Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 48 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Hercules XPS 5.1 70 Slim Review

micbro777 18 januari 2012, 3.350 views

Hercules XPS 5.1 70 Slim

Pluspunten

• Goede prijs-kwaliteit verhouding
  • Mooi geluid
  • Strak design
  • Goede features

Minpunten

• Mogelijke problemen met de bas op de computer
  • (te) licht bedieningspaneel

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Waarom juist deze set gekocht?
Ik heb al een tijdje zitten denken aan een 5.1 setje voor mijn computer, wii en tv in één.
Na wat rondspeuren hier op tweakers zat ik vooral te denken aan de Logitech X-530 en de Logitech Z-506. De logitech X-530, omdat ik daar de 2.1 set al van had en ik daar erg tevreden over was.
Over deze set was op tweakers nog geen review te vinden dus bij deze schrijf ik deze.

Makkelijk aan te sluiten, maar dan...
Zoals de titel van dit stukje al noemt, was alles makkelijk aan te sluiten, gewoon kleurtjes matchen en aansluiten, kind kan de was doen.
De kabels zijn naar mijn mening lang genoeg,
-center speaker: 2,20m
-speakers voor: 1,75m
-speakers achter: 4,40m
Deze kunnen allen nog verlengd worden.

De 'maar' kwam toen ik het setje ging uittesten op mijn computer.
Het geluid klonk helder, maar er was vrijwel geen bas, ookal heb ik de bas vol open gezet.
Het werd nog vreemder toen ik windows (windows 7) een test liet doen en de bas het opeens heel goed deed!
Uiteindelijk aan de praat gekregen door foobar2000 een component te geven (channel mixer) die er voor zorgt dat alles wel naar behoren werkt. Nu is het probleem dat alle andere programma's die geluid uitzenden nog geen goede bas geven... Wat dat betreft vraag ik hierbij ook om hulp van iemand die hier meer verstand van heeft. Bij de set zit gen CD om drivers te installeren en op de site van Hercules heb ik ook geen drivers hiervoor kunnen vinden... Mocht iemand weten wat hieraan gedaan kan worden hoor ik dat graag ;)

Features
Wat voor mij een belangrijk criterium was, was dat de speakerset ook een mp3 speler of in mijn geval mijn tv/beeldscherm als input kon gebruiken, naast mijn pc. Dat kan deze doordat er aan de achterkant van het bedieningspaneel een lijn in zit. Hiervoor is zelfs een knopje gemaakt die ervoor zorgt dat je van 2.1 naar 5.1 kan en terug, dit geld alleen voor de lijn ingang achter in het bedieningspaneel en niet die van de standaard aansluiting. Let hierbij wel op dat de verleng kabel hiervoor niet is bijgeleverd!

Het bedieningspaneel zelf heeft ook een draai knop die zowel het volume kan regelen als de bas en zelfs dient om de set in slaapstand te zetten, waardoor het nog maar 1W stroom verbruikt!
Aan de voorkant van het paneel zitten een microfoon aansluiting en koptelefoon aansluiting.
Het nadeel van het bedieningspaneel is wel dat ie erg licht is en daardoor snel door de kabels mee gesleurd word, omdat de kabels zwaarder zijn dan het paneel zelf.

De kabels zelf kunnen ook makkelijk verlengt worden door er een verlengstukje tussen te zetten.
Dit had ik niet verwacht omdat de set niet duur is.

Qua vermogen zit het ook wel goed;
-Voorste speakers: 2x 7,5W
-Achterste speakers: 2x 7,5W
-Center speaker: 15,5W
-Subwoofer: 25W
Totaal 70W met een max van 140W
Hierbij hoort een frequentie bereik van 30Hz-20.000KHz, wat vergeleken met de concurrentie erg goed is.

Als laatste heeft de center speaker nog als feature dat je hem gemakkelijk boven op je LCD en misschien zelfs LED scherm kunt zetten, met een soort klem.
Je kan hem ook op een vlakke ondergrond plaatsen.

