Specificaties Tower - Bekijk alle specificaties

Chieftec CA-01B-B-SL Review

Ins. Gadget 4 september 2007, laatste update op 4 september 2007, 7.530 views

Chieftec CA-01B-B-SL

Pluspunten

• veel inbouwmogelijkheden
  • goede prijs
  • functioneel design
  • openen zijpaneel

Minpunten

• geen ruimte voor SATA stekkers
  • geen bevestigingssockets voor koelers
  • her en der wat scherpe randjes
  • gewicht (maar ja, met zo’n grote kast is dit eigenlijk wel logisch)

Omdat mijn PC uit zijn behuizing gegroeid was werd het langzamerhand tijd om er een nieuw onderkomen voor te zoeken. Een van mijn eisen was: ruimte voor 10 harde schijven of meer, 5.25” slots niet meegeteld. Door het gebrek aan keuze, maar ook door de positieve geluiden over deze kast en de lage prijs heb ik uiteindelijk voor deze Chieftec, de CA-01B-B-SL gekozen.

Bouwkwaliteit en afwerking

Wat algemene bouwkwaliteit betreft is het niet slecht gesteld, door nettogewicht van 3 ton en het no-nonsense design straalt de kast degelijkheid uit. De panelen, het frame en andere onderdelen voelen zwaar aan en zitten fatsoenlijk vast. Er is natuurlijk wel iets te zeggen over de net iets te zwakke plastic ophanging van het deurtje, maar aangezien de meeste kasten-met-deurtje hier gebruik van maken reken ik het maar even niet mee.
Over de afwerking ben ik minder te spreken. Vooral tijdens het inbouwen liep ik regelmatig tegen scherpe randen aan. De meshing aan de voorkant moest het na de eerste lan al ontgelden (verbogen) en het semi-handige uitschuifsysteem van de 5.25” slots verloopt onnodig stroef.
Als ik de kwaliteit zou moeten vergelijken met mijn vorige kast, de Casetek CS-1018, dan krijgt de Chieftec wel een voldoende, maar daar blijft het ook bij.

Inbouw- mogelijkheden

Dit is de beste feature van deze enorme (530x 205x 650) kast, met 8x 3.5” + 2x 3.5” en 6x 5.25” slots is er genoeg ruimte voor de meest uitgebreide systemen. Chieftec bied daar bovenop ook nog losse modules om extra harde schijven in de 5.25” slots te stoppen, maar de goedkopere 4in3 module van Coolermaster past ook perfect. Daarnaast is er boven de voeding nog een grote open ruimte waar de creatieveling vast nog een aantal harde schijven weet te plaatsen. Deze open ruimte is ook geschikt voor een groot waterkoelingssysteem.
Wel slaat Chieftec de plank enorm mis als het aankomt op de plaatsing van de harde schijven. Deze zijn met het uiteinde naar de zijkant gericht en waardoor er nog maar heel weinig ruimte overblijft voor de SATA kabels. Hierdoor kan het voorkomen dat een connector afbreekt bij het plaatsen van het zijpaneel. Ik heb het probleem opgelost door alle kabels naar de zijkant te forceren maar dat is natuurlijk niet ideaal aangezien de kabels nu constant onder druk staan.

Natuurlijk is er ook weer het bekende deurtjes verhaal: alle fancontrollers of andere toebehoren met uitstekende knoppen zorgen ervoor dat de deur niet meer dicht kan. Zo ging in mijn geval de deur niet meer dicht na het plaatsen van de breakout box van de X-Fi, gelukkig kon door een stukje weg te dremelen aan de binnenkant van het deurtje het probleem worden verholpen.

Koelings- mogelijkheden

Standaard is de kast uitgerust met 0 koelers en geen bevestigingssockets, een beetje mager dus. Maar goed, de kast is goedkoop en om nou 30 euro extra te betalen voor meestal ellendige standaardkoelers die je na 2 maanden toch vervangt door het stillere/betere materiaal zie ik ook niet zo zitten. Er is genoeg plaats om de kast van koelers te voorzien; 2x 120mm aan de achterkant, 2x 90mm op het linkerpaneel om moederbord en processor van een fris briesje te voorzien en tot slot nog 3x 90mm aan de rechterkant om de harde schijven te koelen. Op dit moment heb ik het harde schijf gedeelte van koelers voorzien en achterin een 120mm koeler geplaatst en tot nu toe is dit meer dan voldoende gebleken. Maar ook als je waterkoeling of andere exotische toestanden van plan bent kan je je in deze kast uitleven.

