Sandisk Sansa Clip+ 4GB Wit Review

ReVision 6 januari 2012, laatste update op 6 januari 2012, 2.063 views

Sandisk Sansa Clip+ 4GB Wit

Pluspunten

• Klein en licht
  • Helder scherm
  • Interface
  • Geluidskwaliteit
  • MicroSD slot

Minpunten

• Radio werkt niet altijd even goed
  • Beperkte Playlist mogelijkheden
  • Batterijduur

Geluidskwaliteit Score: 5

- Conclusie
- RockBox

Specificaties
- Supports MP3, WMA, Audible, Ogg Vorbis, FLAC, Audiobooks and Podcasts
- Expandable microSD and microSDHC memory card slot.
- Digital FM tuner with 40 presets.
- Long-life, rechargeable battery up to 15 hours of continuous playback
- Built-in microphone to record your thoughts on the go
- Large, bright (OLED) screen with a simple user interface.
- Solid state flash memory for skip-free playback of music
- A wearable clip for hands-free

Voor de volledige specificaties klik hier

Out the Box

De Sandisk Sansa Clip+ wordt geleverd in een klein compact doosje.
Bij het openmaken kom je de volgende accessoires tegen.
- Sansa Clip+
- Oordopjes
- Usb kabeltje
- Handleiding

Wat direct opvalt is hoe klein de Sansa Clip+ is, ook is hij met slechts 26gram ontzettend licht. De speler is klein en licht genoeg om aan mijn eigen In-Ear oordoppen te hangen terwijl ik aan het luisteren ben.

De Sansa Clip+ is gemaakt van plastic maar voelt wel zeer stevig aan. Ook de knoppen voelen prima aan. Het OLED scherm is net als de speler zelf klein te noemen. Echter is hij heel erg goed af te lezen zowel in het donker als in de volle zon.

Verder vind je op de achter kant een clip om hem aan je broek te hangen. Deze zit vast aan de speler en is niet verwijderbaar. Zelf heb ik niet het gevoel dat deze bij mij in de weg zit.

De meegeleverde oordoppen zijn de standaard earbuds zoals je ze bij de meeste mp3spelers/ipods zult vinden. Deze klinken aardig maar je moet er niet veel van verwachten. Ik ga ze zelf daarom ook niet gebruiken.

Ook zit er dus een usb kabel bij, dit is een usb naar mini-usb kabel aangezien de Sansa Clip+ zelf enkel een mini-usb aansluiting heeft. Een nadeel van deze kabel is dat hij heel met 10cm heel erg kort is. Dit is niet voor iedereen een probleem bijvoorbeeld bij een laptop of een pc met een front-usb aansluiting. Echter heb ik bij mijn HTPC enkel usb aan de achterkant en is dit niet te doen. Ik heb daarom een usb verlengkabel moeten kopen.

Als laatst zit er nog een kleine beknopte handleiding bij met redelijk wat informatie.

Features
De Sansa Clip+ komt met een aantal handige features welke je niet op elke andere speler zult vinden.

Radio
Een van deze features is de mogelijkheid om naar radio te luisteren. Bij het selecteren van de Radio optie in het hoofdmenu krijg je een afstelscherm waar je handmatig de frequentie voor elk radiostation kunt instellen. Je kunt vervolgens verschillende zenders opslaan om voortaan direct te gebruiken. Ook een leuk en soms handig onderdeel van de radio is de mogelijkheid om het op te nemen. Tijdens het afspelen kun je gemakkelijk in het menu klikken op Record en de radio wordt opgenomen tot je het stop zet. Vervolgens kun je het gemakkelijk op elk moment weer terugluisteren. Opnames zijn in .wav formaat.

Ondanks alles werkt de radio functie niet altijd even goed, het geluid is vaak van mindere kwaliteit en het is soms lastig om een goed signaal te vinden zonder ruis. Verder hem je enkel de beschikking over FM, voor de mensen die ook naar AM zenders willen luisteren zit AM er helaas niet in.

Voice Recording
Naast radio opnemen is het ook mogelijk om je eigen stem op te nemen.
De microfoon bevind zich aan de achterkant van de speler bovenaan de clip.
Opnemen werkt gemakkelijk en effectief via het spraak menu. het opgenomen geluid is redelijk helder en prima te noemen. Net als bij de radio worden de opnames als .wav opgeslagen.

slotRadio
slotRadio is een MicroSD gemaakt door Sandisk, deze MicroSD bevat een +/- 1000 voorgedefineerde nummer. Deze nummers zijn in willekeurig volgorde en dit kan niet worden aangepast ook kun je de nummers niet in een playlist zetten maar worden afgespeeld als een Radio zender. Dit kaartje wordt echter standaard niet meegeleverd met de speler.

