Specificaties 9,4" (1280x800), Android 4.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Sony Tablet S 16GB Zwart Review

HKboy 7 januari 2012, laatste update op 11 januari 2012, 1.026 views

Sony Tablet S 16GB Zwart

Pluspunten

• Infrarood
  • Design
  • Unique selling points zijn zeer goed.

Minpunten

• Wifi bug (opgelost in Android 4.0?)
  • Accu
  • Scherm

Na het overwegen om een tablet te kopen, ben ik op zoek gegaan naar leuke Android tablets, omdat ik niets moet hebben van Apple apparatuur. Na wat onderzoek te doen naar tablets met unique selling points, heb ik gekozen voor de Sony Tablet S (16Gb). Nu heb ik een ex-demo model voor een zacht prijsje gekocht, dus hij is al redelijk wat gebruikt, maar ik kreeg hem z.g.a.n. binnen.

Nu heb ik deze ruim een maand in mijn bezit, en kan ik een uitgebreide review schrijven.

Prestaties

Qua specificaties is deze bijna gelijk aan de meeste andere Android tabs, met een Nvidea Tegra 2, 1GB Ram en ~16/32Gb opslag. Het OS loopt er heel vloeiend bij, en heel weinig gehad dat er iets vastloopt, op 1 enkele keer na, maar dat ligt niet aan Sony.
Games draaien er goed op (zo-ook emulators, de N64 emulator werkt nog niet perfect), multi-tasking doet ie goed, zo ver als het OS het ondersteunt, en verder is dit een krachtig stukje technologie van Sony.

Beeldkwaliteit

Het mooie IPS paneel is zeker mooi, met een HD resolutie van 1280*800. Films zien er prachtig uit. Helaas moet je het scherm wel schoonhouden door af en toe je mouw erover uit te vegen.
Toch had ik liever Gorilla glass gezien, dat je wel tegenkomt op de meeste smartphones en tablets. Dit is glas dat zeer krasbestendig is (schuren met sleutels zou nog geen kras moeten opleveren). Dit dwingt je echter om een hoes te kopen bij transport. De meeste officiële hoesjes kosten echter ¤70+, dus raad ik Ebay aan.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is voldoende. Het is opgebouwd met hard plastic, wat je niet het gevoel geeft dat je met een luxe apparaat werkt. Verder, als je rechts tegen de bovenrand duwt, hoor je dat het een beetje kraakt. Dit hebben meer mensen, heb ik vernomen op XDA-developers. Dit is echter een kleinigheidje.

Ergonomie

Deze gewaagde gok die Sony durfde te nemen is zeer geslaagd, om het design als een omgeslagen tijdschrijft-design te bouwen, en het is ook de bedoeling om de tablet met 1 hand vast te houden aan de zware kant. Dit zorgt ervoor dat hij lekker in je hand ligt. Als je je tablet in landscape-stand houdt, kan het zijn dat de randen af en toe in je handen prikken, daar had Sony wat meer aandacht aan mogen besteden.
Het enige minpunt, is de optie om de bovenkant als onderkant te gebruiken, oftewel de zware kant in portrait mode aan de onderkant te plaatsen, aangezien dit zeer lekker in de hand ligt. Dit is echter wel te verhelpen met een 3rd-party app "Orientation Control". Helaas wordt deze must-have app niet meegeleverd.

Warmte en geluid

Alleen bij zwaar-gebruik kan de tab wat warmpjes worden aan de linker-achterkant, maar niet zozeer heet. De temperatuur blijft mooi rond de 22C graden in idle, 25C tijdens opladen.
Aan de linker- en rechterkant van het apparaat bevinden zich kleine speakertjes. Deze speakertjes zijn opzich niet slecht, maar ook niet super. Zijn zegmaar voldoende-goed wat je verwacht van tablet speakertjes.

Featureset

In de doos: Een aparte Sony-oplader (niet universeel), polsbandje en wat boekjes, over veiligheid, garantie, en wat opstart-tips met je tablet. Deze geringe handigheidjes zijn waar Sony bekend om staat, je krijgt wat je nodig hebt. Het is zeer jammer dat de oplader dus echt niet universeel is, want een nieuwe kost alweer ¤40. Misschien zelfs de reden dat opladen via USB uitgezet is.