Vormgeving

In dit genre bigtower viel er teleurstellend weinig te kiezen. Eigenlijk was deze Chieftec, naast de duurdere Coolermaster stacker, voor mij de enige serieuze optie. Gelukkig wordt Chieftec gekenmerkt door een no-nonsense design zonder propellers en grote plastic neonverlichte doodshoofden.
Van deze kast bestaan 3 modellen die min of meer identiek zijn op het front na. Deze waren alle 3 leverbaar in de kleuren grijs of zilver. Ik heb uiteindelijk voor de grijze “Mesh” variant (CA-01B-B-SL) gekozen en ik moet zeggen: “Gadverdamme, wat een vreselijke leger-grijs-groenige kleur. Had ik nou toch maar de zilveren genomen.”

Het design van deze kast samengevat: functioneel ontwerp zonder toeters en bellen, koop de zilverkleurige.

Installatie- gemak

In mijn vorige kast werd er voor de installatie van zowel de harde schijven als CD/DVD spelers gebruik gemaakt van plastic rails, het instaleren was een kwestie van vastklikken en inschuiven. Bij deze kast is dat voor wat betreft de harde schijven hetzelfde. Maar het bevestigingssysteem van de 5.25” slots vond ik niet zo fantastisch. Hierbij moest ik namelijk 4 schroeven aan de DVD speler bevestigen en deze vervolgens in hun slot schuiven. Aan het einde van de rail zit dan een klik systeem dat de achterste schroef verankerd. Dit systeem heeft als nadeel dat het inbouwen meer moeite kost en dat de installatie erg stroef en schokkerig verloopt. Daarnaast is het uitnemen van de hardware door de plaatsingen van het verankeringssysteem aan de achterkant onnodig lastig.
De rest van de hardware is door de ruime opzet gewoon makkelijk te instaleren. Het installatiegemak zou misschien vergroot kunnen worden door een uitschuifbare moederbord plaat, maar ook zonder is het allemaal prima te doen. Achterin bij de PCI slots wordt gebruik gemaakt van een ijzeren plaatje dat de schroefgaten bij de PCI slots opvult. Op zich werkt dit goed maar het plaatje is makkelijk verbogen en als je het verwijderd komen alle slots tegelijk los te zitten. Tenslotte wil ik de loftrompet er nog even bij roepen voor de absoluut fantastische manier waarop het zijpaneel geopend en gesloten kan worden.

Modbaarheid

Voor de creatievellingen onder ons bied deze kast veel mogelijkheden, er zijn geen premods en er is ruimte genoeg. Zo ken ik bijvoorbeeld iemand die boven de voeding een 15” TFT geplaatst heeft. Ikzelf heb nog geen poging tot modden ondernomen dus hierover kan ik verder niet zoveel vertellen. Het is ook mogelijk om een premodded venster en wieltjes voor deze kast aan te schaffen, maar deze zijn relatief duur.

Met een prijs van rond de 80 euro krijg je staal-technisch gezien heel veel kast voor je geld. Temperatuursensors en andere gadgets die de prijs op zouden drijven zijn deze kast vreemd.

De CA-01B-B-SL kan onderkomen bieden aan bijna elk systeem en is over het algemeen gewoon een goede kast, maar er zijn nog een aantal verbeterpunten. Vooral de plaatsing van de harde schijven en het inbouwen in de 5.25” slots kan beter. Maar her en der kan de afwerking ook iets zorgvuldiger. Ikzelf gebruik de kast nou ongeveer een half jaar als game/workstation PC en ben er, ondanks de verbeterpunten, best tevreden over. Toevalligerwijs ken ik nog 2 mensen die deze kast hebben en ook zij zijn tevreden.

Misschien een beetje offtopic maar wel het noemen waard vind ik de weinige concurrentie die deze kast heeft. Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen aan een kleinere kast genoeg hebben maar in deze bigtower klasse vond ik het aanbod toch erg beperkt.

Mijn excuses voor spellingsfouten, die er beslist in zullen zitten.

Heb jij ook een Chieftec CA-01B-B-SL?

Mooie duidelijke review waar duidelijk moeite ingestoken is.

8-) keep it up :)
jemig met al die hdd's zal die inderdaad wel 3ton wegen :p
De hele lan draait van jou pc zeker.
dacht ff dat ik dezelfde had, maar is toch net een ander type, met hdd racks wel normaal :9

Nette duidelijke revieuw toppy.
Met mijn oude pc had ik de voorloper van deze kast. Bij die kast zaten de HDs ook nog op de oude manier, maar dat vond ik er een nadeel bij. Als je HDs moest wisselen, zat je vaak tegen je geheugenlatten of kaarten aan.