Audiobooks/podcasts
Ook een belangrijke features van de Sansa Clip+ is de mogelijkheid voor audiobooks en podcasts te beluisteren. Beide hebben een eigen menu in het muziek menu en zijn daarom makkelijk te vinden. Zowel audiobooks als podcasts onthouden de luisterpositie zodat je later gemakkelijk verder kunt luisteren waar je bent gestopt. Verder heb je bij audiobooks de mogelijkheid om de snelheid aan te passen. Dit kan in 3 standen, slow, normal of fast.

MicroSD
Waarschijnlijk de belangrijkste feature en de reden dat zowel ikzelf als veel andere mensen voor de Sansa Clip+ kiezen, is de mogelijkheid om het geheugen d.m.v. een MicroSD kaartje uit te breiden. De Sansa Clip+ ondersteund vrijwel elk microsd kaartje en is door mij zelf getest met een 32GB MicroSDHC Class 4 kaartje.

Hierdoor kun je heel gemakkelijk en zeer goedkoop het geheugen enorm uitbreiden.

Besturing en Interface
De besturing van de Sansa Clip+ is gemakkelijk en duidelijk te noemen. Knoppen zitten waar je ze verwacht en je ondanks dat het apparaat weinig knoppen heeft mis je er nooit een.

Op de zijkanten/bovenkant vind je slechts drie knoppen. Rechts boven vind je de powerbutton en op de zijkant vind je de volume + en – knoppen.
Aan de voorkant bevinden zich 6 knoppen. Direct onder het scherm aan de rechterkant vind je de homeknop en daaronder vind je gegroepeerd de Play, Vorige, Volgende, Optie en Enter knop. De Play en Optie knop kunnen tevens als naar Boven en Beneden knop functioneren

De interface van de Sansa Clip+ is simpel en effectief te noemen. In het hoofdmenu vind je 5 menu om uit te kiezen.
- Muziek
- slotRadio
- Radio
- Spraak
- Instellingen

Elk menu spreekt voor zich en alles is logisch ingedeeld, ik heb nooit het probleem gehad dat ik iets niet snel kon vinden of de handleiding erbij moest pakken. Navigeren doe je met de Boven, Onder, Volgende en Vorige knop en menu's openen doe je met de Enter knop.

Verder kun je de speler op hold zetten door de home knop 5 seconden ingedrukt te houden. Ontgrendelen gaat op dezelfde manier.

Muziekbeheer
Muziek kan je gemakkelijk van PC naar de speler kopiŽren, de speler wordt herkend als externe schijf en je kunt al je muziek gewoon copy/pasten of simpel weg er naartoe slepen.
Er is hiervoor dus geen extra software nodig je kan dus gemakkelijk op elk systeem je collectie snel uitbreiden of wijzigen.

Het afspelen van de muziek is redelijk simpel, via het menu muziek kun je kiezen voor een aantal selecties zoals, Artiest, Album, Nummer, Genre, Playlist of Alles. Een belangrijkste toevoeging hierop is de mogelijkheid voor Folder Playback. Hierdoor kun je volledige folders naar de speler kopiŽren en vervolgens gemakkelijk door de folders bladeren en direct een hele folder laten afspelen. Dit is voor mij zeer handig aangezien ik alles per album op mijn pc heb gesorteerd maar niet al mijn tags volledig zijn. Het bladeren door de folder gaat redelijke snel, echter als je veel folders hebt zoals ik +100 dan kan het even duren om bijvoorbeeld een folder die onderaan de lijst staat te benaderen.

Het maken van een playlist op de speler zelf is redelijk simpel maar wel erg beperkt. Zo is er maar een enkele playlist te maken genaamd “Go List” hier kan je direct nummers aan toevoegen, echter kan je vervolgens geen nummers verwijderen of de volgorde veranderen. Om meer playlists te maken en om de afspeel volgorde te veranderen/nummers te verwijderen zul je de speler aan de PC moeten koppelen.

Geluidskwaliteit
Voor velen waaronder mijzelf is geluidskwaliteit erg belangrijk. De Sansa Clip+ wordt door velen omschreven als een van de weinige spelers (samen met Cowon) met echt goede geluidskwaliteit.

Waar even rekening mee gehouden moet worden is het kiezen van de regio. Vrijwel alle regio's hebben een volume limiet. Als je kiest voor North America dan heeft hij dat niet.

Het geluid is erg precies en analytisch te noemen, zo kun je erg goed de verschillende instrumenten horen en scheiden. Ondanks de analytische toon van het geluid blijft ik het wel een warm en comfortabel geluid vinden. Zowel de hoge als midden tonen zijn mooi helder maar nooit echt overdreven. De lage bass tonen zijn sterk en diep. Echter is een belangrijk deel hiervan dat een goede koptelefoon of goede In-Ears gebruikt worden om het geluid echt tot zijn recht te laten komen.

