Specificaties 4,65" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium Review

matsen 22 mei 2012, laatste update op 23 mei 2012, 1.416 views

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium

Pluspunten

• Specs & Features
  • Android 4.0
  • Design
  • Muziek kwaliteit

Minpunten

• Inconsistentie
  • Onbetrouwbaarheid stock ROM
  • Bootloops
  • Phantom Charging

Hallo,

Jullie weten natuurlijk allemaal wat de Galaxy Nexus voor apparaat is. Zo niet, dan verwijs ik je graag naar de reviews van de mede tweakers en de review van de redactie zelf natuurlijk. Ik wou het hier namelijk niet echt een review maken voor de Nexus, maar een paar punten bespreken die mij ergeren en opvallen.

Inconsistentie
Wat bij de review van Nexus al wordt aangegeven is dat de optie toetsen bij de verschillende applicaties op andere plekken staan. Browser en telefoon app bovenin en bij de mailclient, contacten, smsjes etc onderin.
Opzich is dit niet echt een groot punt, maar als Google hoor je toch kwaliteit te willen leveren. Bij producten van Apple zou dit nooit voorkomen naar mijn idee.

Iets wat me meer stoort is pop-up schermpje bij het toetsenbord. Als je "punt" lang inhoud, opent zich een pop-up schermpje, bij iedereen al wel bekend denk ik. Daar kan je uitroepteken, vraagteken etc. kiezen. Maar op de een of andere vreemde reden heeft het schermpje een andere lay-out in de browser. Dus als je blind tekens gaat zitten typen, komen er opeens andere tekens op het scherm dan dat je bedoelde. Onderaan de review een paar screenshots. (Komt binnenkort)

Betrouwbaarheid
Een ander punt is de betrouwbaarheid van de stock ROM, of het ontbreken daarvan. Ik had toen ik de Android 4.0.2 stock ROM regelmatig (meerdere keren per week) random reboots. En ik weet van een hoop mensen dat ik niet de enige ben. Dit is ook weer iets wat eigenlijk een stuk beter getest had kunnen en moeten worden. Momenteel draai ik een AOKP custom ROM. Met deze heb ik (tot nu toe) nergens problemen mee gehad.

De stock ROM kan trouwens ook in een "boot loop" raken. De enige manier om je telefoon te herstellen, is door een nieuwe ROM te flashen of door hem op te sturen. (In beide gevallen ben je dus je data kwijt). Dit is bij mij 1 keer voor gekomen, en dat is irritant genoeg. Een klasgenoot van me heeft het nu al 2x gehad, 1x bij de stock 4.0.2 ROM en 1x bij de AOKP custom ROM (Android 4.0.3).

Ook heb ik sinds anderhalf week last van "Phantom Charging". De telefoon zegt dan dat hij is aangesloten en oplaadt, maar je hebt hem helemaal niet aangesloten. En de telefoon laadt ook niet op. Je gaat alleen maar sneller door de lading van je telefoon heen. Ook laadt hij soms helemaal niet op, dan denk je dat hij aan het opladen is, maar dan is dit niet het geval.
Ook met dit probleem ben ik niet de enige. Meerdere mensen op het forum hebben er ook last van.
De oorzaak van al dit is volgens mij stof/vuil in de USB poort. Met een tandenstoker heb ik geprobeerd de poort schoon te maken en dit werkte tijdelijk. Maar het is geen blijvende oplossing. Helaas
1 ster voor betrouwbaarheid

Muziekkwaliteit
Een ander punt wat ik wel even wil aanstippen is de kwaliteit van de muziek. Deze is namelijk opvallend goed. Over de speaker is deze wel oké, maar via de 3,5mm jack is het echt om van te genieten. Zelf heb ik een Ipod Nano, maar nu ik de muziek kwaliteit van mijn Nexus gewend ben, ga ik mijn Ipod niet meer gebruiken. Op de Ipod klinkt het allemaal wat vlak in vergelijking met de Nexus.
Je kan ook veel dingen instellen, equalizers, 3D-effect, bass boost. Zelf gebruik ik alleen de equalizer, de rest is niet echt wat voor mij.
Kortom, muziekkwaliteit 5 sterren

Tja wat moet ik er nu van zeggen. Ik vind het wel een goed toestel als je geen last hebt van bootloops en Phantom Recarging. Voor de rest is het een fijn toestel, die ik onder andere omstandigheden iedereen zou aanraden. Goede specs, nice features. Maar nee, mijn volgende telefoon wordt geen Nexus waarschijnlijk.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium?

