Cooler Master CM 690 II Advanced Review

Timrazer 14 januari 2012, laatste update op 15 januari 2012, 1.884 views

Cooler Master CM 690 II Advanced

Pluspunten

• Strak design
  • Mogelijkheid tot plaatsten van 10 ventilatoren
  • Veel handige I/O mogelijkheden aan de bovenkant.
  • Handige VGA kaart houder met mogelijkheid tot plaatsten van 80mm ventilator.
  • Hoge rubbere poten voor goede lucht circulatie.
  • Erg goede koeling
  • Plaats voor 240mm radiateur voor de waterkoeling.
  • Na alles te hebben ingebouwd nog vrij veel ruimte over.
  • Lage temperaturen.
  • Veel kabel management gaten voor perfecte organisatie van alle kabels.

Minpunten

• gat aan de achterzijde van de CPU zit is wat klein , de USB 3.0 versie heeft een groter gat.
  • Rekje voor 4 HDD kan er in zijn geheel uit maar dan verlies je gelijk veel HDD ruimte.
  • Bovenste bezel/bovenklep gaat moeilijk los.
  • Extern HDD -X-dock klepje ligt eigelijk los.

Heb deze kast als een inpuls aankoop gedaan bij Hardware Outlet in Almere-stad voor 79 Euro.
Maar de prijs was daar nieuw 100 Euro dat vind ik een goede prijs, door de korting heb ik besloten hem te kopen want ik had maar max 80 euro uit te geven.
Het was een demo model vandaar de korting maar hij zag er nog erg goed uit , na wat poetsen was hij weer pico bello !
Het geheel zit in een mooie donkere doos met plastic en piepschuim omringd. De accesoires zitten in een klein kartonnen doosje , schroefjes en tie-wraps en een adaptor om je 3.5 inch floppy disk in te bouwen verder zitten er ook 3 molex naar verleng kabeltjes bij die ook een splitsing hebben naar een 3- pin female connector... etc.

Hier heb je de product data sheet van Cooler Master, hier kan je de kast goed bekijken:

Een erg mooi mat zwart design maar wel strak en niet te veel toeters en bellen , na 5 jaar het gebruik van een Centurion (coolermaster) was ik toe aan een nieuwe en ben met deze kast qua koeling zeer vooruit gegaan.
Deze kast heeft twee typen stevig zwart gaas/mesh op de hele voorkant en deels de bovenkant, met daarachter een overal een filtergaasje

Er kunnen in totaal 10 ventilatoren in en op de meeste posities heb je keus uit meerdere formaten.
De kast staat op 4 grote rubbere poten zodat hij stevig staat en er voldoende lucht onderdoor kan voor de power supply en de twee 120mm fans die je onderin de kast kan plaatsen.
Om twee fans te plaatsen moet je wel een HDD rek uitbouwen waardoor je dus 4 HDD minder kan installeren als je dat rek erin wilt houden dan kan je een 120mm fan plaatsten.
Ook kan je ipv de twee 120mm fan er een radiator van 240mm plaatsen voor bv een waterkoeling.

het mooie van deze kast is dat alles makkelijk te installeren is , en alles is erbij geleverd inclusief een redelijke handleiding. Alles schroefjes zaten erbij en deze waren ook allemaal zwart gecoat. Ook zat er een mooie VGA houder zodat een zware kaart niet buigt , ideaal wanneer je een betere zwaardere GPU koeler gaat installeren zoals ik van de week ga doen.
Zelfs op de VGA houder kan je een 80mm fan monteren.

Update betreft de artic gpu cooler
Van de week mijn Artic cooler Accelero extreme II op mijn Sapphire HD 6950 1GB geinstalleerd en nu paste de kaart niet meer in de kast, hij was nu 1.5 cm te lang.... :(
Oplossing: Gelukkig kon ik de kaart in PCI slot 2 kwijt van mijn Asus P8P67 PROrev 3.1 mobo en op die lagere positie kon ik het 4 slot HDD rekje uitbouwen waardoor de kaart inclusief cooler toch past. _/-\o_

Verder krijg je bij de kast een 140mm fan met blauw LED licht deze is gemonteers in de voorkant (deze fan kan ook nog 5cm lager worden geplaatst), verder krijg je een 120mm fan zonder LED aan de achterkant. Ook kan je twee 120mm/140mm fan kwijt boven onder het bovenpaneel , er zit er een standaard in .
Om de fan in de bovenkant te monteren of te verplaatsen moet de de bovenkant bezel los trekken maar daarvoor moet je zes drukklemmen voor indrukken anders krijg je hem niet los , en pas op !! want twee plastic pinnetjes zitten los in twee gaatjes in het frontpaneel begin dus achter met het los trekken van het bovenpaneel.
Als laatste zit er ook nog een optie on een 80mm fan in het rechter paneel te monteren , deze blaast dan tegen de achter kant van de CPU aan.

