WD My Book Essential 3.0 2TB Zwart Review

Razorbane 4 januari 2012, laatste update op 4 januari 2012, 4.629 views

WD My Book Essential 3.0 2TB Zwart

Pluspunten

• Looks

Minpunten

• Mini-USB connector is gemaakt om te falen.
  • Drive kan zichzelf zomaar locken en hier is geen fix voor.
  • Zeer onprofessionele houding WD support groep
  • Vervelende opdringerige software

Mobiliteit Score: 2
Ik heb deze review aangemaakt enkel om mensen te waarschuwen voor dit product (en alle andere externe HDD's van WD).

Heb de schijf 6 maanden geleden gekocht en kan hem nu al weglazeren of RMA'en met verlies van alle data. De mini-USB aansluiting op de achterzijde van de HDD case is zeer slecht gefabriceerd. Er zit veel speling op de kabel/sluiting waardoor de plug vaak slecht contact maakt met je PC. Binnenin de connector zitten 10 kleine pins. Door het af en toe net niet recht inpluggen van de connector (wat mogelijk is door de speling) zijn er van de 10 pins nu 3 afgebroken. Gevolg is dat de PC hem nu nog wel ziet als USB apparaat voor massaopslag maar de schijf niet meer zichtbaar is in explorer. Ik kan er dus niets meer mee.

De connector zelf is niet te vervangen. Ik zou de gehele PCB die de brug vormt tussen de SATA -> mini-USB kunnen vervangen maar volgens lieden op het WD forum zal dat ook niet werken aangezien iedere PCB zijn eigen unieke encryptie sleutel heeft. Een andere PCB kan de data op de schijf dus niet unlocken.

De WD software genaamd "smartware" (zat wel ironisch bedoeld zijn) ziet de schijf nog wel en komt met een prompt om de firmware van de schijf moet worden geupdate. Ik denk, what the hell, en laat het programma de firmware updaten. Tijdens het proces krijg ik ineens een popup met "de schijf is vergrendeld, geef het wachtwoord om deze te ontgrendelen om het proces af te ronden". Ik heb deze functie nog nooit gebruikt en ook nog nooit een wachtwoord ingesteld. Op het forum van WD staan genoeg posts van andere mensen waarvan de Mybook zichzelf zomaar heeft vergrendeld. WD heeft geen master password of andere manier van unlocken van de drive. Einde oefening.

De grootste reden voor deze rant komt van het WD forum. Het staat bol van de posts van mensen met de problemen die ik hierboven heb beschreven. De meerderheid wordt gewoon genegeerd. En, nog erger, op sommige wordt zelfs denigrerend gereageerd door WD personeel.

Conclusie: Heb je er nog geen; koop iets anders. Heb je er wel een; wees heel heel voorzichtig met de USB connector.

Heb jij ook een WD My Book Essential 3.0 2TB Zwart?

Wordt de data op je disk ook gencrypt als je smartware NIET gebruikt ?

En...geen backup van je data ergens? Goede les voor volgende keer..
Iig bedankt voor het attent maken van dit issue met WD disks. Ik was al niet van plan om volledig te vertrouwen op n schijf maar ga nu zeker m'n maatregelen nemen om alles overal netjes gebackupped te hebben.

Succes...en hou ons up-to-date over de pogingen. Het kan de moeite lonen om tch een extra schijf te kopen en de grote verwisseltruuk toe te passen overigens. In het ergste geval verkoop je de interne schijf weer met 10-20 euro verlies...
Heb al jaren zonder problemen WD externe schijven. Je moet inderdaad uitkijken met mini-USB maar dat geldt voor alle mini USB aansluitingen. Een schijf met e-Sata is immens veel sneller, FireWire zit daar tussenin. Heb je een Mac, kies dan voor de FireWire, werkt in ieder geval sneller en geen 'last' van de miniUSB aansluiting.
Als je geen gebruik wilt maken van de smartware kun je deze verwijderen en wordt het een normale USB schijf.
Dit is geen rant hoor, maar gewoon een goede waarschuwing voor een inferieur product! :/

Waarvoor dank, deze schijf wordt het dus niet, of een uberhaupt een schijf met een dergelijke connector.

1000x merci! (ik stuur geen chocolaatjes.) ;)
Ik zou - voor je begint te gillen dat je alle data kwijt bent - de disk eerst eens uitbouwen en in een andere sata-usb behuizing bouwen, of rechtstreeks in je pc bouwen.
1. Dit is geprobeerd en het werkt niet agv hardware encryptie van data.
2. Ook al zou dit gelukt zijn, dan is het nog steeds een negatieve review waard.
3. Door woorden als "gillen" te gebruiken geef je aan dat je op zoek bent naar een confrontatie. Dit komt heel kinderachtig over, laat dit dus gewoon achterwege.

Maar bedankt voor je waardevolle input Joop...