Samsung RV520-S01NL Review

bhillen 6 januari 2012, laatste update op 6 januari 2012, 1.441 views

Samsung RV520-S01NL

Pluspunten

• Goede batterijduur
  • Krachtige processor
  • Prima bouwkwaliteit
  • Mooie all-round laptop
  • Zo stil

Minpunten

• Samsung software
  • Toetsenbord niet geheel gecentreerd
  • Als ik klep dicht doe gaat laptop slapen (niet veranderbaar in config)

Inmiddels heb ik deze laptop al een aantal maanden in me bezit en heb ik er nu genoeg ervaring mee om er een oordeel over te vellen. Bij het installeren van Windows 7 krijg je gelijk ook allerlei "handige" software van Samsung erbij. Naar mijn mening is het minder dan bijvoorbeeld Toshiba erbij geeft en heeft de software nog best wel eens wat toegevoegde waarde. Nadat Win geïnstalleerd was kreeg ik de hele tijd bij opstarten een update screen die ik moest sluiten in de task manager, zeer irritant kan je wel begrijpen. "Gelukkig" heb ik hierna een totale vastloper gehad en moest ik Win weer opnieuw installeren. De tweede keer is alles gelukkig goed gegaan en heb ik geen problemen meer gehad met de software, ik laat hun met rust en zij mij maar we zijn geen vrienden. De update manager die de hardware de nodige updates geeft wanneer nodig heeft in 4 maanden 6 updates gehad, die allemaal voor het programma zelf waren.

Verder is deze laptop wat je verwacht van een laptop, hij heeft een fijn beeldscherm dat mooi beeld geeft en een goede helderheid heeft. De resolutie had van mij hoger gemogen maar ik verwacht dat niet in deze prijsklasse, en voor de batterij is dat ook vrij goed. Deze batterij is op ze minst gezegd goed te noemen, ik kom een hele dag op school met intensief gebruik (geen grafisch belastende programma's) met één vol opgeladen batterij door. Hiervoor zet ik wel me beeldscherm op ze zwakste stand en doe het beeldscherm uit als ik even inactief ben. Het toetsenbord is vrij uitgebreid, en dat komt het niet ten goede, door de num-pad zitten de normale toetsen iets te ver naar links en type je dus niet gecentreerd, dit is even wennen en zorgt ervoor dat als ik op mijn vriendin der Macbook ga ik zwaar naast zit te typen en op me moeder bezig te lijken die voor elke letter op der toetsenbord moet kijken.

Dit is een prima koop voor iemand die een niet te grote middelmatig krachtige laptop nodig heeft, qua rekenkracht is die top en met 640GB als opslag zal je ook niet snel verlegen zitten om meer. De graphics zijn niet helemaal top maar kan toch SCII spelen op Ultra en Skyrim op High met wat tweaks hier en daar. Ik bezit hiernaast ook nog een reguliere PC en daarom is gamen niet mijn grootste doel en zijn graphics van minder belang. Verder is de laptop bij normaal gebruik echt fluisterstil, of mijn gehoor wordt minder dat kan ook.

nog één puntje van aandacht, misschien ligt het aan de windows versie of aan de samsung energy optimizer, maar ik kan niet instellen dat de laptop niets doet als ik de lit dichtdoe. Dit is denk ik de grootste irritatie want ik wil graag 's nachts downloaden van Steam want ik doe alles legaaltm en ik kan dit maar niet voor elkaar krijgen. Inmiddels heb ik er maar aan toegegeven dat dit niet mogelijk is maar vind het toch een puntje van attentie. Ik houd er echt niet van in mijn beweginsvrijheid gehinderd te worden en het voelt hierdoor alsof ik een niet verantwoordelijk persoon genoeg ben om met een laptop die aanstaat met gesloten klep om te gaan, stel dat ik hem vergeet, wat dan.

Heb jij ook een Samsung RV520-S01NL?

Reviews door de redactie

Dat van die klep kun je regelen in control panel bij de power options.
Zou jij willen kijken of je in de bios kunt aangeven alleen de onboard intel grafische kaart te gebruiken?
Dank je voor je input maar dat is juist het probleem http://imgur.com/wVD1m. ik stuur je zo wel een privé bericht of het mogelijk is.
Je kan wel degelijk instellen dat de laptop bij dichtdoen gewoon doorwerkt. :)
Die opties zijn uitgeschakeld als 'Fast Start' is ingeschakeld (en dan grijs weergegeven) Schakel je 'Samsung Fast Start' uit, dan is alles naar wens te regelen.

Die Fast Start is een Samsung dingetje, en het is erg handig voor iemand die de batterij wil sparen, en toch heel snel weer de boel aan de praat wil hebben vanuit de hybride slaapstand. En ja, het beperkt een paar opties. Maar je kunt het dus uitzetten.

P.S., er zit ook een optie op de RV520 om de levensduur van de accu te verlengen. Dan wordt de lading beperkt tot 80%. Eenmalig moet je daarvoor in de setup iets wijzigen, daarna is het met een paar muisklikken aan en uit te zetten. Het heet battery life extender Bij mij staat het standaard op aan, omdat ik bij normaal gebruik aan die 80% ruimschoots genoeg heb (zeker 4 uur). Verwacht ik langer op accu te moeten werken, dan zet ik het uit. Moet dan wel nog een even aan het stopcontact blijven, om van 80% naar 100% volle accu te komen.

Bij intensieve (grafische) toepassingen kan de accu ook heel hard leeg gaan: de HEMA foto software kan een bedrukte koffiemok van alle kanten in 3D tonen. Ik ging een half uurtje naar de keuken toen die aan stond. Er was een dikke 50% van mijn accu gebruikt, en de ventilator was aan het hyperventileren. Zo krijg je 'm dus binnen een uur leeg.

[Reactie gewijzigd door Tweakyleaks op 1 april 2012 20:01]

Fast start is niet ingeschakeld bij mij, heb echt al alles geprobeerd maar krijg het maar niet voor elkaar om hem aan te houden als ik de deksel dicht doe.

Maak tevens ook gebruik van de 80% instelling voor de levensduur van me accu.
Ik heb zelf ook een RV-520. Standaard HD eruit gehaald en een Crucial SSD geplaats. Slaapstand opties aanpassen kan inderdaad niet. Oplossing: herinstallatie met een schone OEM win 7 image en de productkey van de laptop gebruiken. Battery life extender software is overbodig; in de bios zit deze instelling ook. :)
Zit er aan te denken om er een http://tweakers.net/pricewatch/308884/intel-330-180gb.html SSD in te plaatsen. Wil om en nabij 100 euro eraan uitgeven en vind 180 GB toch genoeg. Hoe zijn de prestaties verbeterd nadat je er een SSD in hebt geplaatst? nog problemen ondervonden?
Prestaties zijn verbeterd. Applicaties starten sneller op. Installaties zijn binnen een paar seconden klaar. Laptop is binnen 10 seconden opgestart en gereed voor gebruik. Ik heb een hd caddy besteld zodat ik de orginele hd in de laptop kan monteren op de plaats van de DVD-R.

[Reactie gewijzigd door willy1986 op 25 januari 2013 13:45]

Ik heb een Samsung 840 serie SSD gekocht, maar hij gaat niet voorbij het install screen "expanding windows files". heb AHCI aan en volgens mij alles correct gedaan. Heb je enige ervaring hiermee?