Het geluid
Waar iedereen op heeft zitten wachten is natuurlijk hoe het geluid is.
Die is (naar mijn mening) erg goed, helder geluid met een goede bas die niet te rommelig is maar ook niet weg valt bij de rest van het geluid. De bas is natuurlijk wel te verstellen en kan dus naar eigen wens worden verstelt.
Wat wel belangrijk is, is dat je de afstand van de speakers redelijk in verhouding houd, anders vallen de achterste speakers in het niet, vanwege de afstand.
Als de speakers aan staan (niet in standy) maar geen geluid afspelen hoor je wel een kleine ruis, dat kun je tegengaan door de set volledig uit te zetten, wat wel de settings reset van het bedieningspaneel, of door de set in standby te zetten. Je zou het kunnen zien als storend, of als reminder om hem in standby te zetten :P

Ik heb de speakers getest met wat stevige rock en metal (Dream Theater, Red)in combinatie met wat klassieke muziek (Hans Zimmer muziek uit crysis 2). Hier had deze set geen enkele moeite mee, al weet ik niet hoe het klinkt op vol volume, omdat mijn buren daar niet blij mee zullen zijn :P

Het uiterlijk
Het uiterlijk is zeer goed te noemen. De speakers zijn klein en langwerpig, vallen niet te veel op en zien er best goed uit. De subwoofer heb ik op de grond gezet en heeft doordat de subwoofer speaker naar de grond is gericht ook geen lelijke "gril" nodig ter bescherming. Deze zie je bij mij ook niet erg veel, maar dat is niet omdat ie niet om aan te zien is.

Het oordeel
Mijn eindoordeel is dat deze speaker set een erg goede oplossing is voor mensen die goed geluid willen uit een 5.1 set die niet rond de 300euro kost maar ook geen armzalig rip-off is van de duurdere versies.
Over betrouwbaarheid is nog niet veel te zeggen omdat ik de set op dit moment nog maar 1 dag heb, en zal later, mochten er gebreken zijn, deze review bijstellen.

Wat de bas betreft op de PC, ik verwacht dat met de juiste software zou alles helemaal naar behoren moeten werken.
Als er nog vragen zijn of ideeen om de review te verbeteren hoor ik het graag!

Update:
Ik heb nu na ongeveer een week gebruik gemaakt te hebben van deze speaker set besloten hem terug te brengen.
Nadat ik mijn drivers had geupdate deed de bas het zelfs in foobar niet meer goed..
Aangezien ik afgelopen week vele uren heb gezocht naar oplossingen voor het probleem en dat me niet is gelukt heb ik een nieuwe, andere set besteld om daarmee te testen of het niet gewoon aan mijn computer ligt.

Na de tweede set (philips SPA5300) getest te hebben bleek dat deze ook de bas niet goed deed.
Voor mij is het nu dus wel duidelijk dat het probleem bij mijn computer ligt.
Vermoedelijk ligt het aan windows, maar dat is niet helemaal zeker.
Mocht iemand nog een oplossing hebben voor dit probleem, laat het mij dan aub weten :)

• Samsung syncmaster p2270HD
  • Cowon i9
  • Windows 7 32bit

Heb jij ook een Hercules XPS 5.1 70 Slim?

Heb je op zijn minst je audio drivers opnieuw geinstalleerd via de site van je audio fabrikant? =,=

MAAR is het probleem ook bij je TV / wii dan weet ik het ook zo 1,2,3 niet en zou ik je speaker set de schuld geven.
Drivers heb ik opnieuw geinstalleerd, via realtek (ik neem dat de kaart daarvan is, hij zit op mijn moederbord vast(foxcon moederbord)

Wii en TV zijn helaas niet heel goed om te luisteren of de bas het goed doet aangezien ik de bass settings niet kan aanpassen :S
Heb wel op internet gevonden dat meer mensen dit probleem hebben en die zeggen dat het aan windows 7 ligt, omdat ie het bij windows xp wel goed doet...
Helaas heb ik zelf geen windows xp meer liggen om dit uit te testen :S
het is wel vreemd dat je de audio bas niet werkend kreeg?

ik heb diezelfde set en aangesloten op mijn tv,mediaspeler,laptop.
dit is aangesloten via 3.5mm-aux en dan naar een scart switch paneel om gemakkelijker de audio input te selecteren.

daarnaast heb ik via dit geen probleem met de bas, omdat deze voor mij gewoon werkt.

ik heb hem niet aangesloten op mijn pc via de 3 kabels.
dus voor pc kan ik de bas niet testen.

mijn laptop is een: asus n76vz.

hierop kan ik de bas instellen via maxx audio master. (win8.1/win10)

de bas werkt zo prima.

ik heb gemerkt dat via tv de beste bas rond de 40-70% licht via paneel.