Specificaties 1" scherm met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sandisk Sansa Clip+ 8GB Zwart Review

Opinion 12 januari 2013, 13.711 views

Sandisk Sansa Clip+ 8GB Zwart

Pluspunten

• 'drag and drop' in Windows
  • lostless audiobestanden ondersteuning
  • goede kwaliteit audio
  • klein en licht, maar toch lange accuduur
  • spotgoedkoop voor wat je krijgt

Minpunten

• ervaring met slijtage, hoewel ik dit wijt aan de intensiviteit mijn wijze van gebruik

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik heb de Sandisk Sansa Clip + inmiddels enkele jaren in gebruik, dus zal mijn ervaringen met jullie delen.
Edit 12-01-2013: Ik heb mijn oude Sansa Clip helaas moeten vervangen. De jack ingang was aan de binnenkant los gaan zitten, waardoor het signaal aan één kant weg viel. Ook hierbij leg ik de oorzaak bij mijzelf: mijn koptelefoon (Sennheiser HD555) gebruikt een 6.3mm jack, waardoor ik een verloopstuk moet gebruiken. Dit zorgt ervoor dat mijn koptelefoon aansluiting ongeveer 2 keer zo lang is als de MP3 speler zelf, wat voor de MP3 speler een vervelend hefboom effect heeft. Gezien het intensieve gebruik van de speler ben ik nog steeds tevreden en heb ik eenzelfde MP3-speler als vervanger aangeschaft. Ditmaal de 4GB-variant, omdat de uitbreiding via micro-SD voldoende opslagruimte oplevert. Tevens enkele kleine aanpassingen aan de review + toevoeging kopje 'Volume'.

Volume
Na aanschaf van de tweede Sansa Clip+ was het geluid erg zacht: op het hoogste volume niveau was de muziek net aangenaam om naar te luisteren. De vorige speler kon veel harder. Op internet heb ik de oorzaak gevonden: Sandisk heeft het volume op basis van Europese regelgeving beperkt. Dit is makkelijk op te lossen door de landinstellingen aan te passen naar 'rest van de wereld' in plaats van 'Europa'. Dit heeft verder geen gevolgen, behalve dat je nu bij instellingen een optie krijgt om de gehoorsbeveiliging op te heffen.

Featureset
Het opslaggeheugen is uit te breiden via micro-sd. Mijn eerste speler beschikte over een interne opslagcapaciteit van 8GB, maar bij het vervangen heb ik gekozen voor een 4GB variant. Micro SD geheugen is immers vaak goedkoper dan intern geheugen. Als ik verder wil uitbreiden kan ik een grotere micro-sd kaart gebruiken.

De microfoon is verrassend goed. Ondanks de geringe grootte weet hij de audio goed ruimtelijk op te nemen. Wat je opneemt is duidelijk terug te horen, geen chaos van geluiden. De kwaliteit van de opname is niet in te stellen. Ik zou persoonlijk geen album willen opnemen met deze microfoon, maar dat moet ook niet je bedoeling zijn, al helemaal niet in deze prijsklasse.

Beeldkwaliteit
Het beeldscherm is aan de kleine kant, maar de MP3speler zelf is dan ook kleiner dan een luciferdoosje. Ook qua kleuren is het zo sober mogelijk, meer kleuren dan blauw en geel kan je niet weergeven. Gelukkig is het beeldscherm fel in te stellen, zodat ook in de zon alle tekst goed leesbaar is.

Geluidskwaliteit
De belangrijkste reden waarom ik deze MP3speler heb aangeschaft is de geluidskwaliteit. Ik gebruik de MP3speler vooral in combinatie met een Sennheiser HD555 en vind dat het geluid aangenaam weergegeven wordt. Het geluidsbeeld is niet 100% neutraal. Ik ben geen expert op audio gebied, maar ik vind dat het lage gedeelte iets sterker wordt vertegenwoordigd dan neutraal, maar het is absoluut geen boom-box. Persoonlijk vind ik het een prettig geluidsbeeld.
Als ik een tijd naar een andere audiobron heb geluisterd (bijvoorbeeld audio output van m'n laptop), vind ik het nog steeds een verademing om dit apparaatje weer te horen.
Als je wilt kan je natuurlijk kiezen uit allerlei equalizers, maar daar ben ik geen fan van. Bovendien speelt het apparaatje ook FLAC bestanden e.d. af, zonder gedoe of omzetten.

Bouwkwaliteit
Dit dingetje is net een ouderwetse Nokia: simpel, van plastic en niet kapot te krijgen erg degelijk. Meer heb ik er niet over te zeggen.

