange levensduur bezit, maar dat is iets wat alleen de toekomst kan uitwijzen.

Voorlopig ben ik dus tevreden met mijn oplossing en kan ik 2 Arctic PWM fans in combinatie met een gebeunde Zalman Fanmate 2 zeker aanraden, maar in alle andere gevallen zou ik de fan dus niet aanraden, voor een losse 80mm fan zou ik toch eerder gaan voor een Nexus of Zalman ZM-F1 van ongeveer in dezelfde prijsklasse en een langer dan gemiddelde levensduur.

Wat betreft de resarchers van Arctic, deze mensen zitten teveel in het lab te testen of op de computer te simuleren anders hadden ze ook wel gemerkt dat de PWM technologie in de praktijk een stap achterwaarts is (temperature control is in een minder luidruchtige oplossing).

Heb jij ook een Arctic Fan AF8025 PWM , 80mm?

um het idee van pwm aansturing is toch dat je gaat pulsen op de 4e lijn en daarmee het toerental regelt, een fanmate regelt het voltage en kan daar door niet zulke lage toerentallen behalen als een pwm gestuurde fan, alleen jammer dan dat de airflow slecht is op lage toeren. een verder voordeel van pwm is dat de toeren sensor wel continu met zijn 12v voorzien is en dus ook op de lage toeren nog prima metingen geeft pwm is wel de weg om te gaan in mijn ogen alleen moet je een pwm fan wel in combinatie met een pwm controller koppelen :) verder een mooie review :)
Arctic PWM Fan heeft een 4-Pins aansluiting (er zit wel een extra 3 pins aansluitng om op het moederbord aan te sluiten maar dat is enkelt voor het aflezen van het toerental)
Dit is dus niet helemaal waar.
Want ik kan namelijk een Artic AF8025 die een 3 pin (waar maar 2 draadjes bijkomen) heeft, die is geconnect aan een 3pin aansluiting op men mobo, gewoon aansturen via Speedfan.

Dus dat is niet helemaal waar dan.
idd even voor de duidelijkheid een 3 pin fan heeft een minpool(zwart) pluspool(rood) en een sensorpool(geel of wit), om de fan te laten draaien is alleen de + en de - nodig. met de chip die de fan speed regelt op het moederbord wordt meestal de spanning snel aan en uit gezet op de plus pool. dit kan er voor zorgen dat de fan op het moment dat ie een puls wil geven voor een omwenteling die via de derde draad gaat geen spanning heeft wat resulteerd in een foute weergave van de toeren (mits ie dat dus heeft). bij een 4 polige is dus de zelfde 3 draden aanwezig maar blijft bij een 4 polige regelaar de spanning wel continu aanwezig op de + en - pool maar kun je de motor fan de fan uitzetten door een positief(+) signaal op de pwm pool te zetten. hierdoor blijft dus de toerental sensor spanning krijgen en daardoor dus ook een correct toeren tal doorgeven
gezien de beschreven dikte van de fan lijkt dit een review van de AF8 te zijn, niet de AF8025