Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 5750G-2434G50MN Review

Mar2zz 6 januari 2012, laatste update op 6 januari 2012, 910 views

Acer Aspire 5750G-2434G50MN

Pluspunten

• Positieve eigenschappen kan ik wel opnoemen, maar al mijn resultaten zijn beinvloed door het uitschakelen van de Gforce via het Bios.
  • Zo is ie stil en koel, maar er draait een kaart die flink warmte en lawaai zou kunnen ontwikkelen niet.

Minpunten

• Nvidia Optimus werkt niet (goed) onder linux.

Geen uitgebreide review. Slechts een waarschuwing voor Linux-only gebruikers die 60 euro kunnen uitsparen als zij de Acer Aspire 5750-2434G50MN (zonder G achter 5750) kopen.

Deze laptop is een Optimus laptop, wat inhoudt dat er 2 grafische chips aanwezig zijn. De Geforce GT520M en een Intel video chip. Onder Windows kan gekozen worden tussen deze twee chips, met de Geforce voor grafische kracht, en de intel chip voor low power consumption activity tijdens bijvoorbeeld het browsen.

Onder linux werkt deze Hybrid modus nog niet (goed). Er is een mogelijkheid om het te gebruiken, via Bumblebee (stable) of Ironhide (experimental) (zie https://launchpad.net/~hybrid-graphics-linux). Hierin is echter alleen manuele schakeling tussen de chips mogelijk (of gescript). De mogelijkheid om een xorg-extensie hiervoor te schrijven wordt momenteel onderzocht, zodat de Hybrid voordelen ook op linux beschikbaar komen.

Installeer nooit de nvidia drivers voor deze kaart (ook niet die uit de repo's). De Acer heeft via de bios de mogelijkheid om alleen de Intel grafische kaart te gebruiken. Ik heb deze optie gebruikt om Ubuntu uberhaupt te kunnen installeren. Aangezien ik niet meer game (en een laptop daar nooit voor zou gebruiken) maakt het voor mij niet veel uit dat ik de Gforce mis en anders kan ik altijd nog voor Bumblebee gaan.

Dit Hybrid-linux-ongemak geldt voor alle Hybrid combinaties (ook die van AMD, maar ook alle andere merken laptops). Indien je via het Bios 1 van de grafische kaarten niet kunt uitschakelen ben je of helemaal het bokje (dan kan je beeld in sommige gevallen vergeten), of je moet dus prutsen met third party development.

1080P films spelen overigens op de intel nog steeds vloeiend af, maar dat heeft meer te maken met de I5 die erin zit dan met die kaart neem ik aan.

Dus gamers onder linux, be warned. Game je niet, dan kun je ook 60 euro uitsparen door een Intel only laptop te kopen.

Wat ik jammer vind is dat Tweakers.net in zijn best buy guide niet met zulke zaken rekening houdt. Een vergelijkbare (maar overal uitverkochte http://tweakers.net/pricewatch/287203/asus-k53sc-sx075v.html werd in de Best Buy guide van oktober 2011 tot beste basisnotebook gekozen, maar die heeft hetzelfde probleem, Hybrid Technology. Daar mag Tweakers toch best iets over zeggen, voor principiele linuxgebruikers kan zoiets een no go zijn.

Zie ook http://tweakers.net/revie...y-guide-oktober-2011.html

Heb jij ook een Acer Aspire 5750G-2434G50MN?

Interessant dat je deze laptop gekozen hebt voor Linux. Ik heb inderdaad hetzelfde probleem gehad met mijn asus netbook met nvidia ion2 en intel gma. Toen toch maar besloten windows 7 weer te installeren. Een gma3150 kan echt geen HD weergeven op een comfortabele beeldsnelheid.
Hm ik heb dezelfde laptop gekocht 20 aug 2011, zelfde type alleen niet de (G) en mis ik de geforce gt520m (baal ik zelf wel van?) , maar alleen de intel graphics 3000. Tevens weet ik niet wat jij bedoelt met HD neliz? maar 1080p films draai ik zeer vloeiend aangesloten op een 117cm plasma. Tevens heb ik linux als 2e keus met opstarten, ook nog geen problemen gehad.