Er zitten bovenop de kast twee USB 2.0 poorten en 1x 3.5mm MIC & 1x 3.5mm HD/AC97 sound output ook zit er een eSATA poort en een externe aansluiting voor een HDD in de vorm van een X-dock, Hier krijg je een beetje een goedkoop gevoel omdat het Externe HDD -X-dock klepje vrij los ligt die schuift wat te makkelijk eruit .
Verder zitten er bovenop nog de power en reset knop en een knop om het blause LED licht uit te zetten in de 140mm fan ,kortom veel handige I/O mogelijkheden bovenop en mooi bij elkaar.

Ik heb de volgende setup in de kast geinstalleerd :

Cooler Master Real Power Pro 650W
Intel Core i5 2500K Boxed
Corsair Dominator CMG4GX3M2A2000C8
Asus P8P67 PRO (REV.3.1)
Cooler Master Hyper 612S
Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB
Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
Cooler Master Musketeer II
LG DVD brander met light scribe.

Moet zeggen dat de Hyper 612S net past en ik helaas met een tang de randen van de opening aan de achterkant moest ombuigen anders kwamen de moertjes en boutjes van de bevestiging van de Hyper 612S tegen de kast aan en dat wil ik niet hebben. Door de hoge Hyper 612S kan je ook geen fan meer kwijt op de bovenste positie in het linker scherm (deze bied plaats aan twee 120mm/140mm ventilatoren), ook zal je geen Scythe Mugen 2 rev B / mugen 3 kunnen plaatsten en een fan tegelijk op die hoogte , maar wanneer je het verticale pci slot niet gaat gebruiken voor bv een usb adaptor dan kan je daar nog altijd een 140mm/120mm fan kwijt.

Al het inbouwen duurde 3 uur maar door de vele kabel management gaten kon ik alles kabels mooi weg werken maar dat kost weer wat extra tijd, met inbouwen bedoel ik de proc op het mobo plus het geheugen erin en de koeling voor het ddr3 verder de CPU koeling erin power supply plus en usb-adaptor en de dvd-speler en de musketeer plus 2 extra fans en tenslotte de VGA kaart.
Alle standoffs voor diverse maten Mobo's zaten erbij inlusief de schroefjes.

In totaal kan je er 7x 3.5 inch HDD in kwijt of 6 + 1x 1.8/2.5 SSD.
En er zitten 5x 5.25 inch sloten in , de blanks van 4 sloten haal je er via de binnenkant eenvoudig uit ook zit er een floppy adaptor bij met een mooi gaas frontje , de HDD/SSD en DVD player kun je er snel in doen zonder er gereedschap voor nodig te hebben.
Ook heeft de kast twee gaten voor de optionele waterkoeling slangen.

De kast geeft een goed koeling , als mijn PC idle is met de CPU op 4.4 GHZ dan is de temp op het mobo 26c , bij load is dit (na 4 uur MW3 optimized graphic settings) 28c met een kamer temp van 18c wat de lucht temp is weet ik niet.... ik wil daar nog eens naar kijken.... maar de lucht die boven uit de PC komt is volgens mij rond de 40/45 graden.
De CPU is bij idle 19c graden en onder load (na 4 uur MW3 optimized graphic settings) 51c graden.
Dus ik haal deze mooie lage temperaturen met in totaal 1x 140mm top fan 1x 120mm achter 1x`140mm voor 1 x 120mm links en tenslotte 1x 120mm onder.

Ik zou iedereen deze kast aan zeker aanbevelen, maar dan zou ik wel voor de USB 3.0 versie gaan want die heeft een groter gat waardoor je altijd alle mobo's makkelijk kan voorzien van een nieuwe koeler zonder het hele mobo uit te bouwen. Er zijn meerde uitvoering van dus kijk goed voor je er een aanschaft.

