Lian Li PC-Q09F Review

Smilezz 6 januari 2012, laatste update op 7 januari 2012, 898 views

Lian Li PC-Q09F

Pluspunten

• Bouwkwaliteit

Minpunten

• Installatiegemak

Kwaliteit voeding Score: 4
Hallo Mensen,

Deze review gaat over Lian Li PC-Q09F behuizing. De behuizing kost iets meer dan 100 euro en bied ruimte voor een Mini-ITX moederbord een 2,5" HDD of SSD en een slim dvd drive. Daarnaast beschikt hij over twee USB 3.0 poorten aan de voorkant samen met een audio- en microfoon aansluiting. De behuizing is standaard uitgerust met een 150 watt voeding.

De behuizing is gekozen op basis van de volgende criteria:
  • Uiterlijk, Hij wordt gebruikt als HTPC in de kamer en met dus een fraai uiterlijk hebben.
  • Mini-ITX, Hij moet klein zijn zodat hij is mij kast past.
  • DVD drive
  • Stil, Ik wil hem zeker niet horen als ik er een film op kijk.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor deze behuizing omdat deze past in het straatje en erg mooi is.

Bouwkwaliteit is waar deze behuizing heel goed op scoort. Hij is gemaakt van metaal en er is geen plastic te bekennen. Aan de boven- en onderkant zitten panelen die vast zitten met elk zes kleine schroeven. Alles voelt zeer stevig aan ziet er goed uit.

Inbouwmogelijkheden zijn er (voor mijn doel) genoeg. Ik gebruik nu een 2,5" SSD van OCZ waar het OS op draait en alle data zit in mijn NAS. Toch is het jammer dat er geen 3,5" hdd in kan want daar had ik er nog een van liggen. Optische drive moet een slim versie zijn. Een drive erin doen gaat wel ten kosten van het uiterlijk want het klepje dat je op de foto ziet is alleen om het "gat" af te sluiten, als er een dvd drive in zit zie je het klepje daarvan. Voor het moederbord is ruimte genoeg om deze netjes te plaatsten. Tevens zit het moederbord hoog genoeg om kabels er onder te doen.

Er zit een standaard fan in de voeding en aan de zijkant van de kast. Het passief gekoelde bord E35M1-I DELUXE van ASUS blijft hierin koel genoeg om alle taken uit te voeren die hij moet doen.

Het kastje verliest echter zijn punten bij het installatiegemak. Als eerste is het dock voor de hardschijf erg krap. De schijf past prima maar het aansluiten van kabels is lastig door de gebrekkige ruimte. Als tweede is de USB aansluiting aan de voorkant niet prettig om aan te sluiten. Als laatste zit de voeding net iets te veel in de weg van de kabels. De kabels kunnen alleen achterlangs om vanaf het bovenste deel naar de onderkant te gaan (van mobo naar HDD en DVD drive). Een verlengstuk voor de voeding kabels is geen overbodige luxe.

De standaard voeding heb ik er uitgehaald om hem stiller te maken. Ik heb een PICO PSU van 80 watt ge´nstalleerd. Hiervoor moest ik wel een gaatje in de achterkant boren zodat er een 12 volt aansluiting erop kon. Dit is een zegen voor het kabelmanagement. Een groot nadeel is dat er een gat zit waar de oude voeding zat, hierop moet ik nog iets vinden.

Het is even knutselen maar dan heb je ook wat. Ik vind het een hele mooie kast die prima doet wat hij moet doen.

Als je nog vragen hebt, post ze dan hieronder. Foto's volgen nog, nu te donker voor mijn crappy iPhone camera.

Grtz,
Martin

Heb jij ook een Lian Li PC-Q09F?

Hoeveel geluid maakt de standaard voeding? En als je er geen DVDdrive in doet zou er dan op die plaats nog een 3,5" HDD passen?
Ik heb geen apparatuur om geluid te meten maar ik vind hem redelijk stil. Hij is bijvoorbeeld stiller dan mijn xbox 360 (oude model) en mijn desktop pc, maar de voeding vervangen door een 100% stille picopsu was wel merkbaar.

Een 3,5" HDD past niet in de dvd slot, het is een slot voor een slim dvd drive. Als je behuizing zoekt waar een 3,5" HDD in past is dit niet de juiste.