Ergonomie
De gebruiksvriendelijkheid van dit apparaatje is erg goed te noemen. Voor de meest gebruikte functies is een specifieke knop (harder, zachter, volgende, vorige, pauze, menu etc.) zonder dat er onnodige knoppen op zitten. Je hebt snel door waar je moet zijn en kan zonder te kijken moeiteloos zaken regelen.

Mobiliteit en accuduur
De Sansa+ is een enorm klein en licht apparaatje met achterop een stevige clip, waar altijd wel een praktische plek voor te vinden is. De accuduur is uitstekend, denk hierbij aan meer dan 8 uur op 1 lading.

Heb jij ook een Sandisk Sansa Clip+ 8GB Zwart?

Mooi dat de kwaliteit van de microfoon beschreven wordt, 4 sterren
Je verwijt het loszitten van de jack aan jezelf. Dat is niet juist. Ik heb inmiddels 3 sansa clips aangeschaft (voor mijn kids en mijn echtgenoot), maar alle drie hebben we kunnen wegdoen vanwege een loszittende jack, waardoor het signaal wegviel. In eerste instantie dacht ik aan onzorgvuldig gebruik door mijn kinderen, maar mijn man had hetzelfde euvel terwijl hij hem heel weinig heeft gebruikt. Ik stap dus nu over op een ander merk. Jammer, want de speler op zich voldoet prima!
Hoe lang is de gemiddelde accuduur?
De accuduur weet ik niet precies, maar ik luister elke dag van en na werk (1 uur+ per rit) en doe weken met een enkele lading.
Ik zal binnenkort eens bijhouden hoe lang hij het volhoudt
Hoe is de structuur van muziek zoeken? Via mappen of artist/title/album (ID3v2 tag).

Ik heb zelf vooral een ordening op mappen gedaan terwijl de tags nog wel eens ontbreken of niet goed zijn. Ik prefereer dus een mappenstructuur.
Bij de structuur heb je het beste van twee werelden: de keuze om te navigeren door de folder structuur, maar je kan ook kiezen voor artiesten / albums etc. Iets wat ik zelf ook erg belangrijk vind! Het is niet alsof je eenmaal de keuze moet vastleggen, er zijn gewoon meerdere 'ingangen' waar je uit kan kiezen
Thanks voor de snelle reactie! Ik overweeg nu nog 4 of 8GB, aangezien 4 op korte termijn voldoet en het geheugen uitbreidbaar is.

Met hoeveel GB kun je het apparaatje uitbreiden? Ik kan dit nergens echt vinden.
De grens weet ik niet, maar heb er zelf 8GB als micro sd in zitten.
Ik heb hem uiteindelijk ook aangeschaft met een 16GB microSD kaartje erbij.

Op zich werkt het goed, alleen zorgt het kaartje ervoor dat de database bij elke keer dat ie opstart vernieuwt moet worden. Ik heb er 4,5GB aan muziek op gezet en dit kost het apparaatje om en nabij 15 minuten. Dat is echt onacceptabel lang.

Verder prima dingetje! Alleen bovenstaande zorgt ervoor dat ik binnenkort Rockbox ga proberen.
Bij mij vernieuwt hij de database alleen als hij aan de computer heeft gehangen of de sd kaart er uit is geweest.
@Hinse, benieuwd of het nu beter gaat met Rockbox? Ik heb hier een 32GB microSD in gehangen met +/- 8GB aan muziek op het kaartje en een paar GB op het interne geheugen en dat ging soepel. Wel een class10-kaartje wat wellicht scheelt in snelheid (deze).
Prima review, mogelijke extra zou Rockbox kunnen zijn als je dit al eens gedraaid hebt :)

[Reactie gewijzigd door SGS op 8 oktober 2012 18:56]

Heb Hinse via DM nog gevraagd of het probleem zich voor bleef doen, dit was niet het geval (dus alleen na bestandsoverdracht of verwijderen micro-sd). Ben zelf ook nog wel benieuwd naar Rockbox, maar persoonlijk vind ik de bediening van dit apparaatje zo simpel en intuïtief, dat ik nog niet veel redenen heb kunnen bedenken om het niet zo te laten :) Misschien dat jij me kan overtuigen?
Heb jij nog de Samsung microSDHC 32GB Class 10 gehaald ???

