Intel Core 2 Quad Q6600 Review

masterant 1 november 2007, laatste update op 2 november 2007, 37.215 views

Intel Core 2 Quad Q6600

Pluspunten

• Prestaties
  • Temperaturen

Minpunten

• voorlopig geen

Na heel veel aanpassingen aan mijn review, was ik van mening dat het niet meer overzichtelijk genoeg was. Ik heb veel van de ‘Updates’ verwijdert en er een overzichtelijke review van gemaakt.

Enkele maanden terug ben ik begonnen met het bouwen van mijn nieuwe systeem. Omdat ik student ben kon ik me helaas niet permiteren om alles in één keer te kopen en wachtte ik geduldig af op de prijsverlagingen van intel om een Q6600 aan te schaffen. Tot mijn grote verbazing is er nog géén review geschreven van de, volgens mij, beste prijs/prestatie cpu van het moment. Oké, hij is niet de snelste maar levert daar waar multi-threading gebruikt kan worden wel de meeste rekenkracht vergeleken met cpu's uit deze prijscategorie. Weet je zeker dat je in de toekomst géén multi-threading applicaties/games wilt gaan draaien die gebruik maken van alle 4 de cores, dan is de E6850 waarschijnlijk een betere keus.

Mijn systeem

Vorige cpu: E6300 1,86Ghz @ 2,8Ghz 1.424vcore

Thermaltake Armor VA8000BWS
M/B: Xfx nForce 680i LT SLI
OCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 2048MB KIT, XTC, w/two 1024MB, CL4-4-4-15
Koeling: Thermalright Ultra 120 icm 120mm recom @ 1000rpm
Western Digital Raptor 74GB, 10k rpm, 16MB (OS Vista Business x64)
Seagate 300GB , 7200rpm (DATA)
MSI NX8800GTX OC Liquid (610/1350/1000)

Q6600

Na de prijsverlaging van Intel is deze cpu al vanaf zo'n 240 euro te krijgen.

Specificaties:

Core 2 Quad Q6600
Snelheid: 2,4Ghz
FSB: 1067Mhz
L2 Cache: 8MB (4MB per core-paar)
Max aangeraden temp: B3= 62.2 graden , G0 = 71 graden
Verbruik van de cpu: B3=105W, G0=95W.

Installatie
Deze slaan we maar over 8-)

Temperaturen
In eerste instantie had ik een B3 stepping ontvangen, de IHS bleek uiteindelijk bol te zijn. Na het ontvangen van een vervangende exemplaar, werd ik positief verrast; een G0 stepping.

Om te beginnen had ik de stock cooler gebruikt van intel. Temperaturen waren in mijn ogen super @ stock.

Idle

Kern1 48
Kern2 47
Kern3 47
Kern4 47

Na het uitproberen van mijn Thermalright ultra 120, zie foto, was ik even verbaasd. Temperaturen waren hoger dan met de stock cooler. Idle niet, maar @ load waren ze zo'n 12 graden hoger en zakken de temperaturen na een half uur stil staan niet meer onder de 38 graden. Erg frustrerend. Aan de afdrukken te zien was mijn mijn heatsink mogelijk hol/bol. Gek genoeg heb ik er nooit last van gehad met mijn vorige cpu, E6300. Deze kwam niet boven de 61 graden met een OC van 1Ghz en 8uur Orthos. Voordat ik aan overklokken begon wilde ik mijn Thermalright Ultra lappen. Een collega heeft dit voor mij gedaan, thanx Vinnie, en heeft een erg positief effect gehad op mijn temperaturen.

Temperaturen @ 3,1Ghz , 1.320 vcore

Min. Average Max.
CPU 51 54 60
Kern1 50 56 59
Kern2 50 54 58
Kern3 49 55 57
Kern4 49 55 57

De laagste temperaturen kreeg ik trouwens ook gewoon rustig na 6 uur @load.

Temperaturen 5 minuten stilstaan na 13uur Prime95:

@idle

CPU 37
Kern1 36
Kern2 35
Kern3 36
Kern4 36

Overklokken

Na wat gezeur te hebben gehad met de temperaturen van deze cpu was het eindelijk zo ver, ik begon met overklokken. Wat mij opviel tijdens overklokken was dat ik tussen de stap van 3,1Ghz en 3,2Ghz mijn vcore van 1,30 naar 1,55 moet verhogen als ik überhaupt in Vista wilde komen. Hierdoor was er een hele grote sprong in temperaturen, idle rond de 46 graden en @ load sprongen temperaturen eigenlijk vrijwel direct richting de 70 graden. Aangezien 71 graden de max. aangeraden temperatuur van Intel wilde ik hem gewoon hier onder houden en moet de cpu 24/7 @ load ook hier onder blijven. Zowiezo was ik al tevreden met deze oc, als ik in me achterhoofd hou dat op deze snelheid de cpu sneller loopt dan een QX6850 @ stock. Uiteindelijk heb ik helaas niet zo'n extreem hoge OC weten te bereiken als dat ik had gehoopt. De reden hiervan is dat de cpu niet stabiel meer wilde lopen. Op 344,7x9 (3,1Ghz) met 1.320vcore heb ik hem prime-stabiel gekregen. Als ik de (rated)fsb 50Mhz omhoog gooide (wat niks voorstelt) moest mijn vcore al richting de 1.4 en was ie toen nog niet stabiel. CPU wilde nog wel booten op 3,4Ghz maar ver van stabiel. Op 3,2Ghz kreeg ik hem zelfs met 1.550 vcore niet eens stabiel. Als ik temperaturen en prestaties tegenover elkaar ga zetten, dan is 3,1Ghz op 1.320vcore de beste keuze.

