Specificaties 10,1" (1024x600), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1011PX-BLK114S Review

JustDutch 8 januari 2012, laatste update op 18 februari 2012, 4.109 views

Asus Eee PC 1011PX-BLK114S

Pluspunten

• Prima werkzaam voor officetaken (prestaties)
  • Design
  • Aansluitingen

Minpunten

• Hoogglans afwerking (stof, vingervlekken)
  • Beeldscherm (kijkhoek)
  • Speakers

Ik was al een tijdje op zoek naar een prettige nettop. Ik wilde graag een met 2 fysieke rekenkernen, omdat ik daar iets meer vertrouwen in had dan 1 kern + HT (ik kende al nettops met 1 kern en HT, dat werkte, maar hield niet over). Toen kwam dus de Intel Atom N570 uit en deze PC was (één van de) goedkoopste nettopjes die ermee uitgevoerd waren.

Specs - hardware
  • Intel atom 570 (dual core+HT)
  • 1GB ram DDR3 single channel (geüpgraded naar 2GB)
  • Seagate ST9320325AS 320GB hdd 5400rpm
  • SD/MMC cardreader
  • 0,3 mp webcam (VGA)
  • Kensington lock aansluiting
  • 3cells, 23W/h accu
  • NB: geen bluetooth (zal wel subtype afhankelijk zijn)
Specs - software
  • Windows 7 starter
  • MS office 2010 starter
  • Eee docking (direct verwijderd)
  • Norton virusscanner (direct verwijderd)
  • Andere software (ook direct verwijderd en daardoor weet ik het niet meer)
De Doos
Het is een vrij compacte doos. Hij viel niet op bij de andere sinterklaascadeaus. In de doos zit:
  • De laptop
  • Lader met kabels
  • Handleiding
  • Garantie boekje
Eerste indruk
Vergeleken bij mijn oude 14" laptop is het maar een klein ding. Hij voelt redelijk stevig aan. Wat mij opviel is dat het scherm niet volledig naar achteren geklapt kan worden. Voor mij handig, want als de scharnieren na verloop van tijd wat speling krijgen, blijft het scherm goed staan. Daarnaast viel op dat het opladen vrij snel klaar was, ik gok zo'n uurtje of 4 voor de eerste keer (en dat blijft nu zo). De lader zelf blijkt in de stekker verwerkt te zijn en voorzien van een felle blauwe led. Handig is dat er een bandje met klittenband bij zit zodat je de kabels ordelijk kunt opbergen. De blauwe leds komen ook terug op de laptop zelf, ik vind het wel mooi staan.

Behuizing
De buitenkant heeft een of ander golvend patroon. Je moet ervan houden. Wel zorgt het voor een wat stroever oppervlak, waardoor hij niet snel uit je handen glijdt. Alle aansluitingen zitten aan de zijkant, dat moet ook wel, want het scherm scharniert rond de achterkant. Aan de binnenkant heeft het gedeelte aan de onderkant van het toetsenbord dezelfde afwerking als de buitenkant, de rest is een glad soort hoogglans plastic. Dit laatste heeft de eigenschap stof aan te trekken. Het toetsenbord en de touchpad werken prima (hoewel 10 vingers op het toetsenbord wat te veel van het goede is, maar 2 vingers werkt ook), de knop voor de linker en rechter muisknop vind ik niet prettig. Deze moet je erg ver indrukken, die had van mij wat soepeler mogen werken.

Aansluitingen
Aan de linkerzijde van de nettop zitten de aansluitingen voor de voeding, VGA en één USB ingang.
Aan de rechterzijde zitten de aansluiting voor het netwerk (waarvan de onderzijde waar het lipje zit kan scharnieren), het Kensington lock, twee maal USB, de gecombineerde microfoon/koptelefoon en de card reader.

Normaal gebruik
Voordat ik de PC ook maar aangezet had, heb ik eerst een 2GB dimm geplaatst. Lijkt mij voor win7 toch wel het minimum (zonder actieve programma's is al 560 MB geheugen in gebruik).
Het valt mij op hoe snel de pc opstart. Na ongeveer 40 sec kan ik het wachtwoord invoeren (dat lukt mij niet bij mijn andere PC's met XP). In het bios staat de optie boot booster aan, misschien dat het daardoor veroorzaakt wordt.
Hoewel er maar een atom processor in zit, is de nettop voor mij snel genoeg. Hij doet me qua performance een beetje aan mijn oude pc met 2x een Athlon MP1600+ en een radeon 7500 grafische kaart denken. Grafisch is deze laptop iets moderner (ondersteunt wat meer 3D mogelijkheden). Voor normale office taken prima geschikt, zelfs een flash game op facebook draait nog redelijk.