Met mijn nieuwe pc heb ik ook deze kast gekozen daar ik tevreden was van de voorloper. De nieuwe plaatsing van de HDs vind ik juist een verbetering. Tegenwoordig zie je ook meer en meer SATA kabels met een haakse connector, dus dan is het zeker geen probleem meer. Ik heb echter ook nog een gewone, en heb er toch geen probleem mee ondervonden.
Ook de bevestiging van de 5.25" devices vind ik niet echt oneverkomelijk. Zelfs beter dan die plastic rails of zoals vroeger gewoon vast vijzen.

Voor de rest ben ik het volledig eens met deze (goed onderbouwde en nette) review. Uiteraard dat iedereen niet dezelfde smaak heeft, of andere dingen belangrijk vindt. ;)
Vooral de mogelijkheden tot plaatsen van ventilators is uitgebreid (ik plaats er zoveel mogelijk tegen een zo laag mogelijk toerenal. Daarmee heb ik genoeg airflow, zonder het hinderlijke geluid.)
Die plaatsing van de harde schijven is inderdaad erg handig, mijn vorige case had dit ook. Alleen had mijn vorige case de koelers aan de zijkant zitten waardoor de HD slots iets naar achter konden en er dus ruimte genoeg was. De ruimte die in de Chieftec oplossing overblijft is echt te weinig. De haakse kabels werken zelfs helemaal niet op die plaats omdat de kabels elkaar dusdanig overlappen dat het zijpaneel niet meer zonder grof geweld dicht kan (dit heb ik zelf geprobeerd, al die haakse kabels voor niets gekocht dus).
Op dit gebied ben ik misschien een beetje verwend, het systeem van de Chieftec is zeker beter dan schroeven. Maar omdat dit schroefjessysteem zo stroef werkt genieten plastic rails wat mij betrefd toch de voorkeur. De hardware is zo makkelijker te verwijderen is (lees: je hoeft de DVD drives er niet uit te slaan, maar je kan ze er beschaafd uittrekken) en je hoeft niet te schroeven. Ik snap niet dat Chieftec niet even de moeite genomen heeft om dat systeem, dat ze voor de HD's wel gebruiken, ook bovenin toe te passen.
Jouw nadeel vind ik een voordeel. Ik heb dezelfde kast en ik vind de plaatsing van de harddisken heerlijk daarvoor heb ik juist de kast genomen.

Als je ruimte tekort komt kun je ook andere satakabels gebruiken. Ik heb zelf 90 graden sata kabels en die doen het prima en kunnen dus ook niet afbreken.

Verder Prima review!
Ik heb de medium-tower versie van deze kast gebruikt. En rechte SATA kabels zijn inderdaad een probleem. Maar zoals Omegasun al vermeldde: kabels met 90° connectors zijn geen probleem.

Als het bevestigingssysteem van de 5.25 bays je niet bevalt kun je ook gewoon schroeven en op elke schroef een moertje gebruiken. (Toegepast na de originele vijzen kwijt te spelen :+ ) Zelfde verhaal met de bevestiging van de PCI kaarten: Vergeet die dekplaat en gebruik gewoon schroeven.
Waar haal je zulke lange SATA power connectors? Op de foto loopt de SATA power kabel in 1 stuk door :/.
die maak je natuurlijk helemaal zelf ;)
Zoveel schijven aan één zelfgemaakte sata power kabel, geeft dat geen problemen met de stroomvoorziening van al die schijven? Ik bedoel, dat de onderste schijf in deze opstelling niet toevallig te weinig stroom krijgt omdat de andere te veel lurken? Of maakt dat niet zoveel uit? Een HD gebruikt immers niet zo'n berg stroom. Ik zit ook te denken deze kast aan te schaffen. Heb momenteel een Chieftec Midi Tower, kleur blauw. Die ga ik dan van de hand doen. Ik wil een kast waar ik ook veel HD's in kwijt kan en gewoon de ruimte heb om goed voorbereid te zijn voor de toekomst. De prijs is in elk geval stukken prettiger dan de Coolermaster Stacker, welke meer dan 2x tot 2,5x zo duur is.

Die power sata connectoren zijn zoals ze bovenstaand getoond worden niet te koop in winkels?