Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 Review

safrane-biturbo 30 augustus 2007, 716 views

Cooler Master Centurion 5 CAC-T05

Pluspunten

• Uiterlijk, mooi strak en geen toeters en bellen.
  • Kast voelt stevig aan.
  • Koelt goed.
  • Bedrading valt goed te verstoppen.

Minpunten

• Schroefloos systeem bij floppy, met ingebouwde cardreader drukte ik hem naar achteren dus toch maar 2 schroeven erin.
  • Zwaar? Kan ook een voordeel zijn natuurlijk.

Reden tot aankoop

Mijn (Sweex?) V-line had ik al een jaar of 3, misschien 4. In die jaren hebben er verschillende systemen in gezeten, van Celeron 2 tot Pentium 4. Die systemen wilden allemaal een schroefje hier en daar, en na 4 jaar waren de gaatjes niet meer allemaal zoals het zou moeten. Verder had ik de vijl er flink in gezet voor wat fans hier en daar, waardoor de kast zo flexibel als een matras werd. Na een harde schijf crash, ongeveer een maand terug, heb ik een nieuwe schijf besteld en zag daar ook de Centurion staan. Na een weekje twijfelen was het tijd om toch naar een nieuwe kast te kopen.

Ik ben toen naar Tweakers.net gegaan en gekeken naar een goed scorende midi-kast. De zwart/blauwe Centurion 5 heb ik altijd al mooi gevonden, dus dat was de eerste waar ik naar zocht. Direct een stuk of 15 reviews gelezen die vrijwel allemaal erg positief waren. Hier en daar wat protesten tegen het schroefloos kliksysteem en de slechte koeling, maar dat werd in anderen weer goed gepraat.

Verpakking

Ik heb de kast laten opsturen samen met een Coolermaster voeding. De winkel heeft de voeding in de kast gedaan en de kast weer in zijn eigen doos, zodat TNT mij dinsdag 1 pakje (pak) bracht. Toen ik de doos opende zag ik aan de zijkanten 2 grote stukken piepschuim met daarin een kast. De kast zelf zat nog in een grote plastic zak en was goed beschermd over gekomen.

In de kast trof ik de bon aan, de voeding (ook in een eigen mooie doos) en een zak met schroeven.

Hardware inbouwen

Mijn V-line werd uit m’n bureau gesleurd en leeg geroofd, om de hardware over te zetten naar de Centurion. Ik begon met het moederbord, en heb daarna de bedrading van het voorpaneel aangesloten. Alle draadjes kon ik mooi wegwerken tussen de 3,5” en 5,25” bays, waardoor ze onder het moederbord langs lopen en niet in de weg zitten.
Daarna het frontje eraf gehaald. Hier heb ik over gelezen dat het lastig zou zijn, en niet vermeld wordt hoe het moet. Het staat inderdaad niet in de handleiding die ik heb, maar het is heel simpel. Je pakt een combinatietang en knijpt die 6 pootjes samen, waarna je ze met de kop van de tang eruit slaat. Ik had het voorpaneel in een halve minuut los. De USB en geluid poorten bleven mooi zitten, en de LED’s en knopjes ook, alleen het frontje komt dus los.
Uit het frontje heb ik 3 covers verwijdert, en 1 terug gezet na 2 Zalman Fanmate’s 2 te hebben ingebouwd.
Daarna de harde schijven, die ik erin schoof en vast zette met dat “gewraakte” schroefloos systeem wat perfect werkt. Aan de andere kant zit geen kliksysteem, dus daar heb ik er voor de zekerheid wel 2 schroeven in geknald. DVD brander ging net zo.
Daarna de SATA en PATA kabels aangesloten en weggewerkt naast de ruimte waar de schijven hangen.
Daarna nog de voeding geïnstalleerd en ook die draden konden, met een klein beetje moeite, erg mooi worden verstopt.
Ruimte is er in ieder geval genoeg.

Verder heb ik de PCI en AGP kaarten vastgezet met het klik systeem, maar nog wel een schroef erin gedraaid. Op m'n 6600GT zit een Zalman koeler, en het leek me niet vertrouwd om die niet vast te schroeven. Als ik hem verschuif of neerzet kan dat ding volgens mij meer bewegen dan je zou denken.

Koeling

Hoewel ik soms las dat koeling een probleem is in deze kast, en wat ik al vreemd vond, heb ik er totaal geen last van.

In de V-Line had ik het volgende:
CPU - 41+

GPU - 43
HD’s - 36/33/38
Mobo - 32

Wel een vooruitgang dus.
De kast werd geleverd met 1 12 cm fan achterin, en een 8 cm fan voorin, die de lucht tussen de harde schijven door blaast waar expres wat ruimte tussen zit, denk een millimeter of 6.
De fan voorin heb ik eruit gehaald, en mijn enigste LED fan ingezet. Door het honinggraat profiel in het front, waar overigens stoffilters achter zitten, zie je nu een beetje licht. Aan case modden doe ik niet, maar deze ene fan had ik toch en kwam nu dus eindelijk op zijn verdiende plekje terecht.