en deed je 32 GB kaart gelijk of moest iets nog doen. en welke model heb ?
Ik heb recent zelf ondervonden dat je m wel moet instellen op MSC om de goede weergave van je eigen mappen te krijgen. Dan moet je eerst je huidige muziek van de speler verwijderen/kopieren naar je computer. En dan erop nieuw op te zetten nadat je dit hebt aangepast: Settings/System Settings/USB Mode, aanpassen naar MSC
Hoe is je FM-ontvangst? Mijn pasgekochte gaat op basis hiervan op RMA. Één minuut na afstemmen is het signaal volledig weg, moet dan radio uit/aan zetten of opnieuw tunen, dan blijft signaal weer max. een minuut geldig.
Zelf gebruik ik de FM radio niet, maar heb wel eens uitgeprobeerd: werkt gewoon goed. Signaal kwam sterk over en ontstond niet ineens ruis
gedurende de Top2000 heb ik 'm eens geprobeerd, maar alleen de zenders die op de mast vlak bij mijn huis zitten, kwamen door. Op de frequenties van 3FM en Radio2 kon ik nog geen eens herkennen dat er een zender zat, pure ruis. M'n telefoon heeft geen probleem met die zenders.

maw ik vind de radio volstrekt waardeloos.
Ik snap niet dat iedereen zo te spreken is over de geluidskwaliteit van deze speler. Omdat iedereen hier juist dat zo goed vindt, heb ik deze speler gekocht, maar het viel toch wel tegen. Ik had hier voor een iAudio 7 (niet kapot te krijgen, behalve in Nepal) en gebruikte daarbij dezelfde oordopjes; ik zweer je dat die echt vele malen beter klonk. De presets van de equalizer zijn echt waardeloos...
Neutraal staat voor veel mensen niet gelijk aan goed. Veel consumenten prefereren een "warm" geluid, dus met nadruk op bass. Vandaar dat die crappy Beats By Dre ook zo goed verkoopt. ;)
Ik ben geen audiofiel, maar als ik de afwijking t.o.v. 'neutraal' zou moeten beschrijven, is het inderdaad iets warmer gekleurd. Het is echter absoluut geen boom box! Ik vind dat de speler het hoog en midden erg goed weergeeft. Je moet natuurlijk wel een goede koptelefoon gebruiken.
Ik heb met dit spelertje een keer versteld gestaan van de ruimtelijke weergave. Ik had hem toen aangesloten op de Little Dot MKIII buizen koptelefoonversterker i.c.m. Senheiser HD555 en daar een .flac bestand van een concert op afgespeeld. Je kon horen hoe groot de zaal was en waar de spelers zich bevonden.
Ook uit tests blijkt dit spelertje een kwalitatieve versterker in zich te hebben. iAudio is natuurlijk niet de slechtste concurrentie op de markt..
Ik vind persoonlijk de Sansa Clip zeker "perfect" klinken gezien z'n prijs en afmetingen. Maar als ik het vergelijk met de output van m'n telefoon (Nokia 808) mist ie vermogen. De Sansa klinkt lekker fris, en op in-ear dopjes is de bas wel OK. Maar zodra je switched naar een betere bron merk je dat de bas totaal geen definitie had.

Als je een iets grotere koptelefoon aan de Sana hangt, dan wordt de bas veel minder. Dit kan je natuurlijk met de EQ compenseren, maar ik heb het idee dat het geluid in z'n geheel minder goed wordt wanneer ik de EQ inschakel. (dat dus ook de hoge tonen flink veranderen als ik 1 stapje erbij doe op de bas.) Dit is ietwat moeilijk te vergelijken omdat het volume altijd lager wordt zodra je de EQ inschakeld (om clipping te verkomen).

Als bron voor bv een versterker doet de Sansa het idd best goed, maar is dat relevant?
Kan je de nummers ook in categorieën verdelen?
De speler kan inderdaad gebruik maken / navigeren op basis van categorieën, zoals je dit bij een ID3-tag tegenkomt.
+2 zeer goede review!

Zocht een goede speler voor tijdens krachtrainingen (45 minuten ijzer tillen kan erg saai zijn). Wilde eigenlijk voor de 8gig gaan, maar neem je suggestie over en ga voor de 4 gig en stop daar een microsd in dat ik nog heb liggen.
Bij het voegen van mappen op het apparaat.
Crasht deze wanneer ik kies om een liedje af te spelen die in een map zit.
Bij 'losse' liedjes is het geen probleem.

Iemand ervaring hiermee? Hoe doen jullie dat met mappen?
Dat herken ik helemaal niet. Ik werk ook 'gewoon' met een mappenstructuur, bijvoorbeeld ieder album een eigen map en dit werkt zonder problemen.

Heb je:
- speciale leestekens in de naam van de map?
- een erg lange naam gegeven aan de map?
- andere bestanden in die map staan dan muziekbestanden, bijvoorbeeld een foto van de album hoes?
- ?