De Sansa Clip+ heeft een 5bands Equalizer met een 10tal vooringestelde waaronder de belangrijkste:
- Rock
- Pop
- Jazz
- Klassiek
- HipHop
- Dance

Ook kan je via de optie aangepast de equalizer zelf afstellen naar je eigen smaak. Een nadeel hiervan is dat alleen de huidige instelling wordt onthouden. Je kan niet meerdere instellingen opslaan.

Verder vind je ook nog de optie ReplayGain in de instellingen, dit is bedoeld als geluidnormalisatie en zorgt dat het volume nooit te hoog komt. Wat het anders maakt dan een standaard volumelimit is het feit dat het er voor zorgt dat alle nummers op hetzelfde volume worden afgespeeld. Zo worden erg luide nummers wat zachter afgespeeld maar erg zachte nummers worden weer iets harder afgespeeld. Zo is altijd al je muziek van hetzelfde volumeniveau.

Batterijduur
De batterijduur van de Sansa Clip+ is een klein beetje teleurstellend. Specificaties van de fabrikant zeggen 15uur. Echter kom ik standaard uit op rond de 12-13uur en met de equalizer aan kan dit nog lager uitvallen.

Nu is dit natuurlijk niet heel raar aangezien het formaat van de speler er nooit een grote batterij in zal passen. Van mij had het apparaat wel een klein beetje groter gemogen al is het enkel voor de ruimte van een grotere batterij.

De Sansa Clip+ is een zeer krachtige player met een grote hoeveelheid aan features en mogelijkheden. De geluidskwaliteit icm de Equalizer is echt een van de beste die ik heb gehoord in een portable player. Muziekbeheer is makkelijk en effectief en heeft genoeg afspeelmogelijkheden en belangrijk een MicroSD slot. Nu zijn er natuurlijk wel wat mindere punten zoals de soms matige radiokwaliteit de beperkte playlist mogelijkheden en de batterijduur. Echter met een prijs van 40euro voor het 4GB model (2GB 30euro) en de mogelijkheid om goedkoop het geheugen via MicroSD uit te breiden maakt dit tot een zeer betaalbare en uitstekend presterende speler.

Rockbox
Rockbox is een stukje firmware als vervanging van de standaard firmware van de Sansa Clip+
Hiermee komen er een stuk meer features en mogelijkheden op de speler. Ook zou de batterijduur erdoor wat kunnen worden opgeschroefd.

Zodra ik dit zelf heb getest zal ik hier nog een stukje over schrijven.

Heb jij ook een Sandisk Sansa Clip+ 4GB Wit?

Je hebt dus daadwerkelijk een radio? Ik heb 3 mp3-spelers gehad van Sandisk, allemaal uitstekende apparaten maar op geeneen zat er een radio bij, ook al werd die wel geadverteerd :S

(Sansa Express, Sansa Clip, Sansa e250)
Vreemd, want ik heb zelf ook een Clip, dus de voorloper van deze in ik heb gewoon een radio optie erop zitten hoor.

Nette review, zijn echt prima apparaatjes. Hoe zit het met de stevigheid van de clip op de achterkant?
Lijkt die er een beetje knap op te zitten? Mijn clipje is namelijk spontaan "verdwenen" en ik krijg nu als het goed is een nieuwe van meneer Sansa. Maar is natuurlijk altijd handig om te weten in verband met een eventuele upgrade.
De Clip zit goed vast met een stevige veer. Van gooien of vallen zal de clip niet los gaan daar moet je echt je best voor doen om die eraf te slopen.

Overigens is deze clip dus niet los te maken zoals bij het vorige model, mocht je het voor elkaar krijgen om hem er af te slopen dan kan je geen nieuwe plaatsen zonder echt te moeten knutselen.
Jazeker er zit een FM radio op, anders kan ik er ook moeilijk over schrijven ;)

Overigens kan ik over de andere genoemde Sandisk apparaten weinig zeggen want die heb ik nooit gehad.

[Reactie gewijzigd door ReVision op 6 januari 2012 15:15]

Mooie review met alles er op en er aan.

Ik vind het wel jammer dat er geen meter bij de verpakking zit,
dat had je precies kunnen meten hoe groot hij is ;-))
Ik heb zelf de zwarte versie (4GB) en ik moet zeggen dat rockbox er goed op werkt, vind het fijner werken dan de originele firmware.

Ook een goede review trouwens voor zo'n kleine MP3 speler.

En inderdaad hij is goed stevig, heb dat ding zelf ook een keer hard laten vallen perrongelijk.

[Reactie gewijzigd door Winkey op 7 januari 2012 13:04]

Goede mp3 speler heb er 2 gehad. Beide keren is de clip er afgebroken. Niet hardhandig mee gedaan..