Specificaties 14MP, HD filmen, 3,6x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Olympus Tough TG-310 Zilver Review

Uruk-Hai 7 januari 2012, laatste update op 30 september 2012, 667 views

Olympus Tough TG-310 Zilver

Pluspunten

• Standaard opnamen in groothoek, ideaal voor outdoor vakanties, landschappen e.d.
  • Zeer stevige behuizing.
  • Kleine knopjes; desondanks goed te bedienen met dikke vingers.
  • Menu is lekker overzichtelijk en helder.

Minpunten

• Slechte beeldscherpte en veel ruis in 14MP opnamen.
  • Kijkhoek van het LCD scherm is zeer beperkt.
  • Bereik van de flitser is beroerd.
  • Powerknop is slecht bereikbaar wegens vormgeving van de behuizing.

Snelheid en automatiek Score: 3
Ik weet dat mijn onderbouwing vrij magertjes is, maar lees a.u.b. even het volgende:

Deze review heeft niet zozeer een informatief, maar een waarschuwend karakter.

Ik heb een miskoop aan deze camera gedaan en die ellende wil ik jou graag besparen.

Redenen miskoop:

1. Het merk. Ondanks de lage prijs van 135 euro dacht ik: "Het is er eentje van Olympus, dus ik kan een keer mazzel hebben ondanks die lage prijs". Helaas, deze keer heb ik geen mazzel, c'est la vie, kan gebeuren.

2. De beroerde beeld kwaliteit, alle foto's in 14MP zien er uit als aquarel schilderijen, ongeacht het soort licht waarin je fotografeert. Daar staat tegenover dat de foto's er verkleind een stuk beter uit zien. 14MP is immers behoorlijk fors, dus daar kun je nog wel wat mee pielen.

3. De beroerde beeld kwaliteit bij weinig licht. De flitser heeft een bereik van hooguit 1-2 meter.
Dan zien foto's er zelfs sterk verkleind niet best uit.

4. Reviews elders op internet waren wel overwegend positief over deze camera.
Die reviews zijn dus erg misleidend.

Desondanks breng ik deze TG-310 niet terug naar de winkel. Ik wil vooral foto's kunnen maken in omstandigheden die ik tot op heden niet goed vast kon leggen omdat mijn vorige camera daar simpelweg niet tegen bestand was. Ik ga de TG-310 vooral buiten gebruiken, zoveel mogelijk in daglicht, in de zomervakanties (dan heb ik het grootste deel van de dag het beste soort licht). Foto's zijn vooral voor mezelf bedoeld en als situatie impressie, niet als sfeer opnamen.

Ben je zelf veeleisender dan dat dan kun je beter een andere camera kopen ;)

Heb jij ook een Olympus Tough TG-310 Zilver?

Helemaal mee eens,

Had deze camera ook gehad voor mijn verjaardag, is 3x terug geweest naar Olympus voor het niet meer werken van de camera, starte niet meer op.
Kwaliteit van de foto's en filmpjes is echt beroerd.
Was bedoeld voor het maken van onderwaterfoto's.
Uiteindelijk geld terug gehad en een ander merk gekocht;
Fujifilm-Nikon,
de XP10 en
pricewatch: Fujifilm FinePix XP10 Zilver
XP30 met GPS
pricewatch: Fujifilm FinePix XP30 Zwart

[Reactie gewijzigd door keur0000 op 2 februari 2012 12:37]

Ik heb recent nog naar alternatieven gekeken en ik moet eerlijk zeggen: van die waterdichte Finepix XP10 en XP30 ben ik ook niet erg onder de indruk en van de Canon Powershot D10 evenmin.

Als ik de sample foto's van al deze camera's op ware grootte op mijn scherm zie, bespeur ik in alle foto's dat aquarel effect dat ik in mijn review beschreef. Het is alleen minder erg aanwezig. Maar ik vind het persoonlijk erg storend dat anno 2012 compactcamera's van bekende merken dit soort baggerkwaliteit afleveren.

Over de Canon Powershot D10 lees ik bijvoorbeeld verhalen over niet echt helemaal waterdicht zijn en datzelfde geld voor die Finepix camera's.

De beste waterproof camera die ik tot nu toe op internet tegen ben gekomen en die op dit moment te koop is is de Panasonic Lumix DMC-FT3. Die maakt tot op heden voor een waterproof camera de scherpste foto's (naar mijn idee) en zeer beslist de mooiste videobeelden van het hele stel.