CPU
Er zit dus een Intel Atom N570 in: 2 fysieke cores die beide hypertreading ondersteunen. Alleen bij programma's waarbij de snelheid van 1 core belangrijk is merk je dat deze CPU beperkingen kent, maar voor normaal officegebruik is het prima. Elke keer kijk ik nog met een glimlach naar het taakbeheer:

Beeldscherm
Het is een mat beeldscherm. De standaardinstelling voor de helderheid van het beeldscherm is mij veel te fel. Ik heb hem op accu op de laagste helderheid staan en op netvoeding zo rond de 30%. Het valt me op dat de inkijkhoek van het scherm niet geweldig is. Een donkere film is eigenlijk alleen goed te zien als je recht achter het scherm zit. Als je kijkhoek meer dan zo'n 30 graden afwijkt (in elke richting) dan zie je dat. Nu zal je deze pc niet snel gebruiken om een ander iets op te laten zien, dus in de praktijk heb je hier niet zo'n last van.

2e monitor
Het blijkt dat een 2e monitor alleen een kloon van het primaire scherm kan weergeven (dus 1024x600 pixels). Als je een hogere resolutie wilt weergeven, dan moet je het ingebouwde scherm uitzetten. Nu weet ik niet of dit een beperking is van win7 starter, of een hardwarematige beperking (als ik het zo op internet nalees, lijkt het een beperking van win7 starter).

Geluid
De PC is duidelijk niet bedoeld als boom-box op het strand. Er komt geluid uit (aan de voorkant) en dat is dat.

Batterijduur
In het begin wilde ik de laptop meteen een aantal keer (bijna volledig) ontladen en vervolgens opladen. Daarvoor maar eens een film (gewoon MPEG compressie) opgezet. Na ongeveer 2,5 uur is de accu dan wel leeg. Ik heb niet gekeken hoe snel de accu leeg is als ik de PC echt vol belast.
update 18-02-2012: Ik heb een test uitgevoerd met battery eater 2.7. Als ik alle energiebesparingsmaatregelen uitzet, WIFI aan en de test laat draaien, dan is na 3 uur en 17 minuten de accu leeg.

Wifi
Ik ben verrast over de kwaliteit van de wifi ontvanger. Hij is beter (beter bereik en hogere snelheid) dan mijn cardbus linksys wifi ontvanger in mijn oude laptop en volgens mij beter dan de ingebouwde wifi in mijn vaders compaq NC6100.

Bluetooth
Op internet lijkt het zo dat bluetooth aanwezig is. Helaas, het zal wel afhankelijk zijn van het subtype, maar de hardware ontbreekt in mijn versie.

Ingebouwde webcam
Tja, je gezicht is herkenbaar, je kunt zien of je lacht, of je ogen dicht hebt, zelfs bij weinig licht. Wel is het beeld wat korrelig. Handig is dat er naast de webcam een blauw ledje aangaat op het moment dat de webcam aanstaat.

Warmte en geluid
Onder volle belasting kun je goed voelen waar de processor zit. Daar wordt het best warm. De ventilator maakt vrij weinig geluid, maar omdat volgens mij de frequentie van het geluid wat hoger is dan bij andere ventilatoren, hoor je het op de een of andere manier toch wel goed (samen met het zachtjes ratelen van de HD).

Win7 starter
Deze versie van Windows 7 is uitgekleed. Zo kun je geen bureaubladachtergrond wijzigen. Boeien. Hij werkt prima, ik heb (nog) geen behoefte aan een andere win7 variant.

Benchmarks
Ik heb een aantal benchmarks gedraaid. Eigenlijk is 3Dmark 2006 onzin voor een dergelijke PC, maar goed. PCmark05 wil geen score geven omdat een driver niet herkend wordt. Naja, dan niet. Alle benchmarkt op netstroom, hybrid engine standaard instellingen, virusscanner (Avira) actief.