Bouwkwaliteit en afwerking

Toen ik de kast uit de doos pakte viel het me gelijk op dat hij zwaarder was dan mijn andere kasten tot nu toe. Toen ik de V-line leeg had viel het me helemaal op, want dat ding woog niets vergeleken bij de Centurion. Dat moet toch wel iets zeggen over het materiaal lijkt me, terwijl het gewoon hetzelfde dunne aluminium lijkt als de V-line.

De afwerking vond ik al mooi op foto’s van reviews, maar toen ik hem kreeg bekeek ik alles nog eens goed, want dat was ik niet gewend van die Sweex.
Het frontje is mooi afgewerkt met honinggraat profiel, waar lucht netjes doorheen gezogen word. Direct daar achter zitten van top tot teen lapjes stof, die als stoffilters dienen. Of het goed werkt weet ik niet, maar in m’n airco zit een soortgelijk systeem in die zit echt elke week vol met stof. Nu is de ventilator in de computer een flink stuk kleiner dan de airco, maar hij zal waarschijnlijk wel eens in de zoveel maanden de stofzuiger wat voedsel geven.
Het zijpaneel bevat een slurf waarmee lucht voor de CPU koeler direct van buiten aangezogen kan worden. Wat dan wel slordig is: de hele kast heeft bij de intake voor lucht stoffilters, maar hier niet. Beetje slap dus, dan kan de CPU fan alsnog een stofzuiger worden. Ik heb toen het filter van de DVD en floppy bay gepakt, want die gebruik ik toch niet omdat er wat in zit, en die in stukjes geknipt en voor de slurf geplakt met plakband. Toen de schroeven erin van de slurf, en het plakband weer weg voor zo ver dat kon. Als de slurf bedoeld is voor lucht outtake, dan is dit verhaal natuurlijk niet nodig :)
Verder zat er nog een stukje honinggraat onder de slurf in het zijpaneel, maar die heb ik van binnenuit met 2 stukken doorzichtig plakband de mond gesnoerd.

Verder nog even over de power button: ik las hier en daar dat hij uitsteekt. Bij mij ook, maar is dit ergerlijk? Ik kan er niet achter met mijn vingers, tenzij ik er echt een pen tussen druk ofzo, maar hij had inderdaad wel iets naar achteren gemogen. Verder is de afwerking erg goed, ook binnenin. Alle scherpe randen zijn omgebogen zoals het hoort, en er is genoeg lege ruimte om draden te dumpen en om de lucht goed te circuleren.

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 5 CAC-T05?

Over de schuivende cardreader, dat ligt denk ik aan de maat van de reader. Ik heb er zelf een oude apacer inzitten van MyCom en deze heeft dit probleem niet. Deze zal wel iets langer zijn.

En over de voorkant van de kast, als je weet dat je zwaar gereedschap nodig hebt om deze los te krijgen is het inderdaad zo gepiept, maar als je wat andere kasten gewend bent waarbij je je gewoon een klein plastic clipje oid moet indrukken of gewoon eraan trekken.... dan sta je wel even te pielen.

Ik heb er inmiddels een paar onder handen gehad en de eerste x ben ik een half uur aan het trekken en prullen geweest, voordat ik doorhad dat je er gewoon echt een tang op moet zetten. Als je dat eenmaal weet stelt het niks voor. Maar wel raar dat je wel screwless een dvd drive in je kast kan schuiven, maar wel een tang nodig hebt om het front eraf te halen...

geen lawaaiige hdd/voorste fan? of heb je deze gelijk vervangen?(ik zie wat groens en blauws..)
Ja die voorste fan is gelijk vervangen, had nog één liggen met die groen/paarse verlichting, en die erin gedaan. Zowel de LED fan als die erin zat heeft een 3-polige aansluiting, en onder de DVD speler heb ik dat stukje rooster eruit gehaald en met een priem 2 gaten erin gedrukt zodat er 2 Zalman Fanmate's in konden. Nu heb ik die LED fan en de CPU fan regelbaar. Denk dat die orginele fan net zo veel geluid maakt als de LED fan, maar ik heb ze helemaal dichtgedraaid.

En de kaartlezer zit niet los, maar toen ik hem erin had zonder schroeven heb ik hem met de hand aan gedrukt, en er zat wel beweging in. Moeilijk, maar hij ging achteruit, dus gewoon overal nog een schroef in gedraaid. Maakt niet uit jah, gaat er toch niet elke week uit.
Als je bij de Centurion 5 het gewicht als nadeel noemt, dan heb je hiervoor wel héle goedkope kasten gebruikt... ik heb inmiddels diverse systemen in CM Centurion behuizingen ingebouwd en kan niet zeggen dat ik het ding uitzonderlijk zwaar vind. De stevigheid van zo'n ding moet natuurlijk ergens vandaan komen, die goedkope kastjes kan je met 1 hand een deuk in duwen.