**** Ik had net deze telefoon gekozen als opvolger voor mijn galaxy s2 omdat ik die spuugzat was na alle reboot-ellende en ik op internet weinig tot niets heb kunnen vinden over reboots bij de galaxy nexus. Lees ik hier dat die ellende dus ook bij de nexus voorkomt |:(. Nu maar hopen dat ik er geen last van krijg. De mijne heeft nu alleen een slecht scherm waarvoor ie terug moet (strepen, gekleurde vlekken enz).

In ieder geval bedankt voor de toevoeging op de reviews die er al zijn.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 23 mei 2012 11:46]

Mijn scherm heeft daar gelukkig geen last van gelukkig.

Maar ik hoop dat je er geen last van gaat hebben. Sommige toestellen hebben er meer last van dan andere
Naja, Quality control doen ze bij Samsung blijkbaar niet aan.

Ontzettend irritant als je een nieuw product moet RMA-en, zeker als je op internet ziet dat ik niet bepaald de enige met een slecht scherm ben en sommige ook pas na 3 keer ruilen er een met een goed scherm krijgen.
Ja klopt is idd niet echt super. Maar dat is niet alleen maar bij Samsung. Ik hen gehoord dat de htc one x soms ook met een slecht scherm wordt geleverd.
Mijn 2e nexus heeft wel een redelijk scherm. Jammer dat de gps het alleen voor geen meter doet. |:(
Ik vind het dus wel een goed toestel als je geen last hebt van bootloops, phantom charging, een slecht scherm of een matige gps.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 18 augustus 2012 12:28]

Vind het wel behoorlijk wat geleuter. Toetsenbord kun je zelf altijd aanpassen bij Android. En het zou handig zijn als je de meest recente stock rom gebruikt en kijkt hoe die functioneert. Phantom charging heb ik zelf nog niet gehad, maar schijnt wel een vervelend probleem te zijn idd.

Ik denk dat jij beter af bent met een schil over android heen of een ander OS in zijn geheel.
Dat toetsenbord is op zich niet o'n punt. Maar wel een eigenaardigheid, wat eigenlijk niet hoort.
En begrijp me niet verkeerd, het is een fantastisch toestel. Maar hij is niet altijd even betrouwbaar.
Ikzelf heb ook een Galaxy Nexus en heb nog geen een keer last gehad van een bootloop, terwijl een maat van mij er super veel last van had. Zou het niet kunnen zijn dat het Phantom Charging komt doordat je een vieze usb ingang op je mobiel hebt?

Sins dien de release van MIUI multi language voor Galaxy Nexus draai ik die custom rom ipv stock rom.

Ik vind het jammer dat het toestel je wat tegen valt.

[Reactie gewijzigd door tintilla op 23 mei 2012 08:33]

Komt inderdaad door viezigheid in de USB poort. Maar waarom kan dit probleem optreden bij de galaxy nexus? Ik heb nog nooit eerder iemand gezien die last had van vuil in de poort en bij dit toestel zijn er opeens meerdere mensen die er last van hebben.
Naar mijn idee dus een foutje in het ontwerp.
Draai je nog steeds de AOKP Rom? Ik vroeg me namelijk af of de Full-Screen optie hierin goed werkte (de onscreen buttons gaan dan weg)... Vind ik er erg interessant uit zien icm de 'pie' functie van LMT...

[Reactie gewijzigd door JBee op 23 mei 2012 20:30]

Ik draai inderdaad nog steeds de AOPK ROM. Maar ik heb de full screen optie niet kunnen vinden. Het zou kunnen dat de optie alleen beschikbaar is bij een nieuwere versie. Ik draai nog build 28. Ze zijn nu bij build 32 als ik het goed heb.

De fullscreen optie zou misschien wel leuk kunnen werken met die gestures, maar ik denk dat je sneller navigeerd met de knoppen onderaan het scherm ;)
Hij zou er al sinds b25 in moeten zitten: http://www.youtube.com/watch?v=stDR9_fANBY
Ah, ik heb hem gevonden :). Zit wel potentie in. Ik zal het is proberen
Ja, ik ben echt heel benieuwd!
Ik heb het ff geprobeerd. Het werkt wel aardig, alleen als ik met de browser fullscreen filmpjes wil afspelen loopt de browser vast. Maar voor de rest nergens problemen mee.

Alleen toch vind ik het fijner met de knoppen onder het scherm, gaat net wat sneller.