3Dmark 2001Sehttp://tweakers.net/ext/f/ByXTf1bflPzQLr71lWEQf7xW/medium.png
3Dmark 2003http://tweakers.net/ext/f/KHzJkEfqZtIvymu6PWsxpIJc/medium.png
3Dmark 2006
NB: bij 3d mark 2006 protesteert de software ook dat niet alle drivers akkoord zijn. Of deze score representatief is, weet ik niet.
Super pihttp://tweakers.net/ext/f/1aQLqNIz3Rrt4xU99rpPAWN0/medium.png
Wprime 2.07http://tweakers.net/ext/f/ITOHNxqw45y9boSgHuN8KO0g/medium.png
Cinebench 11.5http://tweakers.net/ext/f/vLUwFhJwpT1M1s4wlxR8mJE1/medium.png
PCmark 7
Zie ook: http://3dmark.com/pcm7/245963
Windows Prestatie-indexhttp://tweakers.net/ext/f/qq7385D7KLkeDrPF9ADgZHYk/medium.png

Heb jij ook een Asus Eee PC 1011PX-BLK114S?

Dankje voor de uitgebreide review! Ik zat zelf ook te denken deze te kopen.

Zit op deze pc standaart Intel atom 570 (dual core+HT)?

Ik wou deze namelijk bij norrod kopen en daarbij staat dit:
Processor: Intel Atom N570 - 1,66 GHz (er staat niet specifiek dual core bij)

En wat kost 1GB extra ram? Heb je missschien een linkje?
Ja, in deze versie zit standaard de atom 570 Die heeft 2 cores die beide hyper threading kennen.

Je kunt niet 1 GB ram extra plaatsen. Je moet een 2 GB DDR3 1333 Mhz SODIMM kopen. Ik heb gewoon eentje (willekeurige) bij dezelfde leverancier gekocht. De PC gebruikt nl. maar een 667 Mhz bus voor het geheugen. Vraag anders even bij Norrod, die kunnen je zo helpen.
Top, bedankt voor je reactie, dan zal ik hem morgen bestellen.
Ik heb deze ook gekocht, maar haal helaas maar 2 uur op batterij bij normaal gebruik. Verder heeft de touchpad soms ook problemen waardoor mijn cursor alle kanten op springt zodra ik hem probeer te bewegen. Hij is wel super licht en handzaam! Maar ik denk dat ik hem toch de verkoop in gooi...
hmm 2 uur is idd wel kort, deze lijkt dan misschien een betere keus.
Acer Aspire One 522-C6Dkk. Weet iemand hoe deze AMD C60 presteerd tov de atom 570?
ik heb zelf een 1015pn, met nvidia ion2. Die houdt het zo'n 3 a 4 uur vol op de accu, vreemd genoeg. Lijkt erop dat de 570 meer slurpt dan mijn 550, of de standaard accu in deze uitvoering is gewoon zwakker.
Hoe heb je het geheugen geupgrade? Ik heb het plaatje aan de onderkant los gemaakt, maar daar kijk je tegen de printplaat aan. Nou had ik al gelezen dat er sommige met so-dimms zijn uitgevoerd en andere met op het moederbord gesoldeerd geheugen.

Niet dat het voor mij zo'n ramp is. Ik zocht gewoon een goedkoop windows machientje voor die paar dingen die niet onder OSX werken (zoals telefoons updaten enz). Maar aangezien ik nog een 2 gig sodimm had liggen dacht ik die er even in te doen, maar dat viel dus tegen.

Voor mijn doeleinden voldoet de 1011PX prima, maar voor diegene die er wat meer mee willen doen zou ik toch een 1015BX adviseren met een AMD c60 processor, betere grafische kaart en hdmi en dat alles voor maar een paar tientjes meer. Er zijn zelfs modellen met usb 3 daarvan te vinden. Dat is meteen ook mijn grote kritiekpunt op asus: er zijn voor het zelfde modelnummer een aantal kleine variaties beschikbaar en in de winkel is het niet altijd duidelijk welke je nu hebt.
Hoe heb je het geheugen geupgrade?
Precies zoals je het zelf zegt. Aan de onderkant het plaatje verwijderen (in de handleiding vakje 3), de module die daar zit verwijderen en een andere erin stoppen. Als ik de handleiding lees, zie ik geen afwijkende versie waarbij het geheugen vastgesoldeerd is. Maar goed, dat wil niet zeggen dat ze die versie niet hebben gemaakt. :)
Erg herkenbaar. Dat had ik met deze aanschaf. Ik las overal dat er bluetooth op zou zitten. Niet dus. Op de website van de verkoper staat het goed (lees niet vermeld dat er bluetooth op zou zitten). Gevalletje jammer dan. Losse adapter aanschaffen en probleem opgelost.