Dit was mijn eerste revieuw ... dus spaar me ... na twee uur wou ik hem opslaan en was alles weg dus moest ik weer opnieuw beginnen en het is nu 6.15am +1GMT ! 8)7

Heb jij ook een Cooler Master CM 690 II Advanced?

Reviews door de redactie

Wow, je mag wel iets aan kabelmanagement doen... Die gaten zitten er niet voor niets...

Mooie review, heb em zelf ook. Ik vind het persoonlijk jammer dat wanneer je de kabel het gat in leid, je de kabel nog steeds in het gat ziet. Of dat ligt aan het feit dat er geen grommets in de gaten zit of dat ik veel te veel kabels door 1 gat wil leiden, weet ik niet. Maar het ontbreken van grommets blijft jammer, en had het helemaal afgemaakt naar mijn mening.
@ John , ah een zelfbouw grommets kit ? Dat is iets waar ik naar ga kijken.
Ik kan niet tevreden zijn met hoe het nu is namelijk!

Thanks John
Bij de Cooler Master CM 690 II Advanced USB3.0 zitten er wel grommets in. Heb die kast toevallig vorige week aangeschaft, ik zal proberen hem ook te reviewen zodra ik hem ga inbouwen :)
Leuke en duidelijke review.

Heb deze kast ook gehad en heeft mij altijd goed voldaan.
Als ik jouw cablemanagement zo zie, dan kan het wel wat beter ;)
Dan gaan misschien de temps nog iets omlaag...

Daarnaast zou ik het VGA kaart houder in jouw geval demonteren, of heb je er nu wel een 80mm fan op zitten.
Anders heb je alleen maar een obstakel tussen de 120mm fan, in het sidepanel, en jouw videokaarten.

Ik heb trouwens een 80mm op het andere sidepanel gehad, blaast tegen achter CPU aan, en scheelde bij mij ongeveer 5 graden!
Is dus wel het proberen waard.

[Reactie gewijzigd door jasiccama op 8 januari 2012 10:42]

Bedankt voor de positieve feedback ik moet nog een beetje handiger worden in de reviews maar dat komt wel ook zitten er wat type fouten in en kan de layout beter,

@Naarden , je hebt gelijk ik zag bij de USB 3.0 versie wel de rubbere grommets zitten terwijl ik ze bij dit type kast er niet bij heb gekregen , deze zullen zeker wel wat helpen denk ik qua netheid. Ook heb je helemaal gelijk het is nog beetje rommelig , ik moet een extra molex stekker kopen voor de pwr supply om de verschillende fans van voeding te voorzien , sinds ik nu maar twee kabels heb en dus voor 4 fan 4 verleng stukjes heb met daar tussen een 3 pins fan stekkertje kan ik het niet lekker weg werken. Ik ga zo ff mediamarkt in kijken of ze daar iets hebben.

@Jasiccama , ik heb ook mijn bedenkingen gehad maar zag dat de kaart tocht iets boog met twee power kabels eraan en sinds ik een Arctic Cooling Accelero XTREME Plus II heb besteld en deze netto 615 gram weegt lijkt mij de VGA steun toch wel nuttig. Dat ik betere lucht verplaatsing ga krijgen als ik alles beter weg werk daar heb ik wel eventjes aan gedacht maar ik had na 3 uur zin om te gamen en kon niet meer wachten, zoals eerder vermeld ga ik het van de week wel eventjes verbeteren :o , ik ga zo bij de media markt eventjes kijken of ze er een 8cm fan hebben zodat ik het cpu socket van achter kan koelen als ik onder load de temp nog lager kan krijgen ben ik erg blij!

@Casper ; Niet aan gedacht dat lucht tussen de gaatjes door komt en zo lawaai veroorzaakt ,dat is een goede tip om geen fan te plaatsen, of je moet het wel doen als je met oordoppen of een kop telefoon op zit of je je vrouw de huiskamer uit wilt krijgen ;)
Leuke review inderdaad, kabelmanagement blijft lastig maar is te doen.
In mijn eigen CM 690 advanced heb ik alles weg kunnen krijgen (link)
Dit is met 6 schijven ingebouwd en zonder gebruikt te maken van tie ribs.

Ik heb zelf de VGA kaart steun er in gehad met een fan er op maar dat kan ik niet echt aanraden, doordat de fan zo dicht op het gaas frame zit hoor je constant de lucht door de gaatjes getrokken worden wat een hoop herrie geeft.