Sony Ericsson Xperia Neo MT15i Zilver Review

dutchmonk 6 januari 2012, laatste update op 6 januari 2012, 736 views

Sony Ericsson Xperia Neo MT15i Zilver

Pluspunten

• gebruiksvriendelijke interface

Minpunten

• scherm flickert wanneer de backlight wordt gedimd
  • apparaat voelt plastich aan (niet als storend ervaren)
  • bereik valt weg wanneer het toestel tussen hoofd en schouder wordt gebruitk (handsfree bellen ;-) )

Na het toestel ruim 3 maanden te hebben gebruikt kan ik zeggen dat ik er erg blij mee ben het toestel. Hieronder omschrijf ik puntsgewijs mijn oordeel en persoonlijke mening over dit toestel.

Futures
Het toestel heeft voldoende futures aan boord en is via software update bij te werken naar versie 2.3.4.
Minpuntje zijn wat bloatware links (Fifa en tennis) en programma's (McAfee)op het toestel maar deze zijn vrij eenvoudig te verwijderen. Een pluspunt is de goede Facebook integratie.

Bereik
De gevoerde gesprekken zijn van goede kwaliteit. Klein minpuntje is wanneer je zoals ik wel eens het toestel tussen je hoofd en schouder klemt je niet meer verstaanbaar bent voor de ontvanger.

Accuduur
Vergeleken met het vorige toestel dat ik gebruikte (Blackberry Bold 9700) gaat het toestel een stuk minder lang mee zonder opnieuw aan het infuus te moeten om op te laden. Het programma 'JuiceDefend' (light versie is gratis beschikbaar in de Androidstore) zorg ervoor dat je met gemak het einde van de werkdag haalt.

Gebruiksgemak
Persoonlijk vind ik dat het toestel goed scoort qua gebruiksgemak. De walktrough leert je in no time de werking van het apparaat. Ben geen fan van het standaardtoetsenbord. Als Blackberry gebruik was het een flinke stap terug om naar een touchscreen over te stappen. SwifKey X biedt mij de ideale uitkomst, het typen gaat weer een stuk vlotter (een trial versie is te downloaden op de Androidstore). Nadeel van dit stukje software is dat het aardig wat geheugen in gebruik neemt. Voor mensen die veel typen compenseert het voordeel ruim het extra geheugengebruik.

Design, bouwkwaliteit en afwerking
Het toestel ligt erg fijn in de hand. Het toestel voelt niet zo solide als mijn BB Bold maar voor een midrange apparaat is het meer dan voldoende. Zelf heb ik de zilveren versie (oogt een stuk degelijker en strakker), die ik persoon een stuk mooier vind dan de andere kleuren maar dit is een kwestie van smaak.
Een klein minpuntje is wanneer je de backlight dimt via de standaardwidget het scherm regelmatig flikkert wat erg storend is. Jammer want de dimfunctie is vooral 's nacht een toegevoegde waarde voor de ogen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Het toestel is voor een smartphone erg stabiel, in de 3 maanden tijd heb ik 2 maal een harde reboot gedaan. Waarschijnlijk komt dit door de vele applicaties die ik heb uitgetest en vervolgens weer heb verwijderd. Vergelijking met de BB Bold waar ik wekelijks de batterij moest verwijderen voor een harde reboot is dit een hele verademing. Wel is te merken dat het toestel beter blijft reageren wanneer je hem af en toe eens helemaal uit zet.

Opnamekwaliteit
Voor een telefoon ben ik meer dan tevreden over de kwaliteit van de opnames. Groot nadeel is dat het geluid niet is uit te zetten bij het nemen van een foto. Blijkbaar is dit in sommige landen verplicht. Graag had ik de optie gezien om het uit te kunnen zetten. Heb in ieder geval de functie voor het uitzetten niet kunnen vinden.

De meerprijs (ongeveer 50 euro) voor de zilveren versie van dit toestel is voor mij ver te zoeken. Misschien dat Sony dit van de autofabrikanten heeft afgekeken. Verder is de prijs meer dan rechtvaardig voor een midrande toestel.

Onderbouwing / Review
Deze review heb ik geschreven vanuit het oogpunt van een iemand met een midrange budget maar toch een zo goed mogelijk toestel wil hebben. Gebruiksvriendelijkheid, design en degelijkheid zijn voor mij de speerpunten. Dit is de eerste review die ik heb geschreven. Feedback op deze review is daarom ook meer dan welkom.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia Neo MT15i Zilver?

Heb heb je hem al geroot? dit helpt zeker als je kijkt naar de kleine opslag... met root heb je veel meer ruimte
Bedankt voor de tip.

Kan ik dan nog wel steeds op de androidstore?
Hoe kan het zijn dat je inens meer ruimte krijgt als je hem root?
Ja je kunt gewoon op Android Store.
SE instaleert veel onzin apps en dergelijke waardoor er ruimte wordt verloren. Met ROM heb je gewoon een "kale" OS.

nog wat typfouten:
Futures
moet zijn
Features
Kan je ook nog de origine ROM terugzetten na het terugzetten van een custom MOD?
Jip dat kan.. gewoon de orginele ROM weer downloaden en instaleren :)
Ik wacht eerst even de officiŽle update naar Ice cream af, als dat niks is ga ik hem unlocken. Rond die tijd is de garantie van Sony toch verlopen ;-)
Het sluitergeluidje kan je zo aanpassen:

Camera>menu aan zijkant openschuiven>bij het muzieknootje aanpassen.
Bedankt voor de tip :-)
Iemand al ervaring met de update?
Nee.. maar wel CM9 (android 4.0 door cynogenmod) Werkt goed en soepel. Voor gaming zou ik op 2.3 blijven. Voor features enz naar ICS
Ik heb de laaste update (Adroid 4.04) geinstalleerd via de Sony site en het bevalt prima. Ben toch niet zo van het gamen via mijn mobiel. Merk wel dat de camerafunctie iets minder snel vlot maar dat is blijkbaar inherent aan Adriod 4.xx.
Camera is idd slomer.. zelfde als met Xperia S die ook slomer is geworden door 4.0 (camera wise)
Weet iemand trouwens hoe je weer de trilfunctie bij het typen kan aanzetten? Deze staat nu op uit na de update versie 4.04 maar weet niet hoe ik hem weer kan aanzetten.