De unique selling points van dit apparaat zijn o.a. de infrarood i/o in het apparaat. Sony probeert de tablet zoveel mogelijk in de huiskamer te houden, en dat is met deze functie gelukt, als universele afstandsbediening voor de TV, Xbox, PS3, mediacenter etc, met zowel voorgeprogrammeerde merken en een leerfunctie zodat ie écht overal voor te gebruiken is.
Deze tablet is ook Playstation Certified, d.w.z. dat de Playstation Suite hierop geïnstalleerd kan worden (wordt nog niet ondersteund in Nederland), om Playstation games aan te schaffen en te spelen. Dit werkt redelijk met een touchscreen, maar met een controller kan het ook. Zowel de PS3 controllers (met een Micro USB (M) <--> USB (F) kabel, voor 10 euro op Ebay te vinden) als controllers van bijv. Gametel. Dit werkt draadloos, werkt goed bij emulatoren en spellen die het ondersteunen.

DLNA, wat gemaakt is door Sony, zit ook in de Tablet S. Wordt gebruikt om bijv muziek, foto's en films te streamen naar apparaten die zijn verbonden aan Wi-Fi. Nu heb ik dit niet kunnen uittesten met TV's door een gebrek aan apparatuur, maar streamen naar de desktop werkt wel goed.

De Tablet S heeft ook een SD-kaart (geen micro) lezer (tot 32Gb volgens Sony), wat leuk is voor extra opslag, of om snel foto's van je camera te bekijken. Films/muziek/foto's kunnen wel gelijk worden bekeken door de File-Transfer app, maar om via andere apps in de SD kaart te komen, moeten bestanden wel eerst op de interne opslag worden gezet.

Mobiliteit en accuduur

De tablet is licht, een halve kilo, dus zeer geschikt om mee te nemen. Een hoes is wel aangeraden, vanwege het zwakke scherm.
Matige battery, maar niet iets om écht over te klagen.

Nu heb ik mijn tablet voor een zacht prijsje weten te bemachtigen, de prijs is opzich niet verkeerd. ¤429 is een mooie prijs voor een tablet van dit kaliber.

Wat ik verder nog kwijt wil

Deze tablet wordt geleverd met Android Honeycomb 3.1, is gelijk te updaten naar Android 3.2.1, en krijgt tevens een overstap naar Android 4.0 Ice Cream Sandwich. Nu is dit op smartphone-vlak een grotere sprong dan op Tablet vlak, aangezien ICS veel gemeen heeft. Mijn telefoon heeft ICS gehad, en ik vond het wel fijn om mee te werken. Nu klink ik best negatief, maar ik zou wel blij zijn als ICS op de STS komt.

Deze tablet heeft een wifi-bug (Android 3.2.1). Als de tablet in standby wordt gezet, verliest hij het signaal met de Wi-fi en springt af en toe eventjes weer aan. Nu is dit te regelen in het optie-menu, maar dat helpt ook helemaal niet.

Verder zit er een 3,5mm headphone jack op, een fel notificatielicht, en zijn de standbij-knop en de volume-rocker mooi weggewerkt in het design. Deze zal je niet per ongeluk aanraken, en het is even zoeken, maar zal verder geen problemen met zich meeleveren.

Van de 16Gb die erop de tab zit, is 9Gb bruikbaar voor je bestanden. De rest zit in het OS.

Sony heeft het zeer goed gedaan met zijn eerste tablet, en ik ben benieuwd wat zij als zelfstandige branch nu meer doen op de telefonie/tablet markt (aangezien Sony Ericsson nu alleen Sony is geworden).
Verder is deze tablet een mooie aanrader. De Quad-core tablets zijn nu ook in opkomst, maar met een redelijk budget, is dit het apparaat voor je.

• Micro USB (M) <-> USB (F)
  • Android

Heb jij ook een Sony Tablet S 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Opladen over usb kan voor zover ik weet geen enkele tablet, volgens mij omdat het domweg te weinig vermogen levert voor de vrij grote accu's ;)
Oja, was dat feit eventjes vergeten. Bedankt voor de tip :}
er zijn wel programma's die je USB voltage en wattage kunnen verhogen! , volgens mij knan ASUS ai suite dat