Betrouwbaarheid
Deze 65nm cpu draait nu al iets langer dan 1 maand op 3,1Ghz met 1.320vcore. Eerste week kreeg ik één x een blue screen, na het voltage van mijn geheugen vast te hebben gezet op 2.3v ipv AUTO heeft dit zich niet meer voorgedaan. Draait erg stabiel en systeem reageert ook naar behoren. Zeker een aanrader dus om het maximale uit deze cpu te pushen.

Prestaties
Prestaties zijn dik in orde!! Helemaal als je overklokken aandurft. Zie hieronder wat benchmarks met cpu scores. Met videokaart oc 634/1645/1055:

3DMARK05 @ 1024X768

3DMARK06 @ 1280X1024
CPU score: 4360

3DMARK06 @ 1920X1080:
CPU score: 4436

Geen gekke verschillen dus met de cpu-scores. Al vielen ze nu elke keer hoger uit, dat wel een klein verschil van tussen de 50 a 100 punten.

PCMARK05
CPU score: 9923

In mijn ogen dus helemaal niet verkeerd. Op deze benchmark scoort een QX6850 @ stock zo'n 9600 met PCmark05. http://www.hardware.info/...el_Core_2_Extreme_QX6850/
Aangezien ik 'maar' 250 euro voor deze cpu heb betaald ipv van ruim 800 ballen voor de QX6850, ben ik erg tevreden.

Edit 15-10-2007:
Onlangs heb ik een BIOS-update uitgevoerd, dit ging om versie P06. Zo kon ik nu FSB op 1.5v max. instellen ipv 1.4v. Dit geldt ook voor de SPP. Ookal zijn er wel wat verbeteringen, heb ik er helaas geen baat bij gehad. Door de multiplier op 8 te zetten, heb ik nu zelfs kunnen booten vanaf 3,6Ghz én ook werkelijk het een en ander onder Windows kunnen doen. Helaas blijft het probleem hetzelfde, na 3,1Ghz is ie gewoon niet meer stabiel te krijgen. Ondanks een hoge vcore. Dit betekent, lijkt mij, dat dit toch het limiet is van deze cpu. Wat ik toch erg jammer vind aangezien genoeg andere tweakers, op goedkopere bordjes, een mooiere OC bereiken. Ook heb ik mijn koeler nogmaals gelapped, dit keer heb ik het zelf gedaan. Mijn temperaturen zijn nu zo'n 2 graadjes lager en stabiel, dus geen gekke sprongen meer zoals hiervoor (zie onder kopje 'Temperaturen'). Nou dit was het voor voorlopig....

Edit 1-11-2007:
Het kopje 'Betrouwbaarheid' is toegevoegd. Scores zijn aangepast, vanwege videokaart upgrade. Ook zijn 2 van de afbeeldingen vervangen.

Heb jij ook een Intel Core 2 Quad Q6600?

Meer advertenties

thnx interressante review
Mooie review, duidelijk & leest lekker weg _/-\o_

Heb dit mooie beestje ook sinds un paar weken in bezet en is een echte aanrader! _/-\o_
ik draai hem ook sinds zaterdag (heb de g0 stepping) , moet zelf ook nog beginne met overclocke naar 3,0. (maar ben nog btje noob) maar leuke revieuw :p
Waar heb je die g0 vandaan? O-)

Hoor tot nu toe alleen dat Azerty deze levert in NL maar mijn mobo, ddr2 en cpu zijn bij andere ships 50e goedkoper (lees 20+ biertjes :P)

Inderdaad lekkere review. is zo ongeveer wel een beetje het beeld wat ik zelf al had van de cpu. Steeds meer mensen halen 3,6 ghz op luchtgekoeld.

Een van de nadelen is dat de IHS regelmatig hol/bol is en de cpu slecht contact maakt met de koelers. Kun je dit wel gaan 'lappen' maar gaat ook weer ten koste van je garantie.

[Reactie gewijzigd door AndereKoekoek op 4 september 2007 11:02]

hiero vandaan http://www.alternate.de/h...Details.html?artno=HPGI48

[Reactie gewijzigd door sorch op 4 september 2007 12:59]

@Floris-K:
Dit probleem had ik dus ook, ik wilde niet mijn garantie de eerste paar dagen al meteen op het spel zetten. Ik heb ervoor gekozen om zowel mijn koeler als mijn cpu te voorzien van een dun laagje AS5, niet ideaal ik weet het..maar het loste wel mijn probleem op. Na 6x erop monteren 8)7 heb je het wel gezien...

