OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB Review

450SL 22 december 2012, 1.057 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB

Pluspunten

• Klein, zeer snel, zeer stil en zeer koel.

Minpunten

• Betrouwbaarheid is ZEER slecht

Ik kocht deze SSD voornamelijk omdat ik een stille, snelle, koele, lang levende drive zocht voor mijn nieuwe PC.

Op 9-7-2011 ge´nstalleerd. Hij is zeer stil en maakt helemaal geen geluid, zeer koel en ook zeer snel. Alleen het lange leven is niet helemaal gelukt op 9-11-2011 crashte het systeem. Daarna kon ik nog 1 keer een back-up terug zetten, maar op 10-11-2011 was het gebeurd met de schijf en deed hij helemaal niets meer.

Onder garantie een nieuwe gekregen, maar het vertrouwen in deze SSD is wel gezakt moet ik bekennen. Ik dacht dat zo'n ding veel betrouwbaarder is dan een HDD, maar ik heb nu al zo'n 15 jaar HDD's in gebruik en nog nooit een crash gehad.

Opvallend is trouwens ook dat deze SSD's als de PC standby gaat toch hetzelfde stroomverbuik houden, waardoor het geheel ook als de PC slaapt als snel 30-35 watt gebruikt. In vergelijk een HDD gaat uit en het stroomverbruik van de PC zakt naar zo'n 1 a 2 watt, als je hem weer gaat gebruiken moet de HDD wel optoeren en dat duurt even maar goed dat valt best mee.

Zou eigenlijk ook van een SSD verwachten dat deze minder stroom gaat verbuiken in standby zeker in deze tijd van energie bewustzijn!!

Op 17-12-2012 is ook deze tweede (volledig nieuwe) SSD van OCZ bezweken!!!!! Ik vraag me af of dit nu zo'n slecht product is? Of ik nu gewoon vreselijk pech heb? Of dat er iets anders aan de hand is met mijn mobo? of voeding?

In afwachting van de garantie afhandeling heb ik een Samsung 120gB series 840 (SATA 600) ge´nstalleerd.

EÚn opmerkelijk verschil met de OCZ is dat deze in de slaapstand WEL UIT gaat uit en het stroomverbruik van de PC zakt naar zo'n 1 a 2 watt!

De behuizing van de Samsung is wel beduidend minder Solide en er zit geen bevestigings materiaal bij!

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB?

Ik gebruik al meer dan 1 jaar een 120 GB Vertex SSD en die is nog nooit gecrasht. Ik ben erg tevreden over de prestaties maar onderhoud de schijf regelmatig met WIPER en heb windows ingesteld met SSD Tweaks.

Overigens vind ik je opmerking over "stille drive" een beetje typisch; geheugen modules die geluid zouden maken?
Helaas moet ik bekennen dat de 60 gb die ik heb het al een jaar zonder problemen doet, maar ik er toch voor gekozen heb m'n data op te slaan op een 2,5" hd in een caddy. OCZ blijkt toch minder betrouwbaar te zijn qua schijfleven... Misschien eens kijken naar een hybrid 2,5" de volgende keer? (alhoewel ik daar nog weinig ervaring mee heb)
Een SSD die 30-35 Watt verbruikt :?
Volgens mij is er iets niet helemaal goed aan jouw PC.

(ik heb overigens dezelfde SSD en de PC verbruikt in standby ongeveer 4 Watt)

[Reactie gewijzigd door upje op 6 januari 2012 18:25]

@racinfo: Wiper en SSD tweaks? Ik ken beide niet. Is dat zinvol om die te gebruiken? Ik sla verder geen data op de SSD alleen de programma's staan er op.

@Uppie: Nee, ik bedoel niet dat de drive dat gebruikt, het lijkt meer erop dat de PC niet echt in standby gaat als de SSD eraan hangt, met een HDD eraan doet ie dat wel en dan verbruikt ie 1-2 watt in stanby. Of moet ik ergens iets anders instellen met een SSD? Jij hebt zo'n OCZ en je PC gaat wel echt standby?