Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

WilliamP 6 januari 2012, laatste update op 6 januari 2012, 1.151 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• Goede bas
  • Relatief goedkoop
  • 5.1 surround
  • Bas, surround ed makkelijk in te stellen
  • Goede, zware kwaliteit

Minpunten

• speakers verticaal niet verstelbaar.

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Ik ben nu ongeveer een jaar een trotse en blije eigenaar van die speaker setje.
Mijn vorig setje was een 2.1 speaker systeem van Dell, deze was zeker niet slecht maar ik was toch naar wat beters opzoek.
Al snel kwam ik toen bij de Z 5500 uit, deze was toen populair, lovende review, voor zijn prestaties goedkoop en het had een mooi design.

Waarom deze speaker set?
- Goedkoop
- THX gecertificeerd
- Goede bouw kwaliteit
- lekker stevige en grote bass

Featureset:
Dit is echt dik in orde, zeer uitgebreide opties (voor een niet geluidsfreak dan hé ;D) die zeer makkelijk zijn in te stellen zijn.
Wel had ik nog wat problemen om geluid uit mijn 2 rear speakers te krijgen, maar na het updaten van de drivers van mijn geluidskaart was dit probleem verholpen.

Bouwkwaliteit en afwerking:
De hele set is echt geweldig goed van kwaliteit, alles is stevig en degelijk.
Niks kraakt of buigzaam, alle speakers staan als een huis.
De subwoofer is ook van zware kwaliteit en geeft daar door ook een "vol" geluid.
Er is echt totaal niks aan te merken op deze set als het op de afwerking/bouwkwaliteit gaat.

Vormgeving:
Dit is over het algemeen dik in orde, wat ik wel heel jammer vind is dat de speakers niet verticaal buigzaam zijn, opzich is dit niet zo'n probleem als je de speakers op je bureau hebt staan, maar als je deze aan de muur gaat hangen zou dit toch wel erg handig zijn.
De speakers kunnen nu "slechts" gedraaid worden waardoor deze wel naar beneden wijzen, maar wat meer vrijheid op dit gebied zou wel wat beter zijn geweest.

Geluids- kwaliteit muziek:
Zeer goed, toch lijkt het alsof mijn vorig setje hier dan toch iets beter in was, ik weet niet waar het aan licht maar het lijkt alsof het geluid iets minder "warm" is.
Misschien licht het aan mijn instellingen, maar ik vind dit wel een beetje jammer. Als mensen hier wat tips over hebben qua instellingen mogen jullie dat gerust zeggen in de comments!

Geluids- kwaliteit films / games:
Dit is echt perfect, ik kijk eigenlijk heel weinig film op mijn PC, maar hier zal wel wat verandering in komen zodra ik een 27" 1440P beeldscherm koop, maar voor games is dit setje echt geweldig!

5.1 geluid komt pas echt tot leven zodra je games speelt die hier volledig gebruik van maken.
BF 3 bijvoorbeeld, die explosies, geweerschoten in één woord: geweldig!
Het sound surround geeft je ook echt het gevoel dat er een helikopter achter je vliegt als dat ingame zo is, en dat soort dingen geven een totaal nieuwe dimensie in een game.

Als er een explosie plaatsvind galmt er gewoon een zware dreun door de kamer, en het geluid is in "360 graden" te horen.
ik kan nu gewoon de vijanden achter me horen rennen of springen wat mij een voorsprong geeft als het gaat om het detecteren van tegenstanders.

Midden en hoge tonenweergave + basweergave:
Deze set is THX gekwalificeerd wat natuurlijk puur voor kwaliteit staat, en dat is dan ook het geval.
Wel vind ik dat het geluid beter tot zijn recht komt in games dan bij muziek.
Het geluid bij games is dicht tegen realistisch aan, terwijl dit bij muziek wel wat beter had gemogen zoals eerder aangegeven.

Prijs:
Persoonlijk denk ik dat je voor zo "weinig" geld het beste kan krijgen wat er is.
Natuurlijk zijn er veel betere geluidssetjes van Bose en dergelijke, maar persoonlijk vind ik dat het geld niet waar. Dit komt misschien ook omdat ik nog student ben.

In het kort:
Een zeer complete, en kwalitatief goede set voor zeer weinig geld.
Een echte aanrader!

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

Dit kan ook aan je gebruikte filter (Pro Logic Music/Game/Movie, onder het knopje effects) liggen en de equalizer van je geluidskaart, indien je met een analoog signaal werkt. Ik heb hem zelf aan de optische uitgang hangen en ik heb een prima geluid :)

Je kunt geloof ik zelfs, maar dat is uit m'n hoofd want ik zit niet naast m'n eigen z-5500, de niveaus van de sub enz wat veranderen om een mooie balans te krijgen tussen bas en hogere tonen.
Ik heb nu alles aangesloten met 3 3,5mm jack kabeltjes. (schaamt zich dat hij niet weet hoe dat heet)

Wat ik er eigenlijk ook nog bij moet zeggen is dat mijn geluidskaart afgelopen winter is overleden op 3 jarige leeftijd.
Zodra ik mijn PC ga vervangen zal er een nieuwe komen omdat dat het toch een redelijk groot verschil is.
Zijn gewoom 3,5mm jacks :)

De meeste moederborden hebben overigens gewoon een digitale uitgang (tulp of optisch). Zo kun je de 'geluidskaart' die in de Z-5500 zit gewoon gebruiken. Kan je een dure geluidskaart schelen, terwijl de decoder in de Z-5500 gewoon uitstekend is :)
Ik heb dit moderbord: (gewoon het mee geleverde moederbord van de Dell XPS 630i

Daar zit geen optical aansluiting op?

[Reactie gewijzigd door WilliamP op 6 januari 2012 11:08]

Ik zal vanavond eens kijken, alvast bedankt!
Dat klopt inderdaad, je kunt apart het volume van de sub / frontspeakers / rearspeakers en de center aanpassen. Heb ik toch goed gebruik van gemaakt toen ik deze set nog had. De sub stond bij mij standaard wat hoog,

In tegenstelling tot iichel heb ik hem vaak op de analoge ingangen gebruikt (Asus Xonar D2X) omdat ik dat geluid net wat beter vond (iets voller). Dat hangt uiteraard van je geluidskaart af, de decoder van de set is al erg goed, dus ik denk dat er veel geluidskaarten zijn waar je net zo goed de digitale aansluiting kunt gebruiken. Ik heb geen ervaring met X-Fi Xtreme Gamer, dus dat zul je zelf eens moeten testen :).

edit: je hebt hem dus al analoog aangesloten. Dan moet je misschien toch eens de digitale uitgang proberen. Overigens kan ik dan aanraden DTS eens te proberen.

[Reactie gewijzigd door Masterlans op 6 januari 2012 11:17]