[Reactie gewijzigd door masterant op 4 september 2007 17:49]

Kan je die IHS er niet gewoon afhalen? Dan zit je cooler tenminste direct op je core.
@sorch:
Zolang je temps normaal blijven kan je het een en ander proberen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn FSB volledig open moest gooien (1.4v).. Ook moet je het een en ander disable-en dat je overklok zullen beperken, google maar eens rond. Als je een nforce chipset hebt kan je via nvidia.com een overklokker-guide voor beginners downloaden waarin het een en ander wordt uitgelegd..
Heb deze CPU zelf ook al een tijdje icm een gigabyte P35 DQ6 en 2x2Gb PC6400 ram.
Heb wel altijd de intentie gehad om over te klokken, maar tot op heden nog niet van gekomen. Maar nu ik gelezen heb dat de default Vcore te hoog staat (idle ~40graden hierzo, kamertemp ~19/21) denk ik dat ik er vanavond maar even naar ga kijken :+

Goede review btw!
die 40 graden Idle zijn zeker niet met stock koeler,of wel? :+
Sinds een paar weken render ik 3d modellen met deze CPU (Blender icm Indigo, beiden open source), werkt perfect met 4 cores :) Was ook van plan te overklokken, kga maar ns een poging wagen.
Gebruik je de gewone stock koeler? En kun je daarvan een fotootje maken?
nee.. zoals dat in mijn review staat gebruik ik een Thermalright Ultra 120 icm 120mm fan van recom @ 1000rpm

edit: fotootje voor je erop gezet :+

[Reactie gewijzigd door masterant op 4 september 2007 19:22]

Ben van plan ook deze koeller te halen, die je erop hebt zitten, maar dan de Ultra 120 Extreme..
Ik heb ook een Thermaltake Armor en ga daar ook een Q6600 in doen.
Ben wel benieuwd hoe dat eruit zal zien.. en koelt natuurlijk..

Klopt het als je die koeller koopt dat er dan geen Fan bij zit ?
Welke is dan eventueel het beste aan te raden ?
Wil hem dan bij alternate bestellen dus daar zullen ze toch ook wel een goede koeller hebben voor erop te mounten.

Edit:
Lijkt deze koeller ook wat ?
Ik heb de review gezien maar ik kan er niet aan uithalen of die beter is als de Thermalright Ultra 120 Extreme..
Weet iemand daar meer over.

Ben wel benieuwd of die beter is natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Knight-Rider op 5 september 2007 06:28]

Je gaat je Q6600 wel hopelijk in je socket doen en niet los je in je Armor hé :+

Wat betreft de koeler, zijn bijna identiek kwa koeling. De extreme-versie schijnt zo'n 1 tot 3 graden koeler te zijn. Wordt idd geleverd zonder fan, elk willekeurige 120mm moet voldoen.
Haha nee idd de CPU gaat netjes in zijn socket..
Dan heb jij het over de Extreme versie en de gewone..
Maar ik bedoel over de Extreme versie en de Zaward Vivo koeller
Ik zie nu pas dat ik de link vergeten ben naar het review erover.. 8)7 8)7 8)7

Wat ik wil weten dus is welke koeller het beste koelt of die 120 of die Zaward Vivo
Bij die test staat helaas de Thermalright 120 en de extreme niet bij (helaas)
Hier de link:

Over de koeller die ik er eventueel op zou willen op de 120 Extreme
Het moet wel een vrij stille koeller zijn met wel veel luchtverplaatsing
En moet aanpasbaar zijn in de RPM want dat regel ik dan via het moederbord en de software..

Hoop dat je het zo duidelijk is ;) ;)

[Reactie gewijzigd door Knight-Rider op 5 september 2007 19:41]

Het was niet dat ik het niet begreep maar in je vorige reactie rep je niet één woord over de Zaward Vivo dus dat kan ik niet ruiken natuurlijk haha :+ 8)7

Was nog niet bekend met deze koeler, zal wel vergelijkbaar zijn met een Thermalright Ultra alleen komt deze met een fan erbij. Heb er helaas nog niks over gelezen dus kan je er niet mee helpen.
is deze processor ook goed voor games? Ik bedoel games zoals Command & Conquer 3 en Crysis
Dat is volgens mij vragen naar de bekende weg, supreme commander en crysis ondersteunen Quad cores. Ze maken dus wel gebruik van alle 4 de cores waardoor je betere performance krijgt.
Hoezo zou een (nieuwe) CPU een game niet kunnen ondersteunen?
Hoezo zou een (nieuwe) CPU een game niet kunnen ondersteunen?
Misschien bedoelt hij dit omdat de Q6600 lager (zonder overklok) geklokt is dan enkele van de dual cores en single cores bijvoorbeeld, en aangezien vele games nog lang geen voordeel hebben bij meerdere cores. Natuurlijk zal het spel ook wel goed draaien op 2,4 Ghz, maar toch, ik snap wel waar hij naartoe wil.
1 2 3 ... 6