Specificaties Laser printer (Zwart) met WiFi - Bekijk alle specificaties

HP Laserjet Pro P1102w Review

tweakpeter 6 januari 2012, laatste update op 6 januari 2012, 4.633 views

HP Laserjet Pro P1102w

Pluspunten

• AirPrint (na upgrade firmware)
  • Prima kwaliteit- / prijsverhouding
  • Printsnelheid (t.o.v. een inktjet)

Minpunten

• Installatie OS X
  • Vinden van de firmware upgrade
  • Prijs nieuwe toner

Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 3
Overwegingen bij aanschaf printer
Na jarenlang geen printer gehad te hebben was een printer toch wel weer eens handig.
Overwegingen bij aanschaf van de printer:
- Ik print weinig, wil geen uitgedroogde inkt cartridges -> laser printer;
- Meerdere computers/devices -> netwerkprinter;
- Printer kan niet bij de router staan -> wireless.

Waarom HP P1102w?
Op basis van bovenstaande criteria kwam ik al snel op de Samsung ML-1865W en/of de HP P1102w.
Op Tweakers zijn er niet veel reviews terug te vinden van beide apparaten, respectievelijk 0 en 4, maar op Amazon.com wel. Dit lijken de meest populaire instap laser printers te zijn.
Nu heb ik de laatste tijd een beetje een aversie tegen HP opgebouwd vanwege onder andere hun uiterst irritante printer drivers. Om voor mijn vader zijn hp inktjet printer te installeren moest eerst 300MB aan software geļnstalleerd worden, waarna er te pas en onpas bij het printen vensters verschijnen!
Maar... 1 groot voordeel van de HP ten opzichte van de Samsung is dat de HP (na een firmware upgrade) ook via AirPrint kan printen. Met meerdere iDevices in huis leek me dat super handig. Dus gekozen voor de HP printer.

Installatie van de printer
Installatie was redelijk probleemloos. Met USB kabel aansluiten om de printer als wireless printer in te stellen. Allereerst geprobeerd met mijn iMac. Er gebeurde niks.
Daarom in plaats van mijn iMac snel een oude XP laptop gebruikt. Ik had ook al meerdere reviews gelezen waarbij mensen problemen hadden met installatie en firmware upgrade onder OS X 10.7.
Onder Windows XP verliep de installatie probleemloos. Eenmaal geļnstalleerd kun je via de web interface nog het een en ander instellen. Niet veel veranderd behalve de print kwaliteit. Deze heb ik van 3 naar 1 gezet (bespaart toner). Vast ip-adres laat ik door de router regelen.
Daarna wilde ik de firmware updaten. Dit was even zoeken. Zo is er geen firmware upgrade mogelijkheid vanuit de web interface van de printer, maar na uiteindelijk de firmware van hp.com gedownload te hebben kon ik deze probleemloos (vanaf de XP machine) installeren.
En... nu kan ik ook via de iDevices met AirPrint printen. Alles werkt naar behoren. Over de printsnelheid ben ik positief verrast. Nog maar heel weinig geprint maar de duur tussen de printopdracht en het daadwerkelijke printje viel me heel erg mee. Dacht zelfs bij de eerste print dat het blaadje leeg zou zijn, zo snel ging het. Prima.
Kwaliteit van de printjes? Zover ik kan beoordelen ook zeer goed. Ik had her en der wat gelezen over krullend papier door de hitte, niet geconstateerd.
Al met al zeer tevreden.

Overig
Bij de printer zit een toner met een lagere capaciteit. Een nieuwe (meer capaciteit) toner kost bijna evenveel (¤69,95 vs ¤79,00 bij MM) als de printer zelf.

Heb jij ook een HP Laserjet Pro P1102w?

Voor veel printen (zwart) is het toch voordeliger om naar laser > toner te gaan. Dat een nieuwe toner veel kost in vergelijking met cartridges is bekend. Maar je kan er ook veel meer pagina's mee afdrukken.
En de toner droogt niet uit, wat bij inktjets wel het geval is !
Dus ook bij weinig printen kan het lonen om voor laser te gaan.
Daarnaast kun je je toner gewoon bij de cartridge world oid navullen en vrijwel hetzelfde resultaat krijgen. Er is absoluut geen noodzaak die dure merkzooi te kopen - dat is afzetterij van jewelste.
Precies, ik print weinig maar juist daarom gekozen voor een laser printer. De toner droogt niet uit.
En natuurlijk snap ik dat de prijzen van de printers laag gehouden worden en dat er verdiend moet worden op de cartridges/toner. Maar het werkt het weggooien van een goed werkende printer als de toner op is zo in de hand.

edit: typo's.

[Reactie gewijzigd door tweakpeter op 6 januari 2012 11:16]

Overweeg vooral ook een huismerk toner, die zijn al voor onder de 40 euro verkrijgbaar met meer prints dan de originele vaak. Dan is de prijs van de toner opeens een stuk aantrekkelijker.
Firmware update is simpel te vinden via de webinterface.
Ga met je browser naar het ip adres van je printer.
Naast "Shop for Supplies" heb je een knop "Support"
Wanneer daar op klikt krijg je een nieuwe web pagina met drie opties.
- Support Tools (waar verder niks bij staat)
- Product Registation (dan wordt je naar een printer registratie pagina geleid)
- Product Support (dan wordt je naar een HP pagina geleid waar je je printer bij ziet staan.
Na het aanklikken van het juiste model wordt je naar een pagina geleid met Software en Driver Downloads, daar staat ook de firmware update bij.

Simpel weg een paar keer klikken en je bent er.
Ah ... mooie review. Zit met hetzelfde dilemma, maar neig wel sterk naar een Samsung ML-1865W vanwege de lagere toner prijs. Airport werkt inderdaad niet ... maar heb net deze wijsheid van apple support forum afgeplukt:
Samsung has a free iPad/iPhone app in the app store called Samsung Mobile Print
Hmz OEM toner voor HP zijn 5 euro duurder dan van samsung. Dan kies ik toch maar HP. :) 37,50 euro trouwens ... dat is nogal verschil met de originelen.

[Reactie gewijzigd door Rhy op 11 augustus 2012 20:41]