HP Pavilion dv7-6b60ed Review

jmzeeman 24 januari 2012, 2.645 views

HP Pavilion dv7-6b60ed

Pluspunten

• CPU
  • 8GB RAM
  • SSD
  • Fingerprintreader
  • Lange accuduur

Minpunten

• Dynamic mode switchable graphics werkt niet met OpenGL
  • Onlogische standaard configuratie (BIOS instellingen, recovery partitie op SSD)

Omdat mijn vorige laptop problemen kreeg met de GPU (de beruchte NVIDIA G80 microfractures) heb ik een nieuwe laptop uitgezocht voor mijn werk als software en hardware ontwikkelaar. Omdat een aantal van onze projecten en producten draaien om video bewerking en andere grafisch intensieve applicaties was een laptop met een op zijn minst een mid-range GPU een must. Ik was eigenlijk opzoek naar een laptop met WUXGA scherm maar laptops met WUXGA worden nauwelijks meer (en zeker niet voor een redelijke prijs) verkocht. Als laatste eis was er een SSD om alles wat responsiever en sneller te maken ontwikkel applicaties als visual studio schijnen hier veel baat bij te hebben.

De algemene specs zijn met een SSD, i7 2670M en 8GB RAM erg goed. De processor is snel (passmark cpu mark score 7200) en het geheugen is ruim voldoende ook als er bijvoorbeeld een virtual machine mee draait. Verder ziet de laptop er erg mooi uit met een case van plastic gecombineerd met geborsteld metaal (aluminium?).

De originele HP installatie is een beetje dom in de zin dat ze een recovery partite van 20GB op de SSD zetten. Omdat ik toch Windows 7 professional nodig heb in plaats van home premium heb ik deze meteen opnieuw geïnstaleerd waarbij de recovery partite natuurlijk meteen ook even werd weggehaald.

De SSD is een HP OEM versie van de 160GB intel SSD uit de 320 serie. Ik heb deze getest met CrystalDiskMark met als resultaat een sequential read van 260MB/s en een sequential write van 166MB/s. Afkomstig van een laptop met een 5400RPM schijf is dit echt een wereld van verschil. Booten is kwestie van enkele seconden en programma's als Visual Studio starten razend snel op en zijin gebruik ook een stuk sneller.
Als data schijf is er een 500GB 7200RPM Hitachi Travelstar 7k750 gebruikt met gemiddelde snelheid in HDTune van 85MB/s is deze snel genoeg voor een data schijf.

De GPU is een AMD 6700M in combinatie met een geintegreerde Intel HD Graphics adapter. Deze zijn in twee verschillende modussen te gebruiken: Fixed switchable graphics of dynamic switchable graphics er kan in de bios tussen deze twee gekozen worden. Bij dynamic zou er automatisch naar de AMD GPU moeten worden geschakeld als die nodig is. Dit werkt alleen voor DirectX applicaties, OpenGL wordt altijd op de geïntegreerde adapter gedraaid met de bijbehorende slechte prestaties. In Fixed mode kan je zelf handmatig switchen tussen de adapters als je wat extra power of battery life wil. Zelf draai ik hier nu op aangezien ik toch regelmatig OpenGL applicaties gebruik.
Ik had vervolgens wel wat problemen met de drivers die HP levert, deze crashten bij mij zeer regelmatig als ik OpenGL gebruikte. Het irritante is dat de standaard AMD notebook drivers niet willen installeren op een HP laptop. Uiteindelijk heb ik de drivers van het forum van notebook review gehaald. Dit loste al mijn OpenGL problemen op.

De laptop is meestal redelijk stil maar zo gauw je de AMD GPU aanzet loopt de temperatuur gauw op en begint de fan redelijk wat lawaai te maken. Nadat ik de laptop mee op wintersport heb gehad was ik blij verrast met de accuduur, ik heb op de batterij zo'n 4,5uur video kunnen bekijken wat ik toch best een prestatie vindt voor een laptop met deze specs. Wel is de laptop zoals je bij een 19"model kan verwachten wat te lomp en te zwaar om langere tijd te dragen ook is de voeding redelijk lomp waardoor die erg veel ruimte in m'n tas in neemt.

Het Keyboard is standaard zo ingesteld dat alle F<nr> toetsen een andere bestemming hebben (media, volume regeling, display dimmen) de F toetsen zijn dan met de fn toets te gebruiken. Dit is in de bios aan te passen zodat de F toetsen de default zijn. De layout van het keyboard is voor het grootste gedeelte erg fijn met een normaal gelayout numeriek toetsenbord. Alleen de pijltjes toetsen zijn iets minder omdat omhoog en omlaag op de plek van één toets zijn geplaatst en dus maar de halve hoogte hebben. Ook delen insert en printscreen één toets.

Een leuke extra is de fingerprintreader deze is erg makkelijk bij het inloggen. De software kan wel nog een oppoets beurtje gebruiken, zo is er de mogelijkheid om achter elke vinger een quicklaunch te hangen alleen is dit gelimiteerd tot websites en 4 vaste applicaties (wordpad, calc, mediacenter en paint). De subwoofer |:( en Beats Audio die in de specs staan zijn zoals je al zou verwachten weinig indrukwekkend maar ook zeker niet slechter als de audio van de gemiddelde laptop.

Heb jij ook een HP Pavilion dv7-6b60ed?